RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - tur 24 okt

Post by RuneMC »

Det var faktisk noen MC'er ute på veiene idag også. Møtte en stk GS på vei opp fra Tofte og en HD akkurat ved rundkjøringen ved Lahell.

Ellers en Harley ved Tranby og en 3-4 HD'er i følge på vei tilbake. Så da var det faktisk majoritet av HD'er idag - ikke verst :thumleft Jeg trodde jo alle HD'er hadde parkert for ikke risikere vann på chrome'n nå :)
Last edited by RuneMC on 25 Oct 2015 18:19, edited 1 time in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg - tur 24 okt

Post by tshansen »

De to siste bildene var bare helt sinnsyk bra farge i... Nok et strålende referat fra den kanten. Herregud jeg gleder meg til neste sesong. Da blir forhåpentligvis ikke noe mindre av de da :thumleft

Det er noe helt spesielt med fargene som er nå. Samt lav sol med flott gult lys og mye skygger. Blir mange kontraster.

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: RuneMC's blogg - tur 24 okt

Post by Tekumseh »

Fantastiske høstbilder! :-)
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: RuneMC's blogg - tur 24 okt

Post by Busa Trond »

Uhu... skummelt profil bilde du kjører på nå Rune [-( :)

Men virkelig vakre høst bilder du serverer ja.
Har selv vært ute med kamera i kveld, nesten fullmåne og Tyrifjorden bader i månelys nå.
Jeg kjørte hjem fra jobb ca kl 11 ny tid i dag, knall sol men våt veibane enda og frosten lå i veikanten på skyggepartiene mellom Vikersund og Tyristrand.
Så en GS, pluss en gjeng med cruiserjapser på bensinstasjonen i Vikersund.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - tur 24 okt

Post by RuneMC »

@Busa Trond - var nok lurt at jeg kjørte et par timer senere da - men så forsåvidt på værkartet at Vikersund og nære omegn var litt blåere på værkartet enn ellers, så det var løpende vurderinger underveis. Dog kun fuktig og ikke tegn til frost akkurat når jeg kjørte.
Profil bilde er med tanke på Halloween. Får endre bildet etter det, til noe jule-greier kanskje ? :D


@alle - takker for hyggelige kommentarer.

@Snikkeren - går ganske kjapt, sjekke trafikk bak, blinke, stoppe, sette i fri, fiske ut kamera fra åpen jakkelomme, ta et bilde eller to, putte kamera tilbake og videre :D Men ja, det er noen ganger jeg bare kjører fordi jeg er i "flytsonen" - det er greit det og...
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: RuneMC's blogg - tur 24 okt

Post by Tommas »

Smerter litt å ha satt bort sykkelen, men hyggelig å se at noen fortsatt er ute og kjører - og tar seg tid til å dele bilder med oss. Flotte saker (som vanlig!).
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: RuneMC's blogg - tur 24 okt

Post by Flanker »

Gni det inn! Jada....

PS: flotte bilder :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - sesongen strekkes...

Post by RuneMC »

@Flanker - vel, regner ikke med at det blir så mange flere dager. Men igår ble det nå jobbpendling... rett over 5C og tørre veier var vanskelig å motstå.

I natt var det en grad kaldere, så valgte heller å sløve innover på toget. Dvs egentlig ikke tempen som er verst, men tanken på om det kan slumpe til å bli snø tiddelibom når man skal hjemover fra jobb... rimelig mørke skyer og Yr er ikke alltid så presis...

Tror dette må være ny rekord for meg, men sier ikke nei takk om vinteren lar vente på seg :thumleft

Ellers fant jeg litt olje på ene gaffelen her om dagen og brukte trikset med film som jeg dro rundt mellom pakningen og gaffelbenet. Ser ut som om det funket, men dro av en liten bit av filmen (vi snakker gammeldags kamerafilm som er klippet til) som gjorde at jeg måtte bruke ekstra tid på å forsikre meg om at den lille biten ikke hadde blitt liggende imellom. Etter litt surfing på eBay etter "seal fix" verktøy ble det til at jeg satte i bestilling et par Seal Mate: http://www.sealmate.net/

Det finnes jo annet patent som heter Seal Doctor: men det koster mer. Litt lettere å dra rundt sikkert, men tror Seal Mate også duger.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: RuneMC's blogg - sesongen strekkes...

Post by Jeanette »

Flotte bilder! Moro å se at det er flere som koser seg med turer i nærområdet :) Bor riktignok ikke i Hurum selv, men skal jeg ta meg en liten lufterunde er Hurumlandet rundt en av favorittene!
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - sesongen strekkes...

Post by RuneMC »

@Jeanette - Jo takk - Og det er kjekt med svingete veier i nærmiljøet ja.

Ble en liten runde idag også, selv om det ikke slo til med fin sol som Yr lovet... termometeret viste vel en 9-10C som ikke er verst til å være 1ste November, men det føltes egentlig litt kjøligere... :-k

Først ned til Drammensfjorden og et lite strandmotiv av en hjemmesnekret flåte/seilbåt som har ligget der siden i sommer
Image

Deretter opp til Liertoppen og videre mot Lier. Her i retning Drammen... mye lav tåkedis... (eventuelt er det Tommas som har spist for mye bønner :D )
Image

Deretter nedover Grøttegata som du kommer til ved å kjøre rett fram i rundkjøringen etter Tranby
Image

Deretter ble det opp Vestsideveien i Lier til Sylling og videre til Vikersund. Mye fuktig vei og endel løv i svingene, så det gikk i helt rolig tempo. Litt før Vikersund ble veiene tørre og fine. Tok motorveien mellom Vikersund og Åmot og svingte denne gangen av rett før Åmot mot Døvikfoss. Har sett skilt til Døvikfoss fra veien som går fra Åmot til Bingen/Skotselv, dermed må det være en tversover vei. Umiddelbart var det en 30 sone som varte omtrent fram til selve Døvikfoss, som viste seg å være en liten demning (i den grad en demning på størrelse med flere hus kan kalles liten :) )
Image

Deretter var det 50-sone og litt mer åpent gårdslandskap til veien kom innpå Refsalveien fra Åmot.

Hadde tenkt litt på å kjøre om Lampeland og langs Eikeren, men uten skikkelig sol og litt kjølige føtter er det ikke samme trivsel med en sånn tur, så da ble det heller småveiene til Hokksund og rake veien hjem derfra.

Så får vi se om det blir enda noe mer kjøring denne sesongen... men fuktig vegbane og såpass mørkt etterhvert at man ikke ser om det er "dieselroser" eller annen "morro" når man kjører gjør nok at det kanskje er bedre å vente på lysere tider. Hadde et ørlite forhjulsglipp ved avkjøringen til Røyken på fredagen uten at den lille grusen som var der ga noen forklaring.
Last edited by RuneMC on 01 Nov 2015 19:10, edited 1 time in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg - sesongen strekkes...

Post by tshansen »

Slik lav tåkedis gir så utrolig god stemning i bildene =D> Det smerter, men er nok på tide å sette sykkelen inn for sesongen :-#
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: RuneMC's blogg - sesongen strekkes...

Post by Tommas »

Ventet på at den tåkedisen skulle gi seg, men den holdt ut helt til mørket kom. Hyggelige veier i området ;-)
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - småinnkjøp...

Post by RuneMC »

Absolutt trivelige veier ja :thumleft

Idag ventet en liten konvolutt i postkassa fra over dammen. Det var nok ikke en saftig sjekk fra Wall Street, men derimot et par Seal Mate plastblad til å rense imellom pakning og gaffelben - så nå er man godt rustet foran neste mini-lekkasje. De fleste lekkasjer skyldes jo ørlite smuss/tørkede insektrester og slikt som kommer ned til pakningen og lager en liten åpning.

Gule, fordi det var det Seal Mate påstår er Suzuki-fargen :)
Image

Relativt tynne plastblad, så et slikt kan fint tas med på tur også uten at det tar noe plass.

Og sånn ellers er nok mer eller mindre PMS sesongen påbegynt.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg - småinnkjøp...

Post by tshansen »

Hordan er "konsistensen" på disse bladene? jeg har et sånn malegreier som du kan legge inntil kanter, lister osv som er relativt stivt, samt tynt og litt skarpt på kantene. Litt sånn som gammel film i kamera (vil jeg påstå)
Er dette litt samme greien, bare mer anvenlig? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - småinnkjøp...

Post by RuneMC »

"Konsistensen" minner egentlig mye om slike plastomslag for presentasjoner. Klemmappe heter det visst. Relativt tynn men halvstiv plast. Men nå har jeg ikke gjort noen direkte sammenligning på tykkelse - en annen parameter som jeg vil tro er viktig.

Hvis maler/maskerings-bladet du sikter til er av plast så kan det muligens egne seg. Er det maskeringsblad av metall (mener Jordan's er av tynt metall) så kan det bli for skarp kost - er jo minst like viktig at verktøyet ikke lager noen rifter i pakningen.
Post Reply