Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by ashland »

Auda, så kjedelig!
Ett og annet ved ett nytt kjøretøy er ok og ryker med. Men ikke noe slikt! Krysser fingrene for en rask og grei løsning på problemet

Så sees vi på Finnskogen til torsdag :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by Ambro »

Spiritofwinter wrote: 21 Aug 2022 21:45 Om det er det som skal til så får forhandleren få levert sykkelen og ordne opp med testing selv, kjører ikke til/fra Bergen noen ganger for at de skal tappe av og fylle på igjen i flere omganger for å vurdere. Har fått kontakt med han jeg møtte på Bukken, han har fått et par flasker og beskjed om å registrere antall km og antall liter forbruk. Etter 10 mil fikk han feilmelding og hadde brukt 5dl olje, det er i meste laget.
Om dem går med på selvregistrering så er jo det knall, på ducati var ikke det godt nok etter hvert, derav vekta...
Grensa på Ducati var for øvrig en halv kilo olje per 1000km. Så en halv liter på 10 mil høres jo helt ekstremt ut (ca det jeg hadde på den første ducatien etter at den hadde tygd grus noen tusen kilometer).

Uansett, håper det løser seg på en eller annen måte!
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by knutk »

Spiritofwinter wrote: 21 Aug 2022 21:45 .........

Håper det er en mindre produksjonsfeil som er på et par sykler i Norge og som er lett å fikse, men vanskelig å si. Håper på en måte at Ride har vert borti problemet før siden motoren er den samme på 890 Duke og 890 ADV.
Om det er en trøst, så er ikke dette første sykkel i markedet med problemer.

Hjelper deg ikke å vite det, men BMWs lansering av F850 ble jo utsatt en hel sesong + litt til pga. motor problem, så problemstillingen er ikke ny under solen.

Det ligger litt i risikoen man tar ved å kjøpe noe første året i produksjon. Selv om fabrikkene tester grundig er det ikke alt de greier å fange opp.
Litt som med damer, man kan sette på en dame og få en unge ila. 9 måneder, men man kan ikke sette på 9 damer og håpe at ungen kommer om en måned...

Lakmustesten nå blir jo å se hvordan fabrikken takler dette og hvordan de behandler kundene frem til problemet er løst.
Som du nevner er det ikke holdbart å ligge i skytteltrafikk til Bergen....

Vi får krysse fingrene alle sammen, og første håpet nå er jo at vi ser deg i Finnskogen på torsdag. :D :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by Spiritofwinter »

Da har jeg snakket med Ride Bergen. Makan til tafatt og lite servicevenlig gjeng skal du lete lenge etter nå som MC-Deler er konkurs...

At min helt nye MC er tom for olje var liksom ikke noe sak, det er vel bare å fylle på mer... eller så kunne jeg stikke innom om det passet seg så de kunne se litt på den... om det passet seg da, men det var liksom ikke noe stress...

Merker at jeg får samme instilling fra de ellers også, deler jeg bestilte sammen med sykkelen da den var ny har ligget der lenge og jeg hører ingenting, måtte til slutt sende Siggen fra Gravelboys innom for at de skulle finne delene og gidde å ta betalt og sende de med han. Var en del mas for å få hentet Norden også når jeg skulle hente den og nå er det liksom ikke noen sak at en helt ny MC er tom for olje.

Etter samtalen så sendte jeg skriflig melding til de om hva som var sagt, hva som skjer med den Norden i Trondheim og med beskjed om å kontakte meg om de skulle endre mening.

Planen nå er at jeg laster opp min og Snikkeren sin MC på henger onsdag, vi kjører til ca Lillehammer der jeg Torsdag morgen kjøper mer olje, fyller etter og kjører videre. Kommer til å notere km stand og hvor mye jeg fyller på og evt etterfyller i løpet av helgen, så får vi se hvordan det går. Forhåpentligvis må vi ikke slepe en Husqvarna ut fra skogen i løpet av helgen pga motorhavari.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by intruder »

Føler med deg Spiritofwinter...og makan til kundebehandling !
Selv hadde jeg blitt fortvilet og søvnløs...
men god tur til Innlandet uansett...kanskje jeg gjør en tur til Motorspeed , forresten har de jo drøssevis av KTM der også ! :thumleft

hva med en kaffestopp ved Mjøstårnet i Brumunddal...tar med deg og Snikkeren på kaffe og heistur opp på en 60 meter høy limtrebygning..om vi tør da ...... \:D/
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by Spiritofwinter »

intruder wrote: 22 Aug 2022 11:16 Føler med deg Spiritofwinter...og makan til kundebehandling !
Selv hadde jeg blitt fortvilet og søvnløs...
men god tur til Innlandet uansett...kanskje jeg gjør en tur til Motorspeed , forresten har de jo drøssevis av KTM der også ! :thumleft

hva med en kaffestopp ved Mjøstårnet i Brumunddal...tar med deg og Snikkeren på kaffe og heistur opp på en 60 meter høy limtrebygning..om vi tør da ...... \:D/
Hadde det ikke vert for at der er problemer med Norden og jeg har blitt veldig glad i den så hadde det fristet med bytte i en KTM fra Motorspeed når jeg likevel skal innom. Skal høre hva de tenker om problemet også.

Om vi har tid til en kaffestopp gjenstår å se, må muligens bli på Motorspeed da siden det mest sannsynlig blir den stoppen vi tar før vi kjører videre til Kirkenær og Finnskogen.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by Palma »

Huff, det der var skuffende av forhandler. Der burde de ha vært på hugget med en gang!
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by haakeik »

Jeg så den første video'n fra trønderen. Han sa at det kom blå røykdotter ut av eksosen. Har du det samme?
Det kan i så fall tyde på at det er problemer med stempelringene eller ventiltetninger.
Ta å sjekk pluggene, hvis det er mye olje på de, kan du ha samme problem som han.
Ellers så står det i manualen din at høyt oljeforbruk også kan skyldes at motorens ventilasjonsslange er bøyd slik at den ikke ventilerer. Da kan det oppstå så høyt trykk at det ender i oljelekasje. Så, sjekk slangen.
norden901 oil.png


Vi sees på torsdag. Kjøring blir det uansett på deg, i følge Palma :thumleft
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by intruder »

Veldig oppegående og reale folk på Motorspeed ihvertfall,har sjelden hørt klager på dem det jeg kan huske ..
Var innom Motorspeed i dag på Trettenturen og der sto det blant mye annet bærre lækkert en rett og slett herlig KTM 1290 ( tror jeg ) kjørt rundt 30 000 mener jeg...
snakk med dem på forhånd så kanskje du får låne den til prøvekjøring helga på Finnskogen...bare en tanke som passerte revy i mitt forvirrede hode altså ! :D
lastebilen på Tretten bru kjørte i land mens jeg sto der ....
om været holder dukker jeg nok opp til kaffe på Lillamærr....
:thumleft
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by Tekumseh »

Motorspeed er et flott sted ja @intruder Jeg har også bare positivt å si om dem.
Last edited by Tekumseh on 22 Aug 2022 20:00, edited 1 time in total.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by Spiritofwinter »

haakeik wrote: 22 Aug 2022 13:46 Jeg så den første video'n fra trønderen. Han sa at det kom blå røykdotter ut av eksosen. Har du det samme?
Det kan i så fall tyde på at det er problemer med stempelringene eller ventiltetninger.
Ta å sjekk pluggene, hvis det er mye olje på de, kan du ha samme problem som han.
Ellers så står det i manualen din at høyt oljeforbruk også kan skyldes at motorens ventilasjonsslange er bøyd slik at den ikke ventilerer. Da kan det oppstå så høyt trykk at det ender i oljelekasje. Så, sjekk slangen.

norden901 oil.png



Vi sees på torsdag. Kjøring blir det uansett på deg, i følge Palma :thumleft
Har ikke for vane å se bak meg når jeg kjører fremover, så om det har vert noen blå røykdotter kan jeg ikke si sikkert, men går ut fra at noen skal kjøre bak meg under GiØ og kan se etter.

Å demontere pluggene er ikke veldig aktuelt, må av med det meste av kåpe, tank og luftfilter for å komme til, ikke den enkleste designen å jobbe med, men den fungerte bra på KTM'en jeg hadde.

Kom også et tips om å starte opp sykkelen og holde et hvitt A4 ark bak eksosen for å se hvordan det som kommer ut ser ut. Skal vurdere å prøve denne når jeg kommer hjem igjen. Nå er jeg på jobbreise til Florø et par dager :)
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by haakeik »

[/quote]
Å demontere pluggene er ikke veldig aktuelt, må av med det meste av kåpe, tank og luftfilter for å komme til, ikke den enkleste designen å jobbe med, men den fungerte bra på KTM'en jeg hadde.
[/quote

Har sine fordeler med å kjøre guzzi eller boxer :plystre
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by Spiritofwinter »

Mens jeg nå satt å spiste på hotellet så mottok jeg en video fra han trønderen med Norden, vi har hatt løpende kontakt siste døgnet. Han åpnet opp luftfilterboksen sin og fant luftfilteret feilmontert og med det en masse sand og støv langt inn i innsuget til motoren.

Kjapp sjekk viser at luftfilter skal sjekkes og byttes på 15000km og ikke på førstegangs service. Så det kan se ut som det er Husqvarna som har gjort feil. Litt irriterende at jeg nå sitter i Florø på jobb og ikke kan reise hjem å sjekke om det er samme problem hos meg før Onsdag…

Men OM det da er samme problem hos meg, så er jo det bare om å gjøre å få sykkelen tilbake til forhandler og la de ta saken med Husqvarna. Da blir det dårlig med Norden på GiØ.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Spiritofwinter, Norden med problemer...

Post by ole m. »

haakeik wrote: 22 Aug 2022 18:35
Har sine fordeler med å kjøre guzzi eller boxer :plystre
Sant det! Og det er vel den eneste fordelen jeg kan komme på... :D
Post Reply