Jalmar *titter innom*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

9 grader og regnbyger frister vel ikke til så veldig lang prøvetur tenker jeg.
Triumph Tiger er en fin sykkel, man sitter ganske rett på den.
Jeg har ikke så veldig sans for de nye bonnevillene, det blir litt dårlig etterligning av de gamle.
Kawasaki bygde en etterligning av gammel Triumph for noen få år siden, jeg synes den er mer vellykket enn de nye bonnevillene.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Er enig med deg når det gjelder ny kontra original Bonneville. Det er vanskelig å gjenta en suksess. Men jeg er fascinert av den nye Bonnevillen fordi den har akkurat nok ingredienser for å være en mc. Ingen unødvendige plastdingser, ikke vanskelig elektronikk, enkle "forståelige" løsninger, og ikke minst at man kan få kjøpt en ny sykkel som man kan stelle med og vedlikeholde selv. Hvis du skjønner hva jeg mener. :wink: Det er ikke lett å definere hvorfor man "faller" for noe.

Den Kawasakien du nevner var jeg faktisk å så på for et par år siden. Den heter W650, og jeg tror den fortsatt er i salg. Koster litt i overkant av 100000,- så den er faktisk 30000 billigere enn den nye Bonneville T100.

Hvordan er det med deler til de gamle originale Bonnevillene? Engelskmennene pleier jo å være flinke til å holde liv i gamle tradisjoner, så det er kanskje grei tilgang?
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Får vel blogge litt til...

Dagens annonserte prøvetur er altså avlyst, så alle mødre kan slippe sine små barn ut for å leke i gatene igjen. Satser på et prøveturen blir avholdt i morgen kveld hvis været bedrer seg.

Det som jeg har gjort istedenfor prøvetur er å demontere litt igjen. Har tatt ut forgasserrekka igjen, og demontert luftfilterboksen. Skal reise opp på delebutikken i morra og kjøpe nye gummimuffer mellom gasserne og luftfilterboksen. Hvis jeg ikke går til innkjøp av fire separate K&N filtere. Det ser ut som en bedre løsning enn den originale. For akkurat her syns jeg japsene på Kawasaki har hatt en dårlig dag når de konstruerte den luftfilterboksen. For det første er det unødvendig krøkkete å måtte presse/bende forgasserrekka på plass der den skal sitte, og for det andre måtte det da gå en å konstruere en luftfilterboks som var mindre og som kunne demonteres uten å måtte pelle frahverandre halve sykkelen. For å kunne ta ut luftfilterboksen må man først fjerne forgasserrekka, så må man skru av lokket på veivhusventilasjonen, og så må man fjerne kamkjedestrammeren. Først da kan man fjerne boksen uten å måtte ty til vold. Nå skal det jo sies at det ikke er nødvendig å fjerne denne boksen så ofte, kanskje egentlig aldri. :oops: Men jeg blir irritert på sånne unødvendig tungvinte greier. Dermed basta!!! :evil:

Men med fire runde koniske K&N filtere, serru, da blir det andre boller. Så kan den j***a boksen ha det så godt. Så kan jeg lage en ny boks der jeg kan ha alle "kjekt å ha"-tingene mine når jeg skal ut å kjøre. Ja, dette må jeg vurdere seriøst... :roll:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Jalmar wrote: Hvordan er det med deler til de gamle originale Bonnevillene? Engelskmennene pleier jo å være flinke til å holde liv i gamle tradisjoner, så det er kanskje grei tilgang?
riktig, det er godt med deler så det er ikke noe problem å holde en gammel maskin i drift. Motoren har vært ganske lik helt siden Speed Twin ble introdusert i 1938, og det er mye deler som går om hverandre.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Der har japsen mye å lære av engelskmennene og tyskerne. BMW er også flinke til å produsere opp deler til de gamle "sliterne" slik at brukerne kan holde liv i de. Det må da være god reklame for en fabrikk at det finnes mange gamle modeller i trafikk? Men når modellene skal skiftes hvert år er det vel ikke lett å holde tritt med deler til de gamle. Når det er sagt, har det ikke vært noe stort problem å skaffe nye deler til min 80-modell Z650SR, men det kan ta lang tid. Og det å vente på deler midt i sesongen er ikke særlig ønskelig. :x

Så jeg har det med i beregninga når jeg skal ha meg ny sykkel. Klarer jeg å bestemme meg for hva jeg skal kjøpe, regner jeg med at jeg kommer til å beholde sykkelen lenge, og da er det viktig at man kan være trygg på god deletilgang i år etter år.

Akkurat for øyeblikket står Triumph Tiger og BMW R1200GS eller BMW R850R høyt på ønskelista. Men jeg må inrømme at den ønskelista forandrer seg fra dag til dag ettersom humøret skifter. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Så blei da endelig sykkelen ferdig for denne gang. :D Jeg forandret ikke noe på luftfilteropplegget. Skifta bare til nye gummimuffer.

Var rimelig spent når jeg trillan ut av garasjen for å starte opp. Fyllte bensin, satte krana på "pri", og fulgte spent med om det lakk noen steder. Men alt var tett, så oppmerksomheten ble flytta til overløpsslangene. Men også her forble det tørt. Så kunne jeg puste lettet ut. Opp med den nysmurte chokehendelen som nå for første gang beveget seg slik den skulle uten bruk av skjellsord og vold. Inn med startknappen, og etter 10 sekunder på starteren purret motorn igang. :D
Opp til 3000 omdreininger, lå der noen sekunder og så begynte jeg å slå av på choken. Tidligere har det resultert i protester fra motoren, men nå lystret den lydig. Etter noen små minutter på rask tomgang, mens jeg krabbet og krøyp rundt på alle fire for å sjekke om det var noen lekkasjer, kunne jeg slå av choken helt. Måtte finjustere tomgangen, men ellers gikk motoren silkefint. :D

Så blei det en liten prøvetur på et par mil. Skal ikke påstå at bunndraget har endret seg noe særlig, men turtallsviljen har blitt merkbart bedre. Og motoren går renere og finere i hele registeret. Det jeg antagelig trenger nå er to nye coiler og nye pluggledninger. Det er faktisk sprekker i coilene, noe som antagelig kommer av vibrasjoner gjennom åra. De er skrudd rett fast i ramma uten noen form for gummimellomlegg. Og pluggledningene er de samme som satt der når sykkelen rulla ut fra fabrikken, så de har vel sett sine beste dager. Stive som rakkern.

Så alt i alt regner jeg ventiljusteringen og overhaling/oppdysing av forgasserne som vellykket. :D

Hva blir da det neste? Coiler og pluggledninger er nevnt, varmeholker skulle jeg gjerne hatt montert, så burte jeg skifte bakdekk, osv. osv. :roll:

Men det jeg egentlig har mest lyst til, er å kjøpe meg en BMW R850R for å ha noe å kjøre med, og så pelle ned hele gamle-sykkelen for en total restaurering. 8)

Hvis noen har noen erfaringer når det gjelder BMW R850R eller eventuelt R1150R må dere gjerne skrive litt her. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Gixxerman

Post by Gixxerman »

har også probs med choken. Plutselig(over vinteren ifjor) så satt den dønn fast. Vil ikke dra til av all makt for da vet jeg at jeg brekker den. Prøvde litt med crc bare for å få litt smøring under, men det hjalp ikke stort. Har bare glemt hele greia for jeg får jo start på sykkelen uten alt for mye kjas og mas. Starter på første kick av og til, selv når den har stått over natta i en kald garasje. Ikke dårlig :)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Pa Kawan min er choken en stang som går ned i forgasseren gjennom en gummihatt. Sånn enkelt forklart. Jeg fant ut at den (eller de, for det er jo fire forgassere) gummihatten var morken, og at det faktisk hadde rent vann ned i chokehuset. Da hadde det blitt irr, og alt var tregt og traurig. Jeg rensa opp nå, og smurte på et tynt lag med vanlig smørefett på stanga, og nå er altså alt bare velstand. Holdte på å røske av hele chokestaget første gangen, for jeg "visste" jo at det var hardt. :lol:

Men hvis det er nogenlunde samme opplegget med din choke, anbefaler jeg deg å sjekke den gummihatten. Det går an å ta den av og spraye LITT crc nedi der og se om det hjelper.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Uff, nå har jeg kommet inn i den fasen som jeg må gjennom hvert år når sommern nærmer seg. Nå har jeg lyst på ny sykkel. :roll:

Og argumentene jeg bruker overfor meg selv er selvfølgelig veldig fornuftige. Egentlig burte jeg pelle ned den gamle Kawan og gi den en full restaurering, og da MÅ jeg jo ha en annen sykkel å kjøre de få og små turene jeg tar hvert år. Og da er det jo KJEMPELURT å kjøpe en ny sykkel med garanti og det hele. Og jeg som har ca. 700 meter å gå til jobben bør absolutt ha en ny motorsykkel for å vite at jeg kan komme meg på jobben om jeg ikke orker å gå en dag. :oops: Og det er helt sikkert lurt å kjøpe ny sykkel nå, for det blir sikkert helt umulig å få kjøpt ny sykkel siden en gang. Og en hel masse andre fornuftige argumenter.

Det er ikke lett når man blir rammet av slike ting. Kan det være et virus? :shock:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Har du fått virus, Jalmar :( :?:
Det var ikke bra, hadde faktisk håpet at du nå var så fornøyd med dine henders gjerninger at du klarte å styre deg fram til høsten. Tenk på alle de lange høst- og vinterkveldene du kan bruke i verkstedet sammen med Quintus :P :!: Og da har du allverdens med tid til å skru ned hele sykkel'n og få den i tipp topp stand til neste sommer :)
Kjøper du ny nå, blir det ikke mye skruing på den gamle, for da er det 1001 ting som skal ordnes på den nye, og så får du ikke tid til å ta deg av gasserne mine, hvis jeg skulle forville meg over Dovre en gang i løpet av sommeren :wink:
Nei, gå og ta deg en Bachke-Gabrielsen eller noe tilsvarende, trenger ikke å spare noe til meg, for jeg drikker ikke når jeg kjører, og så lar du ny-MC-viruset drukne i realitetene. Det er koseligere å kjøre en Z650SR som funker bra, selv om det er småting som skulle vært pusset på, enn en ny MC, som er helt tipp topp, trenger ikke ei pussefille engang.
Jada, jeg er slem med deg, men jeg tenker bare på meg selv. For hvis du kommer med ny sykkel begynner jeg også å tenke på ny, større, grommere...
Hadde det ikke vært for økonomien, hadde jeg nok tenkt på en Kawa Z1000LTD. Står en borti gata her. blir rundt 40 høvdinger etter at futen og selger og så videre har fått sitt. Må jo ha nye kofferter, sikkert nytt drev, kjede og ellers alt sånt smått som følger ny sykkel :wink:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Takk for hjelpen Ragnhild. :D Det er ikke så greit når dette "må ha det - bare MÅ ha det" - viruset kommer smygende.

men det kunne være greit å ha en ny sykkel stående i tilfelle man fikk lyst på en tur uten å tenke på at det kunne komme noe uforutsett teknisk tullball. Ikke det at Z650 kan komme ut for teknisk tullball da selvfølgelig. :wink:

Får man tull med en ny BMW ute etter veien, har man tre års fri veihjelp. :lol:

Og jeg syns at min gamle blå Z fortjener en skikkelig restaurering. Du kan vel tenke deg hvordan det går hvis jeg skulle begynne på en restaurering? Jeg hadde ikke blitt ferdig før jeg gikk av med pensjon, og da hadde jeg ikke hatt noe å kjøre med i mellomtia. :oops:

Ellers vil jeg bare si at det er BRAASTAD V.S.O.P. som er orntli konjakk. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Du jalmar, du Jalmar :cry:
Må du være så .... med ei stakkars jente. Hadde begynt å roe meg nå, ny sykkel om ei stund, et, to tre år og så må du begynne å fable om om BMW, m/flat twin. Begynte å lure på hvor er nærmeste forhandler..., penger.... Nei, please vent litt med den der :roll:
Kjørte BMW F650 på kjøreskolen, og ble vel ikke så imponert. Blir jo noe annet med passasjer. Og den var stiv, lå liksom ikke like langt ned som lettvektern. Begynte å kjøre lettvektern (-74 CB100) med baken etterhvert. Der var F650 mye stivere ja, Panther'n begynner også å bli vant til å bli kjørt med baken. Legger seg for ingenting.
Nei, må vel bort og prøve en sånn 850, var det ikke det du kalte kjæledeggen :?: Og med koffert kan du jo ta med Quintus òg :!:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Jeg fyra opp en ny tråd på "Tung MC" for å få noen til å fraråde hele prosjektet, men så kom det innlegg fra Lykkeliten (som har BMW), og da blei alt vondt verre. :shock: Fikk jo ikke mindre lyst på BMW etter å ha lest om hans erfaringer.
Men Ragnhild, gå inn på http://www.bmw.no/mc/ Der står det litt om den R850R. Det står jo om alle modellene der da, men jeg fallt altså for R850R.

Har forøvrig vært en liten ekstraprøvetur med gamle Blå i kveld. Måtte fylle bensin, og det blir fort noen mil av det. :wink: Og jeg hadde ikke før stoppa foran pumpa før en BMW R1150RT rulla inn på pumpa ved siden av. Så da blei det prat om BMW igjen. Bare skryt fra den kanten også, så enten er de syklene det eneste rette, eller så er det eierne det er noe galt med. :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Har vært der, på BMW-sidene ja, men jeg tror vi venter til høsten eller no, sikkert en gærning som ikke har skjønt det, og som kvitter seg med en, billig, veldig billig.
Og vel altså, tror ikke at det er noe galt med BMW-eierne, egentlig, det er bare det at de tar bedre vare på syklene en enkelte Kawa-eiere, skal ikke nevne navn, siden de ikke leser dette.
Og så er det noe med tyske ingeniører, de må på liv og død bygge noe som går og går, eller står i uminnelige tider.
Eksempelvis Dora, ubåtbunkeren de bygde på Nyhavna under siste verdenskrig. To meter tykke betongvegger. De har holdt på nå i minst tre uker for å lage et hull i ytterveggen på ca 4x5 M.
Ble vanskelig det her, HD eller BMW? Tror du må lete opp den Braastad'n, trenger no å slukke sorgen med #-o
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Braastan er tom. :shock: Må kjøpe mer i morra. Jeg er absolutt ingen storforbruker av alkohol, men det er greit å ta en liten en eller fem når man skal gjennom kompliserte tankerekker.

Jeg trenger jo absolutt ingen ny sykkel. Ikke kjører jeg mye, fordi jeg prioriterer bikkja, og jeg har jo Gamle Blå. Særlig nå som Gamle Blå går så fint, virker det som det komplette idioti å kjøpe ny sykkel. Men så er det jo det faktum at det ikke skader å ha to (eller fler) motorsykler. :lol:

Akkurat det samme anbefales hvis du har frykt for at det skal være en bombe ombord i flyet når du skal ut å fly. Da er det bare å ta med en egen bombe. For det er utrolig sjeldent at det er TO bomber ombord i et fly. :wink:

Jeg tror forøvrig jeg ville valgt sort eller sølv hvis jeg skulle handlet en R850R. Snasent med sort BMW, men kanskje finest med sølv?

Nei, nå må jeg komme meg ned på jorda igjen. Bare pinsa er over skal jeg rase ned til BMW og prøvekjøre en sykkel. Og så får jeg vurdere det hele med kjølig nøkternhet. :smt017
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply