Palmas sus - stille mellom stormene

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Palmas sus - Influensavaksine???

Post by ojda »

Palma wrote: 10 Oct 2021 22:33
kvase wrote: 10 Oct 2021 20:26 Gikk ikke de gamle veltebøylene opp på tanken da med påmontert ekstra lys. syns jeg erindrer
Klart dette så mer snasent ut
:thumleft
Joda stemmer det @kvase
Gammelt sett 1.JPG

Men nå vet jeg ikke hvor jeg skal montere lysa :lol: :lol:
Hu Graarud-dama får vel spandere ett sånt monterings-sett på deg også da, siden hun har satt deg i denne kinkige situasjonen [-X [-(




Screenshot_20211011-095034_Samsung Internet.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Palmas sus - Influensavaksine???

Post by knutk »

Siden det påmonterte utstyret er ment å skulle evalueres (trur eg), drister jeg meg til å komme med noen kommentarer, basert utelukkende på bilder.

- Beskytter for bakre svingarm: Denne type knotter gir vel best uttelling ved nedlegg på hardt underlag, men skader vel ikke å ha den på løst underlag heller.

- Motorbeskyttelse: Det ser stilig ut med blanding av sort på siden og blankt under midten. Men om man tenker beskyttelse så innebærer det at delene i ulike farger enten må skrues eller klinkes sammen. Estetisk pent, men hva skjer etter en del små-støt og mye risting? Vil innfestingen begynne å skrangle?

Styre-beskyttere: De fleste sykler levere de originale beskytterne i plast, så en metallbeskytter vil være et klart fremskritt. F800GS kommer med en solid beskytter i rustfritt stål. Den sorte er sikkert penere rent estetisk, så dette må vel sies å være et visuelt fremskritt heller enn en fysisk bedre beskytter?

- Veltebøyler: Sorte bøyler er klart mer diskret enn de blanke. Men radiatorbeskyttelsen som den øvre bøyla fra TT tilbyr blir vel dårligere med den sorte?

I tillegg ønsker jeg å kommentere at man velger sort farge:
Det sorte ser pent ut i butikken. Men om man tenker på beskyttelse som beskyttelse heller enn rent visuelt jåleri som skal imponere når sykkelen er parkert utenfor Starbucks, så er malte beskyttere en pest og en plage.
Det skal ikke sprute mye steiner og grus før de fargede komponentene blir får hakk og riper. Det fine med rustfritt stål er at riper kan files ned og pusses med fint sandpapir. Malte komponenter vil begynne å ruste om det er stål, aluminium vil bare la det blanke skinne gjennom slik at de sorte flatene ikke er hel-sorte lenger.

SW-motech lager mye fint og har en del smarte løsninger. Men om jeg gikk inn i en butikk og fikk en god pris på de nevnte komponenter ville jeg tenke: De er mer laget for å se pent ut enn fysisk å bli brukt. Jeg foretrekker rustfrie veltebøyler fordi de ikke blir stygge når man velter, og motorbeskyttelsen foretrekker jeg å se som en helsveiset plate da den ikke begynner å skrangle etter en tids bruk.

Sikkert hysterisk fra min side. De som er flinke å kjøre tryner ikke, og de har sikkert sykler med gode fjærer slik at sykkelen ikke rister. De kan kjøpe dette og få en penere sykkel :D :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Palmas sus - Influensavaksine???

Post by ojda »

Haha!!
Det KnutK prøver å si er: Ikke kast den gamle beskyttelsen, kanhende får du bruk for de igjen :lol: :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Influensavaksine???

Post by Palma »

=D> =D> Hahaha.
Joda, det er som alltid veldig sant det @knutk skriver her. Etter en tur med nedlegg på skogen er de nok ikke like fine. Da blir de fine langt ifra, men langt ifra fine..

Og ja @ojda , det gamle settet blir arkivert.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Palmas sus - Influensavaksine???

Post by Roargutten »

Vi må jo også huske på at gjennomsnitlig mckjører er nok ikke inne på alle gruseveien som palma og noen andre av oss her inne roter oss borti.

Og selv om de kjører grusveier, er det slettes ikke sikkert at kjøremønster og tempo er av slik risiko som vi kan ta til tider.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Palmas sus - Influensavaksine???

Post by mekkern »

Roargutten wrote: 11 Oct 2021 14:06 Vi må jo også huske på at gjennomsnitlig mckjører er nok ikke inne på alle gruseveien som palma og noen andre av oss her inne roter oss borti.

Og selv om de kjører grusveier, er det slettes ikke sikkert at kjøremønster og tempo er av slik risiko som vi kan ta til tider.
Fikk et meget godt/dårlig tilbud fra Skogsoppsynet i dag-valgte å ikke benytte dette,selv om de kom grisefort rundt svingen...godt det var smalt...ja smal sykkel altså.. :shock:
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Palmas sus - Influensavaksine???

Post by Roargutten »

mekkern wrote: 11 Oct 2021 17:24
Roargutten wrote: 11 Oct 2021 14:06 Vi må jo også huske på at gjennomsnitlig mckjører er nok ikke inne på alle gruseveien som palma og noen andre av oss her inne roter oss borti.

Og selv om de kjører grusveier, er det slettes ikke sikkert at kjøremønster og tempo er av slik risiko som vi kan ta til tider.
Fikk et meget godt/dårlig tilbud fra Skogsoppsynet i dag-valgte å ikke benytte dette,selv om de kom grisefort rundt svingen...godt det var smalt...ja smal sykkel altså.. :shock:
Fort gjort 🙈 godt at du fikk svingt unna..greit å ikke ta i mot alle tilbudene man får.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Influensavaksine???

Post by Palma »

Han Alf Graarud Motor i Særp tok kontakt her om dagen og lurte på om jeg/Grustur i øst ville komme en tur dit den 6.november. De skal ha en kurs/temadag i butikken og lurte på om jeg ville komme nedover en tur og prate litt om gruskjøring og hva jeg driver med i forbindelse med Grustur i øst.

Jeg fikk litt bakoversveis, noia og prestasjonsangst på samme tid og svarte selvsagt ja!!! \:D/ \:D/

Det er veldig gøy å få den type tilbud og anerkjennelse fra en godt etablert forhandler. Jeg er selvsagt veldig ydmyk overfor oppgaven og vil absolutt ikke fremstå som noen verdensmester. Jeg er rimelig trygg på den nisjen/nivået jeg har valgt for GIØ og ønsker å fortelle om den og mine erfaringer og tilbud til mulige kunder og samarbeidspartnere.

Jeg håper og tror at jeg skal klare å gjøre noe fornuftig der nede i Sarp, og at jeg heller ikke blir altfor høy på meg selv etterpå.
Den dagen man er ferdig utlært er man ikke ferdig utlært.... bare ferdig!! [-X
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Palmas sus - Influensavaksine???

Post by hakhap »

Palma wrote: 21 Oct 2021 20:26 Han Alf Graarud Motor i Særp tok kontakt her om dagen og lurte på om jeg/Grustur i øst ville komme en tur dit den 6.november. De skal ha en kurs/temadag i butikken og lurte på om jeg ville komme nedover en tur og prate litt om gruskjøring og hva jeg driver med i forbindelse med Grustur i øst.

Jeg fikk litt bakoversveis, noia og prestasjonsangst på samme tid og svarte selvsagt ja!!! \:D/ \:D/

Det er veldig gøy å få den type tilbud og anerkjennelse fra en godt etablert forhandler. Jeg er selvsagt veldig ydmyk overfor oppgaven og vil absolutt ikke fremstå som noen verdensmester. Jeg er rimelig trygg på den nisjen/nivået jeg har valgt for GIØ og ønsker å fortelle om den og mine erfaringer og tilbud til mulige kunder og samarbeidspartnere.

Jeg håper og tror at jeg skal klare å gjøre noe fornuftig der nede i Sarp, og at jeg heller ikke blir altfor høy på meg selv etterpå.
Den dagen man er ferdig utlært er man ikke ferdig utlært.... bare ferdig!! [-X
Kult og gratulerer :thumleft
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Palmas sus - Turne på gang hahahahaha

Post by intruder »

Bra du får fine tilbakemeldinger ! :thumleft

Lykke til videre,gid jeg som pensjonist hadde hatt noe å fare med,men prøver nå å holde skjelettet i gang [-X
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Turne på gang hahahahaha

Post by Palma »

Og turneen har startet!
I dag var jeg på hos Alf Graarud Motor i Sarpsborg og holdt et "foredrag" om Grustur i øst og hva jeg driver med, i tillegg til å si noen velvalgte ord om gruskjøring osv. Fyyyyspyle så gøy. Jeg blir jo nesten litt høy på meg selv, men tenker samtidig at dette har ikke jeg gjort alene. Grustur i øst har sin kilde her på forumet, og Gud forby at jeg noen sinne glemmer det!!!
Men det å prate om dette, det felleskapet, de opplevelsene, den stemningen og gleden ved å kjøre på grus er helt spesielt. Føler jo at mitt hjertebarn bare blir mer og mer nært og stort på en måte.
Og når noen kommer og spør: "Har du mange slike foredrag rundt omkring? njææææ, har jo hatt ett i dag... Ja vi det si at du kan komme å holde foredrag flere steder, dette MÅ jo ALLE høre om"
Ja, jeg skal holde kontakten med bakken og grusen. Spark meg i leggen hvis jeg blir for høy.. [-X

Legg merke til bilde nr 2 folkens, Det er fra treff nr 1. Det var da det startet!!!
Fra Kyrre 1.jpg
Fra Kyrre 2.jpg
Marianne 1.jpg
Marianne 2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Palmas sus - Turne på gang hahahahaha

Post by ArcticTiger »

Kjempegreier Palma! Vi unner deg å være litt Høy, du fortjener det! Fantastisk jobb du har gjort [-X
Synd bare at disse Degos-Pynte-sykkla mine har smidde Marchesini felger til en ekkel sum penger, tør ikke dra de ut i skævven veit du... :roll:
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Palmas sus - Turne på gang hahahahaha

Post by Palma »

ArcticTiger wrote: 06 Nov 2021 22:34 Kjempegreier Palma! Vi unner deg å være litt Høy, du fortjener det! Fantastisk jobb du har gjort [-X
Synd bare at disse Degos-Pynte-sykkla mine har smidde Marchesini felger til en ekkel sum penger, tør ikke dra de ut i skævven veit du... :roll:
Ok, når det er du som sier det @ArcticTiger så unner jeg meg følelsen ei stund....ca til utpå eftan i morra :thumleft
Mye mulig du har gått på en smell og bomkjøp, men rosaløypa går fint selv med degosfelger og litt for mye stæsj. Hadde vært kult om du ble med AT \:D/
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Palmas sus - Turne på gang hahahahaha

Post by knutk »

Hadde vært morsomt om du tok med Italienern til skogs @ArticTiger.

Her er passende kjøresko \:D/
Italienske sko.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Palmas sus - Turne på gang hahahahaha

Post by intruder »

Til sommeren skal jeg fortsette å kjøre på vanlige grusveier,men 80 kilo 70 åring med hjertestarter på en 230 kgs Virago på ryggkulen i sølepyttene det forestiller jeg meg faktisk ikke......
men det er kanskje ikke verre enn at en lykkepille kan føre til Morttjernsbærjet på en svipptur den hælja læll..... :-k
Bra du Pælmær`n @ har noe å drive med i vinter da !!
(i natt kom snøen )
Post Reply