Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by Jonta »

Kanskje litt seint, men det er et firma i Nederland som har mye til japanske gassere. Jeg har handla her til min Mikuni BDST. Og ser det ut som om han ikke har delen på nettsidene, går det an å spørre. Så har han den kanskje likevel...
https://www.frankmxparts.com/
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by Tekumseh »

Jonta wrote: 13 Jul 2022 12:39 Kanskje litt seint, men det er et firma i Nederland som har mye til japanske gassere. Jeg har handla her til min Mikuni BDST. Og ser det ut som om han ikke har delen på nettsidene, går det an å spørre. Så har han den kanskje likevel...
https://www.frankmxparts.com/
Takk for tips :-)

Bestilte trekant-pakninga på Kedo så fort jeg så den mangla, og den kommer i posten i morgen \:D/
Regner med jeg setter den sammen til helga, for det er noe hagearbeid m.m. på gang også. Må få unna en del før man skal ut i ferie i uke 30, så man virkelig kan ha ferie.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by Jonta »

Tekumseh wrote: 12 Jul 2022 21:13
Jonta wrote: 12 Jul 2022 15:43 Hjalp ikke med irridium tennplugg?
Det var den jeg satte i nå, så det vil vise seg.. ;-)
Samma her.

Frank mx. har dessuten gode priser uten EU moms, for oss, som enn så lenge er utenfor. Sender kjapt. jeg forøvrig venter på noen dyser derfra nå.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by Tekumseh »

Jonta wrote: 13 Jul 2022 23:12 Frank mx. har dessuten gode priser uten EU moms, for oss, som enn så lenge er utenfor. Sender kjapt. jeg forøvrig venter på noen dyser derfra nå.
Det noteres til neste gang det trengs deler :-)

Ferdig med forgasseren og krana.

Lett løsemiddelskada av forgasserrensen, men tror og håper det ble greit. Ser jeg bør ha nye gasswirer, så det er egentlig bare å bestille med en gang.
01crab.jpg
01cran.jpg
01cran2.jpg

Klar for montering:
01ferdich.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren er hel igjen

Post by Tekumseh »

Da er forgasseren påmontert sykkelen, sammen med bensinkrana.

Påtrekkswiren (gassvaier A) var selvsagt modifisert for å passe den andre Mikunien, og Biltema stengte 10 min før jeg oppdaga det. Må få tak i et nødsett for wire, mens jeg venter på nye wire som jeg må få bestilt i helga - begynner å gå hardt utover feriepengene denne sykkelen...
Grisete priser på wirene hos Yamaha, nesten 1000,- kr stk. Men Kedo har for ca halve prisen med frakt, moms og fortolling.
Så noen på Ebay også forresten, NOS til OK pris..

Først blir det nok nødløsning, kjører så lite likevel i 10 pluss og plaskregn for tia.
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-d ... 2000022953
002Carbyz.jpg
Lufteskruen ut 1 1/4 omdreining.

Sykkelen starta på andre trampet, men litt høy tomgang, så jeg stoppa den direkte. Justerte ned tomgang og starta etter ca 5 tråkk, høyt turtall, men slo av choke, da gikk den ned til rett turtall momentant.
Rusler og går greit på tomgang, responderer bedre enn den andre gasseren, men går ned litt senere etter man har gassa på. Gassa uten wire, ved å vri på wirefeste/akslingen og den er fjærbelasta, så det må være stempelet som går litt tregt selv om det så helt og pent ut.. Vi får se når den får kjørt seg litt, mye nytt inni.
002Petcockz.jpg
Krana må trutne litt også, så et ventilverktøy passa akkurat i slangen for å tette for den dråpen i minuttet som kom først. Det slutta å dryppe etter testkjøringa, men i tilfelle. Det er ingen OFF på krana...

Har ikke tilpassa bensinslangene enda, og mangler et par slangeklemmer. Satte dit bare en slangestuss med filter på for å teste.

Men så fant jeg en sprekk i coilen, og det er ikke like bra.. Quickfix blir å fuge sprekka med Tec7 som er vanntett og bortimot lufttett. På sikt må coilen byttes ut, om jeg kan oppdrive en OEM uten å betale en månedslønn.
002Coilz.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tekumseh's Blogg - En gasswire i manko

Post by pelsen »

Hvis gasswiren er for lang kan du jo bare flytte perla. Dvs klippe og lodde på en perle der den skal være.
Coilen bør skiftes, men du kan bruke en bilcoil hvis det er plass til en slik et eller annet sted på sykkern.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg - En gasswire i manko

Post by Tekumseh »

pelsen wrote: 16 Jul 2022 22:23 Hvis gasswiren er for lang kan du jo bare flytte perla. Dvs klippe og lodde på en perle der den skal være.
Coilen bør skiftes, men du kan bruke en bilcoil hvis det er plass til en slik et eller annet sted på sykkern.
Det er bytta til ei bittelita perle på den wiren som skal være der. Så derfor tipper jeg jeg finner noe som passer i det Biltema-settet når de åpner på mandag. Ellers er nå nye wirer bestilt, men det tar jo ei uke igjen da...

Skal ta coilen også etterhvert, kjøper nok OEM eller tilsvarende også der. Men det blir ikke akkurat nå. Prøver å fuge over med noe så det ikke kommer inn fukt, så får den bli med på neste bestilling..
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh's Blogg - En gasswire i manko

Post by mekkern »

Går den litt sakte ned på tomgang så skru blandingsskruen en halv runde ut
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg - En gasswire i manko

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 16 Jul 2022 23:48 Går den litt sakte ned på tomgang så skru blandingsskruen en halv runde ut
Det er notert, takk for tips igjen :-)
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh's Blogg - En gasswire i manko

Post by Jonta »

Oj, skikkelig sprekk i den coilen, da. jeg ville brukt 2 komponet lim, som nødløsning.
Ei brukt coil må vel være å oppdrive på en hugger i innland/utland. Sikkert mange like på forskjellige Yamaha modeller, fra samme tidsperiode.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg - En gasswire i manko

Post by Tekumseh »

Jonta wrote: 21 Jul 2022 00:11 Oj, skikkelig sprekk i den coilen, da. jeg ville brukt 2 komponet lim, som nødløsning.
Ei brukt coil må vel være å oppdrive på en hugger i innland/utland. Sikkert mange like på forskjellige Yamaha modeller, fra samme tidsperiode.
Takk for tips av lim.
Dessverre vanskelig å finne brukt coil iom denne kun passer på SR500 1978 - 1992. Merkelig annet OEM-nummer på XT500 fra samme år også, og den er ute av produksjon, mens den jeg skal ha fortsatt finnes å få kjøpt.
Koster en 1600,- for ny OEM coil på Motorspeed, så det blir en derifra etterhvert. Ser Kedo har en replica til 400 + frakt, moms og fortollingsavgift = ca 900,- kr. Tror jeg da satser 700 ekstra på den japanske som garantert varer i 40 år til.

Har fortsatt ikke somla meg til å få midlertidig fixa gasswiren, og nå er det vel bare snakk om et par dager før de jeg bestilte dukker opp. Har vært fullt opp den siste uka, med riving av en teglsteinsvegg i kjelleren, rydding for å gjøre klart til snekkering, hagearbeid og reparasjon av gressklipper (!). Håper å være ferdig i løpet av uka med alle MÅ-oppgaver så jeg kan gå ut i ferie på årntli.

Prosjekt bytte av høydereguleringsspak på Stiga Multiclip 50 SE:
stiga.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh's Blogg - En gasswire i manko

Post by Jonta »

Hugger i Hannover. Kjøper du via ebay, slipper du også momsgebyret.Her er det mye:
https://motorradteilehannover.de/?k=3299&lang=eng
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg - En gasswire i manko

Post by Tekumseh »

Jonta wrote: 22 Jul 2022 12:36 Hugger i Hannover. Kjøper du via ebay, slipper du også momsgebyret.Her er det mye:
https://motorradteilehannover.de/?k=3299&lang=eng
Der var det mye snadder ja. Tusen takk for linken. Dette er gull for en med lett OCD ;-)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg - En gasswire i manko

Post by Tekumseh »

Da er en kort prøvetur her i gata unnagjort. Fikk lura til den wiren som er, i påvente av de nye som kommer mandag eller tirsdag.

Starta lett, kvalte den / slo av choke for tidlig, starta igjen på ett tråkk. Høres stillere/mykere ut, som en helt annen sykkel. Tipper et par-tre HK mindre, men mer moment i bunn, og noe like god respons.
Turtallet gikk fortere og fortere tilbake ned på tomgang etterhvert som den ble prøvd og ble varm, men fortsatt litt senere ned enn på den andre Mikunien.

I 2.gear gjennom lang 30-sone lett oppoverbakke gikk den og vandra litt. Men motoren var kald og det er ca 10 grader og gråvær. Kan være blandingsskruen, men det virker som den liker seg best på 1.25 (1 1/4) runder ut på tomgang ihvertfall.

Gleder meg til å prøve varm motor i 80 km/t om den da vil ligge og vandre eller ikke. Skal ikke være falskluft heller da filter/gassermuffe er ny, og innsugspakning er ny. Vakumslangen er ny og bensinslangen er ny.

Tror uansett jeg kvitter med med VM36-forgasseren, og selger med wire og nytt ubrukt K&N filter.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren fungerer

Post by Jonta »

Kunne virke som falsk luft...
Hvor stor er orginal gasser'n?
På hvilket hakk, har du satt gassernåla.
Orginaldyser?
Post Reply