Borg - 2022

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
pelsen
Posts: 1106
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Borg - året's TET done! -> Bukkerittet neste

Post by pelsen »

Trondgv wrote:Kjøp deg denne så sparer du deg for banning neste gang du skal ha ventilen gjennom [emoji16]

https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000021505


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg hadde en slik, men når man må borre opp hullet i felgen for at verktøyet skal passe vil jeg kalle verktøyet dritt.
Det har havnet i søpla. :evil:
Denne type verktøy er kjekt å ha, men det må ha skikkelige toleranser og passe til bruken.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Borg - året's TET done! -> Bukkerittet neste

Post by Trondgv »

pelsen wrote:
Trondgv wrote:Kjøp deg denne så sparer du deg for banning neste gang du skal ha ventilen gjennom [emoji16]

https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000021505


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg hadde en slik, men når man må borre opp hullet i felgen for at verktøyet skal passe vil jeg kalle verktøyet dritt.
Det har havnet i søpla. :evil:
Denne type verktøy er kjekt å ha, men det må ha skikkelige toleranser og passe til bruken.
Da har du brukt det feil. Skru ut ventilen i slangen, skru inn dette verktøyet i stedet for. «Hetta» på verktøyet skal altså ikke brukes til å dra ut ventilen. Ikke sånn det et forklart på linken, men sånn har jeg gjort titalls ganger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
pelsen
Posts: 1106
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Borg - året's TET done! -> Bukkerittet neste

Post by pelsen »

Trondgv wrote: Da har du brukt det feil. Skru ut ventilen i slangen, skru inn dette verktøyet i stedet for. «Hetta» på verktøyet skal altså ikke brukes til å dra ut ventilen. Ikke sånn det et forklart på linken, men sånn har jeg gjort titalls ganger.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Da har du en annen versjon enn den jeg hadde, der var wiren festet til hetta, så den måtte nok gjennom hullet den også.
Hvis de hadde festet wiren til den delen som skrues inn i ventilen ville det vært brukbart. Eller hatt litt mindre diameter på hetta.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Borg - året's TET done! -> Bukkerittet neste

Post by Trondgv »

pelsen wrote:
Trondgv wrote: Da har du brukt det feil. Skru ut ventilen i slangen, skru inn dette verktøyet i stedet for. «Hetta» på verktøyet skal altså ikke brukes til å dra ut ventilen. Ikke sånn det et forklart på linken, men sånn har jeg gjort titalls ganger.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Da har du en annen versjon enn den jeg hadde, der var wiren festet til hetta, så den måtte nok gjennom hullet den også.
Hvis de hadde festet wiren til den delen som skrues inn i ventilen ville det vært brukbart. Eller hatt litt mindre diameter på hetta.
Hetta kan skrus av og på den andre delen hos meg. Wiren går bare gjennom hullet i hetta


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: RE: Re: Borg - året's TET done! -> Bukkerittet neste

Post by Epylypzon »

Trondgv wrote:
pelsen wrote:
Trondgv wrote: Da har du brukt det feil. Skru ut ventilen i slangen, skru inn dette verktøyet i stedet for. «Hetta» på verktøyet skal altså ikke brukes til å dra ut ventilen. Ikke sånn det et forklart på linken, men sånn har jeg gjort titalls ganger.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Da har du en annen versjon enn den jeg hadde, der var wiren festet til hetta, så den måtte nok gjennom hullet den også.
Hvis de hadde festet wiren til den delen som skrues inn i ventilen ville det vært brukbart. Eller hatt litt mindre diameter på hetta.
Hetta kan skrus av og på den andre delen hos meg. Wiren går bare gjennom hullet i hetta


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den jeg har fra biltema funker utmerket.

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
User avatar
Borg
Posts: 1675
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: RE: Re: Borg - året's TET done! -> Bukkerittet neste

Post by Borg »

Epylypzon wrote:
Trondgv wrote:
pelsen wrote: Da har du en annen versjon enn den jeg hadde, der var wiren festet til hetta, så den måtte nok gjennom hullet den også.
Hvis de hadde festet wiren til den delen som skrues inn i ventilen ville det vært brukbart. Eller hatt litt mindre diameter på hetta.
Hetta kan skrus av og på den andre delen hos meg. Wiren går bare gjennom hullet i hetta


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den jeg har fra biltema funker utmerket.

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Det er to typer fra Biltema. En som skrus på som "hetta" utvendig og en som skrues "innvendig" når ventilen er tatt av. Men selv med sistnevnte strede jeg da dekket, stivt som det var, la seg over ventilhullet. Hånden var rett å slett ikke saml nok:(
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Borg
Posts: 1675
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Borg - året's TET done! -> Bukkerittet neste

Post by Borg »

Test attachment
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Borg
Posts: 1675
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Borg - 2022

Post by Borg »

Sesongen er igang og da er det ikke mulig å utsette det lenger. Utstyret må frem og gjennom vårrengjøringa.

Tok ikke noe bilde av dressen, men etter Grustur i fjor var den så nedstøva at den knirka i både søm og glidelåser. Nå er den ren og klar for ny sesong. Må bare få inn beskyttelsen først.

Så var det to hjelmer som fikk ut innmat og en god vask. Gatehjelmen så ikke så ille ut, men enduro hjelmen så ut som dressen.

Ikke bra...
26A479B8-EC71-4C9E-961F-690C5C6147B2.jpeg
A01B2E69-F566-413E-92F5-B38E4F009243.jpeg
Her måtte det storvask til.

Innmat gikk på 30 grader ullvask og hjelmen fikk en omgang i kjøkkenvasken. Nå står ny hjelm på innkjøpslista, men frem til da hadde det vært greit om en var noelunde like ren når man tar hjelmen av, som da man tok den på.
508B4A55-5206-4186-A3FB-C0486BDA2551.jpeg
83DC7107-2F69-4628-A994-1540023A9B8D.jpeg
Da er det noe som er klart for sesongen + Speed Tripl’en fikk nye dekk forrige helg (legge på ny gummi når det er kalt funker dårlig).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Borg
Posts: 1675
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Borg - 2022

Post by Borg »

I fjord ble det 9016 km. Da er det bare å satse på flere kvalitetskilometer i år :)




Odo
SpeedT 14867
T7 14970
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Jonta
Posts: 536
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Borg - 2022

Post by Jonta »

Borg wrote: 19 Mar 2022 22:06 Da er det noe som er klart for sesongen + Speed Tripl’en fikk nye dekk forrige helg (legge på ny gummi når det er kalt funker dårlig).
Ta hjulet med inn, sett gummi'n foran ovnen.
I sommerhalvåret, sett hjulet i sola et par timer.
User avatar
Borg
Posts: 1675
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Borg - 2022

Post by Borg »

Jonta wrote: 23 Mar 2022 10:32
Borg wrote: 19 Mar 2022 22:06 Da er det noe som er klart for sesongen + Speed Tripl’en fikk nye dekk forrige helg (legge på ny gummi når det er kalt funker dårlig).
Ta hjulet med inn, sett gummi'n foran ovnen.
I sommerhalvåret, sett hjulet i sola et par timer.
Ja hjulet endte opp på varmekablene på badet til slutt. Frua bemerket den gode gummilukta den avga
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Jonta
Posts: 536
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Borg - 2022

Post by Jonta »

:thumleft
User avatar
Borg
Posts: 1675
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Borg - 2022

Post by Borg »

I går var det service på Speed Triplen. I år, som i fjord, ble denne tatt på AGM. Turen startet med 3 grader på Vestfold sia og fingrene var ikke 100% fornøyd, men resten av kroppen hadde det fint. Gubbejakka gjorde sin del av jobben.

Nå bomma sjåføren litt på tia og kom frem 10:40, 10 min etter service tidspunkt, men det snakket ingen om :redface

Spurte hvor lenge jeg måtte vente og fikk 3 timer til svar :( I neste øyeblikk fikk jeg et par nøkler i hånda og straks var smilet tilbake :smt045 Fikk tilbud om en Rocket, men følte mer på Tigeren i meg. Nå var ikke 1200 i hus ennå, så da ble det en 850. Slettes ingen dårlig kamerat det!
AE81DC22-E735-4152-A871-4E2ABF3AB323.jpeg
Etter å ha strammet opp et speil som var løst, var jeg på veien. Kursen ble satt mot det minst bebygde (helt ukjent i området), mens jeg forsøkte bli kjent med sykkelen. Kjente litt på turbulens, men så sykkelen hadde justerbar skjerm, så stoppet for å få justert den. Skjermen var festet med noen umbraco skruer, så måtte finne frem verktøyet under salen (det var lettere tilgjengelig enn på T7’en :thumleft ). MEN... skruen gikk jo bare rundt, og baksiden hadde samme skrue med samme dimensjon :-k hva tenker Triumph på, det er jo kun en nøkkel i den dimensjonen på sykkelen! Eh... litt flau så jeg det kun var å vippe skjermen ut å skyve den opp. Ingen verktøy nødvendig. Doh!! 8-[

Mens jeg pakket ned verktøyet kom en annen motorsyklist (på en stor GS) kjørende, han stoppet å lurte på om noe var galt. Uten å ta hele historien, fortalte jeg at jeg kun justerte vindskjermen. En samtale leder til den neste og etter å ha forklart sykkelen var til service å jeg hadde 3 timer å slå ihæl i ukjent mark, spurte han om jeg ville henge på til Strømstad.. ja hvorfor ikke. Turen gikk strake vegen (nei, ingen E-vei) til systembolaget. Nå hadde ikke jeg så mye plass, men litt ble det. Da vi kom ut igjen så jeg at denne store GS’en var en 3,1 liter (/10) :lol: Flotte er de og eieren kunne avsløre at dette var en av favorittsykklene hans!

Etterpå ble det et lite råd og jeg fikk tilbud om retur via den Blå-Gröna vegen, det hørtes jo spennende ut så kursen ble satt. Reisekammeraten viste seg som den perfekte turguide og foret på med historier om «dragetenner» langs grenseveien, fossefall, mølle (lurer på om det ikke har vært et par bilder her inne fra den tidligere), camping med gammel bensinstasjon mm.

Det ble tatt en rast ved fossefallet nær den Blå-gröna vegen og da ble det litt tid til å bli litt kjent med denne karen, som var en ihuga Honda tilhenger med et vidt spekter av sykler i interessefeltet (over 20 sykler i stallen er vel litt over gjennomsnittet).
E1AA18EB-9809-448B-A90F-720411475879.jpeg
Mens vi satt der tikket det inn melding om at servicen var ferdig, så da var det bare å komme seg tilbake. Men har man turguide så har man turguide, så da gikk turen via Fredriksvern :D

Etter å ha fulgt vestfoldingen trygt frem til AGM tok tourguiden farvel med meg. Nyservet sykkel ble hentet og kursen satt hjemover, for å se hvor langt snekkerene var kommet på mc/mancav’en.

Tiger’n? Var en kjekk sak det. Egentlig nok motor for meg. Måtte nok gjort noe med vindskjermen da jeg ble litt for lang og tok imot allturbulens i hjelmen, men denne var satt opp for en kort person. Den var senket og de hadde fått den godt ned, så er nok ikke noe problem for lave personer med et slikt oppsett. Sykkelen virket liten når den var så senket, eller også ikke så stor :)
Nå er det nok mer en touring sykkel enn noe offroader men en kjekk sak det er lett å trives på

Så da kan både AGM og den gjennomsnittlige Østfolding anbefales :thumleft
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1630
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Borg - 2022

Post by Spiritofwinter »

Moro å prøve noe nytt og veldig greit å kombinere det med service på sin egen MC :)

Tror nok problemet med vindskjerm og turbulens er et problem som går igjen med flere, vanskelig å lage en MC som passer alle på den måten. Heldigvis har flere funnet ut at justerbar skjerm er en god ide, gjerne i kombinasjon med flere størrelser skjerm. På KTM’en hadde jeg 3 forskjellige skjermer, ingen av de var perfekt for meg, men en var bedre enn de andre.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Borg - 2022

Post by ojda »

Artig med noe nytt ja, men å prioritere bort noen test-timer med Rocket'n må jo i beste fall være en glipp🤥
Ikke så ofte man får tilbud om ei slik kraftpakke🤗
Men du om det, bra ihvertfall å høre at Speed'n er klar for sessongen👍
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply