Jalmar *titter innom*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Men det er jo håpløst å finne noe skikkelig i disse dager. De nye syklene er så moderne. Elektronikk og dill dall. Kan knapt fylle luft i hjula sjæl.

Men jeg har noen favoritter:

Kawa KLV1000 , BMW R1200GS , Yamaha TDM900 og Triumph Tiger.

Egentlig liker jeg Triumph Bonneville T100 også, men skal la det bli med likinga.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Ved nærmere ettertanke må jeg nok inrømme at jeg er litt sær når det gjelder MC. Har en del kriterier:

Sittestillinga må være SITTE-stilling, ikke LIGGE-stilling.
Motoren må være synlig, og ikke gjemt bak masse plastdeksler.
Det må være mulig å montere store kofferter.
Det må være mulig å kjøre på grusveier med grei komfort.
Det skal være kraftig dreiemoment så man slipper å gire hele tia.


Har jo mange kriterier til, men dem kommer etterhvert.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

I dag har jeg virkelig vært kreativ. Har vært i garasjen nesten hele dagen. Tre av forgasserne er ferdige, og den siste er det bare å skru sammen. Så er det bare å montere plata som holder de fire forgasserne sammen, og montere hele sulamitten på motoren. Har ikke tenkt å montere forgasserne på motoren i dag. Men det jeg vurderer å gjøre i kveld er selvfølgelig å få ferdig den siste forgasseren og så montere plata slik at alt er klart, men så lurer jeg på om jeg skal feste forgasserrekka på ei plate og fylle dem med bensin gjennom bensinslangen. Altså la det renne bensin fra tanken ned i forgasserne. Dette fordi jeg har lyst til å se om alt er tett, og om flotørene tetter slik de skal når forgasserne er fulle. Det er nemlig umulig å komme til noe sted i bunnen av forgasserne når de er montert på motoren, og det ville vært kjedelig hvis det viste seg at en av dem lakk, eller at en flotør ikke stengte skikkelig slik at forgasseren rant over. Ja, jeg tror det vil være fornuftig å få sjekket dette før jeg monterer gasserne på motoren.

Ellers vil jeg si at forgasserne var greie å jobbe med. Man kunne pelle de frahverandre uten å ugreie justeringene, og de orginale rep.settene inneholdt akkurat det man trenger for å få jobben gjort. Det eneste negative jeg oppdaget var bensinfordelingen mellom forgasserne. Slangen fra tanken går ned til et t-stykke mellom forgasser 2 og 3. Dette t-stykket har gummierte ender, og man trer forgasser 2 og 3 inn på hver sin ende. Mellom forgasser 1 og 2, og forgasser 3 og 4, er det et gumiert rør som forgasserne er tredd inn på. Jeg øyner en viss mulighet for lekkasjer fra disse rørene. Når man demonterer forgasserne er det fort gjort å gi disse rørene en smell, og det samme under monteringen. Dessuten vil gummieringen, som skal tette det hele, bli utsatt for slitasje og press når man demonterer eller monterer. Og tilslutt vil jo gummien bli gammel og hard etterhvert. Disse gummierte rørene og t-stykket burte derfor være med i rep.settene, eller så burte butikken der man handler rep.settene gjøre kunden oppmerksom på at det kan være en fordel å skifte disse samtidige som man overhaler forgasserne. Hadde jeg visst om denne mulige feilkilden når jeg handlet rep.settene hadde ihvertfall jeg kjøpt de rørbitene i tillegg samtidig. For det er nok noen som har gjort alt etter alle kunstens regler, og så opplevd lekkasjer mellom forgasserne når alt var montert. Og sånt er kjedelig. Da må man demontere igjen.

Men kanskje jeg skal gå ut igjen i garasjen og rigge til et opplegg slik at jeg kan la forgasserrekka stå med bensin i natt. Er det tett, er alt bare velstand, men lekker det er det en smal sak å fikse.

Det var dagens lille høyt-tenking. Håper andre kan dra nytte av det også :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Den Jalmar'n, den Jalmar'n han har virkelig brukt mellomrommet mellom ørene i dag. Får håpe at du ikke sliter ut den ene hjernecella med så mye kreativ tenking :wink:
Når du nå setter sammen, sjekker du samtidig at du har samme åpning på alle stemplene? Der kommer bindersen inn, og du får en mekanisk synkronisering av alle gasserne, men du slipper ikke unna å synkronisere med et synkroniseringsinstrument etterpå. Gasserne og motor'n er såpass sære at du får ujevn gange uten å ta hele jobben med synkronisere med motorn igang, og stille hver gasser etter et instrument. Mulig at du er så flink (les heldig) at du slipper, men med såpass omfattende renovering av gasserne må du nesten regne med ujevn gange. For din del håper jeg du slipper, men det er lite trolig :(
Det er mulig at en av stillskruene har et lakkmerke, det er i såfall den gassern du skal stille inn etter.
En vanlig blank binders fra Mustad vil ha sånn ca samme tykkelse som den avstanden stemplene skal ha til bunnen på venturi'en ved tomgang/slapp wire.
Utrulig hva jeg vet :P Begynner å bli imponert selv jeg :? Men ikke spør meg om Harley-Davidson. Jeg ser ikke forskjell på en Softtail, langt mindre en Sportster.
Eller for si det sånn,
Hva er forskjellen på en krokodille :?:
Den kan hverken sykle. Ha Ha.
Kan ikke noe for det, men jeg digger bløte vitser.

Men fra spøk til revolver, jeg har ikke peiling på Harley. Jeg vet at de har en V-twin på sånn ca 1300 ccm, og så er det noe som heter softtail og en modell som heter Sportster og så har de fleste beltedrift, ikke kjede. Og så er de store og brummer langt nede i bassen når de fiser forbi, og mange ser veldig gode ut å kjøre. Det var oppslaget i Ragnhilds MC-leksikon på Harley - Davidson.

Dette er ikke ment som noen nedvurdering av Harleyer eller dere som kjører Harley. Har bare ikke kommet så langt i min lærdom enda.
Det er mulig at jeg begynner å bli misunnelig, for den kjørestillingen som mange Harleyer ser ut for ha, må være helt digg på langturer.

Men nå er spørsmålet Ragnhild, skal du gå og dusje og fli deg litt før du ber Panthern om å svinge deg bort på festen hos Riggen MC, eller skal du bare kul'en i godstolen og håpe på at noen har lyst til å prate om alt og ingenting på MC-forumet?
Var på tur med Riggen MC i dag må vite. Hyra halvveis, da sa psyken stopp, og jeg lot folket kjøre. Var ikke komfortabel med det tempoet på ukjent vei. Så jeg dilta etter i lovlig hastighet og litt under, og kjørte min tur. Så fikk heller de andre kjøre sin tur. Tror vi hadde det bra alle sammen i godværet.
100+ sykler på tur samtidig rundt Trondheimsfjorden. Det blir ei lang lang laang rekke det. Iallfall den lengste jeg har vært i. Nå er jeg som oftest alene på tur, så det sier ikke så mye egentlig.
Det var en bra tur, sånn turmessig sett. Passelig lange etapper, og vær som var som skapt for MC.
Var ikke helt ensom med riskoker, men det absolutt store flertallet var Harleyer. Men kom ikke innbill meg at jeg ser mer forskjell på dem allikevel. Men de brummer utrolig trivelig, bortsett fra når de ligger på bakhjulet mitt, og jeg ikke er helt komfortabel med svingen foran meg som kommer vel fort. Da er det bare å legge seg inn til hvitstripa og la Harley være Harley og kjøre sin egen tur. På den måten blir alle fornøyd.

Kom på noe, sånn helt på tampen. Kan det at jeg vet så "utrolig" mye om gasserne på Kawa Z650 være fordi jeg selv har hatt dem i deler? Mon det :shock:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Trikset er å ikke forandre på justeringsskruene i toppen av forgasserne, Ragnhild. Under det lille lokket på toppen av gasserne sitter justeringsskruene som man bruker når man synkroniserer. Hvis ikke forgasserne er synkronisert/justert etter at fabrikken gjorde det, har alle forgasserne en gul lakk-kladd på seg.

Når man peller ned gasserne trekker man ut staget som går gjennom alle gasserne, og så løfter man opp hele mekanismen med stempel og det hele uten å røre justeringsskruene. Da kan man glad og fornøyd overhale forgasserne uten at man behøver synkronisere dem etterpå. Men peller man justeringsmekanismen frahverandre, da skal fanden ha takk. Da er det fram med vakum-målerne. :lol:

Mine gassere har den spy-gule lakk-kladden på seg alle sammen. Han som målte synkroniseringa for meg i fjor fortalte meg om disse, og sa at her hadde aldri forgasserne vært synkronisert etter fabrikken. Videre var det ikke nødvendig å synkronisere dem da han målte dem. Og jeg satser på at min overhaling, uten å ha rørt justeringsskruene, ikke har påvirket synkroniseringa. Det finner jeg jo ut når jeg måler dem "manuelt" etterpå. Og hvis jeg syns det er forskjell får jeg ta turen opp på verkstedet og få dem til å sjekken/justere. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Takker og bukker, har ikke sett en eneste lakkladd, men fikk oppgitt at det skulle være på en av justeringsskruene, så jeg bare selger for det jeg har kjøpt det for :oops:
Og for å si det mildt, motorn har vært skrudd på før den kom i garasjen min. Eksosrørene er bare ønska fast med skruer som står i hull som en gang var i blokka. Toppdekslet er fra en 750 -80 el. -81 og det er sannsynligvis også kamakslene, så at synkroniseringa av gasserne var helt pyton er vel ikke så rart. Og siden jeg har slitt litt med den, er det kanskje heller ikke så rart at jeg terper på den.
Håper det går greit med siste gasser, og at alt funker. Kan ikke si at jeg unner deg synkroniseringsjobben.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Koselig å se hvordan de gamle har det :)

Kanskje jeg kan starte en liten blog så dere kan se hvordan de unge har det ? :P
- Skyt her -
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Ja, det hadde vært hyggelig :D

Håper du ikke har det som Axxeman, som har det med å miste mopeden på bilen til naboen, eller var det omvendt :?:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Vi gamle har det supert. Nå er jeg ferdig i garasjen for i kveld. Gassera er overhalt og ligger klare på arbeidsbenken. Bensintanken har fått to strøk hammerlakk under. Så nå ern nesten penere på undersia enn oversia. Men skitt au. Det er under han ruster. Men ikke nå lenger. Jeg rakk ikke rigge til det opplegget jeg hadde tenkt med tgesting av tettheten før montering. Jeg får sjekke det i morra.

Nå sitter jeg å koser meg sammen med min kamerat Braastad. Han heter v.s.o.p. til etternavn. Braastad er en kjekk kar å ha med seg i krigen. :D
i morra er det montering av gasserrekka på motoren, og så er det PRØVETUR!!!!!!! Jeg gleder meg som en voksen. Første turen i år. :D

Nå får jeg over i bloggen til Ragnhild å lage litt leven... :shock:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Braastad er en grei kamerat..det er Strongbow som gjelder her ikveld, engelsk cider er godt.
Prøvetur er alltid spennende, jeg tok årets første tur med bonnevillen igår. Har laget nye eksosrør og montert større potter for å dempe lyden. Ser ut som jeg må dyse om litt for å få den til å gå riktig. Lyden ble bra, de fleste vil vel si at den bråker, men den er stille i forhold til ifjor
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Kjører du Bonneville ??? Det er suverent. :D Jeg har lyst på en Bonneville T100. Det er noe med de paralell-tvinn motorene... :D

Men du pelsen, du får lage deg en blogg!!! Jeg ønsker meg noen å skravle f.eks. Bonneville med. Hva trur du om Triumph generelt? Jeg har litt lyst på en Triumph Tiger.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Bonneville T100??, det må være en av de nye twinene. De gamle er tøffere, min er fra 1962, siste pre-unit modellen.
Jeg kan ikke så mye om de nye, men jeg liker speed-triple best av dem.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

T100 er vel en mer "jålete" utgave av den vanlige klassikske Bonnevillen hvis jeg har forstått det rett. Og så er det mere motor. Altså mere kubikk, ikke flere hester.

De gamle er nydelige, men jeg syns det er prisverdig av fabrikken at de fortsatt produserer de "gamle".

Tiger har samme motor som Speed Triple men i litt annen trim. Det er en sånn "touring-enduro" hvis det kan kalles det. Du skjønner, jeg må sitte å kjøre jeg. :) Derfor syns jeg de moderne plast-rakettene er litt utenfor mitt område.

Moro at noen tar vare på de gamle syklene. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Min venn Braastad (v.s.o.p.) og meg selv, ønsker alle interesserte (og uinteresserte) er riktig god natt. I morgen er det prøvetur. :)
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Axxeman
Posts: 424
Joined: 30 Apr 2005 17:55
Location: Tromsø

Post by Axxeman »

lykke til i morra da!
:wink:
Go natt :smt015
Het Porsche på NMCF
Medlem nr. 100
Post Reply