Ashland´s hjørne

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s hjørne

Post by ojda »

Telte over, det var visst 270 knips.
Men Klart endel dubletter og noen dubletters dubletter ;-)
Men litt telt og trær og øl og leirbål finner vi nok \:D/

20210710_205353.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

Skulle egentlig bare fylle tanken og en sving om butikken på veien. Men så nydelig høstdag vi hadde her nede i dag, måtte det utnyttes til det fulle :D

Etter en tur om både MaxiMat og Systemet, kvota må med. Lite nytt og spennende, men fant denne som så intresant ut
https://www.systembolaget.se/produkt/ol ... n-1159803/

Generelt var det lite trafikk på veiene gjennom Dalsland, passet meg helt perfekt. Veiene fra Strømstad mot Ed er ikke de morsomste, men der fyker enn fort igjennom. Ikke før enn svinger av mot Dals Långed begynner moroa
Brudfjällsvägen, rett sør for Dals Långed var i tankene, siden det var lenge siden jeg var på de kantene. Brudfjällsvägen er en ca 10km strekning som flere mener er Sveriges morsomste mc vei. Om enn liker berg-og-dalbaner. Rettstrekker er bannlyst, smal vei med noen veldig bratte partier :roll:

DSC_7812 (Large).JPG
DSC_7816 (Large).JPG

Ble ett lag fleece over ull undertøyet, hvilket var akkurat passe selv om det ble litt kjølig i skyggepartiene.

Vel nede i Håverud var planen å ta via ymse småveier opp forbi Bäckefors mot Ed på vei hjemover igjen. Svak for fristelser som jeg er, ble det heller en u-sving i Håverud og samme moroa en gang til \:D/ :roll:

Utroilig trivelig å kjøre nå i høstens farger, så lenge det ikke flyter i løv på veien

For de som måtte lure på hva han Trumph driver på med, nå som Biden har tatt over. Så finner vi svaret i Dalslands skoger...

DSC_7821 (Large).JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Ashland´s hjørne

Post by Spiritofwinter »

Kjekt å se at ikke alle har parkert for vinteren enda :)

Regner med vi får tilbakemelding om ølen også etter hvert som den er konsumert.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

En så flott høst dag som i dag kan ikke kastes bort, kan ikke parkere uten å fått ett godt inntrykk av hvordan 690´n ble med TwinPegs :) Dermed ble det en tur sørover i Østfold og over til Sveariket. Det må jeg si, av alt enn slenger på eller kjøper av ettermarkeds utstyr, kommer disse laaangt opp på lista :D
DSC00445a.jpg
DSC00454a.jpg

Utforsket noen veier og avstikkere jeg har tidligere kjørt forbi, så lenge det verken er bom eller skilt er det jo lov å kjøre :roll:

Men i dag var nok siste turen for i år, tror jeg da... Kan ikke si meg annet enn veldig fornøyd til tross for enda ett unntaksår. Selv uten Europa fikk BMW´n rullet 14400km og den orange 7800km \:D/

Forsatt angrer jeg for jeg ikke kastet meg rundt når noen skrev, det rev mer i hjerteroten enn hva jeg tørr innrømme :-#
Kant1 wrote: 21 Sep 2021 00:57 Bella bella bella :plystre
Men neste år, da er det sørover åkke som 8)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ashland´s hjørne

Post by mekkern »

fant litt "godis" i Gamlelandet i dag jeg...
IMG_5470.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

Snø :-s :-s
Hvor i all verden har du vært for å finne det må?
fun is not a straight line
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ashland´s hjørne

Post by mekkern »

Både Sigdal og mellom krøderen og Veme
Var kjølig i enkelte daler i høyden.2-3 grader.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

Det er bare å innrømme det - jeg er en svak sjel, iallefall for fristelser :plystre

I går var det middag hos a mor, etterpå sto NRK og nyhetene på i bakgrunnen. Når værprofeten kommer på lufta lurer jeg selvfølgelig på hvordan været blir i friuken. I nord snør, blåser og regner det, stakkers folk... Østlandet - 2sifferet pluss og sol :D Med ett kjenner jeg "det suger i tarmen" som svenskene sier. Det her ække bra, å ikke utover kvelden heller :-#
Under GIØ ble jeg obs på TST ved en tilfeldighet. Litt googling. Så fant jeg ut dette måtte undersøkes nærmere. Tidligere under gårsdagen hadde jeg fått innslipp til gpx-filene. Å med nok en nydelig høstdag må dette sees nærmere på 8)

Sørover på Blågröna vägen, sjønt den er ikke så grønn lenger. Høsten har farget trærne gule og brune, de få som forsatt har blader igjen.
Rett over grensen stopper jeg ved Holkekärrnäs skanse, en skanse svenskene la opp for å beskytte seg om tyskerene skulle komme over mot Sverige. Alt for ofte har enn klokka og passe, da går det ikke å stoppe og være litt turist samtidig.
DSC00460 (Large).JPG
DSC00463 (Large).JPG

Skal enn mot Uddevalla er Blågröna vägen ett flott alternativ til E6, om det ikke er hastverk. Lite trafikk og passe svingete og flott landskap

Ved Naverstad svinger jeg av og følger gps´en mot Ödeborgs kyrka, dagens start. Til å bo på grensen har jeg utforsket svenskesiden minimalt. Veiene sør-øst over er aldeles praktfulle, en god blanding av svingete småveier og grus, på denne tiden av året er trafikken nest til fraværende. Men det er ikke løvet på veien...

Blå løypa nord-ish-over gjennom Västra Götaland går hovedsakelig på grus, noen små etapper på asfalt kommer enn dog ikke utenom.
DSC00464 (Large).JPG

Variasjonen og det kuperte landskapet gjør dagen til en fryd.
Jeg hadde utsatt avreise ett par timer siden gradestokken nektet å bevege seg over 10,5 varme. Litt kaldt for tur i mine øyne, men med en fleecegenser og litt tykke handsker er det ingen problem. Gubbejakke får vente, det får da rekke med en mulig gubbesykkel til året ;-) Så fort går det uansett ikke på grusveiene att fartsvinden blir noe problem
DSC00470 (Large).JPG

Blå løypa skal være «mindre grusvei med gress i midten» løypa er en god blanding av mindre grusveier, grusvei med gress i midten og litt traktorvei. Litt vel sleipt er det flere steder pga løv og vått gress, så velkomstene er mange om enn ikke er litt forsiktig med høyrehånden :-#
DSC00484 (Large).JPG
DSC00486 (Large).JPG

Ved Laxarby kirke lurer jeg på å vende nesa mot Kornsjø og hjemover, siden sola er kommet ned mot horisonten. Men bestemmer meg heller for å forsette langs Østre Siljen til Årjäng.
Jeg burde ha studert kartet litt bedre før jeg forsatte, for jeg kom ikke opp på E18 der jeg trodde :-k Dermed var systemet stengt lenge før jeg kom forbi Årjäng. Men hva gjør da det eller noen mil ekstra når det har vært en praktfull dag i de dype svenske skoger 8)

Etter en tur om CørkelK i Ørje for speed-juce samt en hamburger hadde klokka hadde dratt seg laaangt over mørkt ute. Da er det bare å roe ned å nyte den siste biten hjemover. Det er tros alt siste turen for i år, tror jeg :plystre
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Ashland´s hjørne

Post by Roargutten »

Ser ut som om du fant noen veldig fine veier i broderlandet.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Ashland´s hjørne

Post by JRO »

Meget hyggelig lesning til morgen kaffen, ser ut som du har hatt en kjempefin tur i nabolandet. :thumleft \:D/ =D>
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Ashland´s hjørne

Post by Kant1 »

Applaus og misunnelse herfra :thumleft :D =D> =D>
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ashland´s hjørne

Post by knutk »

Sverige er flatt, men de sløser ikke penger på asfalt \:D/

Flott rapport og fine bilder som gir en fornemmelse av sen høst :D :thumleft

PS @ashland.
Om du drar hjem til mor og setter deg ned og hakker tenner, så kanskje der ligger en gubbejakke under juletreet før du aner det :smt003
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

knutk wrote: 27 Oct 2021 11:57 PS @ashland.
Om du drar hjem til mor og setter deg ned og hakker tenner, så kanskje der ligger en gubbejakke under juletreet før du aner det :smt003
Du sier noe der ja :-k
Å påstå det ikke var kjølig er å lyve, det kommer nok en slikens varmesak hit med tiden. Men noen må holde på the old-fashioned way 8)

Dette er helt klart noe som skal utforskes mer, åsså er det rett i nærheten \:D/
fun is not a straight line
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ashland´s hjørne

Post by knutk »

ashland wrote: 27 Oct 2021 13:12
knutk wrote: 27 Oct 2021 11:57 PS @ashland.
Om du drar hjem til mor og setter deg ned og hakker tenner, så kanskje der ligger en gubbejakke under juletreet før du aner det :smt003
Du sier noe der ja :-k
Å påstå det ikke var kjølig er å lyve, det kommer nok en slikens varmesak hit med tiden. Men noen må holde på the old-fashioned way 8)

Dette er helt klart noe som skal utforskes mer, åsså er det rett i nærheten \:D/
Dersom strøm kapasitet er en utfordring på 690'n kan det nevnes at den 'skjorten' jeg kjøpte hos 'Warm'nSafe drar 44W mens de fleste andre jakker hvor hals og ermer er oppvarmet drar mellom 80 og 90W. At den gir tilsvarende oppvarming med halve strømforbruket (den varmer også opp hals og armer) er pga at den er i stretch materiale slik at den er helt i kontakt med kroppen uten at den klemmer eller på noen måte oppleves som ubehagelig.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

knutk wrote: 27 Oct 2021 14:06
ashland wrote: 27 Oct 2021 13:12
knutk wrote: 27 Oct 2021 11:57 PS @ashland.
Om du drar hjem til mor og setter deg ned og hakker tenner, så kanskje der ligger en gubbejakke under juletreet før du aner det :smt003
Du sier noe der ja :-k
Å påstå det ikke var kjølig er å lyve, det kommer nok en slikens varmesak hit med tiden. Men noen må holde på the old-fashioned way 8)

Dette er helt klart noe som skal utforskes mer, åsså er det rett i nærheten \:D/
Dersom strøm kapasitet er en utfordring på 690'n kan det nevnes at den 'skjorten' jeg kjøpte hos 'Warm'nSafe drar 44W mens de fleste andre jakker hvor hals og ermer er oppvarmet drar mellom 80 og 90W. At den gir tilsvarende oppvarming med halve strømforbruket (den varmer også opp hals og armer) er pga at den er i stretch materiale slik at den er helt i kontakt med kroppen uten at den klemmer eller på noen måte oppleves som ubehagelig.
Ifølge manualen skal generatoren være på 300W, så strøm burde ikke være noe problen. Ikke for noe som krever 44W. Inrømmer jeg må tenke ett par ganger på den der

Det jeg føler må på plass er lys. De som sitter på fra fabrikk er på nivå med -60mod Bobbla jeg hadde med 6Volt anlegg, lys på nivå med fjøslykter [-X
fun is not a straight line
Post Reply