Ja, det blir spennende, drar ikke ut på 4-feltsen i 120 km/t med en gang... Det blir nok litt cruising gjennom sentrum, med kort vei hjem
Tekumseh's Blogg
- intruder
- Posts: 4290
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Yesss!!! Sesong 2021 versjon 2.0 i gang
Nais tu hør Tekumseh.....vibber under skinka er saker !
Selv vasket jeg Viragoen i går , startet den og oljelampa lyste ...
Som den pessimist jeg er antok jeg selvsagt det verste.....for lite olje selvfølgelig ....
hadde ei litersflaske med MC olje , i min verden er olje olje og da så !
En nabo kom innom og jeg måtte selvsagt berette om den heltedåd jeg hadde utført
Han så på flaska , detta er slik olje du blander i bensin på mopeder det sa han....Start for all del ikke motoren......
Vel , skrudde ut bunnpluggen og faanskapet havnet i en tom isboks.....
Ved åtte tida i dag kjøpte jeg 4 liter årnktlig Mc - olje og gikk nå der og ventet på naboen .
Men tok et par piller og la meg modig på garasjegolvet . fant et høl det ikke var mutter i og flaks hadde jeg ....bunnpluggen passet jo....
Skrudde den fast og fylte 3 , 25 liter ekte vare nedi hølet , forberedte sjøla på og prompte skilsmisse , vred på starteren og......der durte Viagraen som ei humle et minutts tid og
Jeg tør ikke sette meg på huk og sjekke nivået mens jeg tviholder i noe nær vannrett stilling på sykker `n ......
så nå venter jeg bare på at naboen med falkeblikket dukker opp....
Nær 70 og har alt tatt første skritt som MCskruer......DET kan værra no det gutt !
senga var smal som de fleste sengin...
og drengen var kåt som de fleste drengen
Selv vasket jeg Viragoen i går , startet den og oljelampa lyste ...
Som den pessimist jeg er antok jeg selvsagt det verste.....for lite olje selvfølgelig ....
hadde ei litersflaske med MC olje , i min verden er olje olje og da så !
En nabo kom innom og jeg måtte selvsagt berette om den heltedåd jeg hadde utført
Han så på flaska , detta er slik olje du blander i bensin på mopeder det sa han....Start for all del ikke motoren......
Vel , skrudde ut bunnpluggen og faanskapet havnet i en tom isboks.....
Ved åtte tida i dag kjøpte jeg 4 liter årnktlig Mc - olje og gikk nå der og ventet på naboen .
Men tok et par piller og la meg modig på garasjegolvet . fant et høl det ikke var mutter i og flaks hadde jeg ....bunnpluggen passet jo....
Skrudde den fast og fylte 3 , 25 liter ekte vare nedi hølet , forberedte sjøla på og prompte skilsmisse , vred på starteren og......der durte Viagraen som ei humle et minutts tid og
Jeg tør ikke sette meg på huk og sjekke nivået mens jeg tviholder i noe nær vannrett stilling på sykker `n ......
så nå venter jeg bare på at naboen med falkeblikket dukker opp....
Nær 70 og har alt tatt første skritt som MCskruer......DET kan værra no det gutt !
senga var smal som de fleste sengin...
og drengen var kåt som de fleste drengen
- intruder
- Posts: 4290
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Yesss!!! Sesong 2021 versjon 2.0 i gang
intruder wrote: ↑22 Jul 2021 18:15 Nais tu hør Tekumseh.....vibber under skinka er saker !
Selv vasket jeg Viragoen i går , startet den og oljelampa lyste ...
Som den pessimist jeg er antok jeg selvsagt det verste.....for lite olje selvfølgelig ....
hadde ei litersflaske med MC olje , i min verden er olje olje og da så !
En nabo kom innom og jeg måtte selvsagt berette om den heltedåd jeg hadde utført
Han så på flaska , detta er slik olje du blander i bensin på mopeder det sa han....Start for all del ikke motoren......
Vel , skrudde ut bunnpluggen og faanskapet havnet i en tom isboks.....
Ved åtte tida i dag kjøpte jeg 4 liter årnktlig Mc - olje og gikk nå der og ventet på naboen .
Men tok et par piller og la meg modig på garasjegolvet . fant et høl det ikke var mutter i og flaks hadde jeg ....bunnpluggen passet jo....
Skrudde den fast og fylte 3 , 25 liter ekte vare nedi hølet , forberedte sjøla på og prompte skilsmisse , vred på starteren og......der durte Viagraen som ei humle et minutts tid og jeg var blid som ei lerke
Jeg tør ikke sette meg på huk og sjekke nivået mens jeg tviholder i noe nær vannrett stilling på sykker `n ......
så nå venter jeg bare på at naboen med falkeblikket dukker opp....
Nær 70 og har alt tatt første skritt som MCskruer......DET kan værra no det gutt !
senga var smal som de fleste sengin...
og drengen var kåt som de fleste drengen
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Yesss!!! Sesong 2021 versjon 2.0 i gang
Holder du på å dytte sykkelen hjem, eller fungerte den fint?
- intruder
- Posts: 4290
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Yesss!!! Sesong 2021 versjon 2.0 i gang
Hæ......både Jammahha 500 og Tempo 50 durer og går helt hematt tell dørstokken.......har vel hørt om Prøysens " dørstokkmila " gutter ?
takk te n Prøysen ...å n Rotmo å sjøl om han egentlig ikke har en finger med i spillet her
takk te n Prøysen ...å n Rotmo å sjøl om han egentlig ikke har en finger med i spillet her
- Tekumseh
- Posts: 2072
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Yesss!!! Sesong 2021 versjon 2.0 i gang
- Det e på mæ du speinneintruder wrote: ↑22 Jul 2021 18:15 Nais tu hør Tekumseh.....vibber under skinka er saker !
Selv vasket jeg Viragoen i går , startet den og oljelampa lyste ...
Som den pessimist jeg er antok jeg selvsagt det verste.....for lite olje selvfølgelig ....
hadde ei litersflaske med MC olje , i min verden er olje olje og da så !
En nabo kom innom og jeg måtte selvsagt berette om den heltedåd jeg hadde utført
Han så på flaska , detta er slik olje du blander i bensin på mopeder det sa han....Start for all del ikke motoren......
Vel , skrudde ut bunnpluggen og faanskapet havnet i en tom isboks.....
Ved åtte tida i dag kjøpte jeg 4 liter årnktlig Mc - olje og gikk nå der og ventet på naboen .
Men tok et par piller og la meg modig på garasjegolvet . fant et høl det ikke var mutter i og flaks hadde jeg ....bunnpluggen passet jo....
Skrudde den fast og fylte 3 , 25 liter ekte vare nedi hølet , forberedte sjøla på og prompte skilsmisse , vred på starteren og......der durte Viagraen som ei humle et minutts tid og
Jeg tør ikke sette meg på huk og sjekke nivået mens jeg tviholder i noe nær vannrett stilling på sykker `n ......
så nå venter jeg bare på at naboen med falkeblikket dukker opp....
Nær 70 og har alt tatt første skritt som MCskruer......DET kan værra no det gutt !
senga var smal som de fleste sengin...
og drengen var kåt som de fleste drengen
- Det e på mæ du teinne
- Det e på mæ du speinne
Godt jobba. Et triks kan være å lene sykkelen opp mot husvegg med styret rett frem. Også liste seg av og bøye knærna (og høre at det knaker) og bøye seg ned og se på oljenivået. Sånn pleide jeg å gjøre på Savage'n. Men godt jobba!
Sykkelen rulla helt inn i garasjen på begge turene.
Tempo 50 står og gruer seg til å legges på operasjonsbordet enda... Om overlege Tekumseh glemmer noen deler inni f.eks...
Det gikk helt glimrende. Kjørte 2 - 3 mil første turen, opp gjennom barndomsdalen forbi både foreldre og besteforeldre, tanter og onkler og gamle venner - sånn i tilfelle jeg skulle behøve hjelp hjem. Men nei da, sykkelen går den.
I går kjørte jeg et par mil sørover på E6, deretter noen krokete smale asfaltveier tilbake. Stoppa og handla noe småtterier, så sykkelen var sånn har-vært-varm-er-på-tur-til-å-kjølne. Men starta på andre trampet.
Er snill med den enda til stempelringer og lager får rulla litt, så har ikke kjent på "draget," kun rusla den opp mot 120 km/t, ellers ligget i 60 - 90 km/t i 4:de og 5:te og finkjørt.
Forgasseren er pr nå teipa fast i luftfilterboksen iom at forrige eier kjøpte feil forgasser (ikke plass til muffe / overganger - han hadde brukt noen type smeltestrømpe) og den originale må overhales. Så jeg har bestilt K&N-filter (clamp-on universal) og veivhusfilter og kommer til å fjerne luftfilterboksen. Mulig det må dyses om litt, men det må jeg se på da. Så nå er det alltid med en rull elektrikerteip i lomma. Enn så lenge er det tett.
Må lage meg noe så jeg får sideveske på venstre side. Plastpose på styret var tungvindt
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- intruder
- Posts: 4290
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Yesss!!! Sesong 2021 versjon 2.0 i gang
Selv om jeg med oljeskiftet på Virago i friskt minne som den største mekkeprestasjonen jeg vet om må jeg nok innrømme at du er på nivå snart.......satana perkele....
Og du mener jeg skal sette `n opp mot en vegg , stå på kne som n Jesus Krist-jansen og kikke oppunder....
nei det får du fanken ikke meg til å gjøre.....njet
men om ei lirype flakser opp fra redet.......og jeg er til stede..
Men ta en Viagra på styrten , sette n mot ei dame som står skrevende ved veggen , sikte inn fælingen som peker oppover med glødende øye....
det ville være som manna fra himmelen........
og kanskje blir resultatet en liten gutt
håper jo alt årner seg til slutt....
ifølge n Rotmo er slikt shekden vare norda Oppdal......
Og du mener jeg skal sette `n opp mot en vegg , stå på kne som n Jesus Krist-jansen og kikke oppunder....
nei det får du fanken ikke meg til å gjøre.....njet
men om ei lirype flakser opp fra redet.......og jeg er til stede..
Men ta en Viagra på styrten , sette n mot ei dame som står skrevende ved veggen , sikte inn fælingen som peker oppover med glødende øye....
det ville være som manna fra himmelen........
og kanskje blir resultatet en liten gutt
håper jo alt årner seg til slutt....
ifølge n Rotmo er slikt shekden vare norda Oppdal......
Re: Yesss!!! Sesong 2021 versjon 2.0 i gang
Fint at den er iorden igjen. Stempelringer kan settes raskt med et skikkelig fullgassdrag. De er jo konstruert slik at sylindertrykket bidrar til stempelringenes press mot sylindervegg. Det er noen som hevder at fullgassdrag er bedre innkjøring enn prompekjøring. Jeg har prøvd begge deler og vet fremdeles ikke hva som er best.
Når det gjelder nytt luftfilter og dysing er det nok bare hoveddysa som kanskje må byttes. Det er bare på mye gass at åpent luftfilter betyr noe, men dette er jo en motor som går litt oftere på full gass enn de større.
Når det gjelder nytt luftfilter og dysing er det nok bare hoveddysa som kanskje må byttes. Det er bare på mye gass at åpent luftfilter betyr noe, men dette er jo en motor som går litt oftere på full gass enn de større.
- Tekumseh
- Posts: 2072
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Yesss!!! Sesong 2021 versjon 2.0 i gang
Hehe, må trekke på smilen litt innimellom Lirype, Viagra og kjærlighetsbarn, da er det bedre å få noen andre til å se på oljenivået jaintruder wrote: ↑24 Jul 2021 20:14 Selv om jeg med oljeskiftet på Virago i friskt minne som den største mekkeprestasjonen jeg vet om må jeg nok innrømme at du er på nivå snart.......satana perkele....
Og du mener jeg skal sette `n opp mot en vegg , stå på kne som n Jesus Krist-jansen og kikke oppunder....
nei det får du fanken ikke meg til å gjøre.....njet
men om ei lirype flakser opp fra redet.......og jeg er til stede..
Men ta en Viagra på styrten , sette n mot ei dame som står skrevende ved veggen , sikte inn fælingen som peker oppover med glødende øye....
det ville være som manna fra himmelen........
og kanskje blir resultatet en liten gutt
håper jo alt årner seg til slutt....
ifølge n Rotmo er slikt shekden vare norda Oppdal......
"Gudskjelov så gikk det bra det slutt"
Takk for tips / tanker. Overhala en Toyota Celica for 6 år siden, en 96-mod 1,8-liter, dvs bytta rådelager, kamlager (mener jeg å huske) og stempelringer (det var oljeringene og tette oljehull i stemplene som var synderen). Den brukte 1 dl olje på mila - og ble grei etterpå. Med den kjørte jeg rolig i ca 20 mil etterpå, før jeg bytta olje - da var det bånn gass. Tenkte å gjøre litt det samme nå, men kjenner det allerede er hardt å holde tilbake.pelsen wrote: ↑24 Jul 2021 22:09 Fint at den er iorden igjen. Stempelringer kan settes raskt med et skikkelig fullgassdrag. De er jo konstruert slik at sylindertrykket bidrar til stempelringenes press mot sylindervegg. Det er noen som hevder at fullgassdrag er bedre innkjøring enn prompekjøring. Jeg har prøvd begge deler og vet fremdeles ikke hva som er best.
Når det gjelder nytt luftfilter og dysing er det nok bare hoveddysa som kanskje må byttes. Det er bare på mye gass at åpent luftfilter betyr noe, men dette er jo en motor som går litt oftere på full gass enn de større.
Det er ikke hestene jeg er ute etter (kanskje man kan finne 1 ekstra HK i luftfilteret,) men at forgasseren skal få stabil mengde og ren luft. Og eneste alternativ er et sånt filter. Med original eksos håper jeg å slippe å dyse om, men fint om det bare er hoveddysa ihverfall da. Får vel sjekke pluggfarge, drag / gange, nysing og pottesmeller osv når filteret ankommer fra Tyskland sammen med noe annet småtteri fra Kedo - igjen.
Gikk meg på en annen smell i går, da jeg halvannen mil hjemmefra fikk bensinstopp. Satte krana over på reserve... Men den gang ei. ON er reserve og RES er ON... Så den var helt tom. Heldigvis har jeg en snill bestefar i 80-åra som gjerne ville gjengjelde tjenester og kom med bensin til meg etter en halvtime. Men MC-turen ble meget amputert.
Lurer på om forrige eier har fått til å snu noe 180 grader i krana. For OFF (i vannrett stilling) fungerer. Er ikke noe problem som det er nå, men det er noe med vanen også. Krana skal ned, og er på reserven når den står opp.
En time i skyggen i påvente av bensin
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Tekumseh
- Posts: 2072
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Yesss!!! Sesong 2021 versjon 2.0 i gang
Da kjørte jeg 1,5 timer sammenhengende i 28 plussgrader, ca 8 mil med varierende vei. Mye 60 og 70 og svingete først, og den siste mila etter E6 gikk i 80 - 90 opp mot 100 km/t. Så nå er jeg sikker på at jobben som er gjort er bra nok
Som sagt ny clutchwire og luftfilter på tur, da clutchwiren er strekt og clutchen derfor ikke maksimalt innstilt (mye dødgang.) Men den funker
Som sagt ny clutchwire og luftfilter på tur, da clutchwiren er strekt og clutchen derfor ikke maksimalt innstilt (mye dødgang.) Men den funker
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Tekumseh
- Posts: 2072
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Yesss!!! Sesong 2021 versjon 2.0 i gang
Har forresten kjøpt meg en sånn passasjer / bagasje-bøyle.
Men ble litt blå da den skulle monteres, det den skal festes i er skjært bort fra ramma..
SR500 i resten av verden har blinklysfeste lengre fram, men i Skandinavia (?) er blinklysene helt bak ved skiltet.
Dermed er disse ørene under setet "overflødige" og ikke så pene.
Der er blinklysene i store deler av verden
Sånn skal min se ut egentlig
Som bøylen skal være
Min
Min - under setet
Så planen inntil videre er å bruke et løftehåndtak (for midtstøtta) og få noen å kopiere det og sveise på "ramme" for sideveske i tillegg. Kanskje også lage et speilvendt for andre sia (hvis jeg kan ha veske der for bruken av kick-pedalen.) Plan A
Plan B er å få sveist på nye ører (mindre enn original) på ramma...
Plan C er å kjøpe noe å slenge over setet kun ved behov, f.eks en Jofama-bag.
Men ble litt blå da den skulle monteres, det den skal festes i er skjært bort fra ramma..
SR500 i resten av verden har blinklysfeste lengre fram, men i Skandinavia (?) er blinklysene helt bak ved skiltet.
Dermed er disse ørene under setet "overflødige" og ikke så pene.
Der er blinklysene i store deler av verden
Sånn skal min se ut egentlig
Som bøylen skal være
Min
Min - under setet
Så planen inntil videre er å bruke et løftehåndtak (for midtstøtta) og få noen å kopiere det og sveise på "ramme" for sideveske i tillegg. Kanskje også lage et speilvendt for andre sia (hvis jeg kan ha veske der for bruken av kick-pedalen.) Plan A
Plan B er å få sveist på nye ører (mindre enn original) på ramma...
Plan C er å kjøpe noe å slenge over setet kun ved behov, f.eks en Jofama-bag.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Tekumseh
- Posts: 2072
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Yesss!!! Sesong 2021 versjon 2.0 i gang
Jeg fant en Jofama-bag på Finn for 450,- inkl frakt. Passer dårlig på en veteransykkel, men nå har jeg hatt Kiwi-posen på styret to ganger allerede, og det er rett og slett farlig i 80-sona.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =225468967
Kjempefin tur etter småveier også i går, med en stopp for å ta bilde ved Mære Kirke.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =225468967
Kjempefin tur etter småveier også i går, med en stopp for å ta bilde ved Mære Kirke.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Posts: 2523
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Yesss!!! Sesong 2021 versjon 2.0 i gang
Flott sykkel det der! Godt du fikk årnan såpass raskt
Re: Yesss!!! Sesong 2021 versjon 2.0 i gang
Godt jobba! Morsomt å se at dette gikk raskt, nå er det bare å nyte
- Tekumseh
- Posts: 2072
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Yesss!!! Sesong 2021 versjon 2.0 i gang
Takk
Takk
Det har vært ei uke med 30 pluss her, så det er stort sett avkjølingsturer på kveldstid. Men det meldes mer enn halvering på gradestokken neste uke i tillegg til litt vått ovenfra, så det blir nok tid for å prøve den nye tekstildressen og mc-skoa også.
Raskt og raskt... ca 25 timer skruing, sikkert like mange timer research (leting og nedlasting av manual, verkstedshåndbok, delekatalog, lesing i forum, leting på youtube og delebestilling,) og over 7 ukers ventetid på deler grunnet lite erfaring ("dårlig planlegging.") Så det tok nesten 2,5 mnd (11 mai til 22 juli.)