tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by ojda »

Kan kansje fylle inn litt hva førsteinntrykk av KTM1290 vs Explorer gjelder.

KTM`n er overlegen i bremser, dempere og krefter. (Av adv-sykklene m 19" forran kommer Explorer kraftmessig på en god 2. plass etter KTM)
Den (KTM) har for mine 185 cm en mindre vind-støyende føreropplevelse.
Den har endel lavere tyngdepunkt (det er viktig for disse guttejentene som kjøper KTM ;-) ).
Og den har ikke minst en mye høyere pris. 240000 ca ink vesker kontra 185000 for Exploreren.
KTM`n har dessuten ikke kardang. Men det har ifølge eierne ingenting å si 8)

Det er jo ikke til å komme ifra at den orange er 3 år nyere, med 3 år mer moderne elektronikk og mekanikk.
Og det er ingen tvil om at det er en kjempeflott tursykkel, som på tross av forskjellene føles ganske lik
Exploreren hva sittestilling og kjøreegenskaper anngår.

Det er somsagt min Explorer nr 2. Har totalt 90.000 km tilsammen på de to har brukt opp den gamle 2012 mod, og i mitt hode er om ikke annet
Explorer en grei måte å spare drøye 50.000 kr på. Utseendet er smak og behag, men jeg foretrekker Triumphen.
Samt Kardang.

Prøv begge. De er flotte sykkler begge to \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by Snikkeren »

1352cc wrote:Tøff bike, ikler litt på den eg og. Men har du kjørt GS`n eller Explorer?
Kan spytte inn litt her jeg også da. Jeg siklet på Explorer'en helt siden jeg prøvde Ojda sin i 2012. Og hvert år på PreHøstTuren har jeg fått kjørt Explorer. Jeg hadde egentlig bestemt meg for at det skulle bli en sånn på meg. Men så prøvekjørte jeg KTM 1190 Adventure R. Kom ut på MC-deler torsdag etter jobb for å prøvekjøre, siden de har langåpent da. Men så fikk jeg ha sykkelen helt til søndagen, så jeg fikk testet den skikkelig.

Det hele endte med at jeg kjøpte meg en KTM 1290 Super Adventure, og jeg angrer ikke et sekund. På årets PreHøstTur fikk Busa Trond kjøre 1290'en fra Lom til Otta, og da kjørte jeg Exploreren. Det som overrasket meg da var hvor stor forskjell det er på de. Exploreren var som en gyngehest i forhold til 1290'en. Inn i sving gynget det opp og ned, før den satte seg. 1290'en er tight i demperne i forhold. Men ikke ubehagelig tight. Demperinnstillingene på 1290'en endres med noen tastetrykk. Kan velge mellom Sport, Street, Comfort og Offroad innstilling både på dempere og motor.

Og når vi kommer inn på motor. Det høres kanskje ikke ut som så veldig stor forskjell på papiret, men når jeg ga på med Exploreren, så føltes det liksom ikke som om det skjedde så veldig mye. Kanskje ikke så rart når man er blitt vant til 1290'en.

Jeg har fått testet hva 1290'en er god for på bane også. Tok den med på Arctic Circle Raceway 1 uke etter jeg fikk den. Der ble det 3 dager med banekjøring, og 1290 oppførte seg eksemplarisk. Til og med instruktørene var imponert over at det gikk an å kjøre en så stor sykkel så fort på bane.

Jeg har ikke kjørt GS'en. Kan godt være det er en knall sykkel, men etter å ha blitt vant til kreftene i 1290'en, så tror jeg det blir en nedtur med GS'en.

Og så kan jeg jo nevne at Busa Trond (som prøvekjørte 1290'en min) endte opp med å bytte inn Exploreren i en KTM 1290 Super Adventure. :mrgreen: :mrgreen:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by tshansen »

To solide tilbakemeldinger dette gutter. Jeg har som sagt alt for tynt grunnlag å uttale meg på.

Min forrige sykkel var en BMW S1000RR 2013 modell. Å kreftene i ktm'en er eller oppleves som langt bedre på 1290. Dette kommer nok av det elleville bunndraget. Men en ting er sikkert, jeg skal prøve gs'en når den blir mulig å prøvekjøre på ride
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by Elolz »

En ting jeg lurer litt på; hvorfor snakkes det så lite om Yamaha Super Ténéré blant adventurefolket? Er den dyr, dårlige tester, dårligere elektronikk/utstyr, ny modell, eller rett og slett utseendet? Virker som denne er gått helt i glemmeboka. :-k
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by tshansen »

Det er igrunn et godt spørsmål elolz. Den havner liksom litt i skyggen pga lite forandringer og ingen ting som utmerker seg som ekstremt på lik linje med en del andre sykler som prøver å overbevise om at de er best i dette segmentet.


For min del var igrunn denne aldri aktuelt, men der var mest pga utseende. Samme som at jeg sliter veldig med å like boxeren til BMW :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by 1352cc »

Mykje gode svar og et godt poeng fra Ojda med tanke på pris.
Fekk pris tilbud på en 1200GSA i høst og den va ca 287`etter 6`i avslag. Dog var det ikkje meir å hake av på utstyrslisten men BMW er flinke å legge opp slik at en er nesten nødt å ta alle pakkane dei tilbyr.

Etter det eg har forstått om 1290SA så er den nesten komplett fra butikken spes med tanke på elektroniske tilbehør? Er vel kun vesker en trenger utenom?

Super Tenere er også et aktuelt alternativ men når WC utgaven koster 230`så er det meir fristande med SA som har nesten 50HK meir og mykje meir avansert.

1190 Adv er også et alternativ som er med i tankene.

Prøvekjøring er jo seff det beste men når en bur ut i gok med 4t til nærmaste forhandle som har noken av dissa kandidatane så seier det seg sjølv at det er veldig vansklig å få ordna noke.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by Snikkeren »

Å kjøpe sykkel uprøvd er jo en sjanse å ta. Jeg har gjort det ved 2 anledninger før. Første gang da jeg kjøpte en GSX650F 2008 modell, og andre gang da jeg kjøpte en TDM 900. Man kan jo si at jeg kjøpte KTM 1290 SA'en uprøvd og, da jeg aldri fikk sett den live før jeg bestilte den, men sittestillingen er helt lik på 1190 Adventure syklene, så jeg visste jo at sittestillingen kom til å passe meg.

Jeg bommet litt da jeg kjøpte GSX650F'en. Ryggen min tålte rett og slett ikke den fremoverlente sittestillingen. Men TDM'en passet meg fint.

Jeg tror nok KTM 1290 SA'en passer til en rekke førere. Jeg er 175 cm høy, og stortrives på den, og LordShaft er vel rundt 2 m høy hvis jeg ikke tar feil. Det er en sjanse å ta, men jeg vil påstå at det er verdt å ta den sjansen. I verste fall må du selge sykkelen igjen, med litt tap. I beste fall får du en sykkel du kommer til å ha i mange år fremover.
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by 1352cc »

Nei uprøvd blir det vel ikkje, men det blir vansklig å få prøvd alle alternativa. Er no ikkje alle som har demo sykkler inne og så er det no noken som er utfordring med standar høgda. Er 176 og 1200GSA var ikkje kjangs uten at den var senket.

Siden du er hakket mindre en meg så rekner eg at 1290SA er ok for meg, men etter cycl-ergo så er det tå spissane som har kontakt med bakken?
Men korleis er det med prisen på 1290SA? ser den begynner på ca 230`men korleis er det når en krysser på tileggslista? er det slik som BMW eller er alt eletrisk inkludert uten om bagasje?

Super Tenere synest eg ser veldig bra ut men litt skeptisk etter at alle klagene på tam motor.

Explorer er jo priset godt og 7-8`kr så får en fikset demperene vist det skulle bli et problem.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by Snikkeren »

1290'en har det aller meste som standard. Det jeg kjøpte i tillegg var sidekofferter, toppkoffert, ekstra støvfilter til luftinntakene og selvfølgelig ny potte.

Jeg har skrevet litt om brukererfaringene mine med sykkelen på siden min. Det kan leses her: http://snikkeren-mc.no/ktm-1290-super-adventure-2015/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by tshansen »

Tilbakeblikk på en av de mange turene i sommer.

http://locatoweb.com/map/single/064858010

Hadde meg en god runde i dag. Satte kurset mot Eikelandsosen å tok ting litt på sparket etter det.
Det har vært særdeles mye dårlig vær, frue som jobber seint å generelt dårlig stemning siste tiden. Så det vra godt å få luftet pæra litt igjen. Levere og hente en liten som er relativt fersk i Barnehagen var litt mere utfordrende enn jeg hadde trodd.

Jeg hadde gløttet litt på google maps i forkant av turen. Tenkte jeg skulle kjøre et par plasser jeg ikke hadde vært før. Har en tendens til å styre unna plasser hvor jeg må snu å kjøre tilbake. Er liksom så greit når en kan kjøre rundt :roll

Rett før Holsundøy var det bråstopp. Veien bare stoppet i en liten snuplass :knegg
Men fy flate her var fine veier ut, samt en helt ålreit utsikt :thumleft

Image

Image

Det var noen partier med litt rullegrus i veien. Men det var ikke i selve hjulsporene, så jeg gikk klar. Men kom veldig brått på.

Når jeg nærmet meg Eikelandsosen bestemte jeg meg for å kjøre til Fusa og Strandvik, men før jeg kom så langt måtte jeg finne ut hvordan jeg kom meg bort til den berykta "fossen". Jeg kastet meg inn på en gangsti å kjørte gjennom en rimelig lav undergrund. Men jeg kom meg bort å fikk tatt noen bilder :knegg

Image

Image

Image

For de som er bedre kjent i området enn meg, så kommer du deg bort "bak" ambulanse garasjen :thumleft

Videre mot Fusa mener jeg å huske at jeg hadde sett en google earth rute hvor jeg kunne kjøre en grusvei over til Sævareid, slik at jeg skulle slippe å kjøre tilbake. Det kan jeg bare fortelle at var bomtur :-)å Jeg roter meg langt faen opp på en kyrasti som var merket med stort skilt. PRIVAT VEG!! :prf

Det var bratt, det var veldig løs grus, å jeg hadde veldig dårlige forutsetninger for å klare å snu biken, men mye jokking å forsiktighet løste jeg den floken også.
Innover lå perlende på rekke og rad. Fytte grisen så mye fine plasser. Smale veier, mye svinger og lite trafikk... Akkurat slik vi liker det :thumleft

Image

Huset lå på oppsiden av veien, naust, båt, kai osv lå på nedsiden av veien. :roll

Jeg leste på locatoweb'en min at Onkel skulle ha meg til å stoppe på kafeen her inne. Jeg kan ikke forstå annet enn at den heter "Handelslaget" ?? :scratch

Image

Her var det uansett stengt. Jeg har aldri vært her ute før, å jeg kunne heller ikke finne noe annet som lignet på en kafe i området. Så turen gikk videre tilbake til Fusa hvor jeg hadde sett en Spar butikk. Spar er jo kjent for å ha varmdisk :thumleft
Men siden jeg hadde parkert biken, kunne jeg like godt knipse noen bilder.

Image

Image

Det var et lite strekke her de holdt på meg tungt veiarbeid. Så det ødela litt av flyten i kjøringen. Litt synd, for det er ekstremt fine veier utover her. Svingte inn på Spar, parkerte traktoren på egnet sted, å tok av meg hjelmen til ellevill jubel fra de lokale heltene som satt på benken utenfor butikken. :P :p

De kan umulig ha vært noe mer enn 15 - 16 år. Det er første gang jeg kan huske at jeg har blitt plystret på av småjenter :lol Det var 5 smårips som tydeligvis ikke helt hadde lært seg kunsten å sminke seg enda, litt usikker på om det er mangel på frisører i området, eller om det er "inn" å gjøre slik selv om dagen. Men den periodiske rosa fargen de hadde pyntet lokkene sine med så lite gjennomført ut :redface

Image

Det ble ikke varm mat kan du si... =; Utvalget var særdeles dårlig, å den stakkars høna som lå der, kunne se ut som den hadde blitt grillet siden i går. Rundstykker, banan, skinke og vann! Sikker vinner!
Men det var ikke lett å nyte en bedre lunsj når 5 pubertetskrise jenter sitter å fniser, røyker og spytter ved siden av deg. Jeg spurte om røyken var god? :-k Det var den tydeligvis.
Det var bare å sluke i seg maten å komme seg videre, før jeg sa noe som kunne oppfattes som frekt :-# :x

Når jeg kom til Kilen, var det bare å lekke hart styrbord å nyte noe av det bedre vi har av veier her på vestlandet. Her ble det plutselig langt mindre fokus på bilder og turreferat. Når jeg får sånn flyt og glid i kjøringa er det vondt å stoppe :redface

Image

Fikk meg en pissepause ved Hjartnes. Det som skal inn, må ut før eller siden :mk

Var en flott liten brygge/badeplass rett nedenfor der jeg hadde parkert. Måtte selvfølgelig ned her å ta en kikk før turen gikk videre. Jeg vurderte en liten stund om jeg skulle hoppe uti, jeg har jo ikke badet i sjøen i år. (Kaldt vann er min kryptonitt) Selv om det var 19 grader i luften, så kan jeg skrive under på at det var knappe 5 cm i sjøen. Fytte helvete. Bare å glemme. Kom deg på biken å kjør videre!! :redface

Image

Kjørte Tysnes rundt etter dette. Herregud så herlig disse veiene er :yeyeye
Etter å ha kommet meg til Hodnanes kjørte jeg mot Onarheim, men i stede for å kjøre rett fram kjørte jeg over og tilbake mot uggedal. Dra meg i aftensangen, over her var det gøy å kjøre!! Her er også første gang jeg kjører. ;-)

Herfra ble det strake veien hjem via ølve. Fantastisk tur og vær! Blir spennende å se hva værmeldingene sier i morgen tidlig. Mulig det blir en liten utfart i morgen også :prf
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Moffa
Posts: 261
Joined: 16 Sep 2015 21:48
MC: 2019 - BMW R1250GiSelA Exclusive
Location: Langhus (Ski)

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by Moffa »

Samme her.... :?
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
LocaToWeb
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by tshansen »

Forbanna drit.... Jeg ser det at jeg risikerer at alt jeg har lagt ut av bilder har forandret seg, som gjør at jeg må legge inn alle bildene på nytt ](*,) ](*,) ](*,)

Satser på at de er synlig nå... :shock:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Moffa
Posts: 261
Joined: 16 Sep 2015 21:48
MC: 2019 - BMW R1250GiSelA Exclusive
Location: Langhus (Ski)

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by Moffa »

Der var bildene også ja... ;-)
Dette var herlig lesning \:D/ - som vanlig fra Lorden ;-)
Frister veldig med en tur vestover neste år ja :)
Takk for at du deler! =D> :smt038
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
LocaToWeb
Locked