Bikeridr - om alt og ingenting

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by intruder »

I og med at du er i distriktet i slutten av august regner jeg med at det blir mulig å møtes og ta en kaffe , hvor beror jo litt på om du kommer Østerdalen eller Gudbrandsdalen....
men det er enda god tid til å gå inn på Google Maos !! :thumleft

Ser i hvert fall fram til en prat \:D/
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Da har mitt nyinnkjøpte kamera kommet hjem fra et aldri så lite hospitalopphold. Trengte visst hjernekirurgi, men nå funker det. Verre med RF100-objektivet som er på et lengere spaopphold i Sverige..

Nuvel, i dag, under sigarnytelsen, satt jeg med R5'n påkoblet RF800 på fanget ute i sigarloungen i tilfelle det skulle dukke opp en føggeljævel eller to mens jeg filosoferte over livets trivialiteter.
Kamera er som nevnt fikset, det hadde frontfokusproblemer og hjerneskade, så etter at ny CPU ble installert (på garanti, selvsagt) sitter fokus der den skal.
Følgende to bilder er tatt på ca 150m avstand, håndholdt. F800, f/11, 1/800s, ISO800. Ja, jeg kan venne meg til dette :D
20221017-R5EK0064.jpg
20221017-R5EK0071.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Da er min Youtube handle kommet:
https://www.youtube.com/@bikeridrmovies
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by RuneMC »

Ser jo bra ut bildene fra kameraet nå og spesielt med tanke på avstanden.

Merket meg ellers at Sony's A7R V hadde noe ny AI for å kjenne igjen mennesker og div dyr slik at fokuset ikke lot seg forvirre selv om det var fullt av trær/grener/buskas innenfor fokusområdet. Uansett over det jeg har tenkt å bruke på kamera, men så ut som en grei nyvinning. Man får håpe på "trickle down" til rimeligere kamera etterhvert.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

RuneMC wrote: 04 Nov 2022 11:01 Ser jo bra ut bildene fra kameraet nå og spesielt med tanke på avstanden.

Merket meg ellers at Sony's A7R V hadde noe ny AI for å kjenne igjen mennesker og div dyr slik at fokuset ikke lot seg forvirre selv om det var fullt av trær/grener/buskas innenfor fokusområdet. Uansett over det jeg har tenkt å bruke på kamera, men så ut som en grei nyvinning. Man får håpe på "trickle down" til rimeligere kamera etterhvert.
Alle Canon R kamera har det. Sony har "differensiert" kategoriene i menyen mer enn Canon. På mitt R5 (og også R6 har samme), er det 4 kategorier:
Mennesker, Dyr, Kjøretøy og "ingen prioritet". Man kan også velge om en vil bruke "eye detection" eller ikke. Kan ikke si annet enn at dette funker skikkelig. Bildene av skjura oppi trærne er "animal eye detection" i mitt kamera.

Sony (og Fuji, tror jeg) har differensiert mer mellom tog, biler, motorsykler mens Canon nøyer seg med "kjøretøy".
Men ja, utviklingen raser fremover og det er like spennende å se hva neste "big thing" blir :)
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by intruder »

Så på den youtubefilmen og dette kunne være noe det...

Litt av et syn for en innlending med Mjøsa og Skibladner som sammenligningsgrunnlag....
:lol: :roll:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Fjåttboka fant det opportunt å legge klimapropaganda under et bilde av skirennet i Falun 1989..
Screenshot_20230129-145617.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by intruder »

Bikeridr wrote: 29 Jan 2023 14:06 Fjåttboka fant det opportunt å legge klimapropaganda under et bilde av skirennet i Falun 1989..
Screenshot_20230129-145617.png
Husker det var lite snø her også da...blankhålke i skiløypene hele vinteren nesten.. :plystre
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by pelsen »

Bikeridr wrote: 29 Jan 2023 14:06 Fjåttboka fant det opportunt å legge klimapropaganda under et bilde av skirennet i Falun 1989..
Fjøsboka bommer litt noen ganger... :D
Vinteren `89 var mild, husker at jeg brukte triumphen litt den vinteren. Tørt og mildt og gode kjøreforhold i Halden noen dager den vinteren. Året etter var jeg på primustreff, det var ikke grisekaldt da heller.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Tekumseh »

Bikeridr wrote: 29 Jan 2023 14:06 Fjåttboka fant det opportunt å legge klimapropaganda under et bilde av skirennet i Falun 1989..
Screenshot_20230129-145617.png
Absolutt ingen klima-fasit det bildet fra Falun, men det var en peak i normaltemperaturen rundt 1990.
Etter et kaldt og snørikt 80-tall, ble det milde bløte vintre i Trøndelag 1989, 1990, 1991, 1992, 1993 og 1994, før det ble kaldt og "årntli" vinter igjen i 1995. Jeg har et bilde av at vi på skolen heiser flagget på halv stang en av dagene etter Kong Olav døde - 20 januar i 1991 - og da er det bart på bakken og i bakgrunnen. Husker det ble avlyst skirenn over alt, sammen med skolens skidag. Det var også bart i fjellet ved påske i 1991, eneste året vi gikk opp til hytta på beina - uten ski.
vær.jpg
Dager25cmsnøOslomarka.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Kong Olav, eller Alexander Edward Christian Frederik, som han ble døpt ved fødsel 02. juli 1903, døde torsdag 17. januar 1991.
Jeg husker godt ennå den dagen og hvor jeg var. Jeg satt nemlig i vinduskarmen på "Middagskjelleren" og drakk pils på "gammelpop'en", som var en populær på-byen-dag i Tromsø.

Nei, jeg er ikke "klimafornekter". Jeg ser at klimaet endrer seg og med tildels store endringer, både opp og ned gjennom årene.
Tromsø, 29.04.97 var det 240 cm snø (snøfritt 08.06.1997).
Ny nestenrekord vinteren 2000 med 208 cm.
2020 pushet Tromsø rekorden igjen med 198 cm etter et 30 cm snøfall på ett døgn den 06.04.

På 1100-tallet blomstret trærne i Norge i februar, og Grønland var, nettopp, grønn og med mildt klima.
På 1600tallet (når kullfyringen virkelig begynte å eskalere) frøs Thamsen i London såpass at de kunne gå på skøyter der. Den såkalte "mindre istid").

Da vi flytta til Latvia i desember 2010 hadde de nesten 1 meter snø, noe de aldri tidligere hadde opplevd.
Nesten alle vintre etter det har vært relativt snøfri, men februar er typisk kuldemåned her med tempersaturer ned mot -35°C
I fjor (2022) "drukna" vi i snø med over 1/2-meteren i november, som kom på en uke. Pr. idag er det snøfritt. men senest i desember var det -15-18°C her.

Hva jeg har lest meg opp på, ikke av "klimafanatikere", men astronomer og mange uavhengige klimaforskere, er vi på vei inn i en ny istid. Det samme skjedde for godt og vel 100.000 år siden da forrige istid startet. Det ble "mye varmere" gjennom noen 100 år før den globale temperaturen sank drastisk til det vi i dag kaller "istid" og som varte i 10.000 år. Følger vi syklusen er vi nå på nippet til en ny istid som, ifølge forskere, er "på tide", siden en istid kommer ca hvert 100.000 år. Vi vil oppleve "global oppvarming" etpar 100 år før det igjen blir iskaldt.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by mekkern »

Vi fikk jo høre på 70tallet at vi var på vei mot en ny istid.
når de sier at det ikke har vært så varmt på 100 år/siden18/19xx eller noe vil det jo si at det har vært slik før også.
Det er jo en kjensgjerning at vi er i en "oppvarmingsperiode siden "den lille istiden" -før det "normalt" skal bli kaldere.

Synes forøvrig begrepet "klimafornekter" er litt ullent-det er vel veldig få som fornekter at vi har et klima?
Selv om noen fortsatt mener at jorda er flat..
At vi derimot vil gjennomgå en del endringer og potensielle katastrofer i fremtiden for befolkningen sin del er nok ikke umulig men heller veldig sannsynlig med så stor befolkning og endring av klima og idioter som skal ha "lebensraum" og idiologiske imperieønsker-enten av økonomiske hensyn eller bare "Gigomani".
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

"Klimafornekter" er jo populærordet til klorofylldespoter.
At verden og klimaet forandrer seg har jeg aldri "fornektet". Jeg er bare hylskrikende uenig i "teoriene" de kommer med.
Skal vi få et "normalklima", må vi få redusert jordas befolkning med ca 60%, samt balansere skogveksten til der den skal være. De "grønne lungene" må være i tropene og tundraen bl.a i Sibir må reduseres tilbake til steppeland, slik det var etpar 1000 år etter siste istid.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Faen, smittsomt å lese alle dere som bytter sykler fortere enn truser.. :-s

Nuvel, jeg fabulerte jo i fjor at jeg skulle legge ut FJR'n for salg, men en hektisk sommer *uten* spesielt mye MC-kjøring gjorde at det ikke "ble tid" til å selge. Dessuten, valget av ny sykkel var vasnskelig. De 2-3 syklene jeg vurderte, passet ikke inn i hva jeg forestilte meg å ville ha. De ble "for stor og for liten" på samme tid. F.eks en Versys 650 ble "for stor" som nr 2 sykkel, samtidig som "for liten" til hovedsykkel.
Så fikk jeg en vill idé at jeg skulle hoppe over på noe ennå mer drastisk enn @ojda gjorde og vurderte seriøst Moto Guzzi V85TT. Det kunne lett blitt den, men den har en totalt avgjørende faktor som aldeles *IKKE* kommer under mitt eie igjen; luftkjølt motor. Big serious No-No [-X

Men nå er avgjørelsen tatt. FJR'n blir lagt ut for salg når jeg kommer hjem i april, etter 12 år i mitt eie. Lobbyeringen har allerede startet. Ny hovedsykkel kommer sannsynligvis ikke i år, men bestemmelsen for hvilken det blir er tatt.
Siden dere alle er så flinke med hint; her er gjettekonkurransen for mitt neste valg:
Tett over 34 liters motor på 83HK.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply