RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by tshansen »

Godt å høre at det løste seg.... Men de prisene til Honda er i beste fall sjokkerende. Jeg hadde faktsik vurdert salg og annet merke hadde jeg vært i samme situasjon :shock: :-# :-#
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by JK95 »

Tro hva navet til en GS koster? :-k
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by Trondgv »

JK95 wrote:Tro hva navet til en GS koster? :-k
3214kr på en 2014 GSA. Komplett felg 12818kr. ;)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by ojda »

Flott å høre at det ordnet seg.
Sikkert greit å slippe den utgiften nå :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by JK95 »

Trondgv wrote:
JK95 wrote:Tro hva navet til en GS koster? :-k
3214kr på en 2014 GSA. Komplett felg 12818kr. ;)
DET var en brutal forskjell :shock: :?
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by Trondgv »

JK95 wrote:
Trondgv wrote:
JK95 wrote:Tro hva navet til en GS koster? :-k
3214kr på en 2014 GSA. Komplett felg 12818kr. ;)
DET var en brutal forskjell :shock: :?
Jepp..Tror Honda overdriver med prisene sine..Bare se prisen på ny potte, 20k som Rune sa..Til den prisen får du ofte komplett eksos i titan til andre sykler..

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: RE: Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by JK95 »

Trondgv wrote:
JK95 wrote:
Trondgv wrote: 3214kr på en 2014 GSA. Komplett felg 12818kr. ;)
DET var en brutal forskjell :shock: :?
Jepp..Tror Honda overdriver med prisene sine..Bare se prisen på ny potte, 20k som Rune sa..Til den prisen får du ofte komplett eksos i titan til andre sykler..

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Sant :?
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

Vært stille en stund fra meg nå ifbm flytting og alt dill som skal på plass, men NÅ endelig er leiligheten fullmøblert. Ja, bortsett fra manglende bilder på enkelte vegger og lignende smådetaljer da...

Har kjørt endel, men kun dagsturer da Vestlandsværet ikke klaffet med minimum 3 sammenhengende dager sol i løpet av ferien - ellers kunne jeg egentlig tenkt meg en reprise av fjorårets tur men i år ville ikke Yr.no samarbeide...

Grusturen til Palma fristet også, men ble overtalt til en Besseggen-tur med jobben som overlappet samme helg (tor-lør) :roll: Ble forresten en fantastisk fin tur med nær perfekt vær og god stemning. Et lite "teaser" bilde fra lørdags morgenen rett før vi kjørte hjemover - tror det var hele 3C over Valdresflye når vi startet... brrr...

Image

Tar med et bilde til i samme slengen... kveldsstemning ved Gjende
Image
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

Mye som har skjedd på privatfronten denne sesongen.

Jeg har kjørt stor kassebil for å flytte til egen leilighet... en Renault Trafic leid gjennom nabobil.no God pris og nær der du er pluss hyggelige utleiere er erfaringen så langt :thumleft :thumleft :thumleft

Image

MC'en har fått ny parkeringsplass i garasjekjeller, med en overraskende romslig bod rett bak - med bredere dør og fjerning av terskel er det nesten så jeg kunne stappet den inn der om vinteren - men er nok ikke så enkelt hverken ift ombygging eller sameiets styregodkjenning. God plass til depotstøtter og annet ihvertfall :)

Image

Leiligheten er ellers tipp topp fra 2012 med vannbåren varme i alle gulv og relativt vedlikeholdsfri der sameiet står for maling av byggene og klipping av gress på fellesareal bl.a. Har vel en 50kvm privat gressflekk som tar ca 10min å klippe (inkl å hente gressklipperen fra fellesbod). :)

MC-kjøringen har blitt mest lokal i sommer pga nevnte flytting og type ustabilt vær. Frister liksom ikke med langtur til Vestlandet o.l. når værvarselet på det beste har vært annenhver dag regn og sol.

Her et litt kreativt bilde fra Baneveien i Lier. Kjørte aktsomt forbi en syklist ute på treningstur litt før, og mens jeg stod og tok foto tok han meg igjen og det viste seg at han var motorsykkelkjører selv og ganske interessert i Africa Twin'en så det ble en trivelig prat.

Image

Lyngdal i Numedal var jeg også innom i sommer, litt før den årlige veteran-traktor utstillingen

Image

Videre noen kveldsturer rundt Hurumlandet
Image

Vegglifjell ble passert et par ganger ila sommeren på vei mot Gaustatoppen. Fin runde det bortsett fra at veien mellom Vegglifjell og Austbygde er i ganske dårlig forfatning. Ikke så viktig for meg, men nevner det - veien anbefales ikke for cruisere...
Image

Image

Et bilde fra Gaustatoppen området på vei ned mot Tuddal, tatt retning nordvestover.
Image

Tok også en tur opp Bondalen (svinger vestover når du kommer ned til Tuddal). Det er en blindvei, men går et stykke innover. Anbefales hvis du har god tid.
Image

Image
Last edited by RuneMC on 14 Sep 2017 20:25, edited 3 times in total.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

En litt "kul grej" som skjedde noen uker etter at jeg hadde flyttet, var at eks-naboen ringte og lurte på om jeg kunne være guide for et par motorsyklister fra familien hans som hadde kommet på besøk.

Viste seg at det var søskenpar i familien hans fra Sverige, Eskilstuna nærmere bestemt, som hadde tatt en spontantur til Nårje på sine "hojer".
Jeg synes jo sånt er bare artig og hadde heller ikke andre planer, så det ble raskt avtalt oppstart i 10-tiden dagen etter med en Gaustatoppen runde som jeg optimistisk anslo til 6-7 timer (hmm, ja dvs for meg uten stopp... men har nå lært at jeg må plusse på et par timer når det skal legges inn div pauser på en slik guidet tur :roll: ).

Da jeg ankom naboen satt de på MC'ene og var kjøreklare og eks-naboen sa humoristisk at "Her er problemet, nå er det ditt problem :) " (dvs "problem" ift at han selv ikke kunne guide de på en MC-tur)

Første etappe var null problem til Langebru i Hokksund der jeg tipset de om å fylle bensin og proviantere pga ikke så mange butikker akkurat på første halvdel av turen. Deretter ble det opp Lurdalen og litt tilbake mot Kongsberg (som var litt lenger enn jeg hadde anslått) og opp Jondalen før første stopp med utsikt ved Bolkesjø. Helt klart at de var fornøyd med første del, men litt lang etappe ift benstrekk, så burde nok tatt en pause ved Svene eller der man tar av til Jondalen.

Fra stoppen ved Bolkesjø utsiktspunkt
Image

Deretter ble det videre den best asfalterte veien via Gransherad og vestsiden av Tinnsjø før lunsj-pause ved veteranfergene ved Mæl. (Ja bortsett fra en kort bensinfylling i Gransherad da).
"Vilka vägar ni har !" "Jag kunde bosätta meg här i Nårje!" - var et par kommentarer, så dette var veier som helt klart falt i smak. :D

Vi kjøpte oss noen smørbrød og kaffe i kafeen.
Image

Kikket litt bortom fergen "Storegut", men ingen omvisning da.
Image

Et gammelt skur på kaia som kunne trengt en oppussing
Image

Området ved fergene
Image

Bemerk at rett før avkjøringen til dette området går det fra 80 til 60 og er relativt ofte laserkontroller.

Nå tok jeg litt hyppigere stopp for å la de ta foto...
Image

...av Gaustatoppen...
Image

...av Rjukan... og et par steder på platået forbi Gaustatoppen...
Image

Nedover mot Tuddal (angrer egentlig at vi ikke kjørte tilbake samme vei for veien i Tuddal og nedover er neimen ikke optimal for cruisere) - så havnet vi bak en kassebil som holdt 40 km/t ned alle de bratte bakkene, så det ble å file på bremsen hele tiden. Er såpass med svinger og ujevn asfalt der at jeg ikke så noen grei mulighet til at alle 3 skulle komme seg forbi uten risiko.

Uansett når vi kom ned på flaten i Tuddal så var sistemann ikke å se så vi stoppet langs veikanten. Etter noen minutter dukket han opp og det viste seg at han hadde mistet all bremsekraft på bakhjulet. Ikke noen god forklaring på det, siden han nettopp hadde fått servet sykkelen på verksted, inkl ny bremsevæske. Uansett virket det å ha noe med varme å gjøre, for etter at bremsen kjølte seg litt ned, så fungerte den igjen :thumleft

Videre nedover mot Notodden så var det igjen en type kassebil som kjørte ganske så sakte, men i og med bremseproblemene til sistemann ble fasiten en ganske "slow" affære.

MEN vi kom da ned til slutt og tok likesågodt en pause ved Heddal stavkirke ikke langt fra Notodden
Image

Image

Det var blitt middagstid, så neste stopp ble Bergby's Familierestaurant i utkanten av Notodden, med noen meget gode burgere :thumleft

Hittil hadde det vært opphold. Mens vi avsluttet måltidet begynte det å regne, så da dro jeg og hun ene på oss regndresser, mens han kun hadde skinnklærne. Begge kjørte også med halvhjelm (de hadde visst helhjelm liggende hjemme, men tok avgjørelsen om halvhjelm når de startet turen i godvær hjemmefra) så etterhvert syntes jeg skikkelig synd på de for det riktig høljet ned. Særlig varmt var det heller ikke med 10-12C. Strømsåstunnelen hadde ikke satt opp advarsel ift vintersesongen og duggproblem, men det ble samme effekten nå. Masse dugg på visiret med en gang og jeg måtte dra det bort 4 ggr før det var greit. Enda mer uventet var det for de to bak som hadde "goggles" og ikke så noenting - men det gikk bra....

Resten av hjemturen ble også veldig våt, men alt i alt syntes de det var en super tur og snakket om at de burde ta med hele MC-klubben neste år 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by tshansen »

Aaaahh! De bildene dine [emoji1319] det gjør virkelig godt for sjela og interessen å se bilder, for ikke å snakke om skriverier fra det holdet også [emoji1303] har vært inne på tanken å kjøpe meg en maxi caddy eller varebil av et eller annet slag, så jeg kan ha rullende telt! Men vi får se hva høsten bringer [emoji6]

Fått deg fast guide jobb du nå forstår jeg [emoji23]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by supermons »

Flotte bilder!
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

@tshansen - ja, har nok fått jobben som guide om de kommer igjen :thumleft (Tror jeg gjør noen justeringer som å korte bort Lurdalen og ta litt flere stopp da...) Jeg måtte også si ifra hvis jeg skulle til Eskilstuna traktene - men de innrømte at det nok ikke var like spennende veier der :)

@supermons - takker!
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by RuneMC »

Kort oppdatering - MC'n ut fra service forrige mandag. Viste seg at høyt turtall var diverse feilkoder på alt fra Intake Air til TP sensor og tilogmed en "No DCT" (merkelig siden jeg jo har DCT) feilmelding. Disse ble resatt og turtall OK igjen.

Storservicen ellers ble på ca samme pris som ifjor (15K), så det er bare å innfinne seg med at damen er dyr i drift (når man kjører over 24K i sesongen), men oppveies av motor, lyd, handling osv, osv... Har jo tenkt litt på R1200GS med disse enkelt tilgjengelige, utstikkende sylindrene... men samtidig tviler jeg på om den vil være like god til lanesplitting.

Har fortsatt en backlog av bilder fra sommeren som skal masseres litt i Lr og lastes opp.

Byttet ellers dekk fra utslitt Anakee Wild til Mitas E10. Måtte igjen bruke et par forsøk for å få dekket til å poppe på plass med rikelige mengder zalovann. Litt etter det merket jeg at dekket lakk luft. Såpevannbobler avslørte litt luftlekkasje fra et par eiker - m.a.o. var det felgtapen til Outex som ikke holdt tett (muligens zalo-fremkalt?). Når rett skal være rett var det også et hastverksarbeide når den ble lagt på (stikkord:oppbruddstider) og 21" felg har uansett rimelig smalt område den skal legges på. Evt ny tape tar sin tid å bestille opp, så av med hjul, dekk og inn med en innerslange igjen. Prøvetur og kjentes som vaskebrett, igjen var det dekket som ikke hadde poppet helt ut - det skal jammen ikke mye til. Så hvis du kjører i 50-60 (hastigheten der dette merkes best) og det føles som du kjører på ruglete vei, er det sannsynligvis dekket som ikke har gått helt ut til felgkanten noen steder. Denne gangen holdt det å tappe luft mens hjulet var på sykkelen, bende inn dekket litt fra felgkanten med dekkjern og pøse på med såpevann før luft ble fylt helt til det sa popp, uten at jeg så på måleren... (Hadde nok ikke turt å fylle så mye hvis jeg hadde sett på måleren, langt over 6 bar). Tappet ut luft til riktig trykk og OK! Mitas E10 virker helt prima det også og har troen på at det vil være fint på grus, MEN oppdaget en ulempe ved lanesplitting hjem idag - det er rimelig følsomt/sporende for langsgående skjøter i veien - som det er i "lanesplitting"-filen mellom bilene. Ikke enormt, men nok til at det var noe jeg måtte ta med i beregningen :-k Så tipper det blir Anakee Wild eller annet dekk igjen neste gang.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2017

Post by mekkern »

spander på deg en bøtte med dekksmøring-dette funker mye bedre enn såpevann.en runde med en svamp-bit på felg og dekk...
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000023377/

Dekkene "popper" mye lettere.ikke tørker det mens en holder på å jobbe med dekket heller.
Post Reply