Elolz - Honda VTR SP1

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Hei, jeg heter Ole og kommer fra Askøy like utenfor Bergen. Er 25år (26 om en mnd.. :( ) og har hatt mc-lappen siden 2010. Har ikke bil-lappen, her går alle penga på mc! :lol: Har vært et rimelig aktivt medlem på MCsiden siden 2011, men har valgt å flytte over her etter uenighet med moderering og utkastelser der... [-( Håper vi kan få opp aktiviteten her inne igjen! :D

Tidligere sykler:
2010-2013: Kawasaki Ninja 250R
2013-2014: Ducati 748
2014-2015: Honda CBR600F4i
2015+ (nåværende): Honda VTR SP1

Er svak for racingsykler med 2-sylindre. 4-sylindre er ikke noe for meg. Er veldig fornøyd med VTR'en, Hondakvalitet som jeg stoler veldig på, og herlig twin-motor. Har drevet den om en del for mer aks og mindre toppfart, da jeg knapt fikk brukt girene slik den var drevet originalt. Føltes som om motoren skulle slukne i 3.gir i 60-70-soner, og samme med 4.gir i 80-soner. Nå er motor og gir mye mer anvendelig for norske forhold, og herlig aks!

Har aldri vært noe særlig på å skru, men har begynt å prøve meg litt fram. I sommer har jeg byttet alt av hjullagre og dust-seals, kjede og drev, rykkutjevnergummi, bremseskiver og klosser, hendler og led-blinklys. Har også montert SpeedoHealer for at fart og kmteller skal vise riktig etter omdrevingen, og PowerCommander V for å rette opp i litt snatchy gass på lavt turtall originalt.

Er egentlig veldig fornøyd sånn som den er nå. Av småting som jeg vurderer å gjøre litt på sikt er ompakking av pottene og en overhaling av gafler med ny olje og fjærer. Vet ikke om jeg begir meg ut på det selv. I vinter har jeg klart litt arbeid som skal tas; oljeskift, bremse- og klutsjvæske, radiatorrens og ny kjølevæske. I tillegg har jeg klart fullt pakningssett til å demontere og ta en skikkelig rens av bremsekaliperne innvendig, er et par stempler som går litt treigt nå.

Har nettopp skaffet meg LocatoWeb og egen profilside innpå der etter at jeg fikk de til å fjerne fartsvisningen sin (ikke at jeg kjører så fort, men liker ikke å publisere sånt offentlig):
http://locatoweb.com/user/Elolz

Skulle du være i Bergensområdet og vil kjøre en liten tur eller bare møtes for litt dekksparking, så er det bare å gi en lyd! :smt039

Slenger ut et par bilder:
Meg og frøkna:
Image
Austrheim:
Image
Image
Stryn:
Image
På vei mot Dalsnibba:
Image
På vei mot Vik:
Image
Gaularfjell:
Image
Image
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by tshansen »

Se her ja Olemann \:D/ \:D/ =D>

Velkommen skal du være. Blir spennende å se utviklingen framover.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by supermons »

Velkommen hit :)

Lekker sykkel!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by tshansen »

Hvordan går det med nakken og skulderen etter du fikk deg ny stol?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Sliter veldig med nakken fremdeles, er utrolig irriterende. Har kun hatt et par små lufteturer på sykkelen siden jeg møtte deg. Ryggen og sittestilling er blitt bra etter ny stol og seng, men ikke nakken. Å holde det i ro og vekke fra trening har ihvertfall ikke hjulpet, så nå lurer jeg på å bare presse meg gjennom noen letter økter og se om det hjelper å få bevegd det litt. :-k Hvis ikke det hjelper heller, lurer jeg på å stikke til legen, er noe knekking og knasing inni der som ikke virker helt godt. Verker lett i sener og ledd for tiden, og er ganske slapp og dau, så er litt redd de skal finne noe mer.. :? Er det noe jeg hater så er det legebesøk og undersøkelser. :(
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by tshansen »

Ja slikt er noe forbanna drit. Men fordelen med å gå til legen, er jo at de kanskje finner ut nettopp hva som er gale :-k Du er for ung til å være plaget med slik drit som det der.

Har ikke kjørt så veldig mye langturer siste tiden jeg heller. Blitt mest småturer til og fra trening, samt jobb. Har fri en uke nå, så blir det noe finevær så må jeg nok opp å kjøre godveiene mot førde 8)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Kjøpte meg en TRX-klone for en ukes tid siden som jeg monterte i en bjelke under altanen i sta, så skal prøve med litt facepulls og roing daglig og se om det hjelper på. Har sagt opp abonnementet på treningssenteret, og TRX-klonen koster ikke mer enn 1mnd medlemsskap uansett, så det er jo en rimelig og grei løsning til effektiv hjemmetrening. Har prøvd både pullups og dips i den, føltes veldig trygt med mine 75kg ihvertfall. Merker at det er mye tyngre enn å ta samme øvelsene i stativ, støttemuskulaturen får absolutt kjørt seg! Får prøve å gå meg turer minimum annenhver dag og, selv om jeg absolutt hater å labbe rundt...
http://www.ebay.com/itm/MaxGym-Trainer- ... 4d38ce5ebb
Image

Kommer sikkert til å bestille en legetime uansett og få tatt litt div prøver, for det er som du sier ikke normalt at en på min alder burde være så plaget med muskler og ledd, samt lite energi. :-k
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by tshansen »

Slike slynger er utrolig effektiv, samt veldig god å trene med. Her får du virkelig brukt støttemusklatur og vil ikke få samme isolerte og statiske bevegelsene som du får i faste stenger eventuelt maskiner.

Brukte dette mye selv når jeg drev med crossfit. Selv om det er fantastisk god trening ble det alt for mye hallalulja stemning for min del :roll: :roll: Å gå tur i ulent terreng er langt kjekkere enn en skulle tro. Selv kan jeg ikke fordra å gå langs veien. Men fjelltur syns jeg er helt konge. Spes når en går litt utenom vanlig sti ;-)
Å bevegelsene her er langt bedre for rygg og hofte, samt skuldre enn statisk gange på asfalt.

Hadde vært kjekt om de fant ut hva som feiler deg. Har troen på at vi må få oss noen gode turer ilag til våren igjen =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Tenkte å slenge ut noen bilder av tail-bagen jeg kjøpte. Det er en Givi XS313, 20liter, mener den kostet ca 950kr. Vesken kan utvides et par cm i høyden med glidelåsen like under den til lokket. Lommer på begge sider:
Image
Plassmessig går den akkurat til et par sko i 45 på tvers. Planen er vel et par sko, et skift eller to med undertøy, 2 t-skjorter og en bukse. Det burde gå greit. Kanskje plass til en matbit på toppen. Følger også med regntrekk.
Image
Festeløsningen er rett og slett 2 slike plastringer som dere ser i hvert hjørne, og 4 nylonstropper med en løkke på, fulgte med en bruksanvisning for hvordan en skulle feste disse.
Image
Ser ut som jeg må ha en stropp ned til hver passasjerfothviler, og en som går under halen eller evt under baksetet. Har ikke prøvd å feste den enda, her har jeg bare satt den oppå:
Image
Image

Ellers har jeg sett at ene potten har begynt å få en merkelig gulning nederst. Tilfeldigvis var det en som spurte om det samme i en facebook-gruppe, og han fikk svar at han burde sikkert pakke om potten, at "potteullen" enten var blåst ut eller blitt helt tynnslitt nederst, og potten ble derfor ekstra varm der:
Image
Har kjøpt inn 2 pakker med FMF potteullmatter for å prøve meg på å pakke om pottene i vinter. Det skal visstnok både kunne dempe lyden litt, og føre til økt effekt, ikke at jeg helt skjønner hvordan sistnevnte foregår. :-k Selvfølgelig er pottene naglet og ikke bare skrudd sammen, så jeg må borre ut naglene og kjøpe meg en nagletang og nagler for å få fikset dette. Kan ikke si jeg gleder meg til å begynne å borre i såpass dyr eksos, men håper det går greit. :?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by tshansen »

Dette så veldig bra ut det. Er i tankeboksen på om jeg skal vurdere en liten sånn til å ha bakpå selv :-k Spm er bare om jeg trenger det, når jeg alikevell skal ha meg en 15-18L tankveske.

Det er nok wool'en din i potten som er røket ja. Hvor vidt potten har tatt permanent skade med tanke på missfargen er jeg usikker på, men det er uansett på høy tid å skifte. Den blir rosa om du driter i det.

Det går helt fint å borre ut de pop naglene. Bare sørg for å ta deg god tid. Så du ikke spinner ut av naglen å driller i potten :redface Det kan bli en kjedelig lærepenge.

Neste gang du er ute i boden, prøv å "slipe" potten din med aluminiumsfolie og vann... Se om det gule forsvinner, neste steg er autosol :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Mener jeg hadde antydning til dette på pottene når jeg kjøpte den, og at det forsvant når jeg gikk over alt med autosol. Men det kom altså gradvis igjen, og etter jeg installerte PCV som reduserer bensinmengden, så går den vel gjerne varmere også, kanskje derfor det har blitt mer kraftig enn før. Håper ikke det er varig denne gangen heller. Lurer på om det faktisk kan gi noe utslag på effekten å pakken om slik enkelte hevder, eller om dette er lurium. :-k Hakket mindre lyd hadde ikke vært så dumt heller når jeg kjører uten db-killere.
Kimmie
Posts: 10
Joined: 22 Mar 2009 20:47
MC: 2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Bergen

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Kimmie »

PCV, antar du snakker om Powercommander da? Isåfall køyre du med autotune eller har du hatt den i benk? Og merket noko forskjell på sykkelen før og etter?
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by quattrokim »

Posten ovenfor er fra meg btw. Tapatalk har visst logga meg inn med ein gammel bruker eg hadde.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by Elolz »

Ja, PowerCommander V. Jeg har kun lastet ned et ferdig map fra Dynojet for min modell med Akrapovic fullanlegg. Sikkert ikke helt optimalt, men tenkte jeg skulle teste det før jeg bruker 3-3.5k som det koster å få denne benkekjørt og custom mappet hos MC-Marine. Jeg er veldig fornøyd, og ser ikke noe behov for å få den custom mappet. ;-)

Jeg merket stor forskjell ja, dette er jo en 2000 modell med tidlig versjon av bensininnsprøytning. SP1 er kjent for å være ganske nykkete, på lavt turtall spesielt, og de fleste ser på PCV som et must på denne. Jeg merket stor forskjell på akkurat dette! Det er en helt annen sykkel å kjøre på lavere turtall og rundkjøringer f.eks, det var helt pyton før. I tillegg er SP1 og SP2 satt opp med veldig rik blanding for å holde motoren kjøligere så den skal tåle mer misbruk på bane, som den egentlig er lagd for, der en ligger med høyt turtall og høy temp konstant. Til vanlig veibruk trenger en jo ikke dette, og det blir jo også mindre bensinforbruk nå. I tillegg begynte standard 2-sylinder hosting allerede fra 3.5-4k rpm, nå kan jeg gå ned under 2k rpm før den begynner å kremte litt, slipper mye sluring med clutchen i kø og lanesplitting! :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Post by tshansen »

Forstår jeg riktig at Mc-Marine har dynobenk å kan mappe "alt" av sykler?? :-k :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply