Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by Spiritofwinter »

knutk wrote: 24 Aug 2021 09:06 Fint at du kommer @Spiritofwinter, du blei savnet i fjor.

I tillegg tillater jeg å komme med litt overflødig mas og dra frem egne erfaringer med hensyn til både å rette felger samt legge på dekk.

De få gangene jeg har rettet felger (det har vært lakkerte felger) har jeg dekket alle flater som kommer i kontakt med pressa med maskerings tape. Gjerne dobbelt lag. Deretter merker jeg ytterpunktene på bulken med penn på tapen. Dette for å hindre at pressa lager merker i lakken. Felgens motsatte side blir også beskyttet. Om bulken strekker seg over et langt område begynner jeg å presse fra ytterkantene og jobber sakt mot midten fra begge ytterkanter.

En overflødighet til:
En del av offroad dekka er ganske stive i sidene. Der har jeg god erfaring med å legge på dekkene på dager hvor sola skinner, og da lar jeg dekkene ligge en stund i sola slik at de blir varme (og myke). For dekkapparatet jeg benytter betyr dette at påleggingen blir mye lettere.

Sees til uka :D :thumleft
Felgrettingen er tatt direkte etter din instruks fra et tidligere møte. Det skal sies at jeg ikke brukte maskeringstape denne gangen ettersom jeg ikke hadde det med og litt ripe på felgen var det minste problemet. Jobbet meg inn fra ytterkantene av bulkene og inn mot midten, ser ut til å fungere veldig bra.

La begge dekk ute i "sollys" en stund før jeg la de på (usikker på om det er du eller noen andre som har sagt dette før, men du kan få kredit denne gangen ;-) ), kan ha gjort jobben lettere, men Anakee Wild er fremdeles veldig stive synes jeg.

Jobben satte litt kjepper i hjulene for Grustur i Øst sist uke med å kjøre i gang noen flere prosjekter, men prøver i dag å gjenomføre både det som skulle gjøres tirsdag og torsdag denne uken i håp om at jeg kommer meg til Finnskogen i fornuftig tid.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by ashland »

Hyggelig å se du er i rute Spirit :thumleft

Rastløs som jeg er, står 690'n ferdig pakket. Farter avgårde etter jobb og tyvstarter GIØ med ett par dager på egenhånd 8)
fun is not a straight line
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by knutk »

Spiritofwinter wrote: 24 Aug 2021 10:52
knutk wrote: 24 Aug 2021 09:06 Fint at du kommer @Spiritofwinter, du blei savnet i fjor.

I tillegg tillater jeg å komme med litt overflødig mas og dra frem egne erfaringer med hensyn til både å rette felger samt legge på dekk.

De få gangene jeg har rettet felger (det har vært lakkerte felger) har jeg dekket alle flater som kommer i kontakt med pressa med maskerings tape. Gjerne dobbelt lag. Deretter merker jeg ytterpunktene på bulken med penn på tapen. Dette for å hindre at pressa lager merker i lakken. Felgens motsatte side blir også beskyttet. Om bulken strekker seg over et langt område begynner jeg å presse fra ytterkantene og jobber sakt mot midten fra begge ytterkanter.

En overflødighet til:
En del av offroad dekka er ganske stive i sidene. Der har jeg god erfaring med å legge på dekkene på dager hvor sola skinner, og da lar jeg dekkene ligge en stund i sola slik at de blir varme (og myke). For dekkapparatet jeg benytter betyr dette at påleggingen blir mye lettere.

Sees til uka :D :thumleft
Felgrettingen er tatt direkte etter din instruks fra et tidligere møte. Det skal sies at jeg ikke brukte maskeringstape denne gangen ettersom jeg ikke hadde det med og litt ripe på felgen var det minste problemet. Jobbet meg inn fra ytterkantene av bulkene og inn mot midten, ser ut til å fungere veldig bra.

La begge dekk ute i "sollys" en stund før jeg la de på (usikker på om det er du eller noen andre som har sagt dette før, men du kan få kredit denne gangen ;-) ), kan ha gjort jobben lettere, men Anakee Wild er fremdeles veldig stive synes jeg.

Jobben satte litt kjepper i hjulene for Grustur i Øst sist uke med å kjøre i gang noen flere prosjekter, men prøver i dag å gjenomføre både det som skulle gjøres tirsdag og torsdag denne uken i håp om at jeg kommer meg til Finnskogen i fornuftig tid.
For å illustrere hva omlegging av oppvarmet dekk kontra et kaldt dekk:
Jeg la på et bakhjul på min 850 en overskyet høstdag med 7-8 grader i lufta. For å brekke på bakdekket måtte vi være 2 mann for å dreie dekkspakent rundt de siste 20 cm.

Da jeg bytta samme type dekk, i solskinn og 21 grader og dekket liggende 30 min i sola kunne jeg legge på samme type hjul alene med en arm på dekkspaken.

Håper det ordner seg så vi møtes i GIØ, dessuten, det ser så rart ut når @Snikkern kommer alene med all bagasjen på Hondaen \:D/
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by Spiritofwinter »

Kan med stor glede informere om at i dag har jeg fått på plass "alt" som skulle utføres på torsdag. Det betyr at om alt går som planlagt så kjører jeg og Snikkeren sørover etter jobb i morgen. Litt usikker på hvor langt vi kommer til å kjøre og hvor vi finner overnatting på veien, men vi kjører comfort med bil og MC på henger (enkelte av oss har lært at det kan være lurt ;-) ). Det vil si at vi ankommer Mortjernsberget i løpet av torsdag og er klar for gruskjøring igjennom helgen :D

Kan selvfølgelig være at jeg må ta noen jobbtelefoner og koble meg opp litt med pc i løpet av torsdagen, men har varslet jobben at jeg blir litt utilgjengelig etter hvert, går nesten bare ut fra at mobil og nett tilgangen på Mortjernsberget er like "god" som før :-P
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by Roargutten »

Blir hyggelig å hilse på
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by Spiritofwinter »

Kjapp liten oppdatering fra alle prosjekter her på Sunnmøre.

KTM ble pent parkert i garasjen etter GiØ, som enkelte muligens fikk med seg så er der noe som er løst i fronten, noe som er løst i bakenden og noe som ikke er helt riktig med clutchen... noen småting for fiksing er kjøpt inn og enkelte andre får vente til jeg har mer egnet plass å jobbe på.

Har i løpet av siste ukene fått ryddet litt plass i garasjen slik at jeg ikke bare har plass til å parkere en MC, men faktisk også en bil sammen med en MC. Håper der snart er plass til begge biler og midlertidig plass til en MC. Har fremdeles en del byggematerialer og ting som skal inn i huset liggende i garasjen, men er ikke alt som er klart inne i huset til å bare få alt på plass enda.

Har også fått ryddet litt i garasjekjelleren som skal bli MC verksted og mannehule og fikk i dag litt tid til å legge noen plater på et par vegger. Går ikke så veldig fort fremover, men ser fremgang i dag. Alle veggene skal bli kledd med OSB plater og taket skal lektes ned og få gipsplater. Blir ikke noe designvinnende rom dette, men så lenge det etter hvert fungerer til sitt bruk så er jeg fornøyd :)
20210926_201046.jpg
20210926_201054.jpg
20210926_201121.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by Spiritofwinter »

Går ikke veldig raskt fremover med garasjekjelleren, har mye som skjer på jobb for tiden og både fruen og ungen krever litt inn i mellom. Men veggplatene er på plass og de har fått et par lag med grunning. Har også startet på jobben med å lekte ned taket for å isolere og få opp gipsplater. Fikk opp isolasjon og de første gipsplatene i går, tungt å jobbe over hode når man normalt sett sitter på kontor og man ikke har gipsplateheis, men det går fremover og snart må det være mulig å parkere en MC ettersom vinteren er på vei.
20211023_145708.jpg
20211023_145736.jpg
20211023_172557.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by Palma »

Ser ikke gæli ut til å være en teoretiker det der @Spiritofwinter \:D/ :lol: :lol:
Rett og slett meget bra. En gipsplateheis tror jeg at jeg hadde spandert på meg. Kan sikkert leies og. Letter arbeidet betraktelig :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by Spiritofwinter »

Palma wrote: 24 Oct 2021 19:30 Ser ikke gæli ut til å være en teoretiker det der @Spiritofwinter \:D/ :lol: :lol:
Rett og slett meget bra. En gipsplateheis tror jeg at jeg hadde spandert på meg. Kan sikkert leies og. Letter arbeidet betraktelig :thumleft
Blir nok leie av en plateheis for resten, men greit å få opp et par plater slik at jeg kunne flytte bort alt som stod i veien for videre arbeid :)

Når taket er ferdig så har jeg liggende flis som skal legges på gulvet og varmepumpe som skal monteres :)
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by Jonta »

Om du ikke har plateheis, så regner jeg med at du bruker et par støtter, av f.eks. 2X4" med en kort bordbit på tvers øverst. Som du kiler platene fast med mens du skrur de fast?
Fint å være to da...
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by kvase »

Jonta wrote: 24 Oct 2021 19:41 Om du ikke har plateheis, så regner jeg med at du bruker et par støtter, av f.eks. 2X4" med en kort bordbit på tvers øverst. Som du kiler platene fast med mens du skrur de fast?
Fint å være to da...
Kalles for en hjelpemann :shock:
Holder med en 36x73 mm også
Få sparkla og malt taket før flis legging så slipper man å dekke til så nøye
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by Jonta »

Ja, hjelpemann var ordet. Lenge siden jeg var i bransjen.
36x73 er bedre ja.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by Spiritofwinter »

For de første platene var vi 2-3 stk alt etter størrelsen på platen for å få de opp og på plass. Hadde en plan om både å se hvor mye arbeid det var å gjøre det for hånd og ikke minst få på plass noen plater slik at der var "ferdig" og jeg kunne rydde plass til resten av jobben. Merkelig nok så har garasjekjelleren fått inn en del ting og tang før den er klar til bruk. Men etter litt rydding så er der nå plass til å både få på plass resten av lektene og der er mulig å få inn en plateheis som jeg tror blir best for resten av jobben.

Når det kommer til å sparkle og pusse de platene så er jeg usikker på om jeg gidder den jobben, mulig jeg hiver opp litt sparkel i de verste hullene og muligens ruller over med litt maling, men med tanke på at det skal være verksted/mannehule så trenger jeg ikke perfekt finish.

Brukte ellers litt av dagen i går på å stifte opp plast på siste lekt som er kommet opp så langt, da er den klar til å legges videre på neste lekt når jeg legger isolasjon og frem til det fungerer den fint som en plastvegg som hindrer en del støv fra betongborring å legge seg på alt av ting og tang som ligger der. Passet også fint når jeg måtte lakkere et understell til kjøkkenøyen i går. Har en svoger som kan sveise så fikk han til å sveise et understell for å sikre sitteplassene på kjøkkenøyen litt bedre enn det har vert så langt. Gikk selvfølgelig tom for lakk før jeg kom helt i mål, men får skaffe litt mer i dag å fullføre jobben :)
20211024_184648.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by Spiritofwinter »

Lenge siden sist oppdatering, har mange prosjekter på jobb som krever sitt før jul, men inn i mellom har jeg fått litt tid til å fikse litt på prosjektet i garasjekjelleren.

Var så heldig å få hjelp av Snikkeren til å hive opp resten av gipsplatene, hjalp også på at jeg fikk lånt en gipsplateheis.
20211109_201118.jpg
Etter en del sparkling og pussing slik at det ble ca greit nok fikk jeg engasjert fruen til å male tak og vegger. Når det var gjort kom der varmepumpe montør å sørget for at jeg får grei arbeidstemperatur. Når det var på plass ble halve gulvet smurt med membran og fliselagt. Der er både sluk og innlagt vann, litt usikker på krav til membran, men det skader ikke. Malingen på veggene er våtromsmaling. Det er nok ikke noe rom å vaske kjøretøy i, men man kan skvette litt med vann uten at det gjør noe. Grunnen til at kun halve gulvet ble tatt var at på andre halvparten måtte jeg oppbevare en del av alt som skal på plass i rommet til slutt. Etter hvert som ting blir montert og flyttet på så skal andre halvdelen av gulvet bli smurt med membran og flislegges.
20211204_153034.jpg
Siste uken har det blitt montert deler av det som skal bli arbeidsbenk samt ølbrygger avdelingen der jeg i dag fikk koblet opp vann og avløp til vasken. Alt av skap er kjøkkeninnredning fra IKEA, benkeplate og vask var feilleveranse på kjøkkenet vi kjøpte til huset, så den er ikke helt riktig tilpasset, men jeg skal nok fint klare å bruke den slik den ble 🙂

Verkstedbenken, mangler benkeplate enn så lenge:
20211211_133422.jpg
Ølbrygger avdelingen:
20211211_145411.jpg
Kjapt overblikk, ca midt på her kommer en MC løfter som allerede er innkjøpt:
20211211_133444.jpg
Mangler litt lys i taket og generelt strøm/stikkontakter. Alt av koblingsbokser er på plass, så da får vi håpe elektriker har tid til å komme å fikse litt før jul.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, For mange prosjekter...

Post by Spiritofwinter »

Etter en liten rydderunde og med litt assistanse fra svogeren min så fikk jeg i dag inn MC løfteren som jeg plukket opp på jula for en stund siden. Den tok faktisk mindre plass enn jeg hadde trodd og den var jo som nevnt av Kvase tidligere, veldig lett å flytte på. Veldig greit å enkelt kunne sette den inntil veggen når den ikke er i bruk. Og etter tips fra Mekkern så har jeg byttet ut forhjulsstøtten med en annen variant som gir bedre støttefunksjon.
20211212_153034.jpg
20211212_153051.jpg
Forhjulsstøtten er kjøpt på 24MX og er produsert av Pro Works, festehullene passet perfekt, så ingen behov for modifisering.
20211212_153059.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply