Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Spiritofwinter »

Fikk meg en god runde i dag også, hadde en plan om å kjøre en del grus, men dette er vestlandet og ikke Finnskogen så å kjøre grus her betyr milevis med asfalt, noen km grus, så noen mil asfalt igjen før man finner en liten strekke med grus...

Hadde som primær mål å kjøre postvegen mellom Bjørkedal og Harpefossen, en vei jeg har kjørt noen ganger, men aldri med Norden. Så var der en vei jeg ikke fikk kjørt tidligere i år grunnet snø samt et par andre avstikkere jeg ville prøve ut, men med mange mil asfalt i mellom, så det ble primært en dag på asfalt for å finne et par grusveier. Men når asfaltveien er svingete å fin så er ikke det et stort problem :D

Siktet meg først inn på den veien jeg ikke fikk kjørt i vår, denne ligger en plass som heter Syvde, langt innover en dal og oppover noen smale grusveier fant jeg denne gangen en vei videre, ikke bare en vegg av snø, fant også et skilt med betaling av bompenger, spesifisert for vedlikehold av veien og for å holde den åpen. Jaja, greit nok, skal hjelpe til med det, går ut fra at det er bra vei når de krever slikt. Betalte kjørte på og stoppet for et lite foto langs veien.
20220730_133632.jpg
Helt ok vei, men enten er jeg den eneste som har betalt for vedlikehold eller så går ikke de pengene til vedlikehold av noen ting. Ikke var det noe spennende veistrekning heller og den var ganske kort, blir nok lenge til jeg betaler for å kjøre her igjen...

Men tankene om veien videre fikk meg straks i bedre humør, ikke lenge etter var jeg på Åheim der veien over fjellet til Bryggja er full av fine svinger som får enhver MC fører til å glise bredt :D

Vel passert Bryggja so kom jeg til en snodig liten plass som heter Stårheim, primært bestående av en bensinstasjon med tilhørende bruktbilforhandler samt noe thai-massasje. Men her skulle være en stikkvei langt opp i fjellet og opp i et dalføre, så langt opp at her er det kun grus som gjelder, trodde jeg. Veien ble smalere, men fremdeles asfalt, passerte noen gårdsbruk og inn i skogsområder, fremdeles asfalt, skimtet en stikkvei av grus her og der, men kun 50 meter ned for å snu. Til slutt fant jeg den avstikkeren jeg hadde sett, grus og skilt om ferdsel på eget ansvar, perfekt! Gleden varte hele 300 meter før det var stopp, snuplass og ingenting videre, men det ble et fint bilde av Norden.
20220730_145001.jpg
Når jeg senere sjekket google maps så viser det "vei" videre forbi snuplassen, men dette er nok et gjenngrodd traktorspor fra da google tok bilde for noen år siden, ikke noe jeg ville prøvd i dag.

Etter mye asfalt og lite grus kom jeg til slutt til Harpefossen der jeg skulle kjøre gamle postvegen over til Bjørkedal, dagens høydepunkt. De som har kjørt denne veien vet hva det er snakk om, smalt, svingete, opp og ned mellom bekker, fjellvann og en større elv. Det var såpass fint å kjøre at det ble kjørt direkte igjennom uten stopp og uten noe foto, det får bli en annen gang.

Vel nede i Bjørkedal som for sovit er ca midt på stigedalen så har jeg tidligere sett noen avstikkere, noen har jeg kjørt og noen har ikke blitt enda. Det var litt for tidlig å avslutte turen å kjøre hjem, det hadde passet seg med en liten avstikker til. På andre siden av Bjørkedalsvannet så skal der være en liten grusvei opp til en liten seter av et slag, basert på hva jeg husker fra kart så er det ikke lange biten, men greit å sjekke ut. Møter selvføgelig på bom der også, men krav om betaling, surt å betale for enda en kort og dårlig vei, men denne veien har jeg ventet en stund på å komme tilbake til, så vi får gi den et forsøk. Etter et par hundre meter innser jeg at her er det faktisk blitt brukt penger på vedlikehold, fin grus, passelig løst, tydeligvis gjort noe med og den stopper ikke etter et par hundre meter. Til grusvei på vestlandet å være så går den ganske langt, holder god standard (for oss som vil spinne litt i svingene) og den stopper ikke rett etter den lille seteren som jeg etter hvert kommer til, den fortsetter et stykke videre, tydeligvis grunnet utbygging av noen store høyspentmaster. Når jeg etter hvert kommer inn til enden snur jeg et par hundre meter tilbake, der er et lite bord med sitteplasser. Jeg setter meg fint ned å ser litt på utsikten, tar en liten slurk brus samt en sjokoladebit og konkluderer med at denne veien kan jeg faktisk betale for å kjøre igjen.
20220730_153842.jpg
20220730_153732.jpg
Vel tilbake på asfalten sikter jeg meg hjemover, ikke raskeste veien med ferge over fjorden, nei her skal det kjøres de smale kronglete veiene rundt fjorden, så over fjellet, en liten grusstrekning og så hjem igjen.

Totalt sett en tur på rundt 6 timer, vel 25 mil. Snart 5000km på Norden, merker at Pirelli Scorpion dekkene snart er klare for utskiftning, noe som passer fint med Bukkerittet om 2 uker og de nye Mitas dekkene jeg har liggende :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Palma »

Ja det var nok fint md LITT grus under hjula :thumleft
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Kant1 »

Ser ut som en oppegående dag på sykkelsetet dette her. :thumleft
Jysla flott den sykkelen din, og om jeg aldri fikk kjøre GS igjen (Gud forby at DET skjer) så er Norden 901 en meget aktuell kandidat :thumleft

Og snart sees vi på Grimsbu😊
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Jonta »

Spiritofwinter wrote: 29 Jul 2022 19:22
Hadde meg en kjapp runde sammen med Norden på garasjekjelleren før vi kjørte på tur i dag, for en stund siden bestilte jeg en slik clip-on windshield sak fra ebay ettersom enkelte andre Norden eiere mener dette er løsningen for å få mindre vindstøy. Dette er selvføgelig ikke noe som er beregnet spesifikt for Norden (selv om Husqvarna også selger slike) så montering og justering ble ikke helt rett frem, men jeg fant en løsning til slutt.

Når det kommer til testtur ellers så må det sies at jeg fikk en skikkelig aha opplevelse av den clip-on windshield saken. Denne tok windstøy som godt kan leves med og gjorde den om til en turbulens som kjentes ut som den skulle rive hjelmen av hode! Etter et par stopp med jamn justering i både høyde og vinkel kunne jeg til slutt konkludere med at der er håp for å få mindre vindstøy, det krever bare at man finner riktig vinkel :thumleft

Men så kom jeg til en, skal vi si grusvei, med litt hull og andre ujevnheter, det gikk ikke så fort, men det hoppet litt, og plutselig var der en sort liten plastdings som fløy i fin bane ut til siden og ut i skauen, dette var selvfølgelig feste til den ene siden av denne skjermen... man får hva man betaler for tydeligvis og ebay er ikke beregnet på slikt... så da var det bare å plukke av den andre siden også å putte hele greia i den nye Kriega "tankvesken"
Om skjermen din er stiv nok, kan denne være løsningen.
Og vinkelen, nesten flat.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Spiritofwinter »

Snart klar til Bukkerittet, i dag ble det lagt om til skikkelig knastedekk i form av Mitas E-10. Første gang jeg prøver de dekkene, men på et par hundre meter testkjøring så kjenner jeg at her er noe grovere knaster enn jeg normalt sett kjører med.

Greit å ha en ekstra MC-løfter i bilgarasjen til slik type jobb :)
Brukte denne også på KTM'en, men synes det er bedre balanse på Norden, slipper å dra den frem eller bak med stropper for å få av dekkene.
20220808_185134.jpg
Elbilen kan brukes til transport til dekkverkstedet :thumleft
20220808_192440.jpg
Ferdig lagt om forran.
20220808_214654.jpg
Og bak.
20220808_214642.jpg
I morgen skal det pakkes og et par MC'er skal lastes på henger. Onsdag etter jobb er det avreise retning Grimsbu :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Spiritofwinter »

Når vi var på Bukkerittet så møtte jeg en annen kar med Norden, tydeligvis en Snikkeren kjente til, viste seg å være en som poster litt på YouTube inn i mellom.

Når jeg kom hjem fra Bukkerittet fikk jeg tilsendt en link fra Snikkeren der han andre med Norden var på vei hjem og måtte etterfylle olje fordi sykkelen plutselig begynte å brenne olje før den var gått 5000km. Jammen godt min ikke har det problemet etter 5300km tenkte jeg da.

I dag skulle jeg starte opp å flytte Norden til foreldrene mine da jeg skal på reise noen dager. Mens jeg er vekke så skal tunet asfalteres og jeg risikerer å ikke få sykkelen ut av garasjen når jeg skal pakke på onsdag.

I det jeg startet opp kom det melding om lavt oljetrykk... kjørte de 6-700meterene til mine foreldre ettersom meldingen forsvant ganske kjapt. Satte opp sykkelen og sjekket oljeglasset, der var ingenting...

Blir å ringe til Ride i morgen for å høre hva de sier, håper jeg kan komme meg på GiØ med bare å etterfylle, men frykter der har skjedd noe slik at motoren nå begynner å brenne en del olje, litt usikker på hvordan det påvirker motor videre...
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by kvase »

Rare greier det med Olja jeg har ikke lest om flere en han du nevner + deg nå og jeg følger en god del KTM+Husqvarna sider siden de har samme mottor NORDEN+ 890 KTM
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by Ambro »

Bare å gjøre seg klar for å få veid olje som helles på sykkel av forhandler, for så å kjøre en distanse uten å fylle på ekstra (og ikke kjøre på bane), på ducati var det 1000km, for så å tappe av og veie igjen hva som kommer ut. Så finner du ut om motoren brenner mer eller mindre enn hva som er "innafor..."
Håper på det beste, og håper du bruker en oljetype som er lett å få tak i på bensinstasjoner :(
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by knutk »

Spiritofwinter wrote: 21 Aug 2022 19:28 Når vi var på Bukkerittet så møtte jeg en annen kar med Norden, tydeligvis en Snikkeren kjente til, viste seg å være en som poster litt på YouTube inn i mellom.

Når jeg kom hjem fra Bukkerittet fikk jeg tilsendt en link fra Snikkeren der han andre med Norden var på vei hjem og måtte etterfylle olje fordi sykkelen plutselig begynte å brenne olje før den var gått 5000km. Jammen godt min ikke har det problemet etter 5300km tenkte jeg da.

I dag skulle jeg starte opp å flytte Norden til foreldrene mine da jeg skal på reise noen dager. Mens jeg er vekke så skal tunet asfalteres og jeg risikerer å ikke få sykkelen ut av garasjen når jeg skal pakke på onsdag.

I det jeg startet opp kom det melding om lavt oljetrykk... kjørte de 6-700meterene til mine foreldre ettersom meldingen forsvant ganske kjapt. Satte opp sykkelen og sjekket oljeglasset, der var ingenting...

Blir å ringe til Ride i morgen for å høre hva de sier, håper jeg kan komme meg på GiØ med bare å etterfylle, men frykter der har skjedd noe slik at motoren nå begynner å brenne en del olje, litt usikker på hvordan det påvirker motor videre...
Uff-da.
Håper der dukker opp en saklig forklaring og at dette ikke blir et vedvarende problem. Synd om en så flott sykkel skal bli belemret med problemer... :shock:
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by Spiritofwinter »

Ambro wrote: 21 Aug 2022 20:55 Bare å gjøre seg klar for å få veid olje som helles på sykkel av forhandler, for så å kjøre en distanse uten å fylle på ekstra (og ikke kjøre på bane), på ducati var det 1000km, for så å tappe av og veie igjen hva som kommer ut. Så finner du ut om motoren brenner mer eller mindre enn hva som er "innafor..."
Håper på det beste, og håper du bruker en oljetype som er lett å få tak i på bensinstasjoner :(
Om det er det som skal til så får forhandleren få levert sykkelen og ordne opp med testing selv, kjører ikke til/fra Bergen noen ganger for at de skal tappe av og fylle på igjen i flere omganger for å vurdere. Har fått kontakt med han jeg møtte på Bukken, han har fått et par flasker og beskjed om å registrere antall km og antall liter forbruk. Etter 10 mil fikk han feilmelding og hadde brukt 5dl olje, det er i meste laget.
knutk wrote: 21 Aug 2022 21:10
Uff-da.
Håper der dukker opp en saklig forklaring og at dette ikke blir et vedvarende problem. Synd om en så flott sykkel skal bli belemret med problemer... :shock:
Håper det er en mindre produksjonsfeil som er på et par sykler i Norge og som er lett å fikse, men vanskelig å si. Håper på en måte at Ride har vert borti problemet før siden motoren er den samme på 890 Duke og 890 ADV.
tronn
Posts: 28
Joined: 07 Mar 2022 20:52
MC: 09 F800GS
Location: Bærum

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by tronn »

Håper dette løser seg raskt.

Selv om du har garanti på sykkelen, så er det alltid kjedelig å måtte igjennom en slik prosess når man helst hadde sett for seg et feilfritt eierskap.

Håper vi sees i Finnskogen! :)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by ojda »

Så inmari kjedelig🤨
Ny sykkel, å så begynne å betvile pålitligheten er en virkelig ekkel følelse 😔
Nå behøver de jo ikke å være noen krise, så la håpe på det beste.
Vi satser på å sees på Finnskogen 👍
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by kvase »

Kjedelig uansett selv om det går på garanti.-- Husker jeg sleit med den ene 1090R som lakk kjøleveske som vi brukte lang tid på å finne ut av.Gudsjelov garanti sak det og
Krysser fingra for rask oppklaring
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by Palma »

Jeg må bare si at KTM-slekta fornekter seg ikke.... :-# :plystre
Blir den svensken for oljetørst har jeg en reserve250 i garasjen..
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by kvase »

Vurderte samme mc men med utstyret på filmen her -Ble 1290 SAR på meg foreløbig
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply