Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Kortvarig glede - motorhavari

Post by JK95 »

Huff, der var da en tragisk start på sesongen :shock: Imponerende positiv innstilling, det skal du ha :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Kortvarig glede - motorhavari

Post by Bikeridr »

Huff, kjedelige greier. Men flaks oppi alt, tross alt, at det skjedde i "rolige kontrollerte" former.
Kan dessverre ikke hjelpe deg med ny motor, men tvi, tvi..
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Kortvarig glede - motorhavari

Post by intruder »

Kjedelige greier slikt noe tekumseh.......felles skjebne det er fanden meg ingen trøst.
Har jo selv en Yamaha Virago nå , ikke noe slikt du er interessert i..

Skal ha øynene og kjeften oppe på Rundkiosken på Gjøvik på treffkveldene.

Gamlekara med gammelsykler møtes i haugetall der....og solidariteten med likesinnede er kanskje til stede. :thumleft

Men vi får tro det ordner seg lell....men gamle sykler det prater de nå lell ... :plystre
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Kortvarig glede - motorhavari

Post by ArcticTiger »

Dette var leit! Har du prøvd https://kedo.de/ de er spesialister på Yamahas 4-takt endonkere. Veldig greie å handle hos.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Kortvarig glede - motorhavari

Post by inunf »

Leit med sykkelen, flaks at det skjedde på et relativt gunstig tidspunkt. Håper det går greit med overhaling eller eventuelt skaffing av ny motor. Mulig Krangnes Motor kan hjelpe med motor?
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Kortvarig glede - motorhavari

Post by Tekumseh »

JK95 wrote: 13 May 2021 11:35 Huff, der var da en tragisk start på sesongen :shock: Imponerende positiv innstilling, det skal du ha :thumleft
Hehe, kan ikke sette meg ned å gråte heller. 20 pluss i dag og har tatt ut feriedag, hadde vært morsommere med en lang kosetur enn å stå i garasjen og plukke istykker noe som kan ta tid å få sammen igjen.. :-)
Bikeridr wrote: 13 May 2021 12:00 Huff, kjedelige greier. Men flaks oppi alt, tross alt, at det skjedde i "rolige kontrollerte" former.
Kan dessverre ikke hjelpe deg med ny motor, men tvi, tvi..
Takk. Kunne ikke skjedd på bedre sted, litt flaks må man ha.
intruder wrote: 13 May 2021 14:30 Kjedelige greier slikt noe tekumseh.......felles skjebne det er fanden meg ingen trøst.
Har jo selv en Yamaha Virago nå , ikke noe slikt du er interessert i..

Skal ha øynene og kjeften oppe på Rundkiosken på Gjøvik på treffkveldene.

Gamlekara med gammelsykler møtes i haugetall der....og solidariteten med likesinnede er kanskje til stede. :thumleft

Men vi får tro det ordner seg lell....men gamle sykler det prater de nå lell ... :plystre
Har sett tråden din ja. Har du funnet ut av hva som er ødelagt i motoren på den? Har faktisk kikka etter Virago, og ser det står en veldig billig Savage i Oslo, så backup-sykkel går å få tak i. Men tror faktisk jeg skal vente til jeg vet om det blir sykkel av denne eller ikke.
Ellers venter jeg til det dukker opp en nyere Yamaha SR400 eller om jeg skal rå på meg en Kawa W800 etterhvert, noe som er lagd etter 2010.
ArcticTiger wrote: 13 May 2021 22:53 Dette var leit! Har du prøvd https://kedo.de/ de er spesialister på Yamahas 4-takt endonkere. Veldig greie å handle hos.
Kedo har masse deler til SR-syklene ihvertfall, så det blir greit å få tak i pakninger osv. Motor kosta 33.000 eksakt det jeg ga for motorsykkelen... Så det blir nok ikke aktuelt.
inunf wrote: 14 May 2021 09:19 Leit med sykkelen, flaks at det skjedde på et relativt gunstig tidspunkt. Håper det går greit med overhaling eller eventuelt skaffing av ny motor. Mulig Krangnes Motor kan hjelpe med motor?
Skal høre med Krangnes, men tipper jeg må til Sverige, eventuelt Tyskland for å få tak på ny motor - hvis behovet er der.

Fikk motoren ut av ramma i går, og har akkurat fått av toppdekselet. Skal orientere meg litt om timing-merker før jeg slakker og drar av kamkjedet. Pluggen var litt hvit syntes jeg, men samtidig er jeg overbevist om at dette er gearboksrelatert og at det ikke er stempelet som låste bakhjulet.
Får vel opp toppen i dag, så da får man se hvordan det ser ut.
SRPlug.jpg
SRfram1.jpg
SRFram2.jpg
SRengine.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Kortvarig glede - motorhavari

Post by mekkern »

Like dan laget som XL til Honda... hadde blokken vært horisontalt delt hadde man sluppet å strippe sylinder og topp.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Kortvarig glede - motorhavari

Post by JK95 »

Om du behøver deler fra Sverige så bor jeg i Sundsvall, hjelper gjerne :thumleft
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Kortvarig glede - motorhavari

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 14 May 2021 10:34 Like dan laget som XL til Honda... hadde blokken vært horisontalt delt hadde man sluppet å strippe sylinder og topp.
Ja det kan ikke bli mer plukk enn det ble, hehe :-) Er XL også endunker?
JK95 wrote: 14 May 2021 11:55 Om du behøver deler fra Sverige så bor jeg i Sundsvall, hjelper gjerne :thumleft
Takker for det :-) Har svoger og svigermor i Sverige, men Sundsvall blir litt nærmere. Det gikk en prosjektsykkel på Blocket for 6000 SEK i går, men den rakk jeg ikke på (https://www.blocket.se/annons/stockholm ... t/95636499)

Har holdt på i hagen i hele dag, da fruen bestemte det, så jeg har ikke engang sett på sykkelen. Menjeg er ganske bestemt på at jeg må bare skaffe meg noe fra etter 2010. Jeg med mitt snev av OCD, lett Asperger og en rolig utgave av ADHD, får jo verden rasert om ting dukker opp uforutsett :-D Haha! Kawasaki W800 eller en SR400 med innsprut (etter 2012) står øverst på lista. Men jeg må bare gjøre pengetapet minst mulig.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Kortvarig glede - motorhavari

Post by Tekumseh »

Da er toppen endelig av. Og selvsagt har jeg ikke 12 mm langpipe for å få av sylinderen. Men det får bli på tirsdag når Biltema åpner.

Likte ikke belegget på den ene ventilen, forstenet belegg.
SRFUCK2.jpg
SRFUCK.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Opplever gleden ved å ha veteransykkel ;-)

Post by intruder »

Ser helst du går for 400....vil helst ikke bli minstemann kubikkmessig på forumet :redface

men liten tue kan jo velte stort lass da [-X
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Opplever gleden ved å ha veteransykkel ;-)

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 16 May 2021 17:49 Ser helst du går for 400....vil helst ikke bli minstemann kubikkmessig på forumet :redface

men liten tue kan jo velte stort lass da [-X
Haha, ja kubikk er viktig :-)

Vurderte akkurat som du en Royal Enfield Meteor 350 ved et svakt øyeblikk en kveld her, og var millimetre fra å bestille. Men ser at 20 HP kan kanskje bli i minste laget..
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Kortvarig glede - motorhavari

Post by mekkern »

Tekumseh wrote: 16 May 2021 16:28 Da er toppen endelig av. Og selvsagt har jeg ikke 12 mm langpipe for å få av sylinderen. Men det får bli på tirsdag når Biltema åpner.

Likte ikke belegget på den ene ventilen, forstenet belegg.

SRFUCK2.jpg

SRFUCK.jpg
Hmm.. funker ikke en forlenger? eller er "pipekroppen for stor? 3/8" eller har du 1/2"?

ser ut som motoren har gått litt "surt".. må nok gasses mer eller mulig tett luftfilter over tid?
Sjekk forresten oljedamp "fella"..

Ja 20hk begynner å bli snaut-bør ha en 30+..
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Kortvarig glede - motorhavari

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 16 May 2021 19:36
Tekumseh wrote: 16 May 2021 16:28 Da er toppen endelig av. Og selvsagt har jeg ikke 12 mm langpipe for å få av sylinderen. Men det får bli på tirsdag når Biltema åpner.

Likte ikke belegget på den ene ventilen, forstenet belegg.
Hmm.. funker ikke en forlenger? eller er "pipekroppen for stor? 3/8" eller har du 1/2"?

ser ut som motoren har gått litt "surt".. må nok gasses mer eller mulig tett luftfilter over tid?
Sjekk forresten oljedamp "fella"..

Ja 20hk begynner å bli snaut-bør ha en 30+..
Helt enig, burde faktisk vært nærmere 40, men endunkeren redder seg inn med momentet. Det blir ikke noe av Royal Enfielden, da kan man heller kjøpe en mye billigere 125 ccm og få tilnærmet samme opplevelse tror jeg.

Så det er ingen tegn på at stempelet har satt seg fast under kjøring pga for mager blanding / for varmt?

Kom på at jeg har et koppnøkkelsett i arbeidsbilen, så må dit en tur i løpet av formiddagen og sjekke.
Har prøvd et 1/4 sett med forlenger, men det sitter som F så jeg vred forlengeren 15 grader skjev. Må nok opp på minst 3/8 og ha pipe som passer i hullet / langpiper.
SRCYL.jpg
Bilde stjålet fra Ebay

Mulig jeg bytter stempelringer og oljering uansett når jeg først er oppe med den (hvis jeg ikke finner ut at den er tett som den er - må vel prøve bensintrikset). Samme med ventiltetninger, da jeg en og annen gang har fått røyksky uten like ved oppstart (om det ikke har noe med retur av olje å gjøre, kuleventil etc?)

Luftfilter (Hiflo) ble kjøpt inn, men rakk ikke å bytte før havariet. Men det blir gjort nå når den skal settes sammen igjen. Samme med ny muffe mellom luftfilter og forgasser, da det bare var brukt en smeltestrømpe som gikk i oppløsning nå når jeg kikka på den.

Tyske Ebay'ere har motorblokk og "gear-tromler" ser jeg, så det blir nok sykkel av det igjen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Tekumseh on 17 May 2021 10:19, edited 1 time in total.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Opplever gleden ved å ha veteransykkel ;-)

Post by mekkern »

Jeg vred av en 3/8" forlenger når jeg skulle ha opp XL600 motoren første gangen-de kan sitte helt for Jæ****..
bare påss på å ha 6 kant pipe og ikke 12 kant når du skal løsne den.. ;-)
Post Reply