Palmas sus - stille mellom stormene

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Palmas sus - Mykjyyyyyyyy lyyyyyys og mykjy varme, tru og håp ....osv

Post by biker7 »

Ang. KN-filter : Er nok litt forskjellige meninger der ut. Noen mener nok det kan være litt for åpent i forhold til veldig støvete grusveier etc,
mens andre mener det slettes ikke er noe problem med KN. Til min GS/mitt kjøremønster tror jeg at det ikke er noe problem. Kjører mest alene (evt.sammen med 1-2 stk noen få ganger). Hvis grusveiene da er tørre/veldig støvete, så ser jeg ikke dette som noe problem hvis jeg ligger foran eller alene. Ikke så mye støv som blir "sugd inn" da. Hvis man da ligger bak andre, så er det veldig greit å kjøre med såpass avstand at det meste av støvet har roet seg. Både av hensyn til sikt selvfølgelig, men også "støv-innsuging" både for mann og maskin. ;-)
Men hvis KN og veldig mye "støv-kjøring", så er det sikker greit å sjekke/vaske og olje inn litt ofte.
Hva Palma gjelder, så ligger vel han også oftest først i køen når han bedriver denne "køkjøringa" si på skauen :lol:

Gjorde rent/smurte inn mitt KN-filter for noen dager siden, da etter 920 mil (montert i august 2019).
Litt møkk på utsiden, men neimen ikke mye. På innsiden/"motor-siden" meeeget lite synlig møkk :)
Men var masse fluer/småkryp på utsiden innerst i "rillene", som var et lite helvete å få vekk ! :shock:
Vasking/skylling hjalp lite mot disse "småjævlene", og måtte pirke dem ut i flere omganger og forsiktig bruke blåsepistol og banke på filteret.. [-(
Men ble bra til slutt :D
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Mykjyyyyyyyy lyyyyyys og mykjy varme, tru og håp ....osv

Post by Palma »

Kan jo nevne da jeg skulle på adventure days i Säfsen i 2014, da hadde jeg en service på sykkelen i bua et par dager før jeg dro, og da jeg skulle til å reise så jeg i hylla at det lå et luftfilter til Betty.. :-k hmmm, jeg mente jag hadde skiftet. Vippet opp sadelen og tok av lokket til luftfilteret...TOMT. Jeg hadde tatt ut det gamle og ikke satt i det nye. Puhhh Det var 4 dager i ei støvsky i de svenske skoger, det hadde ikke Betty-bokseren klart uten filter. Enda godt jeg så etter.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Rustløser i november

Post by Palma »

Vi skriver 14.november, hvertfall her på østlandet. Det har ikke blitt veldig mye kjøring siste månedene. Følte vel litt at lufta har gått ut av balongen etter en til tider noe hektisk sesong. Så etter siste treffet på Morttjernsberget har jeg nesten ikke kjørt. Noen småturer har det blitt, men minimalt. Og ting som er i ro ruster og forvitres.
Har tatt noen "pliktturer" for å rulle litt, men entusiasmen har vært skremmende lav. :shock:

Men nå kjenner jeg heldigvis Frank @790ADV_R , en god venn i nøden. Han kjøper stadig sykler som må prøves. Så vi avtalte på fredagen at lørdagen må brukes til noe vettugt.. Joda, med bange anelser og full gass på en KTM SIXDAYS 450 med meg på slep bak på 800'n var ikke helt det jeg så for meg i min rustne tilstand uten gnist og entusiasme.. Jaja, jeg kunne jo snu hvis det ble for gæli... :-#

Sov lenge i dag og rundt 9 kom det melding fra Frank, han var allerede på Svullrya selvsagt på to hjul... Joda, kom meg opp og fikk meg den obligatoriske koppen med Löfbergs Lila (svensk kaffe for de uinvidde, kjøpt på Europris på Kirkenær) og litt frokost. Så var det å fylle på litt morojuice på 800'n dra på seg grusbunaden og rulle innover skauen. Via meldinger underveis så meddelte Frank at han hadde vært en tur oppover til Velta allerede. Vi møttes ved grustaket omtrent.. Image

Etter en 50m prøverunde på sixdaysen hans uten hjelm og hansker dro vi oppover. Han hadde funnet noen fine veldig tekniske ruter oppe ved sandbakken og dalen oppi der. Jeg tenkte mitt.. :-k Jeg er ikke i stand til det her i dag. Jeg tror ikke jeg kommer til å kjøre slike steder noe mer..
Men Frank har en overtalingsevne som er effektiv.. Joda, vi kan jo prøve.

Opp til Raukmoen og inn i skogen. Ned noen bratte bakker mot elva og sandbakken. Den store dammen før sandbakken ble forsert med litt for korte ben oppå ene kanten i dype spor og hjertet i halsen. Jeg ville IKKE!!!!! legge meg ned i en diger vanndam.. Det gikk bra.

Frank freste videre. Vi skulle jo ta det pent.. Og det gjorde vi jo.... Jeg kjørte først da vi kom til sandbakken, og ga jernet og sladdet meg og freste opp hele bakken. Det var fine forhold i dag, passe vått og fint feste. På toppen pustet jeg lettet ut da Frank kom opp på siden av meg... han bare pekte ned igjen og kjørte. Ok ja, så jeg hadde satt liv, helse og sykkel på spill med å kjøre feil!!!!!

Ok, ned igjen, det og gikk bra. Men pokker jeg er ikke fornøyd med egen kontroll på denne 800'n.. Vinglepetter !!!! Og det skyldes selvsagt IKKE føreren, for jeg har sett masse videoer på jutjub og kan jo det her!!!! :-#

Men tilbake til skogen.. Vi kom ned til elva og Frank hadde jo forsikret meg om at det her var bare fin vei. Litt teknisk men dog. Joda, over bekken 1.gang, gammel traktorvei med masse gress og glatt løv og ikke spor av grus. Regnvåte greiner dasket i ansiktet, visiret var åpnet for lenge siden og kroppstempen var allerede på langt fremskredet corona-nivå.
Veien var jo helt topp, og plutselig lå jeg der... Glatt som F...

Image
Briller som dugger er noe dritt. Og det var noe som ikke stemte etter at 800'n måtte ha en liten hvil i veien borti der. Jeg løftet den opp igjen og ja, en liten kink i ryggen var jo der, men styret... Pokker ta. Skeivt. Etter en liten rådslagning fant vi frem verktøy og skrudde av et par ROX-risers.

Å steike ta, det ble forandring ja. Nå er 800'n til å kjøre med igjen. De er nå til salgs til høystbydende !!!!!!! Med litt justering av kjørestilling ble det en helt nye opplevelse. Fantastisk \:D/


Så vi freste videre og etter et par velt og litt nestenvelt så kom vi oss opp på andre siden av elva. Fytti katta for en dag.
Image

Etter å ha kjørt sik-sak over den bekken med 6-7 nydelige kryssinger dro vi ned til Rotneblikk og spiste en bedre lunch før vi dro hvert til vårt. Jeg tok turen over Skasberget og gladgasset med en balansert sykkel med nydelig kjørestilling. Et par ROX-risere liggende i bagen bak meg... De kommer ikke på igjen.
Et siste bilde fra dagens tur.

Image
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Palmas sus -rustløser i november

Post by ArcticTiger »

Ja det vakke værst Pallmern! Så blei det vel Veggetar-pissa M/mye kvitløk når du kom hjem \:D/
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Palmas sus -rustløser i november

Post by Bikeridr »

Schtiili referat.
Ser videoembed ikke funka helt. Er på saken :)
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Palmas sus -rustløser i november

Post by ole m. »

Herlig, Palma! Og med elvekryssing og greier. 8)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Palmas sus -rustløser i november

Post by intruder »

bra saker du leverer Pål..regner med du følger med grusfolket på Youtube....
en del artige snutter med Royal Enfielder i Himalaya!

ha en fornøyelig helg...og pylse med rå lauk æ full itte helt original føde påFinnskauen/Ronkanstorpet der finnefamilien Ronkalainen slo seg ned i sin tid .. =D>
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Palmas sus -rustløser i november

Post by Bikeridr »

Og da er en ny nødvendig tægg lagt til og som fungerer. En kan legge inn video nå fra eget websted om man ønsker.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus -rustløser i november

Post by Palma »

Bikeridr wrote: 14 Nov 2020 20:45 Og da er en ny nødvendig tægg lagt til og som fungerer. En kan legge inn video nå fra eget websted om man ønsker.
=D> =D> =D> =D> =D> =D>
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Palmas sus -rustløser i november

Post by biker7 »

Dæsken ! :D Itte dårlig med et Comeback med GS`n på dæ bære 5-6 uker før jul a gitt ! :thumleft
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Palmas sus -rustløser i november

Post by ashland »

Flott å se noen benytter tiden godt å koser seg selv om vinteren står for dør :D
fun is not a straight line
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Palmas sus -rustløser i november

Post by Kant1 »

Medisin på morrakvisten =D> tusen takk for at du tar ansvar og kjører på, når mulighetene er der 😍

Selv har jeg litt "rusk i halsen" for tiden, ikke bokstavelig, slik coronamessig, men sliter med å finne flyt i skrivinga.
Har opptil flere "prosjekter" jeg må få ned igjennom tastaturet, og i så måte, var dette en real dose C-vitamin 😁


Takk igjen, Master Pål :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus -rustløser i november

Post by Palma »

Takk for gode tilbakemeldinger. Ja en slik dag som det her var verdt å skrive om. Og det blir ikke noe problemer å finne tekniske partier for enhver smak på GiØ -21 \:D/

Men litt tilbake til gårsdagen. Jeg gjorde jo noen oppendagelser i går. Da jeg hadde fått på meg alt utstyr (inkl.gubbejakka med strøm) og skulle starte var det fint lite liv i 800'n. Meget motvillig klarte den en liten runde på starteren som jo er nok på en slik sak. Den startet, men det var med et nødskrik.
Og grunnen fant jeg da jeg skulle koble til gubbejakka. I kontakten som sitter på sykker'n satt det en svær kladd med irr. Det hadde blitt igjen noe fuktighet blanda med såpe fra sist vasking. Og det hadde faktisk tappa batteriet endel. Kontakta er sikret med sikring, men det var ikke stor nok kortslutning til at den gikk. Krypstrøm rett og slett. :evil:

Nå har jeg og rydda litt i virvaret av ledninger i "tanken" på'n. Tidligere eier hadde koblet til diverse ekstra og brukt ALLE ledningene i div KIT.
Image
Jeg hadde vel tenkt å sette inn en boks med sikringer osv til ekstrautstyret. Men det er jo trengt her så jeg droppa det. Fikk kappet av 5-6 m ledninger og satt på skikkelige koblinger og det hjalp endel.

Så i natt koblet jeg til den snacksne laderen som jeg fikk med 800'n.
Image

Kontakta til gubbejakka er rengjort og blåst ren.

Ellers så skrev jeg litt om styret i går.
Da jeg kjøpte denne sykker'n så var jeg ikke fornøyd med kjørestilling da jeg sto å kjørte. Nå merker jeg med denne at jeg sitter mye mer å kjører også, men ved litt mer teknisk krevende (for meg) kjøring så står jeg jo.. Så jeg kjøpte ROX-risers og synes vel ståstillingen ble ok. Har vel følt på at sykker'n føles litt vinglete på hard grusvei, men har tenkt det er de grove dekka sin skyld.

I det siste har jeg to ganger opplevd at styret kommer ut av stilling når jeg løfter den opp etter at den har tatt en liten hvil :roll:
I går ble det nok. Vi skrudde av ROX'n nede i bushen.
Image

Hva så.. Jeg har jo tenkt linjer, underarm, hendler osv osv Men i går ble det tenkt og pratet litt mer om resten av kroppen min... Ja ikke noe usømmelig [-X Men kjørestilling. Jeg har erfart siste tiden at jeg de gangene jeg står å kjører så står jeg for mye rett opp og ned. Jeg blir for høyt opp. Ja sykkelens tyngdepunkt kommer lavt pga vekta på forhvilerne, men mitt tyngdepunkt kommer for høyt. Og sammen med at jeg har vært vant til tunge stødige Betty som har klart seg selv uten mine knær klemt altfor hardt i tanken. Så jeg må revurdere og trene inn en bedre kjørestilling rett og slett.

Mer ned i knea
Armene blir da og mer riktig i forhold til styret og hendler.
Knea i kontakt med sykker'n hele tiden
En mer "aktiv" kjørestilling
Vel å merke da dette trengs....

Det er veldig ok å kunne kjøre sammen med noen og ha noen å prate med slike ting. Gi hverandre tilbakemeldinger og råd som går på kjøringa på tur. Ikke bare hjelpe hverandre å løfte opp sykkelen, men løfte hverandres nivå ang kjøring. Heldigvis så er jeg ikke ferdig utlært enda \:D/
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Palmas sus -rustløser i november

Post by knutk »

Palma wrote: 15 Nov 2020 13:37 ...............

Nå har jeg og rydda litt i virvaret av ledninger i "tanken" på'n. Tidligere eier hadde koblet til diverse ekstra og brukt ALLE ledningene i div KIT.
Image
.....................

Hva skal man si ?
Avbiter-tang er oppskrytt :redface :redface

Godt at du fant utav det.


Og takk for hyggelig lesing og bilder på en grå høstdag. (Og det gjelder også for de andre skribentene som tar ansvar.) :thumleft
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Palmas sus -rustløser i november

Post by knutk »

Om man ikke finner rele-box som passer kan man bruke slike halv-størrelse rele. De får greit plass mellom batteri og luft-filter boks.
https://www.ebay.com/itm/Micro-Relay-4- ... Sw0JpV6V5Y
Switcha styrestrøm for tenning på/av finnes i kontakten som ligger festet opp-på batteriet, hvor man får passende plugg hos BMW-forhandler.
Post Reply