Kom til Onkel - Ny sesong i emning...

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Re: Kom til Onkel - Impulskontroll?? Neitakk!!

Post by Spiritofwinter »

Gratulerer med nykjøp Olav :D

Ikke lenge til vi må ha forum-veterantreff, jeg må bare få skrudd sammen min veteran først, eller kjøpe en som starter :plystre
Kant1
Onkel
MC: BMW R1250GSA 2024 Trophy Edition

Re: Kom til Onkel - Impulskontroll?? Neitakk!!

Post by Kant1 »

Borg wrote: 24 Oct 2025 00:13 [
Har selv en garasje full av mangel på impulskontroll og kjenner på abstinensene hver gang jeg sneier innom Finn..
Men.. det er en menneskerett å eie minst en veteran og nå er vel vi såpass gamle at vi har kommet hakket over menneskeretten!
Enjoy!
[/quote]

Nå er vi voksne nok til å sette egne grenser :D . Men nå er jeg relativt beskjeden på antall MCer for tiden, så jeg føler ikke jeg pusher grenser med denne her. Men blir spennende å prøve den. Om jeg virkelig LIKER den har jeg en ide om hva jeg kan bruke den til. :thumleft
mekkern wrote: 24 Oct 2025 09:20 Gratulerer med den største av klassikerserien BIG til Suzuki.
Alle de 4 japanske hadde offroadere i litt av samme stil-men Suzuki vant i volumkampen. :thumleft
Takk for det Vidar, blir spennende å se hvordan den er å kjøre. Artig å "prøvekjøpe" :-D

Palma wrote: 24 Oct 2025 10:10 Kult Kant.Gratulerer. Husker da den kom på markedet, mange har vel litt slik hat-elsk forhold til den der. Den har jo et voldsomt nebb, men det er jo kanskje det som gjør at den er litt artig å.
Det blir sikkert gøy.
Jeg ønsker meg fortsatt større garasje :-k

Vi som er glad i motorsykler kan vel aldri få stor nok garasje :-D
Nå som jeg har flytta fra Heimdal og låven der, er ikke de to gamle garasjene jeg har, helt det samme :-D
DR'en har stort nebb, så da passer det at en som er (tidvis) stor i kjeften kjører den :-# \:D/
Bikeridr wrote: 24 Oct 2025 14:21 Gratulerer med nye gamlehjul :thumleft
Tusen takk, det blir gøy å prøve den skikkelig til våren :thumleft

Spiritofwinter wrote: 24 Oct 2025 17:59 Gratulerer med nykjøp Olav :D

Ikke lenge til vi må ha forum-veterantreff, jeg må bare få skrudd sammen min veteran først, eller kjøpe en som starter :plystre
Ja det hadde vært gøy. Kjøpe en som starter er vel det kjappeste. :D
Men jeg gleder meg til å se garasjen til han jeg skal hente sykkelen hos ... ser ut som han har ettpar håndfuller med eldre japser
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Kant1
Onkel

Re: Kom til Onkel - Dr. Big og Predikant1

Post by Kant1 »

Hadde visst ikke oppdatert noe etter at jeg henta Doctor Big borte på Torpa, 25.okt.

Bilde fra annonsen
FB_IMG_1761163774320.jpg
Iallefall, jeg fikk med en mc-kompis på tur, en kar som har noen av de rette verdiene i livet, og førerkort OG peiling på å kjøre bil med stor henger.
Var opp og henta stor-hengeren min som stod hos svogern, fredag ettermiddag: Kjøpte meg en Ifor med kjørelem i sommer, og det var skikkelig greit å ha denne gang :D
Snapchat-768837733.jpg
Så kl 0630 var jeg avgårde herfra, plukka han kompisen opp kl 0700 i Odda, og så drog vi utover fjorden, over vidda, til Geilo, der vi hadde pause.
Han tok over førersetet og rattet, og så var det avgårde videre nedover Hallingdal - på asfalt.
Er jaggu en stund siden jeg har kjørt asfalten nedover der..

Turen gikk sømløst og ca 1230 var vi framme, sykkelen blei inspisert og plassert i hengeren før selgeren fikk mulighet til å ombestemme seg.
(Jeg var jo rimelig fornøyd med prisen på denne -- og... den er jo litt tøff med de doble pottene bak der, eller?? <3 )
20251026_142908.jpg
Det blei vippset over såpass mye gryn at det kostet litt i gebyr, så så var vi avgårde igjen.

Stoppet på Vasetdansen Camping, der var kroa åpen og vi fikk oss en matbit. Elgburgeren her er nesten verd turen aleine.

Dvs, Vidar fikk, jeg "spanderte" siden han var med som wingman, selskapshund og sjåfør. Meget bra selskap på turen, og hvis han bare hadde fått bytta ut Hayabusaen med en "skikkelig" sykkel (altså GS/GSA) kunne han vært en fantastisk turkamerat

Ankom Odda tidsnok til at lørdagspizzaen var fersk og rykende varm, og neste formiddag var det både mildt (ca 9 grader) og tørre veier.

Slapp DR'en ut av hengeren, og vi lufta oss ettpar timer på veiene rundt hytta.
Screenshot_20251026_142304_Gallery-1.jpg
Snapchat-551174016.jpg
20251026_142320.jpg
Motoren starter og går som en klokke (ja, en god en altså) men det viste seg at bakdemperen lekker litt olje, og sykkelen derfor står litt lavt.
Var greit å kjøre med, men litt gyngete var det jo.
Snapchat-1626550888.jpg
Parkerte sykkelen i hengeren, stroppa den fast, og så var det ned på dataen og komme igang med bestillinger av ting og tang.

Sålangt, ganske happy, spent på å få den på veien med fresh demping til våren.

Nå skal den overvintre i garasjen hos en kamerat, så får jeg skrudd litt ilag med han gjennom vinteren

Så nå er gass og clutchwire på vei, overhalings-kit til forgasserne, fothvilere er alt kommet, nye progressive fjærer til gaffelen, og jeg må bestemme meg for hvilken bakdemper jeg går for.
Enn videre blir det et nytt styre, med nye Yamaha varmehåndtak (disse er veldig diskre, men "pene" å se til)

Så må det byttes ut litt bolter som ser litt malplasserte ut, flikkes noe lakk på ramma, og kanskje jeg koster på den ettpar nye speil, da disse som står på, ikke gir et godt blikk bakover (en av ulempene med å være så breiskuldra som meg )

Nye dekk har jeg også i bestilling, for dekkvalget på denne var litt "merkelig" :-D Det blei som "vanlig" et sett med TKC 80 :thumleft

Så får vi se hva jeg gjør med den til våren/forsommeren. Selge eller ha den som nostalgia.... time will show, når F450 GS ankommer ila våren :thumleft
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Kant1 on 19 Nov 2025 12:35, edited 1 time in total.
ArcticTiger
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS

Post by ArcticTiger »

Morosam lesnad som vanleg frå deg, Kantern👍🏾😊 Hvordan liker du motorkarakteristikken fra den store en-donkern? Øhlins og White Power er gode dempere, hvis de er lagd til denne?
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Flott med litt høstoppdatering.
Her har det vært hektisk i hele sommer, og nå gidder jeg ikke. De begynte veisaltinga i dag 🤬
Ellers er jeg snart redd jeg må ta lappen på nytt. Får jo ikke mye kjøretrening av tohundreogtjue km på en sesong 😳🤯 attpåtil fordelt på to sykler...
Men nå har jeg kjøpt meg et nytt (les "ett til") æksjn kamera. Hero13 Black med ekstra lens and ND filter kit. I tillegg til et Canon EOS R50V. Begge tar opp i LOG3 og med DaVinci Resolve Studio lisens, så blir det litt egentrening og filmredigeringsopplæring gjennom vinteren. Én fordel med å reise på havet i turnus, er jo at vinteren bare varer "halvparten" så lenge. Den samme "fordelen" er forøvrig totalt fraværende om sommeren 😜
Kant1
Onkel

Post by Kant1 »

ArcticTiger wrote: 18 Nov 2025 11:40 Morosam lesnad som vanleg frå deg, Kantern👍🏾😊 Hvordan liker du motorkarakteristikken fra den store en-donkern? Øhlins og White Power er gode dempere, hvis de er lagd til denne?
Har gått for HyperPro framme og bak på de to gamle XTene mine, og det samme har jeg valgt framme på denne. Spørsmålet er mest om jeg skal velge med eller uten hydraulisk forspenning på denne gamle traveren. Etter litt leiting på nettet ser det ut til at Tractive sin bakdemper er et meget godt alternativ, dog drar det litt mer i vei kostnadsmessig enn jeg kanskje hadde tenkt :-D

Motorkarateristikken er trivelig, mindre vibrasjon enn i XTZ660en min, som er 6 år nyere. Mykere gange på en måte, men det er vel en mer raffinert balanseaksel på denne Doktoren her :-D
Kant1
Onkel

Post by Kant1 »

Bikeridr wrote: 18 Nov 2025 12:12 Flott med litt høstoppdatering.
Her har det vært hektisk i hele sommer, og nå gidder jeg ikke. De begynte veisaltinga i dag 🤬
Ellers er jeg snart redd jeg må ta lappen på nytt. Får jo ikke mye kjøretrening av tohundreogtjue km på en sesong 😳🤯 attpåtil fordelt på to sykler...
Men nå har jeg kjøpt meg et nytt (les "ett til") æksjn kamera. Hero13 Black med ekstra lens and ND filter kit. I tillegg til et Canon EOS R50V. Begge tar opp i LOG3 og med DaVinci Resolve Studio lisens, så blir det litt egentrening og filmredigeringsopplæring gjennom vinteren. Én fordel med å reise på havet i turnus, er jo at vinteren bare varer "halvparten" så lenge. Den samme "fordelen" er forøvrig totalt fraværende om sommeren 😜
Kanskje du kan ta på deg redigeringsoppdrag?, de fleste av oss som kjører litt mc, har timevis med opptak liggende og "råtne" på en harddisk ett eller annet sted. \:D/ Det inkluderer meg selv, jeg har også ettpar Go-Pro's, timesvis med opptak, men aldri tid/overskudd eller særlig lyst til å sette meg inn i redigeringens irrganger. Og med såpass mye bra "amatørprodusert" youtube innhold som er nå, gidder man vel ikke lage middelmådig innhold :-D
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Heh, ja - spørs det :)
Jeg får vel lære meg å redigere og ikke minst finne ut hvor mye som skal fjernes og/eller være med av de mange, mange timene med egne opptak først :lol:
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Dr. Big og Predikant 1...
hva er det ? :shock: :shock:
Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Post by Spiritofwinter »

Så mye spennende som du nå kommer til å ha stående, stiller du tilgjengelig for prøvekjøring av både ene og andre nykjøpet på Rosendal Hyttetun i slutten av Mai? ;-)
Kant1
Onkel

Post by Kant1 »

Spiritofwinter wrote: 18 Nov 2025 16:36 Så mye spennende som du nå kommer til å ha stående, stiller du tilgjengelig for prøvekjøring av både ene og andre nykjøpet på Rosendal Hyttetun i slutten av Mai? ;-)
Du mener jeg skal stille mine egne sykler (som jeg har betalt med hardt *kreemmt* erhvervede penger) til disposisjon for "alle" til å prøve? 🤩 det hadde jeg kansje ikke tenkt på som en god idé, før nå...... :thumleft :plystre
Kant1
Onkel

Post by Kant1 »

intruder wrote: 18 Nov 2025 14:44 Dr. Big og Predikant 1...
hva er det ? :shock: :shock:
Denne Suzuki modellen heter DR 800 S Big.
Blandt entusiastene kalles den for Dr Big.

PrediKant1? Det er meg. En venninne mener jeg er like veltalende som en... Predikant. (Hun skal snart gå igjennom reseptene sine)
Og siden jeg har en "menighet" (ingen her fra forumet) som følger meg, passer det bra å kalle meg for PrediKant1. Predikanten, forkynneren..."For hver den som følger meg, skal gå klar av kjedelige veger og motorsykler, og spise god mat til evig tid"
Det er en av Kantismen's læresetninger :twisted:
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Ser jeg er seint ute, men gratulerer med kul sykkel! Har hatt lyst på en slik lenge, men det blir nok med lysten en stund til. Mitt første kjøretøy var en DR50 Big, med nebb og hele pakka 8)
Kant1
Onkel

Post by Kant1 »

inunf wrote: 23 Nov 2025 19:49 Ser jeg er seint ute, men gratulerer med kul sykkel! Har hatt lyst på en slik lenge, men det blir nok med lysten en stund til. Mitt første kjøretøy var en DR50 Big, med nebb og hele pakka 8)
Det er vel aldri for seint :-D Men tusen takk :thumleft
Om du vil eie denne, kan vi snakkes utpå forsommeren neste år, jeg tror nok den kommer for salg etterhvert.
Må bare "kose-skru" og shine/forbedre den litt først :-D \:D/
ojda
Bamsefar
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣

Post by ojda »

inunf wrote: 23 Nov 2025 19:49 Ser jeg er seint ute, men gratulerer med kul sykkel! Har hatt lyst på en slik lenge, men det blir nok med lysten en stund til. Mitt første kjøretøy var en DR50 Big, med nebb og hele pakka 8)
Er visst flere enn Inuf som har glemt å sende hyllest for denne nykommeren :roll:
Husker godt da den kom.
Noe av det rareste vi hadde sett siden samme produsent sin Katana ti år tidligere.
Helt klart mye tøffere i mine øyne noen 10-år senere :thumleft
Grattis med *doktoren* Olav

PS. Jeg er litt unnskyldt, har vært litt mye i heimen den siste månten :?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply