RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by Palma »

Du skriver om at GS har de brede sylindrene som stikker ut. Hvor bredt er styret på sykkelen din :-k , eller sideveskene :-k På GS'n min er styret og veskene det bredeste. Men ja, det ser bredt ut. Men skaper bare et nydelig lavt tyngdepunkt \:D/ ;-)
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

@Mekkern - ja får kjøpe meg det selv om den mengden kommer til å holde i 10 år minst
@Palma - godt mulig det er en optisk illusjon ja, får teste GS etterhvert...

Satt forresten godt å gire manuelt igjen på lånesykkelen jeg hadde Lør-Man - såpass godt at når jeg kom tilbake på CRF'en så ble det et par instinktive "fantom-bevegelser" med både clutchhånd og girfot :)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by Tommas »

Tenkt på det samme noen ganger selv. Om styret i utgangspunktet er det bredeste punktet, så er det faktisk noen ganger hvor man skal forbi en hindring, kant, støtfanger etc hvor to utstikkende sylindre eller sidebokser kommer i veien, men passerer greit under styret.

Ofte? Nope 8)
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by Palma »

Det er av og til slik kan skje ja, det er vel da man burde reist litt tidligere [emoji12]

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by ojda »

Hummf :-k Liggende boxer dreid 90* :-s
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by mekkern »

ojda wrote:Hummf :-k Liggende boxer dreid 90* :-s
da får du en rimlig lang motor og akselavstand...
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2019

Post by RuneMC »

Bloggen har ligget brakk en stund, men får ta det opp med litt posting. Å flytte inn i sameie der det er Styret vs beboere istedenfor at Styret spiller på lag med beboere er litt uvant, og har kostet endel tid&frustrasjon...

"Belle Twin" - dvs min Honda Africa Twin 2016 modell har nå rundet 68 000 km og går fortsatt som ei klokke. Brukes daglig til pendling og er blitt dreven på lane-splitting i rushen. At jeg tok lappen for 10 år siden grunnet årlig buss-for-tog-kaos leser jeg i avisen idag fortsatt er noe av det lureste jeg har gjort - Bane NOR lover kaos i minst 10 år til :shock:

D-modus på automaten synes å ha blitt noe mer "smooth", men mulig det er som med god hifi at det er den som lytter/føler som har tilpasset seg :)
Eneste ulempen med sykkelen er egentlig servicekostnadene hver 24 000 km som koster rundt 15K

Ingen større turer siste år, men merker at det begynner å krible for noe litt lenger. Har sen ferie så hvis været klaffer i August så er det mulig Vest/Nordvest-landet får seg et besøk.

St.Hans aften ettermiddag/kveld ble det t/r Gaustatoppen i litt blandet vær. Grått og noen regndrypp opp langs østsiden av Tinnsjø, men hold seg greit med mer sol etterhvert.
Så i ettertid at mekkern hadde vært ute og lufta indianeren tidligere på dagen.
Image
Ble ikke ned om Tuddal, men tilbake til Rjukan da det var noe skilt om åpning av veien bare hver time på Tuddal siden.
Jeg gadd egentlig ikke sjekke det ut da det fristet mer med vestsiden av Tinnsjø tilbake.
Grøfting langs veien oppe på platået med noe slags kabel eller rørlegging.
Image

Sist lørdag en 20 mil runde på formiddagen om Sylling,Vikersund,Åmot,Bingen,Lyngdal,Lampeland, Lurdalen, hjem.
Image

Lite grus på grusveien mellom Bingen og Litmovatnet, så fikk egentlig ikke testet nylagt Karoo Street fordekk på gruskorn, men tror nok det klarer seg høvelig på "snille" grusveier.
Svært lite trafikk, møtte bare en på sparkesykkel tauet av en hund ved rasteplassen

I overkant varmt når jeg stoppet på Liertoppen på vei tilbake for en liten tur innom polet og Bauhaus. Støtte på en med Triumph Bonneville (?) utseende sykkel som kommenterte at AT'n var fin og at han hadde prøvekjørt den med automat engang. Kunne jo ikke være annet enn enig i det :) ...men nå kom det jo en '18 modell som ser enda hakket friskere ut... bare så synd finansene ikke henger tritt med å kunne kjøpe ny modell hvert år :roll:
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2019

Post by Kant1 »

Kjekt å se deg i sving på bloggen din... de nydelige bildene dine har vært en savnet berikelse her inne :thumleft
Håper du får kjørt litt nå, utover sommeren \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2020

Post by RuneMC »

Da ble det årets første kjøretur i en surrealistisk hverdag.

Uansett er det en fantastisk måte å nullstille tankene fordi kjøringen krever sitt fokus og lyder, fartsvind og g-krefter røsker tak i deg på en håndgripelig måte så andre tanker fordufter.

Det vil si på de lange rettstrekkene tenker man jo og filosoferer mens man kjører - f.eks. at dette føles jo akkurat ut som en vanlig sesongstart. Det er jo endel biler på veiene... og alt ser vanlig ut... Veien ligger der passelig vedlikeholdt etter vinteren for det meste fin og grus-fri, det kunne like gjerne vært ifjor om det ikke var for denne usynlige faren....

Men tilbake til turen så fikk jeg da smilet i hjelmen... var usikker på om ferdighetene hadde rustet bort i løpet av vinteren, men de satt der som om det bare hadde vært en weekend imellom, en hånd på styret over fartsdumper, stående kjøring, sporvalg i svingene - no problem - og følte meg avslappet og med full kontroll... ahhh det bare føles så bra :thumleft

Glemte selvfølgelig kameraet men fikk tatt 2-3 brukbare bilder med mobilen... ser under redigeringen at jo... det ER klasseforskjell i favør av RX100 selv om P20 Pro går for å være en god kameramobil...

Stopp ved Drammensfjorden - ja det blåste litt... men mild vind med varme 10 grader i lufta
Image

Og et bilde fra Tofte der jeg snudde. Nå så tidlig på sesongen så er det fortsatt endel mer skygge og kjøligere opp Oslofjord-siden, så valgte tilbake samme vei opp langs vestsiden.
Image
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2020

Post by intruder »

Har til hensikt å saumfare dine skriverier....åpningsreferatene falt i smak !
Og naboen har makan til sykkelen din....japansk kvalitet...sekunda ikke :idea: ((Bør Børson d a y ))

1 mai blir det " endeLarmen MK - presentasjon på Skibladnerbrygga på mårran og Helgøya Rundt på Vespaen på æftan....artig i Tempo-kretsene
Gidder ikke kø rundt Mjøsa jeg...kjører 2 mai der...kø da også men da ligger jeg først !! :smt100


Forrestenn..vet du hvem som tok dyden på eksbiskop Køhn ?
Han som var først i Køhn...
men på den tiden måtte jeg ha hjelp til å skifte bleier.... \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2020

Post by tshansen »

Du aner ikke hvor mye jeg har savnet bilde innslagene dine her Rune :-) Du har en formidlingsevne med kamera som er helt i toppsjiktet =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2020

Post by Kant1 »

tshansen wrote:Du aner ikke hvor mye jeg har savnet bilde innslagene dine her Rune :-) Du har en formidlingsevne med kamera som er helt i toppsjiktet =D>
Jepp, det han sa :smt109
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2020

Post by RuneMC »

Takk, takk
Nå ble det en siste kjøretur på et par uker idag - sykkelen ble nemlig kjørt til mellomlagring i forkant av at jeg skal flytte første helgen i April.
En ting mindre å flytte da jeg har under 3 dager fra overtagelse av ny leilighet til min nåværende blir overlevert kjøper.
Flyttebil er bestilt så tror det skal gå greit, men får ta det som det som det kommer...

Så, siden det er bloggen min (og jeg gjør som jeg vil i den) så poster jeg noen foto fra høst og vinter 2019

Høst i skogen er sopptid... selv om jeg mest ser og plukker lite... Her var det noen andre som hadde spist av det jeg tror er en steinsopp
Image

Annen sopp og mer på fjellet, litt kult mønster på den sånn "up close"...
Image

Så er det blitt vinter og en kveldstur til Bærums Verk med julebelysning
Image

Bodde over Bærums Verk engang før årtusenskiftet og var kjekt å kunne gå ned til Vertshuset(gourmet), Pannekakehuset og Melboden (Pizza)
Image

Fast forward til 26 Desember da det faktisk var akkurat nok snø til å gå på ski på Spikkestad, selv om jeg valgte bena
Skulle tro man var langt ute i villmarken selv om det bare er noen km innover fra tettstedet
Image

Det ble enda noen km innover før jeg snudde, så ganske mørkt da jeg kom tilbake ned mot bebyggelsen på Spikkestad
Image
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2020

Post by ashland »

River godt i skjelen å se andre dra igang sesongen, ser det er stadig flere ute på veiene nå. Heldigvis er det ikke lenge igjen \:D/

Virkelig flotte bilder, takk for du deler :D
fun is not a straight line
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2020

Post by RuneMC »

Begynner å nærme seg flytting i slutten av uka og MC'n er fortsatt mellomlagret

Blir kun hjemmekontor siden firmaet oppfordrer til det og det fortsatt er "unntakstilstand" i samfunnet. Trodde aldri jeg skulle gjøre det, men savner altså togturene med kaffe og prat med et par eks-naboer og soloppgangen over jobben på IT-Fornebu... (her fra begynnelsen av Mars engang, så nært men så fjernt...)
Image

Med fravær av den daglige turen fram og tilbake til togstasjonen, fant jeg ut at jeg må være litt disiplinert, så hver morgen kl 07:30 prøver jeg å få inn en halvtime rask gange i skogen. På den halvtimen har jeg til nå ikke sett andre som gjør dette... det er litt merkelig... :-k

Men fint er det da...
Image

Idag var jeg litt for treg på morgenen, så da ble det heller dobbelt lengde tur etter jobb, igjen ingen å se...
Image

Fikk med meg solnedgangen ... og mens jeg stod der så hørte jeg svak musikk og et stykke bortenfor og inn i skogen satt tre ungdommer og tittet på solnedgangen de også... til medbragt musikk...
Image
Post Reply