Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Spiritofwinter »

haakeik wrote: 21 Jun 2022 17:50 Send PM til inuf med bilde og mål, så kan han kanskje printe en tankring til deg, mot betaling i øl, kanskje :D
Et forslag som kan vurderes, han bor jo ikke så langt unna heller, kan muligens få tatt mål ved personlig oppmøte :)

Ble en liten økt på garasjekjelleren i ettermiddag også, gnikket litt på de siste boksene som stod igjen. Et kjapt før og etter bilde på ene boksen i dag:
IMG_20220621_202642.jpg
Denne boksen er en av de som er uåpnet og dermed har originalt innhold. Har ingen tanker om å prøve meg på å åpne den, så lenge der ikke er lekasje så kan den få være som den er :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by inunf »

Jeg kan lage feste til tankvesken. Trenger et gammelt feste, for jeg har ikke modell av Givi sin tankring. Trenger også boltsirkelen på tanklokket. Garanterer ikke at det blir 100 % på første forsøk, kanskje jeg trenger tankvesken også for å sjekke at ringen jeg lager faktisk passer.

Gi en lyd om det er interessant :)
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by ashland »

Spiritofwinter wrote: 21 Jun 2022 15:57
Den ene av boksene var av typen REDeX, noe som jeg trodde var en standard type olje, men i følge brukerveiledningen på baksiden ser det ut til å være mer som en tilsetning eller for spesifikk rensing av forgassermotorer eller noe slikt? Noen som har erfaring? Jeg har ikke vert borti denne typen før.
Jeg har ikke vært borte i den gamle originale REDeX'en, det skulle vist gjøre underverker for avleiringer og skit i forgassere som hadde begynt å tette seg igjen

Det selges tilsvarende i dag også, prøvde den på Amazon siden gasseren der var kranglete. Med helt uforandret resultat. Tok den med til Forgasserservice i Drøbak, han fikk hass på den. Kan være skiten satt for godt og kanalene helt igjentettet
fun is not a straight line
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Spiritofwinter »

Etter alt for lang ventetid (litt som forventet) så kom i dag Warm & Safe skjorten som jeg kjøpte når det var kaldt å kjøre. Den kom selvfølgelig en av de dagene vi har over 20+ grader på Sunnmøre. Men selv om det er sommer på Sunnmøre så kan jo det bli kaldt inn i mellom, så ikke sikkert det går så lenge før jeg kan prøve den på tur, må bare få montert ledning først :)
20220623_161507.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by knutk »

Spiritofwinter wrote: 23 Jun 2022 16:51 Etter alt for lang ventetid (litt som forventet) så kom i dag Warm & Safe skjorten som jeg kjøpte når det var kaldt å kjøre. Den kom selvfølgelig en av de dagene vi har over 20+ grader på Sunnmøre. Men selv om det er sommer på Sunnmøre så kan jo det bli kaldt inn i mellom, så ikke sikkert det går så lenge før jeg kan prøve den på tur, må bare få montert ledning først :)

20220623_161507.jpg
Gratulerer og velkommen til 'Gubbe klubben'.
Har selv hatt stor glede av samme type skorte. Har en Gerbingjakke også, men etter at Varmeskjorta kom i hus har Gerbingjakka ikke vørt brukt...
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Spiritofwinter »

Hadde en liten økt i garasjekjelleren igjen i går. Fikk enedlig montert handguards med alubøyle og festet samtidig strømledningen til varmeskjorten.

Handguards før:
20220627_164355.jpg
Handguards etter:
20220627_171609.jpg
Skal ærlig innrømme at det ser penere ut med de originale handguardsene, men her går det praktiske fremfor det visuelle :)

Var litt usikker på hvordan jeg skulle plassere koblingen for varmeskjorten, så har midlertidig lagt den i underkant av kåpe/tank som vist på bildet under. Tar gjerne imot tips fra de av dere som har lengre erfaring i "gubbeverden" enn meg.
20220628_204417.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Palma »

Praktisk er lurt. Samma hvordan det ser ut(bare det er pent). Men synes ikke det så feil ut med de handguardsene der.
Jeg har og kontakten jul gubbejakka i det området der. Pass på at du har lang nok ledning for evt stående kjøring.
Fin sykkel den Norden.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Spiritofwinter »

Mottok pakke i dag, fra Outback Motortek, denne gang med ny skid plate til Norden.
20220705_191013.jpg
Kjapp prøvemontering og sammenligning med den originale viser at den er litt fysisk mindre, men godt å vel dobbelt så tykk, så denne skal kunne slå litt mer nedpå uten å ta skade.
20220705_192912.jpg
Men så til selve monteringen, der var ingen instrukser, men slik har de selvfølgelig lagt ut på YouTube, for et nesten likt produkt. Må si at instruksjonsvideoen var ikke av den beste typen, men den gav en ca føler for hvordan alt skal monteres, resten finner man ut langsmed... eller det vil si nesten...

Skulle selvfølgelig montere de "rørene" først og så selve platen etterpå, greit nok, plukke ut gamle skruer, sette inn nye, skru lett inn slik at alt kan festes, justeres og til slutt skal alt strammes. Det gikk fint på ene siden, men på den andre siden var festebolten for kort... Stusset litt, men fant en annen bolt for å bare få den til å henge slik at jeg kan montere resten og se om det passer til slutt. Men når først en ikke passer... så er der mer som ikke passer...
En av grunnene til at jeg kjøpte denne skid platen var at den skulle passe med OEM center stand som min Norden har. På ene siden bygger denne ut ca 5mm der jeg skal feste denne skid platen og plutselig passer ikke festebolt og plutselig passer ikke et par andre hull for å skru fast platen under...

Bilde som viser feste der midtstøtten bygger ut og den originale bolten ikke passer.
20220705_203313.jpg
Plutselig passer ikke de andre skruhullene heller.
20220705_203943.jpg
Prøvde å løse opp lett både det ene og det andre for å få alt til å passe, men ser ikke ut til å bli noen suksess så langt. Endte opp med å sende en epost med litt bilder til Outback Motortek for å høre om de hadde noen gode råd, får vente å se hva de kommer med før jeg gjør noe videre. Er meldt drittvær hele uken så ingen krise at jeg ikke får kjørt, men greit å få alt på plass.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Spiritofwinter »

Etter flere eposter til Outback Motortek med bilder og forklaringer så ser vi at Husqvarna har gjort om noe på feste til midtstøtten som ikke var med i beregningene for feste til skid plate. Må skryte litt av oppfølgingen fra Outback Motortek, de er flinke til å svare, ikke bare kundeservice, men også tekniske folk og sjefen selv har kommet med tilbakemeldinger. Fikk til slutt melding om at dette var noe de ikke hadde sett og jeg skulle selvfølgelig få refundert kjøpesum og de skulle ordne med frakt av skid plate tilbake.

Men i mellomtiden har jeg studert og grublet litt på hva som er problemet og hvordan det evt kan løses. Det er primært snakk om at det ene feste til midtstøtten bygger 4mm ut der ene feste til skid plate skal være og feste til skid plate er ganske massivt. Sendte derfor en melding for å høre om de trodde det kunne fungere å slipe av 4mm. Andre skid plater jeg har sett på kommenterer ofte at det ikke passer med OEM midtstøtte, så jeg kan like gjerne finne løsning for denne som å prøve å finne en annen som kanskje ikke passer. Jeg tar selvfølgelig ansvar for om det skulle skje noe senere, er jo mulig å sveise på noe ekstra forsterkning om noe skulle bli for svakt. Tilbakemeldingen fra Outback Motortek var at dette kunne fungere. Ca 2 min med vinkelsliper og noen minutt med fil senere så er resultatet slik.
20220708_172422.jpg
Måtte slipe av litt ekstra på sveisen under da den tok borti feste til midtstøtten, men ingenting av det jeg har slipt bort er tynneste punktet på feste.

Testmontering viser at det fremdeles er ganske knapt med plass til å få skruene inn, men det er mulig.
20220708_171917.jpg
Demonterte igjen like kjapt for å ta på et kjapt strøk med lakk så det ikke ruster bort like fort som det er montert. Nå skal lakken få tørke til i morgen så blir det en økt for å montere, meldt mye regn fremdeles så ingenting å stresse med enda.
20220708_173512.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Palma »

Vinkelsliperen er vår beste venn vet du \:D/
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Roargutten »

Vinkelsliper, sveiseapparat og hammer. Da løser du mye
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Spiritofwinter »

Ser ikke ut til at jeg trenger sveisesparat med det første. Fremdeles vanskelig å få inn skruene, men i dag var det fysisk mulig å få skruene inn. Etter en del knoting så er nå den nye skid platen på plass :D
20220709_123228.jpg
20220709_123247.jpg
20220709_123304.jpg
20220709_123318.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by mekkern »

Se der ja. :thumleft
er litt godt å finne løsninger selv også-selv om det skulle vært et "bolt on" produkt.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Spiritofwinter »

Etter et par mindre runder på grus siste dagene så har jeg konkludert med at på Norden som på KTM'en er styret litt lavt for at jeg skal kjøre komfortabelt stående. Heldigvis hadde jeg tenkt på dette for en stund tilbake siden og bestilt inn styrehever som låg klar til til å bli montert :D
20220714_175401.jpg
20220714_175408.jpg
Kjapp og enkel jobb siden det er rikelig med slakk på alle kabler for et par cm heving av styret.

Nå skal Norden få stå å hvile et par uker mens jeg reiser sørover i Europa på ferie med fruen :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Spiritofwinter »

Det er fint å være på ferietur med fruen i sør Europa, men jaggu er det godt å komme hjem til fint vær og muligheten til å kjøre MC også :D

Hadde meg en kjapp runde sammen med Norden på garasjekjelleren før vi kjørte på tur i dag, for en stund siden bestilte jeg en slik clip-on windshield sak fra ebay ettersom enkelte andre Norden eiere mener dette er løsningen for å få mindre vindstøy. Dette er selvføgelig ikke noe som er beregnet spesifikt for Norden (selv om Husqvarna også selger slike) så montering og justering ble ikke helt rett frem, men jeg fant en løsning til slutt.
20220729_115823.jpg
20220729_115909.jpg
20220729_122741.jpg
20220729_122757.jpg
Jeg har siden jeg fikk Norden vert på jakt etter en god løsning på tankveske, jeg likte veldig godt løsningen fra Givi som jeg hadde på KTM'en og jeg vet det er laget tankring fra Givi til Norden, men den ser ikke ut til å være tilgjengelig noen plass enda. Kikket på noen universal alternativer hos Louis i Munchen og endte til slutt opp med å plukke opp en Kriega løsning som jeg fikk montert. Om det er en god løsning gjenstår å se, men den passet sånn ca.
20220729_115944.jpg
20220729_115918.jpg
Måtte jo også ta en test på den nye hjelmen med Cardo Pactalk Edge. Må si at den er noe mindre strømlinjeformet med den kladden på utsiden av hjelmen enn med den fra Sena som jeg hadde på den tidligere hjelmen. Men etter testtur er jeg positivt overrasket over lyd og funksjon så langt på Pactalk Edge.
20220729_183504.jpg
Når det kommer til testtur ellers så må det sies at jeg fikk en skikkelig aha opplevelse av den clip-on windshield saken. Denne tok windstøy som godt kan leves med og gjorde den om til en turbulens som kjentes ut som den skulle rive hjelmen av hode! Etter et par stopp med jamn justering i både høyde og vinkel kunne jeg til slutt konkludere med at der er håp for å få mindre vindstøy, det krever bare at man finner riktig vinkel :thumleft

Men så kom jeg til en, skal vi si grusvei, med litt hull og andre ujevnheter, det gikk ikke så fort, men det hoppet litt, og plutselig var der en sort liten plastdings som fløy i fin bane ut til siden og ut i skauen, dette var selvfølgelig feste til den ene siden av denne skjermen... man får hva man betaler for tydeligvis og ebay er ikke beregnet på slikt... så da var det bare å plukke av den andre siden også å putte hele greia i den nye Kriega "tankvesken".
20220729_172542.jpg
Sånn sett ikke et stort tap verken økonomisk eller funksjonsmessig, fungerer vel så bra uten, men det er alltid rom for forbedringer på vindstøy på en MC.

Ikke lenge etter havnet jeg på en fin vei med fin utsikt og passelig underlag, det er ikke lange biten med slik vei og det er litt usikkert hvor lovlig det er å kjøre på den veien, men ingen har stoppet meg enda.
20220729_172752.jpg
20220729_172857.jpg
Resten av turen ble primært asfalt som mye av Norden sitt liv har bestått av så langt, men det er snart August og da blir det noen helger med gruskjøring igjen :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply