Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by JRO »

Kos deg Spirit, så sees vi i :thumleft =D> morgen.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by ashland »

Våtedalen i 0,5pluss høres kaldt ut , men hva gjør nå det når været glimtrer til utover dagen 8)

Kos deg videre på tur, så sees vi på Matre i morgen :)
fun is not a straight line
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Borg »

Å bli solbrent etter 16:00 er ikke værst :D
God tur, sees i morra!
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Etter HCR i slutten av Mai så har KTM'en for det meste stått stille. Har hatt ønske om å bruke den ute på jobbtur, men på det jamne må jeg ha med meg en del ekstra utstyr som ikke passer i sideboksene, så da blir den stående hjemme.

Klarte å få til en tur for et par uker siden, var en feilsøkingsjobb på en sjøflåte, nettverket fungerte ikke i det hele tatt å ingen hadde tatt borti noen ting siden jeg hadde vert der sist... Helt klart feil på nettverket som jeg hadde satt opp å det var min feil. Etter noen timer kjøring så kom jeg om bord i flåten, koblet til nettverkskabelen som helt tydelig noen hadde koblet fra og tatt ut av dataskapet samtidig som de hadde koblet til noe annet. Nettverket fungerte som det skulle, driftslederen på flåten fikk et litt rart beklagelig blikk og jeg kjørte hjem igjen... Heldigvis en dag med fint vær og ca 4 timer KTM kjøring.

Men nå er det blitt Juli, jeg har hatt fokus på jobb og garasje/husbygging siste tiden, det meste går fremover. For ca en måned siden solgte jeg Kawasakien som jeg har hatt stående, litt kjipt, men den ble brukt enda mindre enn KTM'en. Legger ved et lite stemningsbilde fra i fjor når Kawasakien var nyvasket å fin :)
Image

Inn i mellom får jeg noen tanker om ting som skulle vert gjort på KTM'en, så det har sist tiden blitt kjøpt inn oljefilter (har olje stående), kjede og drevsett, bremseklosser + sikkert noen andre småting. Meldt mye dritvær fremover så tenkte jeg kunne bruke litt tid på KTM'en igjen frem til det blir bedre kjørevær.

En ting som jeg har tenkt på lenge, faktisk nesten helt siden jeg kjøpte sykkelen for 5 år siden er at uansett hvilken vindskjerm jeg monterer på sykkelen så er det mye turbulens rundt hjelmen. Eneste gangen det ikke har vert turbulens er en gang jeg tok helt av vindskjermen, men det er ikke noe godt alternativ. Har kjøpt alle tilgjengelige vindskjermer som er å få fra KTM, å det har blitt bedre, men aldri bra. En vindskjerm som jeg aldri har brukt er den som gav mest turbulens av alle, den som stod på sykkelen når den var ny. Den har faktisk aldri vert montert så lenge jeg har eid sykkelen ettersom jeg fikk montert en annen før jeg hentet sykkelen. Det er den minste av alle vindskjermer som er levert fra KTM. Men øverste 4-5 cm på den har en liten vinkel som kaster vinden på hjelmen min slik at det er helt umulig å kjøre med. Tenkte for noen år siden at hadde jeg gjort noe med den vinkelen på toppen... Men det ble aldri... Før i dag.

Frem med div typer tape, litt tusj, litt prøve å feile for å finne en ca grei plass å kutte, få det ca likt på begge sider. Spenne fast i skrutvingen, frem med kuttskive til dremel, passe på å ikke kjøre på for stor hastighet slik at plasten blir kuttet og ikke smeltet (bommet litt på den...)
Image

Første kutt utført, litt fornøyd, men ble ikke helt riktig...
Image

Ny tape, frem med tusj, itt fintilpassning ute på kanten.
Image

Noen runder med fil og sandpapir for å få det til å bli sånn ca greit å jamt nok. Ble faktisk mer fornøyd med resultatet enn forventet.
Image

Har ikke montert den på sykkelen enda, får ta det samtidig med bytte av kjede/drev osv. Om resultatet blir bra med tanke på vind og turbulens? Hvem vet? Kan være jeg har gjort det verre (selv om det skal godt gjøres...) Jeg håper på det beste, gjenstår å se hva resultatet blir :D
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by ashland »

Gjør det litt lettere å sette kappeskiven i noe som ikke er montert i tilfelle resultatet ikke blir 100

Men ser riktig så bra ut :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by intruder »

Ættersom je minnes er du ifrå Ørsta....
å laga nåå som er bra for tørsta..?

Kjærringa bli gæærn når jeg er børst
mårrån ætter så er hevnlysten størst
så kneler og ber om unnskyldning først..................................... :smt100

Pensjonist...reker på Intruder rundt Mjøsa (som det før lukta fjøs a)
Ha en god sommer i bryggeriet og ellers :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Hadde en liten time til overs i dag inn i mellom en bursdagsfeiring for en svigerinne og aktivisering av jentungen. Tenkte jeg skulle ta litt service på KTM'en, siden jeg ikke har tatt ferie enda å siden jeg har jentungen en uke til så blir det nok tatt litt inn i mellom alt annet de neste dagene.

Begynte i dag med å plukke av alle plastdeksel og bensintank, dette har jeg gjort noen ganger før, så det er ren rutinejobb. Når det er av så får jeg tilgang til luftinntak og luftfilterboks. Åpnet luftfilterboksen for å sjekke 3 av 5 filter som er montert på sykkelen. Der var knappest antydning til litt støvpartikler og fremdeles godt med olje. Veldig greit med komplett UniFilter kit, litt rens og olje en gang i blant så har man filter i flere år :D
Så var det de to siste filterene, de "sokkene" som sitter i luftinntaket å tar i mot all dritt...
Image

"Sokkene" har sett sine bedre dager, normalt sett har jeg liggende noen ekstra, de koster jo nesten ingenting, men det siste settet brukte jeg opp i fjor. Så selv om der er over normalt slitasje på filterene i år så får de fungere litt til.

En gammel kakeboks, litt zalovann (og en slurk øl til meg).
Image

Litt gnikking, gnuring og skylling senere.
Image

Skal ikke si at det ser rent ut, men det er mulig å få luft igjennom uten at motoren får pusteproblem uten at det noen gang har vert et problem. Det ble samtidig besluttet at det må investeres i nye filter, så etter et par tastetrykk så er det et par nye filter "sokker" på vei fra Australia. Tror nok ikke de kommer før jeg er ferdig med resten av servicearbeidet, men det er relativt kjapt å bytte slike "sokker" når man kjenner sykkelen å vet hvordan man demonterer all plasten som ligger rundt inntaket.

Men nå må jeg drikke ferdig ølen, satse på mer arbeid på KTM'en i morgen :)
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Det ble omtrent som forventet med servicen på KTM'en, litt i rykk og napp inn i mellom aktiviteter med jentungen og litt jobb. Har nå tatt ferie noen uker, men med flere husprosjekt og ingen konkrete reiseplaner så blir det nok brukt mest tid på å fikse ting hjemme heller en å kjøre på MC tur.

Men, litt servicearbeid på en KTM.
Luftfilter er en fin ting, litt vask, litt gnikking, litt ny olje (mørkeblå) så kan det brukes igjen. Nye filter er på vei, men litt leveringstid og de her fungerer en liten stund til.
Image

Så var det kjede og drev da, KTM har funnet en fin løsning der drevet sitter fast i en egen del som kan løses fra hjulet. Godt mulig dette er en standard metode for flere, men var ikke slik sist jeg byttet bakdrev på en MC.
Image

Litt lettere å plukke av det gamle drevet og montere det nye når man kan sette det fast i en skrutvinge heller enn å knote rundt hjulet.
Image

Nytt drev på plass, litt renere og penere en det gamle, selvfølgelig med locktight på skruene.
Image

Fjernet det gamle fremdrevet og gikk løs med div løsemiddel for å se hva som var hva, mye dritt som samler seg rundt drevene, spesielt på en MC som ikke har vert vasket så mye siste årene. I forhold til hvordan det var før så ble jo det nesten rent.
Image

Nytt drev på plass, det gamle hadde gummi på begge sider, dette har ikke det, usikker på hva gummien skal hjelpe mot, vibrasjoner? Vibrasjoner er noe denne sykkelen er kjent for, så kan ikke bli så mye verre.
Image

Kjede ble selvfølgelig også byttet, lite bilde av gammelt og nytt ved siden av hverandre. Det gamle kjede hadde fremdeles mye å gå på, men når jeg likevel skulle bytte drev så byttet jeg kjede også.
Image

Når jeg først skulle ta litt arbeid så kjøpte jeg inn nye bremseklosser også, klossene bake var så minimalt slitt at de brydde jeg meg ikke med å bytte, men foran var det litt mer slitasje. Ikke så galt at det måtte byttes, men når jeg likevel tok jobben med å sjekke de så kunne jeg like gjerne bytte. Lite bilde av nye klosser og de gamle fra begge sider foran.
Image

Oljeskift hører til når man tar service, ca 10k siden sist. I mangel på KTM forhandler ble det kjøpt et filter fra hi-flow, satser på det fungerer like greit som det fra KTM.
Image

For å bytte olje så må jeg av med bunnplaten, denne var nesten helt glatt når jeg kjøpte den, med tanke på at den som var der før kun var et plastdeksel og man ser slitasjen på alu platen så er jeg glad for at jeg kjøpte denne.
Image

Etter alt var ferdig så var det bare å montere på igjen alle plast deksel og smådill rundt om. Monterte også på den ny-kappede vindskjermen og ser at der er et lite problem i forhold til en GPS...
Image

Tok en kjapp prøvetur for å kjenne at alt fungerte som det skulle på sykkelen etter service samt kjenne om vindskjermen hadde utgjort noe. Dessverre så ser det ut som vindskjerm eksperimentet ikke ble helt riktig i forhold til hva jeg hadde håp om, så tilbake i tenkeboksen der å se om jeg finner en bedre løsning.

Monterte enn så lenge den touring vindskjermen jeg har brukt siste årene og som gir minst turbulens, tok en kjapp vask på sykkelen for å få bort litt rester etter olje og mørke håndavtrykk på lyse deler. Trillet like gjerne ned i hagen en tur å tok et bilde av en unormalt ren KTM.
Image

Blir nok lenge til den er så ren å pen igjen. Regner med at sykkelen bli stående stille noen uker frem mot bukkerittet nå, arbeid på hus må nok prioriteres.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Borg »

Spiritofwinter wrote:
Så var det kjede og drev da, KTM har funnet en fin løsning der drevet sitter fast i en egen del som kan løses fra hjulet. Godt mulig dette er en standard metode for flere, men var ikke slik sist jeg byttet bakdrev på en MC.
Image
«Rykkutjevner» (gummiforingene som står igjen på sykkelen) har vært i «alle år». Også på min GP100 og DT 50 i sin tid. Brukes på sykkler med kjede for å ta av for (nettopp) «rykket» når kraften setter ekvipasjen i bevegelse. Her kunne du også sjekket slitasjen på foringene. Kan du bevege tannhjulet frem og tilbake i forhold til hjulet og i tilfelle hvor mye? Jeg byttet disse samtidig med kjede/drev på X Moto’en min. Da var han helt «tight» etterpå. All slark er tapt kraft ved akselerasjon.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Etter et par uker med husarbeid der jeg har prøvd meg både som flislegger, snikker, elektriker og rørlegger så er sjefen i huset endelig fornøyd med det nye badet.

Skyene dekker for solen, men ingen nedbør og god temperatur, på tide å ta en liten tur på MC.

Ikke lange turen i dag heller, men det ble litt svingete småveier, noe grus, noe gjørme og litt gress. Fin liten runde for å gjøre seg litt klar til Bukkerittet neste uke [emoji846]

Bildet viser litt av grusen og litt av gjørme og gress lenger fremme [emoji846]Image

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Forberedelsene til Bukkerittet er i full gang, flere kjøreruter har blitt lastet inn til GPS som begynner å bli klar. Merker at jeg har brukt både GPS og BaseCamp programmet alt for lite, så det blir en del prøv å feil å det er sikker ting som ikke fungerer som det skal når vi skal kjøre, men har litt å velge mellom, så det skal vel bli kjørt noen mil på grus likevel i løpet av turen :D

Image

Reiseplanen for min del (og Snikkeren) er avreise så snart han er ferdig på jobb onsdag, har et håp om at han muligens kan være ferdig litt før kl 16 slik at vi slipper å komme for sent til Grimsbu. Torsdag, fredag og lørdag skal det kjøres turer, søndag blir det reise hjemover.
En ting som endrer seg i år fra i fjor når det kommer til reise til/fra er at vi skal prøve å laste MC på henger å kjøre bil på transportetapper, dette etter erfaringer fra i fjor med en skadet fot som jeg havnet på sykehus for etter hjemkomst...
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by ashland »

Kos dere max på tur, dette kan vel ikke bli annet enn toppers :thumleft
Her blir det jobb i 1 1/2 uke til før det er 1 1/2 uke fri, så får jeg se hva hyss enn finner på da. Foruten GIØ. Alt etter hva metrologene mener :-k 8)

Glem nå ikke oss her hjemme som holder hjula igang mens dere tar noen dager "hjemme-kontor". Vi tar gjerne imot bilder og film med åpne armer :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Kant1 »

God tur,
Jeg måtte kaste inn håndkle i år også.

Satan jeg gleder meg til pensjonisttilværelsen :shock:
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Morgenstemning på Grimsbu, vi våkner til lyden av traktorer på nabogården og div MC'er som prøver å starte. Lett overskyet, fin temperatur, blir en fin dag på grusveier i området.ImageImage

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Kan så langt melde om to fine dager med mye grus og litt annet i området Grimsbu, Tynset, Tolga og Alvdal. Legger ved et lite stemningsbilde fra campingen etter dagens tur [emoji16]Image

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Post Reply