Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Kant1 »

Oppskrytt.

Du skulle sett matbordet her på Ringhorne :roll:
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: RE: Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Kant1 wrote:Oppskrytt.

Du skulle sett matbordet her på Ringhorne :roll:
Matbordet er muligens finere, men har du en slik fin utsikt om morgenen? [emoji12]

Image

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by ashland »

Ingen feil måte å starte dagen på :thumleft
De rutene dere kjører, er det noe som legges ut offentlig?
fun is not a straight line
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Klarte å rote oss bort på en crossbane, å resultatet ble som forventet... viste det var en grunn til at jeg fraktet MC på henger...Image

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Avtalt time på legevakten kl 17, mer info kommer...Image

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Tommas »

Så på Snap, så ikke godt ut :shock:

God bedring :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Legevakten sendte meg til sykehus for røntgen, på bildene der ser det ut som et lite brudd, men venter på bekreftelse fra lege...

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by kvase »

God bedring med bruddet
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by ashland »

Huff, det ser ikke godt ut! Riktig god bedring :thumleft

Husk att 2ganger er gjentagelse, 3ganger blir tradisjon. Nå må du være forsiktig neste år...
fun is not a straight line
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Røntgen og CT viste et brudd oppover leggbeinet som de vurderte å operere. Etter mye frem og tilbake ble det besluttet å ha på gips, men oppfølging om et par uker for å se om det gror eller om de må operere.

Minst 6 uker med gips og påfølgende opptrening ødelegger mesteparten av resterende sesong, kan være jeg får noe kjøring på slutten, men det får jeg bare se på som ren bonus i såfal.Image

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by ojda »

Æsj, dette så ikke det minste godt ut :-(
Nesten like ille som en såret lillefinger :lol:
Ivertfall flaks at dere tok sykklene over på henger da, ett problem mindre å tenke på :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by knutk »

Uff, ikke bra. Men godt at du ikke får varige meen.
Godt at dere tok bil, så er logistikk utfordringene ute av verden.

Nå kan du benytte tiden hjem til å tenke ut en god forklaring for madammen hvor du kan forklare at dette er et hendig uhell, ikke et forsøk på å utsette giftermålet :D

God bedring, :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Bikeridr »

Kjedelige greier, det der. Men, men.
Husk nå på å ta det med ro neste gang du skal over en grushaug..
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, ut på tur.

Post by Spiritofwinter »

Bukkerittet 2020

Man lærer så lenge man lever sies det, i fjor lærte jeg at jeg måtte beskytte området rundt leggen og kneet med noe mer enn den innebyggede knebeskyttelsen i en MC bukse, samtidig fant jeg ut at det kan tidvis være en god ide å frakte en MC på henger både for comfort og for sikkerheten om noe skulle skje. Dette var ting jeg tok med meg til årets Bukkeritt. Bedre beskyttelse for både kne og legg var på plass, jeg hadde beskyttelsesjakke som sitter noe bedre enn vanlig beskyttelse på overkroppen og jeg lastet både min og Snikkeren sin MC på henger og vi kjørte til Grimsbu med bil.
Image

Dag 1 var kun transportetappe, ingenting spennende å spesielt som skjedde annet enn en Nederlandsk bobil over strynefjellet og en bergenser som lurte på når vi var fremme. Vel fremme var Borg allerede på plass utenfor hytten på Grimsbu med sin nye flotte T700. Hytten ble tatt i bruk, øl-bokser ble jekket og ruter for neste dag ble diskutert.

Dag 2 startet kjøringen, som vanlig oppe i passelig god tid før man bruker alt for lang tid på å gjøre seg klar å det som skulle være avgang kl 10 blank ble rundt 10:30, ikke så galt egentlig. Når det kom til rutevalg så ble det besluttet å kjøre en rute som vi kjørte i fjor, men med noe mindre justeringer for å slippe noen sure grunneiere. Det ble kun meg, Snikkeren og Borg som kjørte på tur sammen, men det var helt greit ettersom vi hadde tenkt å ta det med ro å kjøre i passelig tempo på passelig underlag uten noen som skulle stresse, å dessuten hadde Snikkeren kjøpt seg ny drone i løpet av sommeren som han ville prøve ut.

Første stopp ble i en liten lysning inne på en skogsvei, passelig plass å ta en liten stopp.
Image

Og selvfølgelig en passelig plass for Snikkeren å kjøre opp dronen sin.
Image

Mye variert underlag i løpet av dagen, fra harde grusveier (og innslag av asfalt) til steinete utvaskede veier, gjørme og vann. Ikke så mye bilder av de forskjellige, men det kommer nok en video på youtube etter hvert som viser litt mer.

Ble også nødvendig med litt justering på en nyinnkjøpt T700
Image

Den Yamahaen har etter det vi har blitt fortalt vert i bakken før, men den hadde seg en liten tur i bakken denne dagen også. Jeg kjørte først over et lengre litt vanskelig parti og syntes det manglet en MC i speilet. Stoppet og gikk litt tilbake så kunne jeg se en frontlykt et stykke tilbake, men litt langt ned i "grøftepartiet" av løypen. Gikk tilbake for å assistere, men Borg hadde allerede fått sykkelen opp og det ble mest bare litt assistanse for å få han på riktig spor igjen. Etter velten var det nødvendig med litt små justeringer på et par deler som var i bakken, men ingen stor skade skjedd å turen gikk videre.

Samtlige av oss kjente litt på lavt blodsukker etter et litt krevende parti, heldigvis kom vi oss ned til en kafeteria når vi kom ut av det mer krevende området. Kafeteriaen serverte enkel og god mat, akkurat det vi trengte der og da. Karbonade og egg med noe grønt under.
Image

Videre ble det mer vanlige grusveier før vi endte opp med en litt mer krevende vei som endte opp på en liten seter med noe minnemerke etter en del av gruvedriften som var stor i området tidligere. Der ble det ny dronestopp før vi kjørte tilbake til Grimsbu og kom oss inn på hytten.

Under en liten spasertur rundt på området senere på dagen så kom vi over en Ducati Multistrada, denne ble besluttet å ta litt bilder av for å informere noen av forumets medlemmer at der finnes muligheter for å klargjøre en slik doning litt mer for gruskjøring, legg spesielt merke til knastedekk og beskyttelsen rundt originale handguards.
Image
Image

Kvelden ble selvfølgelig avsluttet med øl og grilling, som vi selvfølgelig glemte å ta bilde av, de fleste her vet hvordan slikt ser ut likevel.

Dag 3 ble det en litt større gjeng som skulle på tur. Noe bekjentskap fra Sunnmøre, BMWilly, en Gravel boy fra Bergen (Siggen) og noen andre bekjentskap ble lagt til så vi var plutselig 8 stk som skulle kjøre sammen. Jeg hadde fått tak i en GPX fil med en forkortet TET rute fra området samt noe avstikkere som vi fant ut vi skulle kjøre. Ruten gikk mye på hard grus, men med noen fine innslag inn i mellom og mange bommer som måtte betales... slik som den på bildet her.
Image

Å som vanlig når man kjører med enkelte som har veldig liten bensintank, så blir det noen bensinstopp underveis på turen.
Image

En av de finere avstikkerene på dagens rute var turen opp til Bratthøa. En del variert underlag med kjøring oppover skogen før man plutselig kjører oppe på toppen av en morenerygg og har en fantastisk utsikt som strekker seg langt i alle retninger. Litt etterpå kommer man til Bratthøa der man kan stoppe opp å ta seg en liten pust i bakken og nyte litt av utsikten.
Image

Etter dette ble det kjørt ned til Tolga der enkelte måtte tanke opp (igjen) og de fleste følte seg klar for litt mat. Et lokalt spisested der de fleste valgte å ta en bondeomelett. Undertegnede klarte seg med en vanlig omelett med skinke, men det blir nok en bondeomelett neste gang (skal prøve å ta bilde da...)

God å mett så kjørte vi videre, flere bommer ble betalt og grus ble kjørt frem til vi stod forran dagens dyreste bom, 150,- pr MC. Veien gikk selvfølgelig til Trontoppen på 1665moh. Jeg har hørt om denne toppen før, men har ikke vert her, så det var egentlig greit å få tatt turen. Veien opp er fin grusvei, akkurat passelig til å gladgasse litt oppover og avslutter med noen fine gruslagte hårnål svinger. For enkelte av oss var det bare å vri på gassen å kjøre på, spinne litt igjennom svingene og blåse forbi fotturistene på veien oppover. For enkelte andre kunne det virke som bakken ble litt bratt, motoren litt tungpustet, vindmotstanden litt høy? Hørte noe banning og knitring i intercomen fra Snikkeren før det ble stille og kommunikasjonen brutt. Det er tydeligvis vanskelig for en liten 250cc å kjøre bratte bakker... Videre utfylling av problemet kommer nok på en youtube video etter hvert. I mens kan man se på disse bildene fra Trontoppen.
Image
Image
Image

Vel tilbake på Grimsbu etter enda en stopp på bensinstasjonen og enda flere grusveier så rigget OTC opp med grillmat og øl for alle som hadde meldt seg på og betalt for Bukkerittet. God kjøtt og god øl ble konsumert samt at det ble lagt en ca plan for neste dag.
Image

Dag 4 skulle bli en rolig dag etter planen, vi skulle kjøre litt kjente og litt ukjente veier uten for mye utfordring. Det skulle også bli tatt noen flere stopp med rigging av drone og filming fra flere vinkler. Så mye gadgets og litt kjøring. Første stopp var en liten elvekryssing i området, en veldig fin plass der man godt kan stille opp en MC å ta et lite bilde.
Image

Samtlige i følge kom seg over elven, samtlige ble passelig våt oppetter både MC og kjøreutstyr, men ingen dramatikk. Videre ble det kjørt en del mer grus, en drone filmet litt og vi snudde tidlig tilbake. På lørdagen i løpet av Bukkerittet er der en crossbane i området som er åpen slik at alle som vil kan prøve å kjøre der, dette fikk vi ikke være med på i fjor, men tenkte vi skulle kjøre innom i år.

Min GPS hadde ingen innslag som het crossbane, men Snikkeren fant noe på sine telefonkart og viste vei. Jeg brude jo ha lært at han skal følge meg og ikke omvendt, men jeg prøvde meg å ble distrahert av den bergenske dialekten som sier her skal det være i kombinasjon med ukjent vei, løst underlag og en ustabil veikant. Årets første (og nest siste) velt på 1190'en var en realitet.
Image
Image

Som vanlig ingen skader på verken MC eller fører, sykkelen ble pent løftet opp igjen og kjørt videre til crossbanen.

Crossbanen viste seg fra sin beste side, været var fint, underlaget passelig løst og fast om hverandre (etter det vi kunne se). Å se andre kjøre rundt var for fristende, jeg informerte Snikkeren at vi måtte prøve dette, han var selvfølgelig enig. Alt av beskyttelsesutstyr på, tankveske av, sikte fint på sporene til de som har kjørt før oss og gi gass. Heldigvis ikke så mange som var ute på banen akkurat når vi skulle kjøre...

Første "kul" i banen gikk greit, neste var et hopp, jeg gasset, 1190'en traff et skeivt spor. MC gikk en vei, jeg en annen. Hjelmen ble fylt med sand, jeg mistet pusten og kjente noe ikke var helt riktig, rullet meg av banen og kjente noe var galt med ankelen på høyre foten.

Video vi har sett på i etterkant viser at jeg mest sannsynlig har slått høyre ankel inn i styret på MC'en og adventure støvlene har ikke nok beskyttelse i det området som traff.

Satte meg fint ned på en kant å hev av meg hjelmen å fikk tilbake pusten. Sikkeren og Siggen fra Gravel boys løftet opp MC'en å fikk den ut på kanten av banen, Borg og BMWilly kom gående å lurte på om det gikk bra. Etter å ha pustet å kjent litt på kroppen ble det besluttet at jeg ikke skulle kjøre 1190'en videre, BMWilly skulle få den helt av banen mens Snikkeren skulle kjøre et par runder og jeg hinket ut av banen.

Fikk en ispose fra en av de som var der og som hadde det meste man trengte i de fleste situasjoner mens jeg slappet av å vurderte videre hva som skulle skje.
Image

Litt hevelse ble det, men ikke verre enn at jeg klarte å få på meg MC støvlene og med litt støtte fra BMWilly kom jeg meg på sykkelen igjen. Kjørte pent og pyntlig tilbake til Grimsbu og støttet meg på hytten slik at jeg klarte å komme meg av sykkelen. Borg hadde allerede kjørt i forveien og holdt på å pakke, han skulle kjøre hjem i løpet av ettermidagen for å få søndagen hjemme.

MC utstyret ble tatt av, nye vurderinger av en stadig økende kul på foten ble tatt og legevakten ble ringt. Der mente de jeg burde ta en sjekk, bare for å være sikker, men det var nesten 2 timer til jeg kunne komme. Perfekt mente jeg, da hadde jeg tid til å hinke meg bort til sanitæranlegget å få meg en dusj mens jeg ventet, som sagt så gjort.
Image

Legevakten var selvfølgelig på Tynset, ca 45 min kjøring fra Grimsbu, heldigvis hadde vi bil og Snikkeren stilte som sjåfør. Legevakten mente sjangsene for noe alvorlig var små, men jeg burde sjekke litt ekstra for å være sikker. Røntgen ble rekvirert og turen gikk til sykehuset på Tynset. Møtte en hyggelig radiolog som under opplæringen sin hadde praksis på Sunnmøre, litt mindre hyggelig ble det når han sa at dette ser ut som brudd...
Bildene ble videre vurdert av en ortoped som mente at der kunne være noe mer, neste stopp CT.
Resultatet av CT var at der er et lite brudd nede i ankelen, men der er også en stripe oppover det ene leggbenet, der burde man egentlig sette inn noen bolter. Etter en del frem og tilbake ble det bestemt at alt låg så greit til at det ble bare gips denne kvelden, med videre oppfølging på lokalt sykehus i løpet av et par uker.
Gips kom på å skal i beste fall være der i 6 uker, etter det blir det opptrening. Worst case, den stripen oppover leggbenet gror ikke som det skal å jeg må sette inn noen bolter som gir enda flere uker med gips før opptrening. Uansett blir det dårlig med sesong videre for min del.

Etter at gipsen var på ble det en kjapp tur innom en bensinstasjon for å få seg noe mat før vi kjørte tilbake til Grimsbu for å drikke øl å vise at jeg overlevde. Mange som kom innom å hilste på å måtte høre hvordan det hadde gått med han tullingen som veltet på crossbanen.

I løpet av søndag formiddag, med god assistanse fra et par andre klarte Snikkeren å få begge MC'er på hengeren, vi satte oss i bilen å kjørte hjem uten noe mer dramatikk. Drama ble det selvfølgelig hjemme da hun jeg bor med var "litt" sint fordi jeg kom igjen med gips på foten som skal være der i 6 uker, samtidig som vi skal gifte oss om 5 uker... Satser på hun begynner å snakke til meg igjen i løpet av uken...

Å hva har jeg lært i år?
Bil med henger var comfortabelt og praktisk når man skader seg, blir nok ikke siste gang.
Å selvfølgelig, jeg må ha meg cross støvler til neste gang slik at jeg ikke ødelegger ankelen min.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Spiritofwinter, Bukkerittet 2020, end of season...

Post by Snikkeren »

Artig lesning, Kai. [emoji106]

Utrolig synd at det gikk som det gikk, men du var ved godt humør hele veien. Blidere person enn deg skal man leite lenge etter. [emoji106]

Og jeg liker Pippi Langstømpe innstillingen din: Dette har jeg ikke gjort før, så det får jeg sikkert til. [emoji123][emoji123]
Post Reply