tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: tshansen - *2 sykler i stallen*

Post by Gulars »

Formelen for antall motorsykler man vil ha er:

n+1 hvor n representerer antallet du har i dag. :)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: tshansen - *2 sykler i stallen*

Post by knutk »

Lett vs. tung sykkel har vært debattert mange ganger. Men det er vel som en olje-tråd, den kommer igjen og igjen...

Jeg skal ikke fortelle OP hva han skal like og hvordan han skal velge sykkel. Dog virker problemstillingen å ha mange likehetstrekk med egne erfaringer, så jeg forteller heller litt om hvordan mitt valg ble formet.

Etter å ha kjørt sykler rendyrket for asfalt begynte jeg å tenke på å skaffe en sykkel mer egnet til grusveger. Den skulle være smal for å lett komme forbi bommer og lettest mulig.

Første letingene begynte med 400 - 500 cc endunkere. Deretter begynte jeg å se på hvilken veier jeg ønsket å kjøre.
I utgangspunktet er en motorsykkel en doning med motor, og greia er at motor skyver sykkel, og jeg setter kroppen min oppå og følger med på lasset. Skyving og løfting av motorsykkel unngås med alle midler.

Av veier å velge mellom i mitt nærområde finnes der skogsveier trafikkert av skogsmaskiner. Vi snakker om redskap med ekstremt god fremkomlighet, og dette reflekteres av veistandard. Slike veier er utfordrende å kjøre på, og lett sykkel forenkler baskingen. Men greia er at etter å ha svettet seg frem i spaserfart havner man til slutt på en snuplass inne i skogen et sted. Underveis-delen er et salig slit, og når veien slutter havner man på et sted særdeles lite innbydende for en kafferast, og utsikt og omgivelser forøvrig bærer preg av en anleggsplass. Derfor gir jeg bang i slike veier, de gir meg ikke annet en en svett panne...


Størstedelen av veiene jeg ønsker å velge er veier som kan kjøres med en personbil eller SUV. I blant må man snike seg forbi en bom, men oftest er det fri ferdsel eller betalingsløsning.
Dette er veier som kan lede til idylliske steder, og man fristes til å ta med primus/termos og finne flotte steder for en rast eller mer..

Man kan kjøre på veiene uten å hjelpe sykkelen med fremdriften, og da ble plutslig behovet for lavest vekt redusert. I tillegg er adkomst til veiene spredt over et stort område, så transport etapper er en realitet. Sakte men sikkert innså jeg at ved å akseptere litt høyere vekt på sykkel ville jeg få en sykkel som var nesten like kjørbar på løst underlag, men fjernet lidelsen på transportetappene. Tatt i betraktning at for undertegnede vil transportetappene utgjøre 70-80% av totalt kjørelengde virket det som riktig valg for undertegnede. Valget falt på en BMW F800GS.

Etterhvert ble det dags å bytte ut min asfalt sykkel (K1300GT). Ny sykkel var ikke å oppdrive, så valget falt på en 1200GSA.

GSA er svært lettkjørt, også på løst underlag, så den fornuftige leser vil jo hevde at å ha GS i to størrelser er smør på flesk. Det er helt riktig, men hva er galt med smør på flesk?

Tanken var faktisk å kvitte seg med 800GS og strengt tatt kunne jeg dekke behovet med 1200GSA.

MEN.
Det gir en annen følelse å kjøre en lettere sykkel, enklere sykkel, smalere sykkel. Selv om 1200 vil handtere mine veivalg helt utmerket finner jeg det mer morsomt å kjøre den lettere sykkelen. Når den i tillegg er nedbetalt og jeg har plass til den i garasjen er dette en luksus jeg tillater meg uten større skrupler.

De fleste turene jeg kjører vil fortsatt havne på asfaltveier, iblant med pasasjer, og da er 1200 en bedre egnet sykkel.

Så i min boble er den lettere sykkelen med TKC80 dekk og 1200 på TKC70 en kombinasjon som passer perfekt.

Jeg er derfor helt på bølgelengde med @kant1.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: tshansen - *2 sykler i stallen*

Post by Epylypzon »

Nå må vi ikke svartmale sykkelkjøpet helt da :)
Det er jo trossalt en "stor" sykkel han har kjøpt seg, vet om flere som syns 690 blir for stort.

Men regner med deltagelse i "hardcore" til høsten igjen nå :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *2 sykler i stallen*

Post by ojda »

Vi svartmaler jo ikke sykkelkjøpet [-(
Vi prøver bare så godt vi kan å svartmale det forestående sykkelsalget =D>
Han er jo helt i ammetåka den gutten [-X
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: tshansen - *2 sykler i stallen*

Post by ArcticTiger »

Epylypzon wrote:Nå må vi ikke svartmale sykkelkjøpet helt da :)
Det er jo trossalt en "stor" sykkel han har kjøpt seg, vet om flere som syns 690 blir for stort.

Men regner med deltagelse i "hardcore" til høsten igjen nå :thumleft
Det ække størrelsen på utstyret det kommer ann på, men at du er god til å bruke det [-X
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: tshansen - *2 sykler i stallen*

Post by knutk »

Epylypzon wrote:Nå må vi ikke svartmale sykkelkjøpet helt da :)
Det er jo trossalt en "stor" sykkel han har kjøpt seg, vet om flere som syns 690 blir for stort.

Men regner med deltagelse i "hardcore" til høsten igjen nå :thumleft
Nå leser jeg svaret ditt som "litt glimt i øyet".

Håper ikke at innlegget mitt er svartmaling av sykkelkjøp.
Jeg har selv stor sans for lettere og enkle sykler, og synes de gir en form for kjøreglede som er vanskelig å definere i tester.
Men samtidig prøver jeg å påpeke at i mange tilfeller har de større syklene sin berettigelse.

Det undertegnede, og flere med meg, prøver å si er:
"Gratulere med en flott sykkel. Tror den vil gi kjøregleden en ekstra dimensjon. Men området hvor den kan brilliere er begrenset, så tenk deg om før du kvitter deg med GSA".


Ønsket tar på ingen måte hensyn til OPs budsjett situasjon eller familiesituasjon. Det kan kun han selv avgjøre. Men uansett avgjørelse håper jeg/vi på OPs deltagelse på neste Grustur i Øst. :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *2 sykler i stallen*

Post by tshansen »

Valget på ny sykkel falt helt å holdent på mulighetene det gir meg for den interessen jeg har akkurat nå. Det er å herje på gurs, sti, fjell osv! Det gikk opp mange aha'er for meg når jeg var på grusturen sist.
Jeg har mista gnisten når det kommer til å rulle x antall mil på asfalt vei. Jeg har liten eller ingen glede av småturer lengre og jeg gjør ikke annet enn å søke mot de små kyrastiene for å finne ut hvilken vei går den stien der?

Til slikt bruk, må annet redskap til. En 1 dunker er hysterisk mye lettere å skru på, den er en drøm å håndtere for en på min størrelse, samt at den ikke er alt for ubehagelig å kjøre 20 - 30 mil på om dagen. Hvordan dette blir når jeg skal kjøre flere uke i strekk gjenstår å se. Det gir også en annen trygghet når jeg kjører såpass mye alene på vanskelig underlag. Det er også noe økonomisk med å bikke ned en sykkel til 300.000,- enn en til 100.000 Jeg kan ha med meg mye det samme på en liten sykkel, som jeg har på en stor sykkel. Jeg må bare unne meg litt mindre luksus. Å skulle jeg ikke like det. Om jeg finner ut det neste uke, neste år, eller om 2 år... ja så kjøper jeg meg ny sykkel. Det er ikke verre enn det? :-k For meg er det ikke slik at sykkelvalg er endelig, eller skrevet i stein. Jeg driter 100 - 0 i hvilket merke som står på siden så lenge den dekker mine behov der å da.

Jeg er også typen som bruker mer enn 3 - 4 mil på å bestemme meg om dette er noe eller ikke. Jeg liker å gå "all in" for å teste om dette er bra eller dårlig. Jeg lytter naturligvis på andre sine erfaringer, men noen erfaringer må en gjøre seg selv. Jeg kommer til å bruke mye tid på Grusturer, TET ruten og den typen utfordringer. For akkurat nå, ser jeg ikke noe som er kjekkere på 2 hjul. Som Onkel sa, det er artig å se hvordan jeg er gått fra å være R sykkel posør på torget til å bli globetrotter på traktor. Vel, nå har interessen min spisset seg igjen, over på den vanskeligere biten av Adventure segmentet. Så kan vi vel alle legge litt skyld på KjetilH for å ha en liten finger med i spillet, men det kan vi ta på neste grustur.

Jeg ser heller ingen umulighet for at GSA kan bestå som sykkel nr 2. men akkurat nå pirrer det mere lysten å kjøpe seg en camper, slik at jeg kan kombinere friluft og sykkel i mye større grad. Samt ha med meg familien på mange av turene. For det har seg faktisk slik at jeg "må" kjøre mye av turene mine på egen hånd. Jeg har fri når alle andre jobber, å jeg har ikke tid å sløse vekk livet/fritiden min på å jobbe :-# Norge skal oppleves, nytes og kjøres i hver en krok. Jeg blir nok å melde meg inn i klubb etterhvert så jeg kan få litt mer kjøtt på beinet enn bare den teknikk treningen jeg driver med på grusplassen her jeg bor :redface

Vi har liksom alle mann låst oss på et oppsett og egne tanker om hvordan mcturer skal være. Hvorfor skal man ikke kunne dra sykkel på henger/i bil på de kjedeligste etappene? Hvorfor må man kjøre alt av veier man har kjørt 100 ganger før alltid? Mitt bruk er i endring, kan det forandre seg igjen? helt klart... har jeg tapt mye penger på sykkel, vil ikke snakke om det. Har jeg det gøy på veien.... helt forbanna sikkert \:D/ Har jeg mange gode venner i hele landet pga sykkel.... enda mere sikkert =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: tshansen - *2 sykler i stallen*

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: tshansen - *2 sykler i stallen*

Post by Kant1 »

tshansen wrote:
Vi har liksom alle mann låst oss på et oppsett og egne tanker om hvordan mcturer skal være. Hvorfor skal man ikke kunne dra sykkel på henger/i bil på de kjedeligste etappene? Hvorfor må man kjøre alt av veier man har kjørt 100 ganger før alltid? Mitt bruk er i endring, kan det forandre seg igjen? helt klart... har jeg tapt mye penger på sykkel, vil ikke snakke om det. Har jeg det gøy på veien.... helt forbanna sikkert \:D/ Har jeg mange gode venner i hele landet pga sykkel.... enda mere sikkert =D>
Individuell tenkning.... det er bra. =D>
Men individuell tenkning på tvers av "the establishment" er mer krevende å forholde seg til :lol: :roll:

Bare du blir happy er det greit, men du blir jo kanskje savnet på langtur da. Kanskje.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *2 sykler i stallen*

Post by tshansen »

Det varmer onkel, det varmer :lol:

Men over til noe annet! Noen som har en god anbefaling til USB lade uttak til sykkel? Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne å søke en gang. Må jo ha lading til mobilen, som forøvrig blir mountet til styret med quadlock og vil bli GPS på tannlegestolen
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: tshansen - *2 sykler i stallen*

Post by Tommas »

"the establishment" - er det de 2% av mcførere som er aktive på diverse forum :lol:

Tror nemlig de fleste gir blaffen, og ikke søker eller får andres bekreftelse på hva de burde kjøre eller hvordan de burde kjøre.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: tshansen - *2 sykler i stallen*

Post by mekkern »

tshansen wrote:Det varmer onkel, det varmer :lol:

Men over til noe annet! Noen som har en god anbefaling til USB lade uttak til sykkel? Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne å søke en gang. Må jo ha lading til mobilen, som forøvrig blir mountet til styret med quadlock og vil bli GPS på tannlegestolen
https://www.ebay.com/itm/Car-12V-5V-Dua ... 984?_ul=NO

Har montert et par slike på syklene og de har vært OK til epleproduktene mine.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: tshansen - *2 sykler i stallen*

Post by DrGreve »

Det var vel i den tiden jeg passerte 25 at jeg sluttet å bry meg om hva andre mente om mine valg, jeg gjør mine vurderinger og tar mine valg basert på disse vurderingene.
Kjør på og nyt den lille hesten, jeg støtter deg fullt ut selv om jeg ikke helt forstår valget :)
Det eneste jeg misliker litt er at sjansen for å møte deg langs veien er gjort mindre men jeg vet jo hvor du bor og en Vestlandstur blir det sikkert i fremtiden også :thumleft
Gratulerer så mye med ny hoy =D> :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *2 sykler i stallen*

Post by tshansen »

mekkern wrote:
tshansen wrote:Det varmer onkel, det varmer :lol:

Men over til noe annet! Noen som har en god anbefaling til USB lade uttak til sykkel? Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne å søke en gang. Må jo ha lading til mobilen, som forøvrig blir mountet til styret med quadlock og vil bli GPS på tannlegestolen
https://www.ebay.com/itm/Car-12V-5V-Dua ... 984?_ul=NO

Har montert et par slike på syklene og de har vært OK til epleproduktene mine.
Er disse koblet rett på batteriet? Tenker det kanskje hadde vært greit å hatt noe som var koblet via tenning!? Eller er det bare tull? Unødvendig ball?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *2 sykler i stallen*

Post by tshansen »

DrGreve wrote:Det var vel i den tiden jeg passerte 25 at jeg sluttet å bry meg om hva andre mente om mine valg, jeg gjør mine vurderinger og tar mine valg basert på disse vurderingene.
Kjør på og nyt den lille hesten, jeg støtter deg fullt ut selv om jeg ikke helt forstår valget :)
Det eneste jeg misliker litt er at sjansen for å møte deg langs veien er gjort mindre men jeg vet jo hvor du bor og en Vestlandstur blir det sikkert i fremtiden også :thumleft
Gratulerer så mye med ny hoy =D> :thumleft
Takk for det Doktor! Du skal nok ikke se vekk ifra at våre veier blir å møtes igjen på ene eller andre måten! Tror ikke denne sykkelen minsker eventyrlysten min! :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Locked