Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9140
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Nå er det jo slik at disse breie plastboksene bortimot eliminerer behovet for jærngitter på utsiden,
som igjen sparer en hel masse kilo i tillegg til de primære kiloene som flyttes ned.
Ved en bokser er det jo stikk motsatt!
Boksermotoren gjør det jo obligatorisk med motorværnbøyler til å beskytte sylindrene
(Når ble jeg egentlig så opptatt av KTMs rykte)
som igjen sparer en hel masse kilo i tillegg til de primære kiloene som flyttes ned.
Ved en bokser er det jo stikk motsatt!
Boksermotoren gjør det jo obligatorisk med motorværnbøyler til å beskytte sylindrene
(Når ble jeg egentlig så opptatt av KTMs rykte)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Veltebøylene veier ikke stort. På en GS blir det som ei pølse i slaktetida.. Og de bidrar til lavere tyngdepunktojda wrote: ↑19 Jan 2021 09:58 Nå er det jo slik at disse breie plastboksene bortimot eliminerer behovet for jærngitter på utsiden,
som igjen sparer en hel masse kilo i tillegg til de primære kiloene som flyttes ned.
Ved en bokser er det jo stikk motsatt!
Boksermotoren gjør det jo obligatorisk med motorværnbøyler til å beskytte sylindrene
(Når ble jeg egentlig så opptatt av KTMs rykte)
En av grunnene mine til å supplere bokser GS med enda en sykkel var motivasjonen for å ha en sykkel som er smal nederst. For å kjøre rundt vegbommer er det en stor fordel, da der ofte er trangt om saligheta på utsiden av bommen. gjerne supplert med hindringer som muliggjør å dra forbi en trøsykkel.
- kvase
- Posts: 4034
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Rimelig og garantert kjekk til det bruke er vel Yamaha T7 eller Noe slik som KTM 690 Enduro R da kommer du greit forbi 690 er lettere å jobbe med ved behov mens T7 er vel bedre på kjøre lange stykker asfalt å. -- Jeg er ikke fan-boy av verken det ene eller andre merke så jeg sitter ikke å finner på mange rare unnskyldninger for hva mitt MC merke har av unoter - Det at jeg tipsa om at det mulig kommer nyheter rundt 1290 R + S adventer er at vis dette kommer så tror jeg det brått er noen som skal selge sine 2019/20 modeller til en grei pris. Da syns jeg det begynner å lukte lukrativt kjøp av en av de Jeg ser primært på mc med 21" og 18" felger da de ruller pent over harde dumper fremfor 17" --Alt for å ikke irritere Prolapsen smertene som jeg skal dra med meg inn i alderdommenknutk wrote: ↑19 Jan 2021 10:36Veltebøylene veier ikke stort. På en GS blir det som ei pølse i slaktetida.. Og de bidrar til lavere tyngdepunktojda wrote: ↑19 Jan 2021 09:58 Nå er det jo slik at disse breie plastboksene bortimot eliminerer behovet for jærngitter på utsiden,
som igjen sparer en hel masse kilo i tillegg til de primære kiloene som flyttes ned.
Ved en bokser er det jo stikk motsatt!
Boksermotoren gjør det jo obligatorisk med motorværnbøyler til å beskytte sylindrene
(Når ble jeg egentlig så opptatt av KTMs rykte)
En av grunnene mine til å supplere bokser GS med enda en sykkel var motivasjonen for å ha en sykkel som er smal nederst. For å kjøre rundt vegbommer er det en stor fordel, da der ofte er trangt om saligheta på utsiden av bommen. gjerne supplert med hindringer som muliggjør å dra forbi en trøsykkel.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9140
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Tja jeg vet ikke, jeg synes nå 7kg er en grei reduksjon i vekten på en sykkelknutk wrote: ↑19 Jan 2021 10:36Veltebøylene veier ikke stort. På en GS blir det som ei pølse i slaktetida.. Og de bidrar til lavere tyngdepunktojda wrote: ↑19 Jan 2021 09:58 Nå er det jo slik at disse breie plastboksene bortimot eliminerer behovet for jærngitter på utsiden,
som igjen sparer en hel masse kilo i tillegg til de primære kiloene som flyttes ned.
Ved en bokser er det jo stikk motsatt!
Boksermotoren gjør det jo obligatorisk med motorværnbøyler til å beskytte sylindrene
(Når ble jeg egentlig så opptatt av KTMs rykte)
En av grunnene mine til å supplere bokser GS med enda en sykkel var motivasjonen for å ha en sykkel som er smal nederst. For å kjøre rundt vegbommer er det en stor fordel, da der ofte er trangt om saligheta på utsiden av bommen. gjerne supplert med hindringer som muliggjør å dra forbi en trøsykkel.
Samtidig som vekten av bensinen blir liggende ca 40 cm over bakken.
Hadde pålitlighet og service vært noen hakk bedre, hadde jeg nok tittet grundigere på disse.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3197
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Ville ikke TrådEieren ha seg litt edelt engelsk metall da?
Ikke noe østerisk steinknusermaskineri.
Nei...
Tiger 900 er en gild sykkel, med den nye tenningsrekkefølgen har den et helt annen bunndrag, kan absolutt ikke sammenlignes med 800'en, som stilles helt i skyggen av den nye.
Den føles vesentlig kvikkere over hele fjøla, til tross for at det ikke er så mye mer HK og NM.
Motoren er litt mer framoverstilt, for å senke tyngdepunktet, men hvor mye det merkes i praksis vet jeg ikke.
Prøve en kamerat sin nå i sommer når vi kjørte TETen, og siden hjertet fortsatt banker litt ekstra for Triumph, må jeg si...
En slik kunne jeg gjerne hatt.
Om jeg ikke hadde skjemt meg bort med GSAen da.
Nå er det jo slik, at alle andre sykler blir å beskrive som et GJEEEESPP i forhold til storboksern, men Tiger 900 var nok et av de minste gjespene i så måte.
Gled deg til prøvekjøring
Ikke noe østerisk steinknusermaskineri.
Nei...
Tiger 900 er en gild sykkel, med den nye tenningsrekkefølgen har den et helt annen bunndrag, kan absolutt ikke sammenlignes med 800'en, som stilles helt i skyggen av den nye.
Den føles vesentlig kvikkere over hele fjøla, til tross for at det ikke er så mye mer HK og NM.
Motoren er litt mer framoverstilt, for å senke tyngdepunktet, men hvor mye det merkes i praksis vet jeg ikke.
Prøve en kamerat sin nå i sommer når vi kjørte TETen, og siden hjertet fortsatt banker litt ekstra for Triumph, må jeg si...
En slik kunne jeg gjerne hatt.
Om jeg ikke hadde skjemt meg bort med GSAen da.
Nå er det jo slik, at alle andre sykler blir å beskrive som et GJEEEESPP i forhold til storboksern, men Tiger 900 var nok et av de minste gjespene i så måte.
Gled deg til prøvekjøring
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
- kvase
- Posts: 4034
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
For min del så tenker jeg også på at min andre halv del skal være med på tur så det er jo også et vesentlig ting som ikke er nevnt noe særlig - Så en lit liten mc kan være uaktuelt for min del da
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4558
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Altså, nå har dere lest dere opp på for mye pioneer-watt..Nei, det er vel flere det, og jeg vil ikke henge ut noen. wrote: ... med den nye tenningsrekkefølgen har den et helt annen bunndrag, ...
Hva er forskjell på "1 - 2 - 3" kontra "1 - 3 - 2", bortsett fra at om du "starter " på 3, så blir rekkefølgen "3 - 2 - 1" , ergo i rekkefølge likevel, bare speilvendt? Hadde de snudd veiva motsatt vei, hadde de oppnådd nøyaktig de samme egenskapene med " 1 - 2 - 3". Bare at det høres ikke så fæncy ut
Lukter litt mystefistisk mye "planned obsolesence" her. Finn på noe fæncy, så kjøper folk nytt.
Går litt på samme som at de fleste rekkefirerne tenner 1,3,4,2 mens engelskmennene tenner 1,2,4,3. Samme rekkefølgen, egentlig, bare at motorene går gal vei, eller bygd att-fram.
Jeg har på ingen måte til hensikt å henge ut eller "disse" noen, det var bare OCD'en til maskinisten i meg som slapp løs et øyeblikk. Vent litt, så skal jeg få ham i bånd igjen.. (Men, jeg står på mitt angående tenningsrekkefølge).
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
7 kg???? Har du veid de? Kjennes ikke på langt nær så tunge. Hadde tippa 1,5 kg pr bøyle...
Hm... Neste gang jeg har dem av skal jeg hive de på vekta.... Syntes de var lette som en fjær. Det er kanskje jeg som er så jæ...la sterk ?
Men uansett. En lasta GS veier mellom 350 og 400 kg, og om kjærringa er med en god del mer. (Ikke at kjærringa er så feit, men det drar på mye mer bagasje ). Så jeg blir imponert om noen merker forskjellen
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Vel.. Når alle uavhengige tester, videoer og folks uttalelser etter prøvekjøring, og sammenlingning med den gamle 800-motoren tilsier at det er ganske så stor forskjell, så velger ihvertfall jeg å tro at det ligger noe sannhet i det, og at ikke bare er "pioneer-watt"Bikeridr wrote: ↑19 Jan 2021 16:04Altså, nå har dere lest dere opp på for mye pioneer-watt..Nei, det er vel flere det, og jeg vil ikke henge ut noen. wrote: ... med den nye tenningsrekkefølgen har den et helt annen bunndrag, ...
Hva er forskjell på "1 - 2 - 3" kontra "1 - 3 - 2", bortsett fra at om du "starter " på 3, så blir rekkefølgen "3 - 2 - 1" , ergo i rekkefølge likevel, bare speilvendt? Hadde de snudd veiva motsatt vei, hadde de oppnådd nøyaktig de samme egenskapene med " 1 - 2 - 3". Bare at det høres ikke så fæncy ut
Lukter litt mystefistisk mye "planned obsolesence" her. Finn på noe fæncy, så kjøper folk nytt.
Går litt på samme som at de fleste rekkefirerne tenner 1,3,4,2 mens engelskmennene tenner 1,2,4,3. Samme rekkefølgen, egentlig, bare at motorene går gal vei, eller bygd att-fram.
Jeg har på ingen måte til hensikt å henge ut eller "disse" noen, det var bare OCD'en til maskinisten i meg som slapp løs et øyeblikk. Vent litt, så skal jeg få ham i bånd igjen.. (Men, jeg står på mitt angående tenningsrekkefølge).
Klart at litt mere kubikk også hjelper, men ligger nok også litt mere bak velger jeg å tro da.
For det er jo ikke bare tennings-rekkefølgen som er forandret, men også tennings-tidspunktet mellom sylindrene. "2 korte og en lang" (1,3...2), mens på 800`n (og alle andre triumph-tripler mener jeg) er det 3 like lange (1, 2, 3).
Litt mere info om 900-motoren her feks. : https://www.visordown.com/features/work ... -explained
Og man hører jo stor forskjell på lyden også, som tilsier at det har skjedd noe med motoren. Litt mere "V-twin-aktig" lyd, spesielt på lavere turtall.
Man får visst noe vibrasjoner "med på kjøpet" med den nye motoren sammnelignet med den veldig "smoothe" gamle-motoren,
men i forhold til de aller fleste V/parallell-twin er det visst ikke mye å snakke om sier de fleste. Det gir karakter med litt vibrasjoner sier flertallet,
mens noen ytterst få liker det ikke. (sikkert da 800-eiere, eller folk vant til "sjel-løse" firere )
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4558
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Ja, - og nei..
Klart de har laget en annen motor med en helt annen geometri. Det jeg ville frem til var at det aldeles ikke er tenningsrekkefølgen som gjør at motoren får bedre karakteristikk. Kunne like gjerne laget "1,2,,,3" og fått samme karakteristikken.
TDM'en jeg hadde i Norge var tosylindret og den ville nok aldri fått "bedre" karakteristikk om tenninga var 2,1 istedet for 1,2. Der var veiva 270 grader istedet for 360 grader for lik tenning. På samme måte som nye Triumph'en sammen med andre 3-sylindrede motorer er leeenge siden det var likebeint 240 grader mellom tenningene. Tenningsrekkefølgen har ingenting å si, men tennings*vinkelen* vil ha mye å si. Yamaha's rekkefirere har ikke hatt likebeint 180 grader tenning siden '90-tallet og har karakteristikk som "femsylindret" motor for bedre dreiemoment og agilitet.
Det er altså det som er essensen i hva jeg ville frem til; Tennings*rekkefølge* har ikke noe å si, derimot har tennings*vinkelen* mye/alt å si.
Klart de har laget en annen motor med en helt annen geometri. Det jeg ville frem til var at det aldeles ikke er tenningsrekkefølgen som gjør at motoren får bedre karakteristikk. Kunne like gjerne laget "1,2,,,3" og fått samme karakteristikken.
TDM'en jeg hadde i Norge var tosylindret og den ville nok aldri fått "bedre" karakteristikk om tenninga var 2,1 istedet for 1,2. Der var veiva 270 grader istedet for 360 grader for lik tenning. På samme måte som nye Triumph'en sammen med andre 3-sylindrede motorer er leeenge siden det var likebeint 240 grader mellom tenningene. Tenningsrekkefølgen har ingenting å si, men tennings*vinkelen* vil ha mye å si. Yamaha's rekkefirere har ikke hatt likebeint 180 grader tenning siden '90-tallet og har karakteristikk som "femsylindret" motor for bedre dreiemoment og agilitet.
Det er altså det som er essensen i hva jeg ville frem til; Tennings*rekkefølge* har ikke noe å si, derimot har tennings*vinkelen* mye/alt å si.
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Ittno problem med litt "pjatt" om både engelsk, østerisk, tysk og italiensk metall (eller var det skrot-metall..? )Kant1 wrote: ↑19 Jan 2021 15:11 Ville ikke TrådEieren ha seg litt edelt engelsk metall da?
Ikke noe østerisk steinknusermaskineri.
Nei...
Tiger 900 er en gild sykkel, med den nye tenningsrekkefølgen har den et helt annen bunndrag, kan absolutt ikke sammenlignes med 800'en, som stilles helt i skyggen av den nye.
Den føles vesentlig kvikkere over hele fjøla, til tross for at det ikke er så mye mer HK og NM.
Motoren er litt mer framoverstilt, for å senke tyngdepunktet, men hvor mye det merkes i praksis vet jeg ikke.
Prøve en kamerat sin nå i sommer når vi kjørte TETen, og siden hjertet fortsatt banker litt ekstra for Triumph, må jeg si...
En slik kunne jeg gjerne hatt.
Om jeg ikke hadde skjemt meg bort med GSAen da.
Nå er det jo slik, at alle andre sykler blir å beskrive som et GJEEEESPP i forhold til storboksern, men Tiger 900 var nok et av de minste gjespene i så måte.
Gled deg til prøvekjøring
Bare bra med litt mere aktivitet her i den litt daue forum-tia
Når det gjelder deg og storboksern så er det nok litt "kjærlighet gjør blind" har jeg skjønt
MEN har jo testet dette beistet jeg, så kan ha litt forståelse
Og vi snakker jo da om en sak som koster 100-150 tusen mere enn Tigern da, så bør vel egentlig være bra også
Men jeg er nok ikke helt der at jeg vil bruke ca 300 tusen på en sykkel nå, samtidig som jeg synes den blir for stor og tung.
Last edited by biker7 on 19 Jan 2021 18:19, edited 1 time in total.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9140
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
knutk wrote: ↑19 Jan 2021 16:327 kg???? Har du veid de? Kjennes ikke på langt nær så tunge. Hadde tippa 1,5 kg pr bøyle...
Hm... Neste gang jeg har dem av skal jeg hive de på vekta.... Syntes de var lette som en fjær. Det er kanskje jeg som er så jæ...la sterk ?
Men uansett. En lasta GS veier mellom 350 og 400 kg, og om kjærringa er med en god del mer. (Ikke at kjærringa er så feit, men det drar på mye mer bagasje ). Så jeg blir imponert om noen merker forskjellen
Tastaturjobb
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4558
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Se der, ja - laangt fra 7 kg. Mangler jo hele 109 gram
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9140
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
ojda wrote: ↑19 Jan 2021 17:57knutk wrote: ↑19 Jan 2021 16:327 kg???? Har du veid de? Kjennes ikke på langt nær så tunge. Hadde tippa 1,5 kg pr bøyle...
Hm... Neste gang jeg har dem av skal jeg hive de på vekta.... Syntes de var lette som en fjær. Det er kanskje jeg som er så jæ...la sterk ?
Men uansett. En lasta GS veier mellom 350 og 400 kg, og om kjærringa er med en god del mer. (Ikke at kjærringa er så feit, men det drar på mye mer bagasje ). Så jeg blir imponert om noen merker forskjellen
Tastaturjobb
A060E019-25DA-493D-84AD-BE7A5729332E.jpeg
Det er jo helt uitresangt når man farter på ferietur med kjærringa bakpå
Det er jo når det slenger i øst og vest på lausgrusen det kan være godt å ta med seg de 7 kiloene, samt noen andre kiloer her og der
Nå mener ikke jeg 7 kilo er avgjørende, men alle monner drar.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9140
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Jeg la til litt vekt for Locktight
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.