Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by biker7 »

ole m. wrote: 12 Jun 2022 08:16 De dekkene fungerer nok fint på den sykkelen ja, men har ingen erfaring med de selv. Og ikke minst ser det så mye riktigere ut, er viktig det også. :D
Ja, og overraskende greie på asfalten også faktisk :D
Og JA, viktig med riktig "Image" vettu ;-) 8)
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by ashland »

Jeg gar ikke prøvd 07+ dekket, men 07 har jeg snart slitt ut sett nr 2. Veldig tillitsfullt dekk på både asfalt og grus.
Skal jeg sette fingeren på noe synes fordekket 'lever/flyter' litt mye på grusen. Der kunne jeg tenke meg litt grovere mønster.
Asfalt og vått føre sitter de mer enn bra nok. Dog så er det nok litt forskjell på mopeden min og 1250'n din :roll:
fun is not a straight line
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by biker7 »

ashland wrote: 14 Jun 2022 21:48 Jeg gar ikke prøvd 07+ dekket, men 07 har jeg snart slitt ut sett nr 2. Veldig tillitsfullt dekk på både asfalt og grus.
Skal jeg sette fingeren på noe synes fordekket 'lever/flyter' litt mye på grusen. Der kunne jeg tenke meg litt grovere mønster.
Asfalt og vått føre sitter de mer enn bra nok. Dog så er det nok litt forskjell på mopeden min og 1250'n din :roll:
Kjørte ca 30000km med vanlig E-07 (3-4 sett, 3 sesonger) på min forrige F800GS, og det sier vel sitt om hvor fornøyd jeg var med dette dekket da jeg brukte disse i hele mitt 800-eierskap :thumleft På den sykkelen synes jeg også framdekket funket bra. :)
Nå gikk jeg for +-versjonen grunnet at bakdekket på vanlig versjon ikke fåes i rett dim til 1250`n, og at jeg har hørt mye bra om det også :D
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by biker7 »

Da var det helg igjen, og endelig tid til litt kjøring igjen \:D/

Ble en fin runde på Finnskog-grusen og oppom Gravberget, Kynndalen, Sørskogbygda etc. i dag. Tenkte meg en tur bortom Kompasset også,
men like ved var veien stengt og det sto et skilt om noe Tv-produksjon eller noe.. :? Så fant det best å snu.

Hva gjelder 1250`n må jeg si at ting virkelig byner å gå seg til trur jeg :D
Nye dekk gjorde virkelig susen, og i dag har jeg fått testet ut litt både på skikkelig rulle-grus og traktorvei.
Og jammen funker`n ikke overraskende bra også på slikt undelag nå :thumleft
Har jo også fått på en kort Rallye-vindskjerm, og dette er nok også mere etter min smak.
Litt mere vind, men slipper turbulensen.

OG ikke minst ! : En historisk milepæl ble gjennomført i dag,
da denne digre, tunge "panservogna" av en tohjuling endelig klarte å komme seg hit til "Grusens Mekka" \:D/ :lol: :
20220618_142257.jpg
Så med denne historiske bragden gjennomført, er nok absolutt ingen destinasjon umulig heretter ;-) :lol:



Et bilde til fra dagen tur.
Kaffestopp ved Silksjøen i Kynndalen :
20220618_161158.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by Palma »

Det ser bra ut @biker7 , og jeg hadde vel blitt overrasket hvis ikke det hadde gått seg til.. :plystre
Ja du har fått den til Grusens mekka og ja, da er det meste gjort. Var der en tur i går med en gjeng jeg og, vi kom litt etter rush-tiden vi da så det var litt roligere trafikk da. \:D/
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by biker7 »

Palma wrote: 19 Jun 2022 11:11 Det ser bra ut @biker7 , og jeg hadde vel blitt overrasket hvis ikke det hadde gått seg til.. :plystre
Ja du har fått den til Grusens mekka og ja, da er det meste gjort. Var der en tur i går med en gjeng jeg og, vi kom litt etter rush-tiden vi da så det var litt roligere trafikk da. \:D/

Var faktisk helt alene der en stund ca kl.14.15. da jeg sippet til min kaffekopp i huken :shock:
Men det varte ikke så lenge før det brølte i skauen og flere "grusere" dukket opp en etter en.
Snakket bla. noen ord med din "hjelpemann" Frank som var innom da jeg var der :D
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by Palma »

biker7 wrote: 19 Jun 2022 11:37 Men det varte ikke så lenge før det brølte i skauen og flere "grusere" dukket opp en etter en.
Snakket bla. noen ord med din "hjelpemann" Frank som var innom da jeg var der :D
Ja jeg så spora etter han :lol: :lol: . Morsomt å se 2 km på hver side av Rotneblikk er det masse spolespor i grusen etter alfahanner som skal markere revir \:D/
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by biker7 »

Koser meg fortsatt med 1250`n, selv om det blir litt langt mellom skribleriene her inne :)

Har nå fått kjørt ca 650 mil etter kjøpet, og blir mere og mere fornøyd.
Var jo som jeg nevnte her tidligere litt usikker på om dette var den ultimate sykkelen for meg,
men det kan jeg nok nå si at har forandret seg ganske mye. Godfølelsen har vokst mye på meg den siste tiden, og skulle ikke forundre meg om at det fortsetter enda mere :D Gjorde MYE å få på Mitas-dekkene, slik at jeg kunne å få ut potensialet på grusen. Så min konklusjon blir nok nå at man skal lete lenge etter en sykkel som er såpass allsidig og lettkjørt (størrelse tatt i betrakning) som GS`n ja ! :thumleft
Så nå kan man vel kanskje si at jeg (nesten ihvertfall) har blitt medlem av den berømte "GS-menigheten" jeg også..? ;-)

Det har altså blitt en god del "grus-spruting" i det siste.
Hadde vel et håp om at E-07+ bakdekket kanskje ville vare 5-600mil, men nå etter 250 mil så byner det jaggu å nærme seg bytte alt :shock:
Men skal vel ikke legge skjul på at det har vært mye morro og "grus-sprut" da :twisted: , så absolutt verdt det.
Og jeg har faktisk 2 stk slike bakdekk på lager, så ittno problem. Og jeg er helt sikker på at dette dekket vil holde ganske mye lengre,
bare høyre-hånda mi klarer å styre seg litt på grusen innimelom :lol:
Framdekket derimot ser ut til å ha ganske lite slitasje enda.

I morra starter jeg på 4 uker ferie. 1-2 uker av disse håper jeg å bruke på mc-ferie. Og det blir nok også noen dagsturer i tillegg.
Det gledes stort ! \:D/



"My precious" :

20220702_193700.jpg




Bilde fra en flott runde jeg hadde forrige helg, tatt langs grusen på Storsjøens vestside (oppi Rendalen kommune) på vei sørover igjen :

20220716_160839.jpg




Matpause oppi "bushen" langs Flendalsveien på vei nordover på samme runden :

20220716_150740 (1).jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by Palma »

God lesing @biker7 , og jeg er vel ikke overrasket over at du har blitt med i menigheten.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by biker7 »

Palma wrote: 22 Jul 2022 20:01 God lesing @biker7 , og jeg er vel ikke overrasket over at du har blitt med i menigheten.
Omvendelsen har nok også en del å gjøre med at jeg har kommet meg over "dyr sykkel-angsten" jeg kanskje hadde litt av tidligere,
og nå tørr å bruke den ganske skikkelig på grusen :twisted: Og føler at jeg nå kan bruke 1250`n til det samme bruksområdet som 800`n jeg hadde :thumleft
Men med mere morro og dekkslitasje \:D/ (Men har vært litt trangt forbi et par bommer med stor-GS`n da ;-) )
Last edited by biker7 on 23 Jul 2022 18:30, edited 1 time in total.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by Palma »

biker7 wrote: 22 Jul 2022 20:55
Palma wrote: 22 Jul 2022 20:01 God lesing @biker7 , og jeg er vel ikke overrasket over at du har blitt med i menigheten.
Omvendelsen har nok også en del å gjøre med at jeg har kommet over "dyr sykkel-angsten", og nå tørr å bruke den ganske skikkelig på grusen :twisted:
Og nå føler jeg egentlig at jeg kan bruke 1250`n til det samme bruksområdet som 800`n jeg hadde :thumleft Men med mere morro og dekkslitasje \:D/
(Men har vært litt trangt forbi et par bommer med stor-GS`n da ;-) )
Ja kan tru at det frister ikke veldig å legge ned den i grusen. Første ripa er verst. Og den tar litt plass mellom steiner og greier nede i motorhøyde ja.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by knutk »

Om man undrer på hva en 1250 tåler av juling anbefales et kurs i regi av Ride Nordic (tidligere Touratch Offroad School).
Det er vanskelig å fatte at det i det hele tatt er mulig når man ser hvor mye juling de syklene tidvis får.
Og stort sett ikke andre skader enn skrape på veltebøyle og styrelodd . De anbefaler å bytte ut handtaksbeskytterne fra standard plast til metall versjoner ( flere merker å velge mellom).
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by Kant1 »

Henger meg på Knutk sine ord over her.
GS'en er bygget for å tåle juling, og det skal litt til for å sette den i ukjørbar stand.. Selvsagt kan man være uheldig, men jeg har egenhendig vært på skikkelig skogs/flyge og sklitur med GS i utlandet, på turene til Ride Nordic. Og jeg har vært vitne til enda mange flere tryningser og rare krumspring... det ryker litt av en hendel, det skrapes opp beskyttelsesbøyler og handguards... så børster man støv av klærne og tar plaster på selvtilliten, og så drar vi videre.

At du kommer inn i menigheten er ikke overrraskende, vil heller si jeg er overrasket over at det tok såpass med tid :D
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by biker7 »

Helt toppers at GS`n tåler en god trøkk :thumleft
Allikevel har det seg seg nok slik at jeg muligens er en ørliten tanke "pirkete" i forhold til skrammer og skader på sykkelen.
Mange mener nok at skrammer og sår på adventure-sykler nesten er litt "tøft" og lissom hører til "imaget", men jeg foretrekker nok heller en pen sykkel.
Men jeg bruker allikevel sykkelen skikkelig på grusen, så ikke vær redd for det :twisted: Men jeg ser liksom ikke vitsen med å lage unødvendige skader, så prøver å kjøre i forhold til egne ferdigheter på grusen :) Har jo hørt noen her inne som sier "Det er ikke spørsmål OM du velet, men NÅR". Jo, jo, er vel noe sannhet i dette ordtaket kanskje, men holder nok fortsatt en knapp på "OM" så lenge det går med GS`n. Og det funket så lenge jeg kjørte GS800, og hittil med 1250`n. Men at det har vært nesten noen ganger skal jeg ikke legge skjul på :roll: Og hadde vel et par små stillestående velt med Dominatorn for mange år siden, men ikke fæle greiene og bortimot uten skrammer.
Men jeg har hatt noen skader/ulykker langs asfalten i løpet 26 års karriere da, mest uforskyldt :)
(den siste med Tracer 900 i 2016, påkjørt bakfra med bil)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nye såler, grusen kaller)

Post by knutk »

De fleste 'hvileskjær' skjer vel ved lav hastighet. Er farten stor kan man ikke unngå risikoen for større skader.
Men om man betrakter geometrien for beskyttelsene vil man se at beskytterne tar støyten, og de lakkerte delene ligger et stykke unna slik at de styrer klar.
Selvsagt kan der dukke opp en stein eller stubbe som suddler til kalaset, men oftest slipper man unna med striper på bøylene.
For egen del har jeg supplert bøylene med ventildeksel-beskyttere fra MachineArt (X-Head) https://th.bing.com/th/id/R.ab146c82a43 ... ImgRaw&r=0
og dekket til kardangklokka med beskytter fra TT.
https://cdn.touratech-usa.com/c/w_1000, ... 0_i_02.jpg,
til tross for at min 1250 sjelden benyttes på grus.
Men om elendigheten er ute koster det ikke allverden å lakke panelet(ene) på nytt, og nye klistermerker er heller ikke ekstremt kostbare.

Når man ser på utleiesyklene til TouraTech (nå RideNordic) har de oftest få eller ingen riper.
Post Reply