Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by Bikeridr »

Jeg kjøpte en 3 liters ultravasker på Amazon for 1000-lappen. Inkl mva blir det likevel billigere å gjøre det slik enn å sende den avgårde. Vasket nettopp forgasseren til snøfreseren med min. Brukte "Kraftvask" fra Felleskjøpet og den ble både ren og pen :thumleft
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by pelsen »

Mikuni VM er ikke vanskelige å plukke fra hverandre og sette sammen igjen. Eneste spesialverktøyet som er kjekt å ha er JIS skrujern, dette ødelegger ikke de små stjerneskruene.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by Jonta »

Tekumseh wrote: 13 Jun 2022 07:52
Jonta wrote: 12 Jun 2022 19:24 Du vil gå fra SR 500 til SR 400, på grunn av eikefelger og mer retrolook?
Nei, kun pga EFI og ikke forgasser. Elsker sykkelen som den er, og håper jeg får en mer pålitelig sykkel når jeg overhaler originalforgasseren.
SR500 kom med eikefelger som valgmulighet i 1977, men de fleste hadde støpte alu/lettmetallfelger.
Så det morsomme med disse er at de ikke er retro, de har vært produsert så å si uendret i 45 år, og avsluttes i Japan i år med en Limited Edition :-)
mekkern wrote: 12 Jun 2022 22:28 Ville gått for w800- ingen tvil. Kremretro.
Ja, tiden vil vise. Mer gamp og mer motorsykkel, men også et annet prissjikte.
EFI ?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by mekkern »

Jeg forstår ikke disse problemene med forgassere.
Fix en gang- montere bensinfilter og kjør.

Ikke rørt forgasserene på 10 år etter fix.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by Tekumseh »

Bikeridr wrote: 13 Jun 2022 16:53 Jeg kjøpte en 3 liters ultravasker på Amazon for 1000-lappen. Inkl mva blir det likevel billigere å gjøre det slik enn å sende den avgårde. Vasket nettopp forgasseren til snøfreseren med min. Brukte "Kraftvask" fra Felleskjøpet og den ble både ren og pen :thumleft
Skal se om jeg får lånt en sånn, hvis jeg ikke får den ren nok på gammelmåten.
pelsen wrote: 13 Jun 2022 18:28 Mikuni VM er ikke vanskelige å plukke fra hverandre og sette sammen igjen. Eneste spesialverktøyet som er kjekt å ha er JIS skrujern, dette ødelegger ikke de små stjerneskruene.
Det høres lovende ut. Har JIS-jern i 4 størrelser etter motorreparasjonen i fjor sommer :-)
Jonta wrote: 14 Jun 2022 00:07 EFI ?
Ja, i 2014 kom disse med innsprut. Men kun solgt i Norge i +/- i 2016 virker det som. Stort sett farge svart eller gul (Yamaha Anniversary-farger.)
https://www.cycleworld.com/2014/08/26/2 ... fications/
mekkern wrote: 14 Jun 2022 06:58 Jeg forstår ikke disse problemene med forgassere.
Fix en gang- montere bensinfilter og kjør.

Ikke rørt forgasserene på 10 år etter fix.
Det høres lovende ut. Har iofs hatt en Suzuki Savage med gasser som var pålitelig. Den nøs litt, og kunne også gi pottesmeller men aldri noe problemer på denne måten.
Jeg skal gi gasseren en sjanse, og bensinfilter skal monteres ja. Problemet nå er at det er satt på en helt feil type i feil størrelse VM34SS vs VM36-168, kjøpt på Ebay, så den også være en fake-made-in-China-Mikuni.

Har bestilt repsett til bensinkrana (må bytte tilbake til den gamle) og repsett til original-gasseren, derav OEM-deler på de viktigste delene (membran, flottørsett osv.)

Sykkelen tusler og går og får for nok mye bensin, og kveler jeg den like etter oppstart er det gjort. Og da ryker pluggen etter +20 tramp og mye svette. Derfor kjøres det som sagt alltid med ny plugg i lomma. Da starter den igjen på første trampet.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by Jonta »

Javel du tenker på en nyere sykkel med injection, da skjønner jeg. Jeg er vandt med SR, å tenke søtti og tidlig åtti-tall.
Du nevner membran...det er vel ikke noe membran i VM gasseren?
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by Tekumseh »

Jonta wrote: 14 Jun 2022 16:40 Javel du tenker på en nyere sykkel med injection, da skjønner jeg. Jeg er vandt med SR, å tenke søtti og tidlig åtti-tall.
Du nevner membran...det er vel ikke noe membran i VM gasseren?
Ja, iom disse er produsert fra 1978 til 2020 sammenhengende, og kom med EFI i 2014, er det jo i prinsipp samme sykkelen. Men nå skal jeg gi forgasseren en sjanse. Det heter ikke membran kanskje nei, men jeg mente denne (og en lignende trekantet del):
cmemb.jpg

Har fått på nye dekk i kveld, Continental K112 bak 4.00 x 18:
dekk3.jpg
Plukka av skvettlappen bak, da den må være noe som er ettermontert - ser ikke skvettlapp på noen av de gamle brosjyrene jeg har.


Også bomma jeg litt takket være det store internett der det skulle være 3.25x19 fram, men jeg hadde kjøpt 3.50 x 19, Dunlop K70. Ble litt trangt mot skjermen, og den hjemmelaga skvettlappen fikk vike. men nå blir speedometeret rett ihvertfall.
dekk1.jpg
dekk2.jpg
Håper det blir bedre nå, da det gamle framdekket var fra 1992 (veteran i år) og bakdekket fra 1997.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by Jonta »

Merkelig å store forskjeller det er på motstanden i disse tennpluggene.
Fra omtrent ingenting, bare 1 ohm på BT Pluggen Brisk, for min Cagiva Elefant. NGK pluggene på ca 4.6 Kohm og Champion pluggene på ca 23Kohm. Til Champion pluggene til min Ducati ST2, på hele ca 42 Kohm.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by Tekumseh »

Jonta wrote: 16 Jun 2022 22:41 Merkelig å store forskjeller det er på motstanden i disse tennpluggene.
Fra omtrent ingenting, bare 1 ohm på BT Pluggen Brisk, for min Cagiva Elefant. NGK pluggene på ca 4.6 Kohm og Champion pluggene på ca 23Kohm. Til Champion pluggene til min Ducati ST2, på hele ca 42 Kohm.
OK, det må måles når irrudiumspluggen kommer.

Fant ut i går at jeg har fronten til en 87-ish SR500, så gaffelen er for 18" mens jeg har 19-toms framdekk. Da er det dekket jeg nå har kjøpt og satt på for i overkant av 2000 alt for stort. Får den jo ikke opp på midtstøtta!!

Så da blir det 2 nye lapper for et Heidaneu-dekk i annen dimm. Djisses hvor lei jeg blir!
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh: Bli så fette lei!

Post by mekkern »

Hvis fordekket er større så er den lettere å få på midtstøtta. Sykkelen din er så lett at den smetter nesten av seg selv når du trår den opp på støtta.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh: Bli så fette lei!

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 17 Jun 2022 09:43 Hvis fordekket er større så er den lettere å få på midtstøtta. Sykkelen din er så lett at den smetter nesten av seg selv når du trår den opp på støtta.
Den ligger alt for skrått på sidestøtta og står med begge hjula godt planta i bakken og litt ustabil på midtstøtta. 3 cm mer i diameter er det.

Så jeg har to valg. Nye gaffelbein av rett type (da må jeg lete lenge - ute av produksjon - og muligens ny framskjerm), eller nytt dekk.

Gaffelbeina er tørre og pene, bremsene er helt som de skal, nye lager i felgen osv, så enklest og billigst blir å bytte til 90/90-19 dekk. Men da får jeg ikke dette Dunlop K70-dekket som ble kjempestilig.
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Tekumseh: Bli så fette lei!

Post by haakeik »

User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tekumseh: Bli så fette lei!

Post by pelsen »

Kan du senke krona litt ned på gaffelbeina? Dette kan gjøres på mange sykler og gjør den litt mer lettstyrt.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh: Bli så fette lei!

Post by Tekumseh »

haakeik wrote: 17 Jun 2022 12:57 Dunlop K70 3.25-19
https://www.dekkonline.com/product/R-24 ... 432!3!!!!x!!
Joda, jeg kommer halvveis med det dekket. 3.25-19 har 665 mm diameter, og 3.50-19 har 675 mm.

90/90-19 er 645 mm, litt under 3.50-18 (650-ish) som sannsynligvis hører til denne gaffelen.

Alternativt kan jeg kanskje customisere skjermfestene litt og sette i senkesats i gaffelbeina, eller slippe opp gaffelbeina 1 cm i toppkrona.

EDIT - så denne etter jeg posta - Ja absolutt en mulighet:
pelsen wrote: 17 Jun 2022 13:10 Kan du senke krona litt ned på gaffelbeina? Dette kan gjøres på mange sykler og gjør den litt mer lettstyrt.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh Bestått eksamen - kun fagprøve igjen

Post by Tekumseh »

Fikk tatt opp gaffelbeina 13 mm (det går å ta mer) gjennom krona. Når sykkelen står på midtstøtta er fortsatt begge hjulene i bakken, men svinger jeg til en av sidene kommer hjulet litt opp av bakken. Nok til å smøre kjede osv.
Så får jeg borre ut festehullene til skjermen litt mer, og vri litt før jeg tighter boltene for å oppnå mer enn en lillefingernegl mellom dekk og skjerm. Så det får vel bare være sånn. Satser på prøvetur i helga.

Gaffelen har jo feste for kaliper også på høyre side, så det er noe annet enn SR500, kanskje XS750 Special eller noe (som har 3.25-19 dekk).

Fikk karakter 6 på Byggdriftereksamen, fikk vite det nå i kveld. Da er det kun fagprøven igjen :-)
Post Reply