Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, vinterprosjekt.

Post by Spiritofwinter »

mekkern wrote: 06 Jan 2022 22:19 Ja den miniløfteren i kombo med bord er kjekt-selv liker jeg å borre et hull eller 2 og slippe en skrue gjennom så det ikke kan skli..
Men litt avhengig av bruken og forholdene... :thumleft
Tenkte litt på dette, men må se litt an beste plassering, evt om man skal bare lage seg en fin rad med hull for å kunne flytte den i forhold til hvilken MC man skal løfte.
kvase wrote: 06 Jan 2022 23:57 Kjøpte meg en sakse jekk til 120 kroner fungerer som fjel den å men din er nok bedre sideveis
Image
Vurderte lignende alternativ, men synes det ble for liten flate på begge sider, godt mulig at man kan gjøre en mindre modifisering for å få den mer stødig.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, vinterprosjekt.

Post by Spiritofwinter »

Ble da gjort litt denne helgen også.

Først ble det tatt en god runde med opprydding på arbeidsbenken. Har brukt litt tid på å sortere og lage til for verktøy slik at jeg finner igjen alt som har ligget i div kasser ganske lenge nå. Mye er sortert i skuffer og skap, men noe er greit å ha tilgjengelig fremme. Kommer nok til å bli noen runder til med sortering og flytting før jeg er helt fornøyd.
20220109_130003.jpg
Noe av verktøyet finnes det fine standard løsninger for, da er det greit med biltema sine store tavler for å holde litt orden (samt et par småting fra ebay).
20220109_125944.jpg
Enkelte ting, som for eks forskjellige typer ladere til forskjellige typer power tools er verre med. Ettersom verktøyet er kjøpt etter behov og økonomi så har det blitt litt forskjellig, blan annet grunnet endring i serier fra produsentene. Slike ladere har det med å ta mye plass på arbeidsbenken, så greit å få det opp på veggen. Så da ble det laget til fransk oppheng på deler av veggen. Litt av minuset med dette er at jeg må lage holdere selv, men det er også litt av moroa med det samt at det er fantasien som setter grenser for hva jeg kan lage oppheng til. Det er også da enkelt å flytte rundt på alt som henger der om det blir nødvendig.
20220109_125936.jpg
Så litt MC. KTM'en har jo ikke mindre enn 5 luftfilter med alt som er på Unifilter kittet. "sokkene" i luftinntakene blir byttet, der har jeg nye liggende, men de resterende blir renset og oljet opp igjen da de har lengre levetid.
20220109_132702.jpg
Alltid spennende å se om der er noe skitt inne i luftfilterboksen, etter vel 6 år har det ikke vert noe problemer, men jeg har funnet mye støv mange andre kriker og kroker på sykkelen. Viser jo at Unifilter fungerer som det skal, der var jo en kjent sak at filterboksen på denne sykkelen ikke alltid var lite tett.
20220109_132753.jpg
Har nå kommet til det punktet at jeg skal begynne å skru sammen igjen sykkelen etter å ha plukket av ganske mye deler. Alt av skruer er "renset" og smurt ved demontering og lagt i poser merket med navn på del. Veldig glad for at jeg gjorde dette, ikke alltid lett å holde styr på alle skruer viss ikke.
20220109_132650.jpg
Skilt og lykteholderen som var plastsveiset ser ut til å sitte som den skal, om plastsveisen holder over tid gjenstår å se.
20220109_132908.jpg
Nå er det på tide å mase på elektriker som enda ikke har kommet med et tidspunkt for kobling av stikkontakter og lys til garasjekjelleren, litt kjedelig å bruke skjøteledninger i alle retninger, lyset er også litt dårlig enkelte plasser.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Spiritofwinter, vinterprosjekt.

Post by knutk »

Ser på bildet av den reparerte delen. Ser ut som den holder vekta av skiltholder? I så fall vil denne få juling.

For det det er verdt:

Siden den har gitt seg en gang vil det kanskje være nyttig med litt forsterkning.
Hva med å finne en passende stålskive og smelte den fast i plasten på innsiden av festet? Der er kanskje plass til å presse ut festet så pass at en skive på 1,5 mm på hver innside vil passe?

Ellers har jeg god erfaring med å forsterke plastdeler med glassfiber duk, eller for ekstra styrke karbonfiber duk.
Plasten som skal forsterkes mattes ru med 120 eller 80 sandpapir, og fiberduken limes fast med SAKTETØRKENDE superlim.
Den finnes i butikker for hobbysaker (modell biler/båter/fly)

Jeg legger først et par dråper med lim på underlaget og legger så fibermatta på plass. Deretter legger jeg på superlim på mattas overside og gnir limen inn i matta slik at matta blir forsterket av limen samtidig som limen trenger gjennom og fester matta mot underlaget.

VIKTIG: Ikke stryk direkte på limen med fingrene, da limes de fast. Bruk feks. deler av en blank plastpose og gni på underlaget gjennom posen. De fleste poser er laget av en plast som superlim ikke fester seg til, så posen blir ikke limt fast.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, vinterprosjekt.

Post by Spiritofwinter »

Takk for tips Knut!

De to skruene holder ikke alene vekten, men som du sier den har blitt ødelagt før. Jeg tenkte litt frem og tilbake om hvordan jeg evt skulle forsterke den, men der kom du med noen forslag. Tenker jeg tar en runde å ser hva jeg har liggende som evt kan bli en del av konstruksjonen for å gjøre det bedre før jeg monterer den ferdig :D
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, vinterprosjekt.

Post by Spiritofwinter »

På tide med ny oppdatering fra "hulen" :D

Sist helg ble det gjort en liten innsats på å bytte clutcholje, noe jag faktisk ikke har gjort før. Relativt grei sak å utføre når man har riktig utstyr, Biltema sin bremselufter kan brukes til så mye rart. Dette gjør jeg primært fordi jeg syntes clutchen var litt for dårlig etter Grustur i Øst.
20220116_132658.jpg
Etter flere runder med lufting for å hindre luft i systemet synes jeg fremdeles ikke clutchen er god nok, men jeg skal prøvekjøre før jeg gjør noe mer.

Ble også montert litt nye luftfiltersokker i luftinntaket og bensintanken kom på plass.
20220116_141101.jpg
20220116_152419.jpg
Så ble det noen dager med jobbreise samt koronavaksine stikk nr 3, som forventet reagerte jeg litt på dwn og tok det med ro et par dager.

Men i går ble det litt tid til MC igjen. Plastdeksler kom på, bagasjerack og skilt, ikke den store jobben, men tok meg litt ekstra tid for å være sikker på at det blir skikkelig ettersom det nok blir siste gang jeg gjør denne jobben på denne sykkelen.
20220122_181723.jpg
20220122_181751.jpg
Mens jeg nå venter på at snøen skal forsvinne litt mer før prøvekjøring, så ble det i dag gjort litt forberedende på innkjøringen til garasjekjelleren. Var ikke helt fornøyd med at der er en 10-12cm kant opp og litt for løs singel utenfor.
20220123_131348.jpg
Hadde noen trappetrinn av stål liggende til overs etter en utendørs trapp, noe restmateriale og noen skruer.
20220123_131153.jpg
Litt kapping, litt skruing, litt krafsing i singelen og plutselig var alt bedre. Passelig arbeid på en søndag :)
20220123_143619.jpg
Så nå håper jeg bare det blir passelig med plussgrader de neste dagene så jeg får tatt KTM'en ute en liten testrunde før nye bilder blir tatt og sykkelen lagt ut på Finn.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Spiritofwinter, vinterprosjekt.

Post by intruder »

:-k :roll:
Hmmm...har ikke fulgt helt med i timen,er det en HD Pan American på gang eller ?
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Spiritofwinter, vinterprosjekt.

Post by haakeik »

Er litt misunnelig på mancaven din :D
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=246132151
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, vinterprosjekt.

Post by Spiritofwinter »

haakeik wrote: 05 Mar 2022 00:37 Er litt misunnelig på mancaven din :D
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=246132151
Takk, den har kostet mye både i kroner, arbeidstimer og ikke minst overtalelse av fruen.

Når det kommer til finn annonsen så har jeg flere henvendelser siste ukene, en ville kjøpe uten diskusjon, måtte bare selge den han hadde først og en annen kommer mest sannynlig for å se på den i løpet av neste uke. Så er jo det et spørsmål om når min nye blir tilgjengelig... tror jeg må ta meg en telefon til forhandler snart.

Kan ellers informere om at det har vert mye jobb i det siste inkludert en del helgearbeid. Hadde elektriker på besøk for å ordne alt på garasjekjelleren for vel en måned siden, men når jeg endelig hadde fri til å gjøre noe der så fikk jeg korona.

I dag var første mulighet etter korona til å få gjort noe, har tenkt litt på plassering av enkelte ting og følt noe ikke ble helt riktig. Endte opp med å flytte rundt på noen hyller og rydde ut noe byggmaterialer som har vert i veien, følte at det ble mye bedre med en gang. Fikk også montert opp en tv på veggen, delvis fordi jeg ønsker å ha tilgjengelig litt service manualer om jeg skal skru på en MC og delvis for litt underholdning.

Hyllereoler flyttet til andre siden under dataskapet:
20220305_185328.jpg
Mer ledig plass rundt MC med verktøyvogn langs veggen og TV på veggen.
20220305_185720.jpg
Fremdeles mye å rydde på plass rundt om, men det kommer seg litt etter hvert. Tenker jeg snart må få rigget opp ølbryggeren å brygge litt øl igjen også, begynner å minke i øl-skapet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Spiritofwinter, vinterprosjekt.

Post by Jonta »

Fantastisk mekkerom du har bygget. Jeg har ei isolert bu på 11 kvadrat, samt et OB.Wiik telt. i teltet har jeg også mekkegrop til bilen.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, vinterprosjekt.

Post by Spiritofwinter »

Dagens gladmelding :D

Min nye MC er (mest sannsynlig) klar for utlevering neste helg 1-2 April :D :D

Da er det bare spørsmål om jeg får solgt KTM'en først eller om jeg blir sittende på 2 MC'er en periode...
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, vinterprosjekt.

Post by Spiritofwinter »

Og der var KTM'en solgt :D

Litt vemodig å selge en slik MC, men satser på det blir moro med den nye :D


Måtte vise bilde av den nye til jentungen i går, hun var litt skeptisk og kom med kommentaren "mye farger..." :-P
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Spiritofwinter, vinterprosjekt.

Post by JRO »

Spiritofwinter wrote: 23 Mar 2022 11:34 Og der var KTM'en solgt :D

Litt vemodig å selge en slik MC, men satser på det blir moro med den nye :D


Måtte vise bilde av den nye til jentungen i går, hun var litt skeptisk og kom med kommentaren "mye farger..." :-P
Ja, nå har du holdt oss på pinebenken lenge. Må vi vente til sykkelen er i bua di, eller kan du røpe hva du har kjøpt? :D :thumleft

Fint at det gikk så greit med salget av KTM'en. =D>
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, vinterprosjekt.

Post by Spiritofwinter »

JRO wrote: 23 Mar 2022 12:27
Spiritofwinter wrote: 23 Mar 2022 11:34 Og der var KTM'en solgt :D

Litt vemodig å selge en slik MC, men satser på det blir moro med den nye :D


Måtte vise bilde av den nye til jentungen i går, hun var litt skeptisk og kom med kommentaren "mye farger..." :-P
Ja, nå har du holdt oss på pinebenken lenge. Må vi vente til sykkelen er i bua di, eller kan du røpe hva du har kjøpt? :D :thumleft

Fint at det gikk så greit med salget av KTM'en. =D>
Litt spenning i hverdagen er bare sunt :D

Fremdeles et par småting som må avklares på nye sykkelen, kommer plutselig et fint bilde av den :thumleft
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Spiritofwinter, vinterprosjekt.

Post by haakeik »

Jeg tipper det står mellom disse tre:
norrn.jpg
harley.png
ktm.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Spiritofwinter, vinterprosjekt.

Post by Borg »

Jeg holder en knapp på denne

Image

Med mindre han tar den helt ut og forsøker noe nytt
Image
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Post Reply