Jompas logg
- intruder
- Posts: 5109
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Jompas logg
Lykke til Jompa !

- Jompa
- Posts: 444
- Joined: 18 Nov 2015 22:15
- MC: Kawasaki GPz 1100, 83
Harley Davidson Electra Glide, 2006
Triumph Sprint GT 1050, 2011
Re: Jompas logg
Mange takk.
Oppsigelsen ble levert nå I uka. Mulig jeg søker om kortere oppsigelsestid enn 3 mnd.
Oppsigelsen ble levert nå I uka. Mulig jeg søker om kortere oppsigelsestid enn 3 mnd.
- Jompa
- Posts: 444
- Joined: 18 Nov 2015 22:15
- MC: Kawasaki GPz 1100, 83
Harley Davidson Electra Glide, 2006
Triumph Sprint GT 1050, 2011
Re: Jompas logg
Endelig, i dag kom jeg igang med det som skulle ha vært gjort I høst.
Bakhjulshuben skal demonteres, lager sjekkes/smøres og eksenteren til kjedestramminga rengjøres og smøres.
Nå sitter jeg og leser " bibelen ".
Hele operasjonen ser enkel ut, skru delene løs i rett rekkefølge og sett dem på plass igjen i motsatt.
Lyddemperen er fjernet og klart for å løsne bakhjulet.
46mm nøkkel.
Kjede og drev har fått godkjent for en sesong til.
Jeg har aldri vært noen varm tilhenger av å vaske kjeden.
Fettet og støvet som klatter seg fast på yttersiden av platene sliter minimalt på kjeden.
Verre blir det hvis man begynner å dynke med løsemidler som trenger inn i kjedeleddene og løser opp det som er igjen av fett mellom ruller og bolter.
Bakhjulshuben skal demonteres, lager sjekkes/smøres og eksenteren til kjedestramminga rengjøres og smøres.
Nå sitter jeg og leser " bibelen ".
Hele operasjonen ser enkel ut, skru delene løs i rett rekkefølge og sett dem på plass igjen i motsatt.
Lyddemperen er fjernet og klart for å løsne bakhjulet.
46mm nøkkel.
Kjede og drev har fått godkjent for en sesong til.
Jeg har aldri vært noen varm tilhenger av å vaske kjeden.
Fettet og støvet som klatter seg fast på yttersiden av platene sliter minimalt på kjeden.
Verre blir det hvis man begynner å dynke med løsemidler som trenger inn i kjedeleddene og løser opp det som er igjen av fett mellom ruller og bolter.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- mekkern
- Posts: 5516
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Jompas logg
Smøre med ei mikrofiberfille med gearolje-vask rens og smøring i ett-bygger heller ikke opp guff.Husk du må ha smøring mellom bussing og boss.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Jompa
- Posts: 444
- Joined: 18 Nov 2015 22:15
- MC: Kawasaki GPz 1100, 83
Harley Davidson Electra Glide, 2006
Triumph Sprint GT 1050, 2011
Re: Jompas logg
Litt skruing på morran I dag.
Mutteren som sitter på venstre side av hjulet og holder kjedetannhjulet løsnet etter litt styr og bryting.
Så nå skal det være bare koseskruing igjen før aksling med bremseskive og derefter huben med lagrene kan trekkes rett ut fra svingarmen.
Fruens Sportster som bare har fått makeup med chromepolish og bilvoks er omsider havna under lakenet.
Da hun kjøpte den for snart tre år siden var chromen full av overflaterust. Mest på hjulene.
Noen lange kvelder med aluminiumsfolie gjorde underverker og rusten har ikke kommet noe særlig tilbake.
Bakhjulet før og etter.
Bildene kom selvsagt i feil rekkefølge.
Ellers fikk noen fester som også var rustet ny lakk.
Mattsvart med litt klarlakk over.
Jeg syns iallefall resultatet ble bra.
"Kjedekassa" og festet til eksospottene, som også fungerer som utligningsrør er lakkert med mattsvart og klarlakk.
Mutteren som sitter på venstre side av hjulet og holder kjedetannhjulet løsnet etter litt styr og bryting.
Så nå skal det være bare koseskruing igjen før aksling med bremseskive og derefter huben med lagrene kan trekkes rett ut fra svingarmen.
Fruens Sportster som bare har fått makeup med chromepolish og bilvoks er omsider havna under lakenet.
Da hun kjøpte den for snart tre år siden var chromen full av overflaterust. Mest på hjulene.
Noen lange kvelder med aluminiumsfolie gjorde underverker og rusten har ikke kommet noe særlig tilbake.
Bakhjulet før og etter.
Bildene kom selvsagt i feil rekkefølge.
Ellers fikk noen fester som også var rustet ny lakk.
Mattsvart med litt klarlakk over.
Jeg syns iallefall resultatet ble bra.
"Kjedekassa" og festet til eksospottene, som også fungerer som utligningsrør er lakkert med mattsvart og klarlakk.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Jompa
- Posts: 444
- Joined: 18 Nov 2015 22:15
- MC: Kawasaki GPz 1100, 83
Harley Davidson Electra Glide, 2006
Triumph Sprint GT 1050, 2011
Re: Jompas logg
Kun 30 arbeidsdager igjen til jeg begynner å jobbe som lastebilmekaniker , eller tungbilmekaniker som er den riktige betegnelsen.
De siste ukene har gått treeegt, nesten som den gang vi ventet på å dimme fra militæret.
Jeg begynner for alvor å glede meg til å starte på nytt,
jeg kan minimalt om lastebiler.
Regner uansett med å få god opplæring, Scania driver alle verkstedene selv og utifra det jeg fikk inntrykk av på jobbintervju og besøk på verkstedet noen dager senere tar de kvalitet og kompetanseutvikling svært seriøst.
Jeg fikk den første aha-opplevelsen på intervjuet.
Når man putter inn diagnosekontakten og leser av feilmeldinger har man ikke nødvendigvis funnet feilen,
bare hvilken sensor som melder feil.
De siste ukene har gått treeegt, nesten som den gang vi ventet på å dimme fra militæret.
Jeg begynner for alvor å glede meg til å starte på nytt,
jeg kan minimalt om lastebiler.
Regner uansett med å få god opplæring, Scania driver alle verkstedene selv og utifra det jeg fikk inntrykk av på jobbintervju og besøk på verkstedet noen dager senere tar de kvalitet og kompetanseutvikling svært seriøst.
Jeg fikk den første aha-opplevelsen på intervjuet.
Når man putter inn diagnosekontakten og leser av feilmeldinger har man ikke nødvendigvis funnet feilen,
bare hvilken sensor som melder feil.
- intruder
- Posts: 5109
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Jompas logg
En helt ny lastebil begynte brenne på bensinstasjon i Furnes i mars ... eieren en kar i 70 - åra kjørte den på et sikkert sted unna pumpene til brannvesenet kom
Det var en Volvo kombibil etter hva jeg så av bildene...for anledningen med ei asfaltbalje etter hva jeg kunne se
God påske !
Det var en Volvo kombibil etter hva jeg så av bildene...for anledningen med ei asfaltbalje etter hva jeg kunne se
God påske !
- Jompa
- Posts: 444
- Joined: 18 Nov 2015 22:15
- MC: Kawasaki GPz 1100, 83
Harley Davidson Electra Glide, 2006
Triumph Sprint GT 1050, 2011
Re: Jompas logg
Skumle greier, Intruder.
For noen dager siden var det en stor brann i nabokommunen.
Verksted, bensinstasjon , 11 biler og en båt gikk med.
Ingen personskader.
For noen dager siden var det en stor brann i nabokommunen.
Verksted, bensinstasjon , 11 biler og en båt gikk med.
Ingen personskader.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Jompa
- Posts: 444
- Joined: 18 Nov 2015 22:15
- MC: Kawasaki GPz 1100, 83
Harley Davidson Electra Glide, 2006
Triumph Sprint GT 1050, 2011
Re: Jompas logg
Jeg ble sånn noenlunde ferdig med " servicen" på bakhjulshuben i går.
Demontert, vasket, sjekket lager og resten av delene.
Nålelageret fikk ny grease og det meste er skrudd på plass igjen
Ingen merkbar slakk i lagrene og tetningene ser ok ut.
Da skal plastdeksel til bremseslangen og ledningen til ABSsensoren få en omgang med bumpershine før de skrus på plass.
Bakhjulet skal også få en shining og skrus på plass, kjedestrekk sjekkes og slakken justeres.
Og da er sykkelen klar for våren.
Demontert, vasket, sjekket lager og resten av delene.
Nålelageret fikk ny grease og det meste er skrudd på plass igjen
Ingen merkbar slakk i lagrene og tetningene ser ok ut.
Da skal plastdeksel til bremseslangen og ledningen til ABSsensoren få en omgang med bumpershine før de skrus på plass.
Bakhjulet skal også få en shining og skrus på plass, kjedestrekk sjekkes og slakken justeres.
Og da er sykkelen klar for våren.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Jompa
- Posts: 444
- Joined: 18 Nov 2015 22:15
- MC: Kawasaki GPz 1100, 83
Harley Davidson Electra Glide, 2006
Triumph Sprint GT 1050, 2011
Re: Jompas logg
Sånn så det ut i bakken opp til huset da vi kom hjem fra hytta sist søndag, 1.påskedag
Nå er all sneen borte fra veien.
Jeg regner med å ta ut sykkelen til uka, de som koster veiene skal få gjøre seg ferdig først, det er veldig lite trivelig å spise støv.
Nå er all sneen borte fra veien.
Jeg regner med å ta ut sykkelen til uka, de som koster veiene skal få gjøre seg ferdig først, det er veldig lite trivelig å spise støv.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- JRO
- Posts: 1481
- Joined: 07 Oct 2015 05:00
- MC: 2025 BMW R 1300 GS.
2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
2016 Ducati MTS 1200 Enduro.
2013 Ducati MTS 1200
1981 Kawasaki KZ 1300 - Location: Kongsberg
Re: Jompas logg
Da ser det ut som sesongstart snart kan skje, ser også at værmeldinga ser bra ut for helga. 
- Jompa
- Posts: 444
- Joined: 18 Nov 2015 22:15
- MC: Kawasaki GPz 1100, 83
Harley Davidson Electra Glide, 2006
Triumph Sprint GT 1050, 2011
Re: Jompas logg
Nå er det veldig nært sesongstart her i nord.
9 grader i ettermiddag og det meldes varme, rundt 10 grader hele uka.
Batteri blir montert i morra så får jeg se om det blir en kjøretur.
Rekorden min er 18.april , fra slutten av 80-tallet.
9 grader i ettermiddag og det meldes varme, rundt 10 grader hele uka.
Batteri blir montert i morra så får jeg se om det blir en kjøretur.
Rekorden min er 18.april , fra slutten av 80-tallet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- ole m.
- Posts: 1495
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Montesa Cota 315R - 2001
BMW R100GS - 1994
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Jompas logg
Hadde jo vært moro om du kan slå den gamle rekorden.
Har ikke vært på veien ennå selv.
- intruder
- Posts: 5109
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Jompas logg
Får vondt i lår og legger ganske fort så mye av moroa er borte ...
Skal prøve å legge ei pute på setet for å få en bedre sittestilling , men årets første korte tur er unnagjort !
God sommer !
Skal prøve å legge ei pute på setet for å få en bedre sittestilling , men årets første korte tur er unnagjort !
God sommer !