Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tracern ute på Finn)

Post by Kant1 »

biker7 wrote:
Kant1 wrote:Heyyy, så du selger unna Tracern? Så spennende...
Er det noe annet på gang eller blir det kun komfimantGS framover?
Ikke noe snikoppgradering til 1200 vel?
Du er jo litt opptatt av vekt har jeg forstått. :)
Nja.. Håpet er vel at jeg skal klare meg med komfimantGS :lol: og Dominator denne sesongen da.. :roll:
Så får man se.. En nyere "lett" Adventure ala GS,n min er vel litt i tankene kanskje, men GS,n min er jo såppass bra så nesten fælt å selge/bytte den inn ennå :-k Tankene har nok vært innom GS "type tung" (1250) også, men synes det er litt for kostbart egentlig.. Men framtiden vil vel vise hva som skjer etterhvert :) ;-)
1250en er gjerne litt kostbar enda, men siste generasjon 1200 er bare BITTElitt dårligere. Ingen praktisk forskjell egentlig.
Og der kan man gjøre noen "røverkjøp" på bruktmarkedet

Men den vektmessige forskjellen er jo merkbar når man kjører seg inn i en situasjon der det kreves litt manuell handling. Og man er aleine...
Men som allrounder er det få som setter 1250en i skyggen.

Jeg er bare helt hekta på min... den er omtrent som skipet i eventyret om Espen Askeladd og de syv hjelperne \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (17.mai-tur)

Post by biker7 »

Ble 17.mai-tur på både løst og fast med GS`n i dag ,men jaggu var det temmelig varierende vær i dag ja :shock:
Alt i fra sol og 11 grader til dritkaldt regn, hagl og bare 4 grader ! :o Så ble litt "små-frøsin" innimellom, men alt i alt en fin tur :D

Ingen direkte ruteplan i dag, men kjørte vestover og prøvde så best som mulig å unngå nedbør-skurene som lå i kø :o
Startet med litt fine grusveier til Nøklevatnet som ligger helt på grensa mellom Grue, Åsnes og Nord Odal kommune.


En kaffe-sup ved Nøklevatnet :

Image20200517_134637 by biker7, on Flickr


Videre vestover på grusen mot Grytsætra (inklusiv en liten "bompassering").


Ved Grytsætra :

Image20200517_142423 by biker7, on Flickr


Kom ut på asfalten ved Malungen Gjestegård, kjørte litt sørover, og så vestover igjen mot Trautskogen og Strandlykkja.


Utsikt mot Mjøsa og litt truende skyer nord/vest-over :

Image20200517_150154 by biker7, on Flickr


Nå ble det litt kjedelig E6 til Minnesund, men SÅ ble det ikke fullt så kjedelig over Minneåsen til Hurdal \:D/
Ikke så lange stubben over her, men temmelig SVINGETE og bra asfaltdekke :thumleft


På toppen av Minneåsen i retning Hurdal. Sol og skumle skyer i skjønn harmoni :

Image20200517_154704 by biker7, on Flickr


Rundet Hurdalsjøens vestside i litt regn, før jeg via Nordkisa endte opp på Vormsund og "Burger-time" ! \:D/

Mett og god, prøvde jeg deretter å komme meg mest mulig tørrskodd hjemover. Men rett før Kongsvinger møtte jeg ei SKIKKELIG regnskur, og gradestokken viste bare 4 grader ! Varte gudskjelov ikke så lenge, men ble faktisk såpass kald at jeg måtte stoppe bare 3 mil før jeg var hjemme igjen, og få på litt mere klær..


"Påklednings-rommet" mitt litt nord for Kongsvinger :lol: :

Image20200517_175556 by biker7, on Flickr


Oppsummert ble det en grei "17mai-feiring" på 27 mil, enn om litt småsurt til tider :D
Last edited by biker7 on 18 May 2020 09:44, edited 1 time in total.
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (17.mai-tur)

Post by intruder »

Så mycket bra ut...en fin måte å tilbringe nasjonaldagen på :smt040

og fine bilder og :smt024

Intruder passerte 111 111 km på gårsdagens tur...nytrukket sete , Pinlock ørepropper og Schuberts 4 symfoni gjør turene mer behagelige !!
og strikkegenseren fra mor varmer :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tracern solgt)

Post by biker7 »

Da har jeg akkkurat merket Tracer-annonsen på Finn med "Solgt".

Kom en fornøyd kar og hentet den i går :)
Litt vemodig egentlig, og nesten så jeg angret litt da jeg så den forsvinne.... For har hatt det mye morro med denne altså :D
Og denne tråden/bloggen startet jo for over 4 år siden som "Mine Tracer-skriblerier" (les første innlegg fra 1.april 2016),
så litt rart å tenke på dette også egentlig :roll:

Nå har jeg jo fortsatt GS og Dominator da, men ingen sykkel med det lille ekstra "kicket" som jeg synes Tracern klarte motormessig :twisted:
Altså GS,n er bra til sitt bruk den, men mangler nok litt "guffe" litt oppe i turtall-registeret synes jeg. Og da kan det fort bli litt kjedelig langs asfalten. For selv om alderen tilsier at jeg kanskje ikke skulle trenge dette nevnte "kicket" lengre, så stemmer nok ikke dette helt altså ;-)

Så nå er veien videre litt usikker :-k Hadde/har jo liksom en plan om å bare kjøre GS og Dominator denne sesongen da, men vi snakker jo da om bortimot en hel sesong :roll: (uten "kick" ! :lol: )

Så hva er alternative sykler etterhvert da mon tro..? (hvis evt. GS-salg) Har jo "luktet" litt på ktm 790R feks. ,da denne appelerer til meg med vekta og størrelsen. Og nye Tiger 900 Rally Pro ser jo også ganske så spennende ut egentlig :)
Men er disse såååå mye sprekere enn GS,n min da tru..? Nok til noe "kick"lissom :lol: , med sine 95 hester .. ?

Og så har du jo "stor-GS" da. Men måtte i så tilfelle blitt 1250`n , og da snakker vi litt for kostbart etter min smak og lommebok trur jeg..
Og selv om vektfordeling/kjørbarhet er toppers, så er det fortsatt en ganske så diger og tung maskin altså..
(1200 trur jeg utgår, da jeg synes at det var ganske stor forskjell motormessig til 1250)

Africa Twin er jo også der ute (både ny type og "gammel") men litt usikker...

Nevnte jo ktm 790R, men også 1090R trur jeg egentlig kunne passet meg :roll:
Og er jo bare noen kilo tyngre enn GS,n min, og har 125 hester.
Men kan ikke noe for det, men jeg er nok litt skeptisk til ktm-kvaliteten altså..
Har fortsatt litt inntrykket at det har lett for å være noe småtteri med østerrikeren :roll:

...ELLER kanskje jeg skulle beholde GS`n og kjøpe et eller annet litt sprekt og rimeligere så lenge, for litt "asfalt-kick" innimellom ??


Så folkens, DETTA blir nukk itte lett ! :lol: ;-)
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tracern solgt)

Post by Palma »

Ja nå har du litt å gruble på Biker7. Men nå kan jeg tippe du kommer til å oppholde deg mindre på asfalten etterhvert du og. Grusen er jo pokker så fin innover om dagen. Men som den ungdommen du er med en kropp som er bygd for fart og spenning (som meg omtrent) så skjønner jeg jo at du vil ha noe som går fært og bråker mie etter storvægen au..
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tracern solgt)

Post by JK95 »

Det skal ikke være lett :lol:
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tracern solgt)

Post by knutk »

biker7 wrote:Da har jeg akkkurat merket Tracer-annonsen på Finn med "Solgt".

Kom en fornøyd kar og hentet den i går :)
Litt vemodig egentlig, og nesten så jeg angret litt da jeg så den forsvinne.... For har hatt det mye morro med denne altså :D
Og denne tråden/bloggen startet jo for over 4 år siden som "Mine Tracer-skriblerier" (les første innlegg fra 1.april 2016),
så litt rart å tenke på dette også egentlig :roll:

Nå har jeg jo fortsatt GS og Dominator da, men ingen sykkel med det lille ekstra "kicket" som jeg synes Tracern klarte motormessig :twisted:
Altså GS,n er bra til sitt bruk den, men mangler nok litt "guffe" litt oppe i turtall-registeret synes jeg. Og da kan det fort bli litt kjedelig langs asfalten. For selv om alderen tilsier at jeg kanskje ikke skulle trenge dette nevnte "kicket" lengre, så stemmer nok ikke dette helt altså ;-)

Så nå er veien videre litt usikker :-k Hadde/har jo liksom en plan om å bare kjøre GS og Dominator denne sesongen da, men vi snakker jo da om bortimot en hel sesong :roll: (uten "kick" ! :lol: )

Så hva er alternative sykler etterhvert da mon tro..? (hvis evt. GS-salg) Har jo "luktet" litt på ktm 790R feks. ,da denne appelerer til meg med vekta og størrelsen. Og nye Tiger 900 Rally Pro ser jo også ganske så spennende ut egentlig :)
Men er disse såååå mye sprekere enn GS,n min da tru..? Nok til noe "kick"lissom :lol: , med sine 95 hester .. ?

Og så har du jo "stor-GS" da. Men måtte i så tilfelle blitt 1250`n , og da snakker vi litt for kostbart etter min smak og lommebok trur jeg..
Og selv om vektfordeling/kjørbarhet er toppers, så er det fortsatt en ganske så diger og tung maskin altså..
(1200 trur jeg utgår, da jeg synes at det var ganske stor forskjell motormessig til 1250)

Africa Twin er jo også der ute (både ny type og "gammel") men litt usikker...

Nevnte jo ktm 790R, men også 1090R trur jeg egentlig kunne passet meg :roll:
Og er jo bare noen kilo tyngre enn GS,n min, og har 125 hester.
Men kan ikke noe for det, men jeg er nok litt skeptisk til ktm-kvaliteten altså..
Har fortsatt litt inntrykket at det har lett for å være noe småtteri med østerrikeren :roll:

...ELLER kanskje jeg skulle beholde GS`n og kjøpe et eller annet litt sprekt og rimeligere så lenge, for litt "asfalt-kick" innimellom ??


Så folkens, DETTA blir nukk itte lett ! :lol: ;-)
Der er nevnt flere fine sykler her. Men jeg vil dra frem en til, BMW's 850GS.

Nå har jeg ikke prøvd KTM 790 modeller, men på papiret har 850 lenger slaglengde. I teorien innebære det at motorkarakteristikken ikke blir så hissig på høyere turtall, men det gir en motor som drar bedre på girene, særlig i lavere turtall. Hva dette utgjør i praksis overlater jeg til andre å beskrive.
I forhold til F800, som er paralell-twin, er 850 kvikkere i begge ender av registeret. På 850 er veiva 270-450, så man får ikke pumping i bunnkassa,( som også holder igjen bokseren)..

850 veier mer enn KTM790, (som veier omtrent som F800GS). Men det er ikke så at BMW har lagt et 15k blylodd under setet. Kiloene er plassert i forsterkninger både her og der. Begge modeller er uansett for tunge til gjørmebad, men selv om ikke 850 føles tyngre å kjøre enn 800 vil jeg innbille meg at KTM er strået hvassere for herjing på grusvei. Så om man ønsker å gjøre hver eneste skogeier pisse sur er KTM riktig redskap :lol:

Du er stor gutt og vet hvilken egenskaper som passer DEG best. Jeg ville bare nevne det.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tracern solgt)

Post by ashland »

Du må se det positive i det å selge ett kjøretøy
Ikke se på att du selger Traceren, men heller "rydder plass i garasjen" slik att alt står klart for en fremtidig ny-ervervelse :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tracern solgt)

Post by intruder »

Har ikke solgt jeg...men det har kommet en 1996 Yamaha Virago 1100 i gerhardsen her...(kammeraten parkerer der))

og skal jeg på skauen en tur...da tar jeg Vespa 50 `n...passe tung og bråker mer enn Intrudern..

lykke til med nye prosjekter,biker 7 =D> :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tracern solgt)

Post by biker7 »

Nei LETT nei :shock: :lol:
Kanskje ikke akkurat noe verdensproblem detta da.. , men allikevel ;-)

Takker for tilbakemeldinger, folkens :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Himmelsprætten på GS)

Post by biker7 »

Ble 26 kvalitets-mil i dag.
Flott mc-vær, så da må man jo nesten utnytte Himmelspretten \:D/

Turen startet med å flytte litt grus forbi det "verdensberømte" Mortjernsberget ;-)
Videre på Homsjøvegen, før litt asfalt videre mot Austmarka.


Langs Homsjøvegen :

Image20200521_131517 by biker7, on Flickr


Fra Austmarka litt herlig svingete asfalt mot Åbogen :twisted:
Virkelig et flott stykke vei dette, men har et par litt skumle svinger der det alltid ligger en del grus..


En liten kaffe-tår ved sjøen Søndre Øyungen :

Image20200521_134046 by biker7, on Flickr



Litt mere asfalt mot Matrand og til Tobøl, men så bar det ut på grusen igjen.
For hadde nemlig snekret sammen ei lita gps-ruta herfra og over til Finstadbru.
Og for noen grusveier ! Passe smale og svingete i ganske kupert terreng :thumleft Og sammen med perfekt kjøre-temperatur (16-17 grader) og lettskyet vær på disse herlige grusveiene, så var det neimen ikke mye å klage på ! \:D/

Jeg observerte faktisk nesten ingen andre "grusere" langs disse flotte veiene i dag :o
Men alle er vel på Finnskogen og Rotneblikk nå om dagen har jeg skjønt :lol:
Men skimtet et par Offroadere/Adventure-sykler med mannskap som koste seg langs vannkanten ved Steinøysjøen,
da jeg freste forbi i godt driv :twisted:


Tok en stopp ved Store Børen (sjø), like ved forfatteren Hans Børli`s hjemplass.
Hadde her en trivlig prat med en godt voksen, lokal kar på en ATV :)

Image20200521_144731 by biker7, on Flickr



Rundet Bjørknessjøen, og deretter masse flott grus som ble testet ut for første gang,
bla. langs sjøene Flolangen, Øysjøen og Ulviksjøen :D

Fra Finstadbru ble det asfalt til Skarnes, og videre på litt småveier før det ble Odalsvegen (grus) over til Solør igjen.

En flott dag på BMW`n :thumleft
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Himmelsprætten på GS)

Post by intruder »

Hyggelig lesning og fine bilder! :thumleft
Grus og jeg er dessverre en dårlig kombinasjon,så det blir asfalt...
Intruder og grus er vel en dårlig kombinasjon også. :roll:
vonde håndledd,holder altfor hardt i styret på grus...ikke min verden dessverre..
Min kjørekompis Odd,med ei uhellsliste med bil og MC uten like,har nå fått en betennelse i høyre bein med amputasjon som mulig utgang..

Ha det bra...dine turer fører deg av og til inn på mitt territorium...
er du på disse kanter kan vi jo møtes...en asfalttur ihop og så kan jeg føre deg inn på et lite gruseventyr på hjemveien... :smt024 :smt035
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Himmelsprætten på GS)

Post by biker7 »

intruder wrote:Hyggelig lesning og fine bilder! :thumleft

Er du på disse kanter kan vi jo møtes...en asfalttur ihop og så kan jeg føre deg inn på et lite gruseventyr på hjemveien... :smt024 :smt035
Takker, Intruder :D

Skal legge det på minnet om ferden går i dine trakter :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Himmelsprætten på GS)

Post by Palma »

Fine turer nedover i sydligere strøk av skogene og. Men det var jo på Finnskogen det skjedde i helga lell da.
:thumleft \:D/
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Himmelsprætten på GS)

Post by biker7 »

Palma wrote:Fine turer nedover i sydligere strøk av skogene og. Men det var jo på Finnskogen det skjedde i helga lell da.
:thumleft \:D/
Ja har skjønt at det var vært noe slags "kø-kjørings-greier" på Finnskauen, for de som liker slikt :lol: ;-)
Post Reply