Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Når Lensmannen ringer jula inn..

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Bukkerittet

Post by Palma »

Jau, var fine bilete det der.
Høgspenten er ei fin rute, har nok kryssa den av på lista mi for ei stund sidan.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Bukkerittet

Post by JK95 »

Var på tide med en real Kant1-rapport, dette var snadder =D>
Skauracer
Posts: 48
Joined: 28 Apr 2017 14:42
MC: BMW 1200GSA

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Bukkerittet

Post by Skauracer »

Nydelig lesning sammen med morgenkaffen. Hele Hallingdal og Valdres er full av flotte turer.
Ser du lurer på hvem som har bygget slottet. Dere kan lese litt her:
https://www.nrk.no/innlandet/bygger-slo ... -1.8147898
Norbert Kühn har sikkert egen parkering for kjøretøy fra Bayern \:D/ :thumleft
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Bukkerittet

Post by kvase »

Palma wrote: 17 Aug 2022 19:40 Jau, var fine bilete det der.
Høgspenten er ei fin rute, har nok kryssa den av på lista mi for ei stund sidan.
HøgSpenten er det en egen GPX på den eller er den en hellig rute som unntas ofentlig deling ?
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Bukkerittet

Post by Domino »

Jeg var sååå fornøyd med meg selv fordi jeg hadde funnet ut om denne tyskeren. Så var det noen som hadde kommet meg i forkjøpet...

"Norbert Kühn er en 66 år gammel elektroingeniør fra Tyskland som har bygget opp en betydelig formue og maktposisjon i Valdres, primært gjennom det Oslo-baserte selskapet Daimex, som leverer reservedeler til tog, trikk og t-bane.

I 2015 sto Kühn oppført med en inntekt på 3,2 millioner og en formue på 9,6 millioner kroner."
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Bukkerittet

Post by Kant1 »

kvase wrote: 18 Aug 2022 08:35
Palma wrote: 17 Aug 2022 19:40 Jau, var fine bilete det der.
Høgspenten er ei fin rute, har nok kryssa den av på lista mi for ei stund sidan.
HøgSpenten er det en egen GPX på den eller er den en hellig rute som unntas ofentlig deling ?
"Høgspenten er vel kanskje den minst hemmelige grusvegen :D
Kan kjøres sammenhengende fra Geilo til Nesbyen. Må bare forsere ettpar kjettinger.
27.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Bukkerittet

Post by kvase »

Kant1 wrote: 18 Aug 2022 13:38
kvase wrote: 18 Aug 2022 08:35
Palma wrote: 17 Aug 2022 19:40 Jau, var fine bilete det der.
Høgspenten er ei fin rute, har nok kryssa den av på lista mi for ei stund sidan.
HøgSpenten er det en egen GPX på den eller er den en hellig rute som unntas ofentlig deling ?
"Høgspenten er vel kanskje den minst hemmelige grusvegen :D
Kan kjøres sammenhengende fra Geilo til Nesbyen. Må bare forsere ettpar kjettinger.
27.JPG
Takker for den :thumleft
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Bukkerittet

Post by Bikeridr »

Aldeles nydelig referat og bilder. Tror jeg må få prøvd meg på den høyspenten, jeg og :)
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Bukkerittet

Post by RuneMC »

Fornøyelig lesing fra både Hellas og pre-Bukkeritt. :thumleft :thumleft :thumleft

Tenkte at det sikkert var et spenstig, nytt hotell under bygging når jeg så "slottet" i Fagernes fra andre siden av vannet. Men altså en privatbolig til 30 mill :shock:
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- 2022. Godt, bedre best

Post by Kant1 »

Så må vi vel innse at 2022 er over, sånn MC-messig.

Men for en sesong... har hatt MANGE fine turer og fantastiske opplevelser, SELV om jeg måtte ofre Grustur i Øst, atter en gang :-#

Men egentlig, begynte jeg kjøringa seinere enn jeg har pleid de siste årene, ettersom jeg fikk en ny boost på skikjøring i vinter.
Masse styrketrening og spinning gjennom vår, sommer og høst, kombinert med endel mindre mat, gav gode resultater,
Så skigleden fikk en heftig revitalisering.

Image

Prøvde meg med en frekk liten tur til Folgefonna også men på vei tilbake blei jeg stoppa av ei venninne som også omtales som "Tante Blå"
Det var ikke mye skryt å få, så måtte love å ikke dra dette trikset igjen.

Vi får nå se på det :lol:
Image

Men etterhvert kom sesongen igang, samtidig med at jeg gikk fra en rotete offshoretilværelse, til å bli leid inn på det store utbyggingsprosjektet på Boliden i Odda. Her er det MYE å ta tak i, er fader ikke SÅ lett heller, å bruke opp 8-10 milliarder

Så nå jobber jeg 06-16ish fire dager i uken, noe mindre på fredager. Hvis jeg i det hele tatt kommer på jobb en fredag. Men samler tinmer til neste sesong da, så man har noe å gå på. Blir nok her til ut 2024, kanskje til sept. 2025 om opsjonene i kontrakten taes i bruk. Vi får se

Men litt herlig pendlingskjøring på godeværsdager løfter tilværelsen.

Image

Image

På 17.mai var det vakkert vær, og jeg tok en tur opp på Saudafjellet på solovis, ikke mye å klage på... og det var faktisk endel sykler ute på tur.

Image

Image

Etter 17.mai var det duket for noe jeg hadde gleda meg til i to år, nemlig Hellastur, med Ride Nordic.
Jeg har beskrevet denne før, i eget innlegg, men herrefred for en KJØREopplevelse. Ingen er bedre på dette enn Ride Nordic (Tidligere Touratech Adventure), det er utelukkende den beste kjøringa, og hoteller og mat er i toppklass det også.

Så kan man jo diskutere hvor mye tur og reiseopplevelse det er, men det tar jeg ikke opp her.

Litt bilder fra Hellas:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Etter en herlig uke i Hellas, kom man hjem til langhelg, og den blei benyttet til en Lindesnestur med asfaltdekk.

Har presentert så mye bilder fra Lindesnes og Lyngdal i tidligere innlegg, og ikke var jeg så innmari "på" heller når det kom til fotografering.
Men et bilde fra Suleskardet må vi ha

Image

Og en snap fra en bedre lunch nedi Agder
Image

Konsentrerte meg om korrekte sporvalg, og hadde mange repetisjoner på enkelte svingete partier.
Overnatting i Lyngdal på fint hotel, morgentur til Lindesnes, og tildels aktiv kjøring på småveiene der nede.
Det er ikke ofte livet blir bedre etter en solrik vårdag på sørlandet, med bra kjøring, en saftig entrecote i vente, og kald pils i kveldssola på terrassen på Rossfjord Strandhotel.

Helga etter startet grussesongen, og jeg hadde en flott tur sammen med lærlingen, østover, for å sjekke ut litt av rutene til Grus og Gourmet.
Det blei en fin tur, innom hytta til BusaTrond for et bedre måltid og god vin, østover til Gudbrandsdalen med overnatting på Sulsetra, øst for Vinstra, og hjem via vestre del av Per Gyyntvegen, rundt Olstappen (gammelt TETspor) Jotunheimsvegen og Slettefjellet.
Vekslende vær, men husker best det var sol og fint, med diverse utfordringer på uprøvde traktorveger

Image

Image

Helga etter var det duket for Grus & Gourmet, og det blei LITT av en opplevelse. I positiv forstand.
Har vel ikke opplevd makan til kjøreglede hos folk før, som den morgenen vi drog fra Geilo og nedover Hallingdal, og fikk vist fram de grusveiene på vestsida der. .
Det var euforisk. Overnatting på Geilo, på Ullsaker Panorama, og Brimi Sæter. Minnene vil leve evig etter den helga.

Image

Image

Image

Image

Image

Utsikten på Ullsaker Panorama
Image

Vi rakk akkurat å komme fram til Brimi Sæter før været slo litt om.

Image

Men vi rakk noen væskebalanserende tiltak utendørs
Image

Til duk og dekka bord...og vi sover bak forrhenga på sidene der
Image

En Überbra aften må det sides vi hadde.

Hjem igjen via Tessevegen til Randsverk, Murudalen, Jotunheimsvegen, Slettefjell, indre Golsfjellet (panoramavegen) og Fanitullvegen og Varaldsetvegen fra Hemsedal mot Hol. MEGET oppegående


Helga etter var det meldt bra vær, og nok en gang pakka jeg sykkelen med en GSA kollega og lærlingen, og la ivei på en surretur østover.

Litt halvgrumsete vær i vest, men vi fikk kjøre på tørre veger til vi var på Geilo, og da begynner jo morroa.

Over Hardangerbrua
Image

I starten på Ridalsvegen i Hallingdal. Facinerende kveldshimmel
Image

Overnatta på Trillhus Hytter & Camping, en plass jeg brukte endel i sommer
Image

Et kjent ansikt for noen. En gjennomført trivelig kar å være på tur med. Bare litt synd med den typiske bergenske blygheten han sliter med. Litt som meg egentlig....
Image

Image

Etter endel på kryss og tvers igjennom dagen, enda vi opp på Skåbu, sammen med en haug med WIMA damer.
(litt av en tilfeldighet, hva??)
Vi fikk oss en lavvo et stykke unna høneflokken,

Image

for der jenter samles og drikker alkohyl (bevist skrivefeil) der trengs dobbelt hørselvern ved lengre opphold. Og det hadde vi ikke med.
Og.. for alle som driver med HMS på jobb... den optimale løsning på støyproblemer er å fjerne støykilden, eller distansere seg fra den.

Men som alle som fullførte framhaldsskulen vet, minus ganger minus gir pluss, så etter noen støttepils i godstolen, oppsøkte vi støykilden, og infiltrerte den.
Gøy aften...but... what happens on Skåbu, stays on Skåbu

Neste dag, runden via Olstappen (Tror jeg kjørte den fire ganger i år) Murudalen, Randverk og over fjellet til... Brimiland.
Vafler her selvsagt,
Image

før videre til Lom, Sognefjellet, Tindevegen og hjem via gamleveien over fjellet fra Lærdal mot Aurland.
MEGET oppegående dag på to hjul

Fra Randsverk mot Briland/Tessevann
Image

I juli måned blei det mest hytteliv, og pendling med med sykkelen, og endel dags/ettermiddagsturer, før august kom med FULLT program.

1.helga, til Hallingdal på gruskurs med Pål Anders Ullevålseter. Drog sammen med Valter og BMWilly (som har gjort vestlending av seg)
Det var GRISEgøy, lærte gode tips og triks, men har hatt mer utbytte av andre gruskurs, dette var mer "rally" enn adventure lissom. Men først og fremst fikk vi kjørt noen skikkelig artige spor jeg neppe hadde gitt meg i kast med på egen hånd. Ikke så mange bilder fra denne helga, det gikk i kjøring.

Han sjøl... og mekanikeren/med-instruktør Jarle Vårdal
Image

Passering av bom/kjetting på fjellet mellom Gol og Nesbyen
Image

Så kryssa vi Hallingdal, og drog innover Golsfjellet, der PA klarte en ting jeg har tenkt endel på, nemlig å linke sammen Heradsvegen (som går fra Heradsbygda sør for Gol, og over til Bagn) og RV51 over Golsfjellet. Jeg hadde en aning om hvor vi var på vei, og jommen meg, der var vi plutselig på Vasetdansen Camping. Turen videre gikk på Panoramavegen mot Hemsedal, og vi fikk "crosse" litt i alpinbakkene der, før vi kalte det dagen for en dag, og drog hjemover på fjellveiene retning Hallingdal.
Blei litt inspirert kjøring over fjellet, måtte snakke litt hardt til meg selv på vei ned Måbødalen, men kom meg atter hjem til hytta uten prikker.

Helga etter var det Bukkerittet.
Denne helga har jeg beskrevet før, men må gjenta det viktigste:
Jeeevla fantastisk dritgøy.
Bortsett fra den vanlige KTM-feltreparasjonen da. Må jo nesten alltid ordne noe på den KTMen til Stian når vi er på tur.
Men i store trekk, en fantastisk helg:

På vei oppover, torsdag:

Image

Image

Image

Noen bilder fra turen fredag: Var sliten etter torsdag så kjørte en "surretur" på egen hånd, uten nevneverdig mål og mening.

Image

Image

Image

Image

Image

Lørdagsturen:
Ved veis ende, på en sidevei oppi Einundalen
Image

Dette bildet heter "The Wolfpack" oppi hodet mitt... artig sidespor i Einundalen dette også :)
Image

Hadde lunch på kafeen ved Folldal Gruvemuseum
Image

Og vafler på Haverdalssetra
Image

Samme gjengen på vei oppover fra Haverdalssetra.
Image

Litt lått og løye på lørdagskvelden på Grimsbu, utdeling av premier, ærespris og fine ord fra OTC styret
Image

Hjemturen søndag: FOR EN DAG

2 minutter etter at tåka har lettet:
Image

Grimsdalen, i øst:
Image

Bergsengsetra, på nordsia av Grimsdalen, like før Grimsdalshytta. For et sted <3
Image

Image

Image

Bergengsetra MÅ ha stått model for Ivo Caprino sine kulisser, mer nasjonalromatisk er det knapt mulig å få det

Grimsdalen Classic
Image


Var oppom Blåhø
Image

Litt TET spor blei det også tid til, og innom Brimisetra for en god lunch.

Ettpar bilder fra Lemonsjøen
Image

Image

Image

Asfalt over Valdresflya (også vakkert i så hyggelig vær) og resten av hjemturen gikk stort sett på asfalt, bortsett fra at jeg kjørte fra Gol til Geilo på grus, på vestsiden av dalen oppover.
Litt nedtur å komme hjem fra denne helga, for vi hadde det SÅ gøy... jaja, under et år til neste gang.

Ny helg, nytt treff, Fjellkjør i Hallingdal.
Også gøy, men hadde mer vekslende vær. Mer drikking, mer afterski, eeehhh unnskyld, afterride.
Riktig så kjekt, og superpraktisk med et treff så nært hjemme. 3,5 timer ca
Fredagen startet med regn, men det kom seg mot slutten

Image

På toppen av "høgspenten"
Image

På vei ned fra samme strekning
Image

Masse kjekk kjøring på kryss og tvers i Hallingdal, og fredagens lønsj inntok vi på fjellet, på Fagradalsstølen.

En gammel seter, der budeia driver med kafe, uten innlagt strøm og vann.
Dyre vafler? nei, de var verd hver eneste krone :-D Og spekemat..ooohhhh gleder meg til jeg skal hit igjen.
Image

Oppå fjellet ved Ål, det går ikke i rakettfart HELE tiden:
Image

Vi kjørte en slags "stolpejakt", på leit etter bokstaver. Vi hadde koordinater, og ut i fra disse, skulle vi finne den kjekkeste vegen fram til punktet, artig, og IKKE helt enkelt, hver gang
Image

Fredagens rute er fullført. The Magnificent 7 er klar for pils og postei
Image

Image

Etter endt kjøring bunkres det bensin, snacks og snublejuice. Betegnelsen "øl" brukes også
Image


Lørdagen opprant med lokale tåkeskyer, til tross for klar himmel. En solid frokost i kantina på Torpomoen ordner med oppklarning, og lørdagens navigering er hakket mer krevende, men solid teamwork gir atter engang resultater

Dagens første bokstav
Image

Vegard, en friskus med tung moped (altså KTM 690) på vei opp fra et av de mer krevende punktene. Var jysla smalt i et pari ned dit, så vi som hadde GSA, sendte ned noen ungdommer med mindre redskap
Image

På toppen av skibakken i Bualie, Golsfjellet.
Image

Image

Image

Rett nok en KTM, men den er ikke sååå verst den der 1290R allsåh
Image

Image

Igjen så blei det god stemning og fin flyt utover kvelden etter vi hadde parkert. Var full før barneTV, og klarte å stoppe inntaket i tide. Pakket mye ferdig om kvelden (deilig med rom, seng, og dyne)
Tidlig opp søndag og var hjemme før kirketiden var over.

Superdeilig.

Så kom det en mandag, tirsdag og en onsdag..og en torsdag.
Torsdag etter jobb til hytta, laget noe digg mat, og så fikk jeg besøk om kvelden.
Anders og Bjørn.
Vi skulle til EU, og den turen finnes mer om i en egen tråd.
Men oppsummert i tre ord:
FOR EN TUUUUR

En kald en, ved bassenget
Image

Fare: Svingete veg
Image

Col de Sommelier, over 3000moh
Image

På Assietta Kamstrasse. Fire Fine Fyrer
Image

Image

På Forte Jafferau
Image

På vei opp til Col de Parpallion
Image

I Pyreneene et sted
Image

Image

Image

Vel hjemme søndag, og allerede fredagen etter var det duket for Straandtreffet i Vrådal.
Siden jeg hadde fri hjemmefra (dama skulle i 50årslag) drog jeg med meg stort telt (Lone Rider sitt) og all slags bekvemligheter, og satte camp nede ved vannet.
Nok en fin helg, opplevde nye veier, fikk nye venner (sjelden feil) og møtte gamle bekjente.

Image

Image

Image

Image

Når denne helga var slutt, gikk lufta litt utav ballongen for meg, jeg hadde forlengst passert 20 000km og var nesten...fornøyd. Neida, ikke så fornøyd, men tok meg tid til å reflektere over sesongen, og konkluderte med at dette må ha vært "all time high"

Junior kom i midten av oktober og parkerte Speedy, så da kunne garasjetiden endelig tilta i styrke

Image

Og helt avslutningsvis fikk jeg tatt ettpar turer opp til Jukla. For et sted

Image

Og med det, gikk sola ned for 2022sesongen.

Nå er en annen sesong i vente. Skia er allerede preppa, sesongkort til Røldal Skisenter ligger i skidressen, nå mangler vi bare snø.


Takk for følge, sees i 2023 <3
Last edited by Kant1 on 29 Nov 2022 21:27, edited 1 time in total.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- 2022. Godt, bedre best

Post by kvase »

Med sånt hjerte god medesin og livsrikhet så skal en være fornøyd med om en hadde fåt til tilsvarende halpart av det du får til gjennom 1 år. :thumleft
-
Men noen skal dra lasset også å det gjør du til gangs Olav til glede og misunelsens forargrelse -
-
Takk for den uselviske delingen du gjør her :-k :-k
-
315839780_10158695508816073_5821686367260463272_n.jpg
for slitsomme dager er dette rette utstyret
Drill netthandel.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- 2022. Godt, bedre best

Post by Bikeridr »

@Kant1 =D> =D>
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- 2022. Godt, bedre best

Post by Palma »

Jeg skrålla nedover og så fort over, jeg har et par uker ferie tilgode så skal se nærmere på det da, men så langt så det veldig bra ut. Jo forresten, det var et bilde som du godt kunne ha rettet opp noen grader,... :lol: :lol:
Skauracer
Posts: 48
Joined: 28 Apr 2017 14:42
MC: BMW 1200GSA

Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- 2022. Godt, bedre best

Post by Skauracer »

Takk for suveren morgenlektyre i denne mørketid.
Fantastisk oppsummert 2022 - blir inspirert til å lage mer offensive personlige planer for 2023 \:D/
Post Reply