Tovens Rorbu! - The dark side of the rising sun...

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Tovens Rorbu!

Post by Toven »

Image

Kjek skruplass i kjellern :lol:
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Tovens Rorbu!

Post by freddy123 »

Når sykkelen er renere enn det er inne så er det lov [emoji851]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Tovens Rorbu!

Post by JK95 »

Er det så lite studieaktivitet på deg at du har påskeferie allerede? :-k
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Tovens Rorbu!

Post by Toven »

freddy123 wrote:Når sykkelen er renere enn det er inne så er det lov [emoji851]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
haha :lol:
JK95 wrote:Er det så lite studieaktivitet på deg at du har påskeferie allerede? :-k
Er i praksis!
Vært det siden februar, så siste uka nå. Opp til Trondheim etter påske :)
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Tovens Rorbu!

Post by JK95 »

Toven wrote:
JK95 wrote:Er det så lite studieaktivitet på deg at du har påskeferie allerede? :-k
Er i praksis!
Vært det siden februar, så siste uka nå. Opp til Trondheim etter påske :)
Skjønner :thumleft Da tar du med biken? :lol: :lol:
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Tovens Rorbu!

Post by Toven »

JK95 wrote:
Toven wrote:
JK95 wrote:Er det så lite studieaktivitet på deg at du har påskeferie allerede? :-k
Er i praksis!
Vært det siden februar, så siste uka nå. Opp til Trondheim etter påske :)
Skjønner :thumleft Da tar du med biken? :lol: :lol:
Haha, nooooooooooooop :lol:
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Tovens Rorbu!

Post by Toven »

Hjemme fra Trondheim, og fått smygi sykkelen ut av kjelleren. Gjenstår bare et oljeskift så er sesongen i gang. Nå skal jeg ha eksamen i en ukes tid, så blir nok lite kjøring akkurat nå.

Bestilt litt ting og tang mens jeg har vært borte, og monterte Puig hendler jeg har kjøpt.
Hadde fra før kina hendler, og de nye har mye bedre feel og naturligvis kvalitet.
Absolutt verdt de ekstra kronene imo. Kjøpte de via "BRspecialtuning", kom på 1400 kroner som var det billigste jeg fant for disse.

Image

Image
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Tovens Rorbu!

Post by freddy123 »

Bra du kommer deg ut på veien[emoji108]

Hadde vært artig å fått til en tur ilag [emoji2509]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Tovens Rorbu!

Post by Toven »

freddy123 wrote:Bra du kommer deg ut på veien[emoji108]

Hadde vært artig å fått til en tur ilag [emoji2509]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Yes! Får til noe kjøring ila sommern 8)
Har også til gode å få en tur i den dærre bilen din som går på dildobensin :D :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tovens Rorbu!

Post by tshansen »

Student? Er du ikke ferdig med det der snart?

Ja skikkelige hendler skal man ikke kimse av! Det er stor forskjell mellom de dyre og mange av Kina variantene, men sjeldent verdt det! Nå fikk jo du en veldig grei pris, men å betale 3000 for hendler, det er i overkant :plystre
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Tovens Rorbu!

Post by Toven »

tshansen wrote:Student? Er du ikke ferdig med det der snart?

Ja skikkelige hendler skal man ikke kimse av! Det er stor forskjell mellom de dyre og mange av Kina variantene, men sjeldent verdt det! Nå fikk jo du en veldig grei pris, men å betale 3000 for hendler, det er i overkant :plystre
Jo, det har jo blitt noen år nå ettersom jeg valgte å begynne på et treårig studie etter å ha fullført et annet treårig studie..
Etter planen ferdig til våren neste år. Så håper og tror jeg det er litt bedre jobbmuligheter med denne graden enn den forrige :)

3000 for hendler blir for dyrt for meg og. Kikka på en del andre typer som lå til den prisen, men så fant jeg Puig som lå til en lavere pris :)
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Tovens Rorbu!

Post by Toven »

Tok en Sverige tur på mc, for første gang, ettersom været meldt nordover her til lands var svært usikkert i pinsehelga. Det frista ikke med potensielt 7 grader og regn over Gaularfjellet, selv om Tindevegen og Stryn fristet veeeeldig. Det for bli en annen gang, kanskje senere i sesongen med forhåpentligvis varmere vær. Avreise var fredag og hjemreise mandag. Været meldt rundt om i Sverige var regn på søndag i alle verdens himmelretninger. Det gjorde at planleggingen var litt vanskelig, men til slutt havnet vi dagen før avreise på å overnatte på Sunne Camping lørdag - mandag, så søndagen fri rett og slett. Det var igrunn veldig greit med en dag uten kjøring, bare slappe av, gå litt rundt i byen, og drikke øl og spille shuffleboard på kvelden.

Fredagen var været noe usikkert bortover, og jeg kjørte med regndress hjemmefra. Etter Moss begynte det å regne, og etter en tur innom AGM høljet det ned. Vi kjørte videre mot Ørje og der klarnet været. Det ble Tacopai på Sluseporten Båtcafe, og vi diskutere hvorvidt de ansatte hadde fartstid om bord og fikk sjømannspensjon. Maten var særdeles god, og får tommel opp fra oss tre. Veldig hyggelig denne plassen, med fin utsikt utover Rødenessjøen. Det var veldig kjekt at været klarnet opp, ettersom vi siktet oss inn på vei 21 mot Charlottenberg, som i følge google maps så ut til å tilby et uforventet svingmekka i østen. Veien var igrunn veldig kjekk, noe ujevn asfalt til tider men absolutt godkjent. Ankomst i Charlottenberg hvor vi overnattet på hotellet, og tok et par øl inne i "byen" ved togstasjonen. Kun oss tre som gjester på denne restaurant og bar, hvor de to andre drakk dårlig øl på tapp og øl på flaske som var gått ut på dato. Det var omtrent bare rånere å skue rundt om, sånn bortsett fra alle som handlet på kjøpesenteret rett ved motorveien hvor hotellet ligger.

Lørdagen var turens høydepunkt, ettersom jeg hadde siktet inn ruta på en vei som youtuberne "44teeth" kjørte på en tur til Mora. De fikk et tips av "Jonas - the Swedish Jesus" om å kjøre en rute opp mot Äppelbo, istedenfor motorvei som de hadde tenkt til. På denne strekka kom de over det de kaller "The Red Road", en vei de selv sier er noe av det morsomte de har kjørt. Det var litt vanskelig å finne ut akkurat hvor denne strekka var, men til slutt klarte jeg det etter en stund med graving og linker via kommentarfeltet på videoen. Dagen begynte med strålende sol og varme, som var med oss helt til de siste 40 minuttene unna Sunne camping. Etter noen timer havnet vi på strekken omtalt, og moroa begynte for alvor. I starten var det noe ujevn asfalt men så kom fareskiltet med svingete vei de neste 7 kilometerne, og det burde også vært et fareskilt for morofaktor - HØY.
Herregud for en berg-og-dalbane av en vei! Veien er relativt smal, med så si null trafikk, og det går opp og ned, sving på sving. Det er rett og slett noe av det morsomte jeg har opplevd på sykkel. Vi kjørte litt videre fra Äppelbo, og fant en butikk/kafe/bensinstasjon for påfyll av litt mat. Deretter snudde vi og kjørte tilbake samme vei mot Sunne. Som nevnt var det strålende vær hele dagen til de siste 40 minuttene unna Sunne camping. Dette var forsåvidt planlagt i forhold til ruta, men regnet hadde planer om å skape et lite helvete for oss mot slutten av dagen. Det begynte med våte veier og jeg håpte at det ikke skulle begynne å regne, ettersom jeg da måtte dra frem regntøyet fra bagasjen og dra på det. Selvfølgelig begynte det å pissregne og så var det å stoppe og fikle med regntøyet. Fikk omsider sjekka inn på hytta vår, som var en veldig grei hytte med bad, to soverom og stort kjøkken/stue.

Ettersom vi ikke gjorde så mye spennende om søndagen, hopper jeg til mandag. Vi planla ruta fra Sunne til Ed, og diskuterte litt ruter bort og videre fra Ed. Det frista veldig å kjøre nordover mot Nössemark, men vi hadde fått tips om en svært morsom strekke over Prestebakken og Aspedammen. Så da besteme vi oss for denne, og har Nössemark til gode til en annen tur. For Sverige frister absolutt igjen!
Ettersom det er sinnsykt mye grusveier, fant vi til slutt en rimelig grei rute mot Ed hvor vi satt på telefonen og fant hvilke veier som var grus for å unngå disse. Vi kjørte via Lennartsforts og sørover, hvor vi tok av mot Håbol. Ganske morsome og fine veier denne dagen, spesielt innover mot Håbol som var skikkelig raceway med smal vei, men vi havnet også på veier hvor svenskene denne helligdagen holdt på med veiarbeid. De legger striper med en blanding av olje/asfalt/grus, eller noe lignende, som da fyker alle helvetes veier når man kjører på det. Vi prøvde å kjøre så mye som mulig sikk-sakk, men grusen spruta så inni faens fra han foran at det plinga i sykkelen og man kjente grus traff en i brystet. Fikk to steinsprut-skader på tanken etter dette, som jeg var lite happy med. I tillegg har det vært en helvetes jobb med å få rengjort sykkelen med disse olje/asfaltflekkene.

Men det har vært en veldig ålreit tur. Sverige er jo relativt flatt, med mye skog, men det har sin sjarm dette òg. Det har vært fint å kjøre langs små vann, for så å treffe på et par hus og kanskje en butikk, for så tøffe videre i null trafikk og fint vær. Det frister igjen med Sverige, og jeg må si at Sverige overrasket med fine og svingete veier. Veistandarden er noe dårligere enn her til lands,vil jeg si, men om en tar turen til vestlandet er som regel asfalten der like dårlig, om ikke verre. Det blir nok flere Sverige turer på oss i fremtiden!

Hyggelig om noen faktisk har giddi å lest gjennom teksten :) Det ble ikke så mye fotograferinger på turen, men legger inn bilder. Legger også lenker til rutene vi har kjørt. Med forbehold at disse stemmer, en må selv inn å sjekke streetview om det er grus :P

fredag: https://goo.gl/maps/mbfYFqDZXkKM9m9LA
lørdag, berg-og-dalbane fra Andersvikberg til Äppelbø: https://goo.gl/maps/wRNSQPu8d4oNYd147
mandag: https://goo.gl/maps/VsEEC3qX3o8SbTi69

[youtube][/youtube]

Image
Image

Det ble jo en heftig vaskerunde på meg nå. Har sitti i garasjen med wd40 og kjøkkenpapir for å fjerne det som ikke gikk av med svampevasken på nedre del av sykkelen, og felger. Ellers blitt litt quickdetailer på speil og andre ting som hvor jeg ikke fikk av alle insektrestene. Fortsatt noe asfaltflekker som ikke gikk av med wd40, så får ta det senere med noe intense tar-remover jeg har stående. Disse er på motordeler, så sikkert derfor de sitter så godt fast.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 32

Post by JK95 »

Godt å se at SV'n endelig får noen mil på seg :lol:
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 32

Post by Toven »

JK95 wrote:Godt å se at SV'n endelig får noen mil på seg :lol:
Haha!
Var veldig ålreit å få til en tur, ettersom jeg leverte eksamen fredags morgen og skulle begynne å jobbe tirsdag.
Jobber hele sommeren så blir kun helgekjøring i sommer. Blir ikke mange kilometerne av det, i fjor kjørte jeg 3,5 k tror jeg så :roll:
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Tovens Rorbu! - Sverige ++ s. 32

Post by freddy123 »

Hmmm... Svenskene har noe å by på av fine veier de også sier du, skal sjekke ut ruta de og se kanskje jeg må over der å teste litt jeg og[emoji4]

Har du noen anbefaling til sprayvoks man kan bruke rett etter vask? Hadde vært gull å dratt over en runde så møkk og dritt ikke setter seg så godt.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Post Reply