Inunf

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Inunf og apriliaen hans - fremgang!

Post by Joachim »

Mantis wrote: :shock:
Hva jobber så denne studenten med? :-k
Hvor mange unødvendige ting er det denne karen unngår å bruke penger på? :-k
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Re: Inunf og apriliaen hans - fremgang!

Post by Mantis »

Hehe. Det var mer spøk en revolver i de ordene :lol:
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Inunf og apriliaen hans - fremgang!

Post by Joachim »

Mantis wrote:Hehe. Det var mer spøk en revolver i de ordene :lol:
Den er god ;-)

Han skal jo hylles som en helt,for å ha klart å brukt så mye penger på sykkelen =D>
Last edited by Joachim on 02 May 2008 19:46, edited 1 time in total.
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
Gixxerman

Re: Inunf og apriliaen hans - fremgang!

Post by Gixxerman »

Dette begynner å se lovende ut :) Misunner deg egentlig mest den gaffelen tror jeg. Espen skal være meget dyktig så jeg tror du kan vente deg en rå front gitt :)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf og apriliaen hans - motor!

Post by inunf »

Jeg har fått gjort noe mens jeg har vært hjemme ja :D

Hvor jeg tar pengene fra? Jeg solgte MR2'en i høst. En del kommer derifra. Den finansierte jeg 100 % med egne midler. Hvor fikk jeg de pengene fra? Jeg jobbet på Plantasjen. Det fine med Plantasjen er at de er åpne på lørdag OG søndag. Ett av få steder der ufaglærte 18-åringer kan tjene 200 kr timen. I 2006 jobbet jeg 40 % på Plantasjen, i tillegg til å gå på skole og trene. Fritid har jeg sjelden, og ferie er et ukjent begrep. Det lengste sammenhengende fri jeg har hatt de siste tre årene er vel en uke. Dessuten er jeg usannsynlig gjerrig. Smører alltid matpakke, lager alltid middag selv av billigst mulig råvarer. Jeg røyker ikke, snuser ikke og drikker svært sjelden. Jeg spiser ikke snop, og jeg drikker ikke brus. Det er to ting jeg bruker penger på, apriliaen og ski. Alt annet blir prioritert bort. Jeg har nå fire år igjen av studiet mitt, alle de som gikk ut fra denne linja i fjor hadde sikret jobb med årslønn over 400 000 kr i året før de sluttet. Jeg ser ingen grunn til å spinke og spare for å skrape opp noen kroner nå, når fremtidsutsiktene er så gode. Jeg har alltid måttet jobbe for pengene, og det er jeg glad for.

Jeg kunne sikkert gått i en butikk og kjøpt en ny japansk 600 for den summen jeg har brukt/beregner å bruke på apriliaen. Det er jo flere her på min alder som har nye sykler. Joachim, Jeanette og Chris har kjøpt nye sykler, jeg velger å gå en annen vei. Ny sykkel er ikke et tema, jeg vil bygge MIN sykkel. SELV. Og jeg velger å tro at den kommer til å svinge og bremse bedre enn en ny 600, men det får tiden vise.

Gixx:
Fronten blir nok bra ja! Er veldig fornøyd med servicen jeg fikk av Espen, han virket veldig dyktig og profesjonell. Er egentlig mer spent på bremsene, har en mistanke om at det rett og slett blir overkill.

Denne pakken kom fra The Tuning Works. Servicen fra dem er den beste jeg har opplevt noen sinne. Dyktige folk, kvalitetsprodukter og lave priser. Her er det som lå i pakken til nærmere 20 lapper:

Image
Nye eksosventiler fra Cougar Red. Disse er mye mer holdbare enn de originale (som er en kjent svakhet). Gir litt mer effekt gjennom hele registeret. Dette er to sett, det ene er til en kompis.

Image
Nye topper med utskiftbare forbrenningskammere. Disse forbrenningskammerene er beregnet på 98 okt. bensin, og har en squish på 0,05 mm. O-ringene gjør at jeg slipper toppakning -> høyere komp.

Image
Mutter til styreakslingen i titan og bolter til kåpene i alu.

Image
Suzuki race kit sylinderpakninger. Disse er 0,9 mm tykkere enn standart, noe som igjen hever alle portene med 0,9 mm. Det gir mer toppeffekt.

Image
Mutrer og skiver til de nye toppene.

Image
Image
LighTech clutchhendel. Den var ikke billig...

Image
Image
Hyperpro styredemer og monteringskit. Den blir stående på venstresiden av ramma, slik som på gamle gixxere (om jeg ikke husker feil).

Så var det klart for å få gjort noe:
Image
Motoren fikk seg en grundig vask

Image
Image
Nye VS gamle eksosventiler. Det er "splinten" i det midterste bladet som har en tendens til å løsne, slik at deler av eksosventilen detter ned i sylinderen. På sykkelen til kompisen min hadde splinten løsnet, var nummeret før ventilene falt ned i sylinderen.

Image
Ny VS gammel topp. De nye toppene har rette hull til pluggene, noe som gir mer uniform forbrenning.

Image
Image
Image
Image
Måling av squish.

Image
Image
Image
Image
Image
Så ren og pen har den nok ikke vært siden den var ny. Kun ett problem. De nye toppene og sylinderpakningene gav en squish på 1,6 mm på høyre sylinder og 1,4 mm på venstre sylinder. Dette blir jeg nødt til å gjøre noe med, siden squish på over 1,0 mm er bortkastet. Jeg hadde siktet meg inn på 0,8 mm, så her må jeg til med andre sylinderpakninger for å få det riktig. Fortsettelse følger.

På fredagsmorgenen ble jeg vekket av en kar fra DHL som hadde en pakke til meg. Den kom fra Red Racing Parts:
Image
Fra venstre mot høyre, bakre rekke: Ny ekspansjonstank til kjøleveska, framdrev med 11 tenner og bryter til høyre holke. Denne har kun motor av/på og en knapp som egentlig er til starteren, men som jeg skal bruke til lyshorn.
Forran ligger det nytt bremseveskeresevoar til bakbremsen og bryter til venstre holke. Den har "resten" av funksjonene.

Image
På søndag vasket og polerte jeg motorramma og fløyta.

Her er grunnen til at jeg nevnte "ski" i innledningen:
Image
K2 Pontoon, kjøpt brukt på fredag. Det er vel bortimot de feteste (bredeste) pudderplankene som kan kjøpes for penger.

Image
Carvingski til de dagene det er hardt, telemarkski til toppturer og pudderplanker til de dagene da pudderet har lagt seg over Strandafjellet.

Image
Smått og stort, alle untatt ett av langrennsparene på bildet er samme modeller som har blitt brukt i verdenscupen. Synd at det er så snøfattige vinterer på østlandet.
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Inunf og apriliaen hans - motor!

Post by Joachim »

Snadder =D>
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Re: Inunf og apriliaen hans - motor!

Post by Hawken »

Dette blir bra inunf! :D Tipper du får sykkelen på veien før jeg får min tilbake fra verksted jeg! Da skal du få en valgfri kake av meg :P
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
Simen H
Posts: 626
Joined: 31 Oct 2006 21:55

Re: Inunf og apriliaen hans - motor!

Post by Simen H »

Sykt rått! Står respekt av dette! :D (må si jeg følger litt ekstra godt med i tråden din, siden du kjører storebroren og forbildet til sykkelen min 8) )
Gixxerman

Re: Inunf og apriliaen hans - motor!

Post by Gixxerman »

Prioriteringer såklart. Blir steike bra dette gitt :)

Angående overkill bremser, så får du bare kjøre ekstra fort hele tiden vettu :lol: Lysten på en slik upgrade selv en gang, men per idag blir sykkelen kun en bruksting :-/
Kristoffer
Posts: 269
Joined: 11 Oct 2006 15:38
MC: Cagiva Mito 2006
gått km 12000
Orginal
150 bakdekk gått 2000km

Re: Inunf og apriliaen hans - motor!

Post by Kristoffer »

Må si jeg gleder meg til å se den når den er ferdig;)
Nå: Cagiva Mito 2006
Kondemnert: Yamaha Dragstar 125 2004

http://www.mitoforum.org
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf og apriliaen hans - motor!

Post by inunf »

Takker. Bare den girkassa kommer nå så skal det bli orden på motoren ihvertfall. Litt verre er det med fronten, håper styrebroene blir ferdige snart. Begynner å se slutten nå, skal virkelig bli godt å få kjøre den!

Hawken: Kake høres godt ut, skal vi kalle det et veddemål? Jeg stiller med inunfs spesialitet, hawaii-kake, om du får igjen sykkelen din før jeg får hentet ut skiltet til min.

Gixx: Trodde ikke mopeder gikk "ekstra fort" jeg :lol: Nok en grunn til å kjøre 250, en tusenkubikker koster det litt mer å bygge om :P
User avatar
Chris
Posts: 1166
Joined: 25 May 2005 21:11
MC: BMW HP2 Sport
Location: Sandefjord

Re: Inunf og apriliaen hans - motor!

Post by Chris »

Stolt av å være din venn Odd Arne, helt sant! 8)
Uansett så må jeg bare si nok en gang at det du/dere driver med er helrått! Skjønner "lite" av hva dere sier til tider, men lærer jo så utrolig mye også!

PS: hopp på msn om du kan :)

Hawken: Hawaii kaka til Inunf er GOD! ta veddmålet! :D
x - '99 Aprilia RSV Mille
X - '07 Aprilia SXV 550
X - '07 Kawasaki Z750
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Re: Inunf og apriliaen hans - motor!

Post by Mantis »

Stolt av at Inunf bygger dette praktfulle vidunderet av en sykkel i Ålesund! Bare et steinkast fra hvor jeg selv bor.
Dette er står det faktisk respekt av! Har utrolig troen på dette prosjektet, og jeg følger med alle oppdateringer med falkeøyner! Dette blir bra!!! \:D/

I morgen skal jeg ta en telefon til Ghjørtz & Sønner, og jeg har troen på at jeg kan få meg jobb med en veldig god lønn!
Får jeg meg jobb der så skal jeg love deg jeg skal spare til jeg ligger å griner av sult og nikotinlyst, helt til jeg får en RS250 utenfor her! Bommbasta! Nå er jeg så innstillt på å få den sykkelen utenfor her at jeg gjør hva som helst for et eksemplar!

Følger spennt med frammover Inunf!
Igjen, respekt! :D
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Re: Inunf og apriliaen hans - motor!

Post by Hawken »

Da har vi ett kake-veddemål! ;-) Noe sier meg at du vinner, men da fortjener du jo en kake for alt det harde arbeidet du har gjort :)
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Inunf og apriliaen hans - motor!

Post by mekkern »

er det bare den ene sylinderen som har litt mye sqish klaring?
Post Reply