DrGreve`s (b)logg Ny sesong 2021

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Gulars »

:)

Bare et spørsmål, er det prisen eller utvalget som gjør at du vil hente sykkel fra Tyskland? EUR er vel akkurat rundt NOK 9,- nå.

E
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Gulars wrote::)

Bare et spørsmål, er det prisen eller utvalget som gjør at du vil hente sykkel fra Tyskland? EUR er vel akkurat rundt NOK 9,- nå.

E
Godt spørsmål, men selv med dagens kurs er en VFR rundt 2002-2003 billigere i Tyskland sammenlignet med Norge, og ja,utvalget er større.
En 2002-modell ligger i Norge på 55-65 tusen, i Tyskland ligger den på 22-30 tusen avhengig av stand, utstyr og kjørelengde.. En 2002-modell til 2500 euro kommer på ca. 35-36 tusen inkludert alle avgifter og registrert og rundt 5000 i frakt hjem, bensin moms på frakt og reise nedover.
Med god planlegging skal man klare å lande i Berlin eller Frankfurt for under tusenlappen.
Eurokursen har hatt en nedadgående tendens mot krona i hele 2016 og jeg håper selvfølgelig at den tendensen fortsetter frem til våren :)
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Gulars »

Håper du finner en fin, det burder være mulig. :)
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by JRO »

DrGreve wrote:Som jeg skrev i mine nyttårsrefleksjoner så mener jeg at vi som er født i dette landet egentlig har fått vinnerloddet i fødselsgave, vi bor i et land som flere ganger har blitt kåret til verdens beste land å bo i og selv har jeg nytt godt av det sosiale sikkerhetsnettet som skattebetalerne og olja finansierer. Personlig har jeg jobbet sammenhengende i nærmere 40 år før jeg møtte veggen. I 25 av disse årene hadde jeg sågar 2 jobber og har således betalt min del og i etterpåklokskapens navn vil jeg påstå at det har vært vel anvendte penger.
Men jeg vil også påstå at jeg må være født under "a lucky star" hvor mye går min vei for tiden. I sommer kjøpte jeg meg mitt eget lille hus etter å ha vært leietaker siden bruddet med moren til mine barn for vel 15 år siden. Jeg har fått strukturert økonomien og har nå forutsigbare utgifter som min lønn greit takler, siden trygden er basert på tidligere arbeidsinnsats og dertil høy lønn.
Det eneste lille minuset i min perfekte verden er jo at økonomien ikke tillater kjøp av nyere sykkel uten en stram spareplan, å låne vil være uansvarlig etter huskjøp. Derfor startet jeg i høst en intensiv spareplan med tanke på å kanskje dra ned til Tyskland å hente meg en importsykkel når skattepengene tikker inn på kontoen og under forutsetningen at jeg klarer å spare såpass mye frem til da.
På nyttårsaften tikket det inn en personlig melding fra en av medlemmene på mc-forumet.no med et så generøst tilbud at jeg ble helt satt ut og såpass generøst at jeg følte meg direkte skamløs hvis jeg aksepterte.
Etter et par dagers tenkepause har jeg likevel valgt å akseptere med forbehold om at jeg måtte få lov til å betale tilbake etter beste evne, så nå er en nyere sykkel langt på vei ferdigfinansiert men må jo selvfølgelig spare inn moms og engangsavgift til innførsel og registrering. Skattepengene dekker momsen og å spare inn engangsavgiften er jeg nå, som dere sikkert forstår, supermotivert for å klare.
Ikke vet jeg hva jeg har gjort for å fortjene at alt bare ramler min vei for tiden, men jeg er så takknemlig for at jeg bor i verdens beste land med mennesker som er så generøse og inkluderende at jeg får tårer i øynene.
Personen som har valgt å sponse meg ønsker å være anonym og det ønsket skal jeg selvsagt respektere, men vit at jeg aldri kommer til å glemme denne generøse gaven, tusen hjertelig takk!!!
:thumleft
Så bra DrGreve, da kan jakten på nyere sykkel starte forhåpentligvis. Håper jakten og spareplanen kan gi deg ny sykkel til Nord Norge turen starter 1.juli. :D :thumleft  
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Bikeridr »

Så flott Hallvard :)
Utrolig flott handling av din anonyme venn :thumleft

Jeg sjekket her i Latvia og der lå ute én viffer i den aktuelle årsklassen; en sølvgrå 2003 til €2.900,- så er kanskje likevel billigst i Tyskland.
Et annet tips er å sjekke Belgia. Ryktene skal ha det til at de er endel billigere.

Uansett, som nevnt her, håper vi ser deg på ny tohjuling 1. juli 8)
(Har allerede fått aksept hos madammen, så nå er det bare å få forhandlet turnusen, men det ser jeg på som en bagatell).
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

JRO wrote:Så bra DrGreve, da kan jakten på nyere sykkel starte forhåpentligvis. Håper jakten og spareplanen kan gi deg ny sykkel til Nord Norge turen starter 1.juli. :D :thumleft  
Jeg er jo nesten i mål allerede når jeg fikk denne, etter min mening ufortjente hjelpen, så dette tror jeg går som smurt :thumleft
Ja, det blir litt logistikkutfordringer med tanke på at skattepengene kommer rundt santhans og turen starter en uke senere, men det skal jeg klare å løse. I verste fall får jeg benytte gammelhesten på turen, alternativt, selge den på vårparten, men det har jeg liten lyst til. Den har jo tross alt vært med meg i tykt og tynt i snart 17 år. :thumleft
Bikeridr wrote:Så flott Hallvard :)
Utrolig flott handling av din anonyme venn :thumleft

Jeg sjekket her i Latvia og der lå ute én viffer i den aktuelle årsklassen; en sølvgrå 2003 til €2.900,- så er kanskje likevel billigst i Tyskland.
Et annet tips er å sjekke Belgia. Ryktene skal ha det til at de er endel billigere.

Uansett, som nevnt her, håper vi ser deg på ny tohjuling 1. juli 8)
(Har allerede fått aksept hos madammen, så nå er det bare å få forhandlet turnusen, men det ser jeg på som en bagatell).
Ja, og helt ufortjent men jeg klarte ikke å takke nei i min situasjon..
Flott, da kan jeg love at det blir tur hvis ikke alle som har tilkjennegitt at de blir med plutselig skulle ombestemme seg.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Jeg kan jo kjøre Nord-Norgeturen 2017 med ny sykkel rett fra Tyskland og med eksportskilter, de er jo gyldige i 30 dager ;)
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by JRO »

DrGreve wrote:Jeg kan jo kjøre Nord-Norgeturen 2017 med ny sykkel rett fra Tyskland og med eksportskilter, de er jo gyldige i 30 dager ;)
Se der, du finner gode løsninger allerede. Stå på 1. juli må være en god deadline for å vise fram ny sykkelen.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Bikeridr »

Da var turnus i box. Nå er det første juli som gjelder :)
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by JRO »

Hvordan går letingen etter nyere sykkel DrGreve, funnet noen kandidater nede på kontinentet?
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

JRO wrote:Hvordan går letingen etter nyere sykkel DrGreve, funnet noen kandidater nede på kontinentet?
Jeg hadde en i kikkerten og sendte først mail til en kompis i VF-miljøet i Wathlingen om han ville assistere hvis det skulle bli noe språkproblemer, han er tysk og både skriver og snakker engelsk glimrende. Det skulle han selvfølgelig gjøre og sendte deretter en melding på en 2004-mod VFR på mobile.de som hadde gått 28k og spurte om den fremdeles var til salgs. Dette var 30 mil unna Wathlingen og hadde en tanke om å legge ut for kjøpet hvis selger kunne kjøre den til kompisen min slik at han kunne sjekke den ut. Da kunne jeg overføre pengene til han og han kunne lagre den til jeg mulighet til å hente den. Fikk aldri svar og etter noen timer ble annonsen fjernet så den var sikkert solgt. Etter det har jeg ikke gjort noen fremstøt og avventer til nærmere våren når det er mulig å kjøre den heim.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Elolz »

Skriver du meldinger selv til selgerne på engelsk eller? :-k Jeg sendte meldinger til en haug selgere på engelsk uten noe svar, selv om syklene stod ute i flere måneder senere, og selv om de var fra forhandler. Jeg ble sjokkert over de dårlige engelskkunnskapene der nede! De fleste forstod faktisk min totalt elendige tysk bedre enn flytende engelsk :shock: Det var nytteløst å spørre folk om veien eller noe på engelsk. Så du må nok skrive på tysk om du skal ha forhåpninger om å få svar (med mindre du allerede gjør det) :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Elolz wrote:Skriver du meldinger selv til selgerne på engelsk eller? :-k Jeg sendte meldinger til en haug selgere på engelsk uten noe svar, selv om syklene stod ute i flere måneder senere, og selv om de var fra forhandler. Jeg ble sjokkert over de dårlige engelskkunnskapene der nede! De fleste forstod faktisk min totalt elendige tysk bedre enn flytende engelsk :shock: Det var nytteløst å spørre folk om veien eller noe på engelsk. Så du må nok skrive på tysk om du skal ha forhåpninger om å få svar (med mindre du allerede gjør det) :thumleft
He, he, min tysk er, for å si det mildt ræva så det holder jeg meg unna :)
Jeg tok kontakt med han kompisen min i Wathlingen like over nyåret og han lovte å assistere meg hvis det skulle være nødvendig med tolketjeneste.
Jeg sender forespørsel på både engelsk og tysk og tysken er oversatt fra min engelsk av google translate. Google-tjenesten er ikke optimal men den burde være forståelig.
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Jompa »

Du skrev litt lenger opp at du fikk ufortjent støtte fra et anonymt forummedlem,
Heeelt ufortjent var det vel ikke?
Lykke til med ny sykkel når det enn blir :D
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Tommas »

Tror du har større sjanse til å få svar om du får kompisen din til å sende første melding. Prøvde selv å gjøre det samme, og alt er mye lettere om første melding med interesse kommer fra en tysker.

Ellers er mange redde for at det kan bli kluss, eller at de kan bli lurt.

Gjelder nok ikke alle, men surt å miste den perfekte sykkelen fordi de vegrer som mot utlendinger.
Post Reply