RuneMC's blogg - Sesongen 2023

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
PtoV
Posts: 34
Joined: 19 May 2017 22:45
MC: Honda AT
Location: Romerike

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2020

Post by PtoV »

RuneMC wrote:Begynner å nærme seg flytting i slutten av uka og MC'n er fortsatt mellomlagret

Blir kun hjemmekontor siden firmaet oppfordrer til det og det fortsatt er "unntakstilstand" i samfunnet. Trodde aldri jeg skulle gjøre det, men savner altså togturene med kaffe og prat med et par eks-naboer og soloppgangen over jobben på IT-Fornebu... (her fra begynnelsen av Mars engang, så nært men så fjernt...)
[img]https://iili.io/JfXKDQ.jpg[/img]

Med fravær av den daglige turen fram og tilbake til togstasjonen, fant jeg ut at jeg må være litt disiplinert, så hver morgen kl 07:30 prøver jeg å få inn en halvtime rask gange i skogen. På den halvtimen har jeg til nå ikke sett andre som gjør dette... det er litt merkelig... :-k

Men fint er det da...
[img]https://iili.io/JfXqxV.jpg[/img]

Idag var jeg litt for treg på morgenen, så da ble det heller dobbelt lengde tur etter jobb, igjen ingen å se...
[img]https://iili.io/JfXBWB.jpg[/img]

Fikk med meg solnedgangen ... og mens jeg stod der så hørte jeg svak musikk og et stykke bortenfor og inn i skogen satt tre ungdommer og tittet på solnedgangen de også... til medbragt musikk...
[img]https://iili.io/JfXCiP.jpg[/img]
Fine bilder
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2020

Post by RuneMC »

@PtoV - takk

Da var flytting gjennomført... jeg sier bare at det må bestemt være god trim... Jeg trodde først skritt-telleren hadde fått hikke eller en funky oppdatering og bare ville vise meg uke-summen - men det demret da til slutt at jeg hadde gått hele 25 600 skritt på flyttedagen - haha :shock:

MC'n ble hentet for et par dager siden først og står p.t. bak bilen, men det er visst mulighet for å leie plass langs en eller annen vegg i fellesgarasjen til relativt rimelig penge, så satser på at jeg slipper stadige omrokeringer av bil og MC.

Har jammen vært travelt på jobb etter Påske også, så idag ble første skikkelige runde på MC'n etter vinteren og da fristet det med en runde rundt Hurumlandet i fint gyldent lys på en sen sen ettermiddag

Image

Falt også for fristelsen til å kjøre grusveien fra litt etter Klokkarstua ned til Tofte. Ble en støvsky etter meg til å begynne med og forsøkte fange et foto av det i speilet, men fiklet litt for lenge så her har det meste av støvskyen forsvunnet... (Røed står det på skiltet ved veien som går til venstre rett etter 70 sonen som kommer et par langstrekk syd for bensinstasjonen på Klokkarstua)
Image

Lite grus og mye hardpakket jord på grusveien nå... tydeligvis ikke supplert med ny grus ennå, men så ble vel Hurumsprinten (bilrally på våren) heller ikke noe av grunnet Korona... Litt skogsstemning blir det likevel...

Image

Litt videre svømmer en enslig and på blikkstille Røskestadvannet

Image

...og videre mot demningen som markerer siste lille grus-etappe før det skifter til asfalt gjennom åker og eng der bonden var travelt opptatt med traktor og våronn
Image

Tilbake kjørte jeg østsiden av Hurumlandet om Filtvet, Storsand og Sætre. Men det er banne meg ikke helt vår ennå med kun ca +6C - Etterhvert fant både føttene og jeg ut at det var i kaldeste laget - det var godt å komme hjem til varm leilighet :)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2020

Post by ojda »

Fine bilder Rune :thumleft
Jeg kjørte over skaugen der for ei uke siden sammen med GeirP.
Det er noe spesiellt med det stykket vei, intens natur liksom =D>
Gratulerer med "ferdig flytta" \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2020

Post by ashland »

Flotte bilder!
Siden Ojda-båten ikke går for tiden, kjørte jeg Fv319 og Hurumlandet rundt selv på vei fra Speed og service selv for litt siden. Dog ikke den grusveien, skal jeg legge på minnet til neste gang jeg er på de kantene :)
fun is not a straight line
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2020

Post by hakhap »

Må nok ta meg en tur eller to til hurumlandet snart (er vel innanfor nødvendige reiser det :-k ) da det begynner å bli lenge siden sist :redface

Hyggelig å se at du er ute å koser deg :thumleft
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2020

Post by RuneMC »

På tide med litt "kætch øpp" og da snakker vi ikke om den røde som er på flaske men foto som har blitt hentet ut av minnekortet på kameraet.

17 Mai ble det en liten luftetur "Sea to Summit" var ideen, så startet ved Sjøflyhavna på Fornebu
Image

Tenkte meg opp til Tryvannstårnet, men der var det stengt av så ikke noen russ eller andre skulle finne på å kjøre dit... så da ble det på siden av Frognerseteren, siden Frognerseteren selv hadde privat selskap
Image

Kjørte også en liten tur opp Sørkedalen og deretter over til Bærums Verk for å gjøre en liten runde ut av det
Image

I slutten av Mai var jeg en helgetur på Blefjell med bil og rusling i terrenget
Image

Men så over til MC igjen. Var treg til å stå opp på Lørdagen så dro avgårde i 12-tiden for å kjøre en runde rundt Gaustatoppen.
Først rundt Sylling-Vikersund og deretter Åmot og ta av over til Bingen.
Liker godt veiene i Bingen, det er litt tempo og svinger og passe dårlig asfalt til at en adventure sykkel er beste "verktøy" og noen koselige gårder er det langs veien. Men respekter de to farlig kryss skiltene... og da tenker jeg ikke på fare for kryssende trafikk men f.eks. veiforhold rundt krapp sving, der litt lavere fart er å anbefale...
Image

Og så er det jo grusvei siste milen over til veien som går til Lampeland, men tok av mot Flesberg da planen var Vegglifjell og veien over til Austbygde og videre til Gaustatoppen.

Her over hyttelandsbyen som minner mer og mer om en by/tettsted. Tett i tett med hytter og skiltet 40-sone.
Fikk svar fra veilaget for endel år tilbake at bomveien er gratis for MC så forholder meg fortsatt til det - fullt mulig å kjøre på venstre side av bommen fra Veggli-siden
Image

Fra toppen er det fint og variert turterreng for den som måtte ønske. Multer også når det er den tiden på året...
Image

Litt nyasfaltert vei et stykke etter grusveien og generelt veldig lite trafikk, så det gikk radig til Gaustatoppen, men skyer og regnslør i vest så jeg ned mot Tuddal siden... det var jo ikke helt planen, men fin er den lell...
Image

Har de siste gangene snudd etter å ha kjørt ned mot Tuddal et lite stykke, da får man det gjeveste partiet to ganger
Så også denne gangen...
Image

og nedover... var trafikklys pga vegarbeid et sted på veien fra Rjukan siden, men kun kort ventetid, så uproblematisk
Image

Glad og fornøyd med dagens tur startet jeg hjemveien via Tinnsjøveien... men hva! Blinkende skilt som sa at den flotte veien var stengt !
Vurderte kjapt alternativet østsiden av Tinnsjø, men det er et stykke lenger, så ble til at jeg snudde og kjørte Gaustatoppen-Tuddal-Notodden-Kongsberg og hjem. En regnskvett ble det over Gaustatoppen denne gangen, men kun et kort stykke.

Mellom Notodden og Kongsberg som var blitt 70-sone (makan!) passerte jeg stedet for dødsulykken nylig... slake svinger og god vei... selv med litt pluss burde det være greit... så der må noe spesielt ha skjedd...

Avslutter med kveldens innkjøring av nytt dekk... det ble en liten runde om Bærums Verk, Sollihøgda-Åsa og tilbake via Sylling-Liertoppen og hjem som nå er Høvik.

Dere sånn etter kl 22 så er det veldig lite biler og meget behagelig temp :thumleft :thumleft
Idyllisk kveldsstemning på vei mot Åsa
Image

Og flott skumring på Steinsfjorden
Image
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2020

Post by Tommas »

Bra oppdatering!
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2020

Post by mekkern »

Dette er fine greier. :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2020

Post by RuneMC »

Bilder fra en runde om Jotunheimvegen forrige uke

https://freeimage.host/a/jotunheimvegen ... 2020.Htxtf (endte opp i motsatt rekkefølge, men men).

Fine forhold med mye hardpakket dekke og lite grus. Gikk tidvis fort når det var klar sikt langt forover uten hverken folk eller fe å se. Setrene langs veien virket mer besøkt, pluss mer syklister osv.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2020

Post by Tommas »

Flotte bilder!

Ser ut som en dugelig tur :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by RuneMC »

Sesongstart 2021 ble idag 21ste Mars etter tidlig retur fra vindfullt men tidvis eventyrlig Blefjell - utsikt ca midnatt med lys kun fra månen og altfor høy ISO på kameraet - men stemningsfullt ble det
Image

Batteriet skrantet litt på tampen av fjoråret, så har forberedt årets sesong med innkjøp av Lithium batteri (Shido) som jeg tittet på et par Youtube videoer for hvordan man skulle bytte. I teorien enkelt - skru av metallbrakett som holder verktøyboks og bak den ligger batteriet, hvor det er enklest å skru ut negativ ledning først som er festet med skrue nede til høyre, så positiv og deretter kan hele batteriet i en plastbrakett trekkes us.
Men ene skruen som holdt braketten ville ikke rikke på seg og div forsøk senere så var umbrako-sporet i skruen ødelagt...
OK, skal man lage omelett får man knekke noen egg - eller bøye den :twisted: braketten til side.... yess! det gikk.
Litt banning og sverting senere pga ekstremt trange forhold og ekstra ladeplugg-ledninger (mistanke om at den ene brakettskruen er skrudd til med for høyt moment av forhandler ifbm det) så var alt bare fryd med start på første.

Pakket sammen verktøy, hev på meg kjøreklær... litt rusten i rutinen ennå... hmm noe manglet... åja ryggskinna :)

Ble et par fine timer i ettermiddagssol om Asker, Kadettangen, Fornebu, Oslo sentrum (duverden så mye 40-soner det er blitt...) - mange spaserte på Opera-taket og noen spaserte i gatene, men relativ stille og dødt sånn ellers virket det på meg.

Her et lite foto for å dokumentere sesongstarten (Høvikodden og Kadettangen i bakgrunnen)
Image

Det går fort mot sommer nå... bare 43 dager siden isen lå tykk og luftputebåten "Isvekteren" lekte seg på fjorden :)
Image
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by RuneMC »

Kjørte en runde om Østbygdaveien i Sande etter jobb og kan rapportere at asfalten er isfri og fin - dvs var vel ett sted med vann over veien som fortsatt kan fryse om natten, men ikke lenge før det er nok varme i bakken nå.

Image

Noen som har kjørt Hanekleiva ennå? Tok ikke sjansen på den da det kjentes litt vel kjølig ut i skyggen i området og den ligger jo for det meste i skygge.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by RuneMC »

Flott med fri og fint vær...

Utrolig fornøyd med Dainese D-Dry Blizzard jakka - her snakker vi valuta for pengene med laminert goretex-etterligning til under halv pris av Rukka og Klim med ekte goretex laminering. Vindtett, vannet preller av og med godt medfølgende vinterfor trengs det bare superundertøy og en tynn genser under, selv når gradestokken kryper under 5C. Kan dog bli i varmeste laget en varm sommerdag (da uten for og med kun t-skjorte under)

Drammensfjorden i kveldinga for noen dager siden
Image

Tok en liten rundtur igår. Skaret-Sylling-Vikersund er fint og grusfritt - dvs mellom Vikersund er det noen steder fylt på grus i telehiv-dumper.

Fossen i Åmot hadde grei vannføring
Image

Veiene opp mot Bingen var fine og tenkte meg opprinnelig over til Lampeland, men grusveien var i bløteste laget, så da lar jeg veien få noen uker til på å tørke opp så sykkelen ikke blir grisemøkkete. (Nettopp vasket den)
Ingen skam å snu heter det og annen vei tilbake ned mot Hokksund og Eikeren er også gøy
Image

Is i Bingselva noen steder
Image

Fra Eidsfos ble det østsiden av Bergsvannet i rolig tempo
Image

...før avslutning via Hanekleiva og Østbygdaveien fra Sande (litt veibygging der, så man må nå kjøre ut på motorveien og ta inn fra bensinstasjonen. Sperret korteste veien fra Sande sentrum)
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by RuneMC »

Har blitt endel kjøring siste par helgene, så slenger ut noen bilder.
Lite grønn vegetasjon å se ennå, så det blir mye av det som en så treffende skrev engang "Tsjernobyl-farger" :)

På vei oppover Sigdal mot Prestfoss fant jeg i det minste et rødt rekkverk som kunne sprite opp fargene litt
Image

Trivelig vei vest for hovedveien oppover - om enn med endel strøsand fortsatt... men fint for stående kjøring med Norefjell i det fjerne
Image

Image

Fra Sandsbråten mot Andersnatten. Kittelsens rike...
Er et fint nytt byggefelt her for den som ikke må bo sentralt. Sandsbråten panorama...
Image

Sist helg ble det mer kjøring enn bilder, men her ett fra badeplassen Holmenvika litt nordvest for Sylling
Image

Sykkelen går som en malende katt og tipper det blir null behov for å stille ventilene på storservice denne gangen heller... intervallet burde vært hver 50K og ikke hver 24K... Egentlig bare prisen på storservice som trekker ned, ellers er dette en suveren maskin som endrer karakter fra tur til race avhengig av ens eget humør...
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: RuneMC's blogg - Sesongen 2021

Post by intruder »

Høres ut som du har planer og desslike under kontroll :thumleft

Har du tenkt deg på Pylsefest.....kanskje den store leder i endeLarmen MK gjør en tur for å verve medlemmer...vil de ikke blir de medlemmer på livstid gratis.....kanskje æresmedlemmer...

Uansett ønsker jeg deg en god sommer ... og kjør forsiktig...Afrika-sykler er vanskelige å holde i tømme vet du =D>
Post Reply