Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tekumseh's blogg

Post by pelsen »

Tekumseh wrote: 25 Mar 2022 21:35
Bikeridr wrote: 25 Mar 2022 07:56 Ser ut til å bli ei helt OK bule, det der :thumleft

Mhp plugg, har du (tilgang til) glassblåser (fin/"myk" sandblåser), kan du prøve å blåse pluggen. Jeg måtte det på en gammel Suzuki GSX 750 E(kte)S(kit) jeg hadde. Den og spiste plugger til frokost inntil jeg fikk brukt glassblåseren på jobben til Pappa.
Rommet er ca 7 meter, og har delt det i 3, pga vi legger for hånd 3 - 5 cm avretting (bildet er tatt fra døra til garasje-rommet, som blir neste prosjekt.) Hele rommet hadde tatt for lang tid i en sleng, og massen ville tørka før vi var ferdig.

Ok, glassblåsing da for å "reparere" pluggen, eller for å forebygge?
mekkern wrote: 25 Mar 2022 08:55 Monter et hakk varmere plugg-UTEN radiostøydemping.eller forresten med etanolen i bensinen kan man også prøve et hakk kaldere også.

Har forøvrig gått over til kun å bruke Iridiumplugger.
Virker som de tåler litt mer "ugang" også.. men dyre.
Men god erfaring med dette firmaet: https://no.gsparkplug.com/?gltm_campaig ... 1648194857
Pelsen her på forumet foreslo faktisk irridium (NGK BR7EIX) tidligere, men de koster 700,- kr mot, NGK BP7ES som koster 70,-
Skal sjekke ut linken din :-)
Det er samme sjappa hvor jeg handler plugger. Hvis plugghetta ikke er byttet på en stund er det lurt å kjøpe med en i samme slengen.
"R"en i BR7EIX betyr vel at den er radiostøydempet, har ikke funnet noen irridiumplugger uten. Da passer det sikkert best med en plugghette uten motstand.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh's blogg

Post by mekkern »

User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg

Post by Tekumseh »

pelsen wrote: 25 Mar 2022 22:37
Tekumseh wrote: 25 Mar 2022 21:35
Bikeridr wrote: 25 Mar 2022 07:56 Ser ut til å bli ei helt OK bule, det der :thumleft

Mhp plugg, har du (tilgang til) glassblåser (fin/"myk" sandblåser), kan du prøve å blåse pluggen. Jeg måtte det på en gammel Suzuki GSX 750 E(kte)S(kit) jeg hadde. Den og spiste plugger til frokost inntil jeg fikk brukt glassblåseren på jobben til Pappa.
Rommet er ca 7 meter, og har delt det i 3, pga vi legger for hånd 3 - 5 cm avretting (bildet er tatt fra døra til garasje-rommet, som blir neste prosjekt.) Hele rommet hadde tatt for lang tid i en sleng, og massen ville tørka før vi var ferdig.

Ok, glassblåsing da for å "reparere" pluggen, eller for å forebygge?
mekkern wrote: 25 Mar 2022 08:55 Monter et hakk varmere plugg-UTEN radiostøydemping.eller forresten med etanolen i bensinen kan man også prøve et hakk kaldere også.

Har forøvrig gått over til kun å bruke Iridiumplugger.
Virker som de tåler litt mer "ugang" også.. men dyre.
Men god erfaring med dette firmaet: https://no.gsparkplug.com/?gltm_campaig ... 1648194857
Pelsen her på forumet foreslo faktisk irridium (NGK BR7EIX) tidligere, men de koster 700,- kr mot, NGK BP7ES som koster 70,-
Skal sjekke ut linken din :-)
Det er samme sjappa hvor jeg handler plugger. Hvis plugghetta ikke er byttet på en stund er det lurt å kjøpe med en i samme slengen.
"R"en i BR7EIX betyr vel at den er radiostøydempet, har ikke funnet noen irridiumplugger uten. Da passer det sikkert best med en plugghette uten motstand.
Tips om plugghette notert- takk :-) Skal prøve disse pluggene og se om ting endrer seg frem til jeg får gjort noe med hoveproblemet - gasseren.
Ah, det var billig! Ser også at den jeg betaler 70,- for på Mekonomen her koster 17,11 kr..

https://www.mekonomen.no/tennplugg-ngk-12704419

Takk for linken.
Last edited by Tekumseh on 27 Mar 2022 13:25, edited 1 time in total.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg

Post by Tekumseh »

Fikk prøvd den 100 meter i dag på grusveien her. Starta, også stoppa den da jeg tukla med choken, så fikk jeg ikke start. Ut med plugg, tørka og et tramp for å få bensintåka ut av plugghullet, for så å sette inn pluggen igjen. Da starta den. Så det gjelder å ikke kvele den før det har gått et par-tre minutter når den er kald.

Etter å ha gått 100 meter og noen minutter på tomgang, kunne den stoppes og startes om og om igjen uten problemer. Så det er jo forgasser, dyse og blandingsforhold som er problemet.

Men å finne en gasser som passer optimalt virker å være vanskelig. Eneste alternativ er vel å overhale den som sto på fra 1980 - de er ikke å få kjøpt nye lengre, merkelig nok.
Har lukta litt på Mikuni TM36-68, men hører forskjellige ting om den også. I utgangspunktet er den for stor, som den som står på nå, VM36-4.

Alternativt kan man rasere luftfilterboksen, få på K&N-filter og kjøpe supertrapp-potte.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh's blogg

Post by mekkern »

Er det noe feil med oem forgasseren?
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 26 Mar 2022 22:58 Er det noe feil med oem forgasseren?
Originalen fulgte med i ei eske sammen med oem bensinkran og en ekstra wire. Sto noe om at den var bytta pga tungstarta og ujevn gange.
Men problemet er at man ikke får kjøpt noen erstatningsgasser som passer rett på på disse - Mikuni VM34SS. Gasseren som står på VM36-4 er nok beregna på K&N-filter og åpnere eksos, da den egentlig er for stor.

Spørs om det blir å anskaffe et rep-kit til oem'en.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh's blogg

Post by mekkern »

Kan jo foreta en fullstendig rengjøring og sjekk av slitasje?
Er motor/luftfilter/ eksos standard forresten?
Har du rephåndbok med dysestørrelse og posisjon på nåleclips?

Hvis du vil kan jeg ta en runde på den.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 27 Mar 2022 00:20 Kan jo foreta en fullstendig rengjøring og sjekk av slitasje?
Er motor/luftfilter/ eksos standard forresten?
Har du rephåndbok med dysestørrelse og posisjon på nåleclips?

Hvis du vil kan jeg ta en runde på den.
Har boka digitalt, og ligger ute et par fine videoer på youtube. Tenkte kjøpe et repkit på Kedoparts uansett og gi den en sjanse. Men takk for tilbudet :-)

Standard eksos og oem filter.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg

Post by Tekumseh »

Våkna til 10 cm snø, men den virker å regne bort i løpet av dagen. Men gjør ikke meg noe, har de siste 10 m2 i kjelleren å legge isopor og vatre opp i dag, så vi får avretta / støpt den siste biten i løpet av kommende uke.

Skal også ta eksamen i Byggdrifterfaget 27. mai, og har igjen 6 innsendinger enda, så sykkelen kan bli litt bortprioritert i begynnelsen av sesongen i år.

Sitter og ser på repkit til forgasserern (altså den som ligger i ei pappeske - VM34SS) og må vurdere om man skal kjøpe en og en del fra Yamaha, eller om man tør satse på et billig sett fra Kedo i Tyskland ( https://ssl.kedo.de/php/art_detail.php? ... j6uko30917 / https://ssl.kedo.de/php/art_detail.php? ... j6uko30917) eller Vintagespoke i USA (https://www.thevintagespoke.com/shop/SR ... 522877.htm)

Så voldsomt mange meninger og misvisende info på div forum om TM36-68 gasseren som passer rett på, og om VM-serien som er den jeg har på akkurat nå. Kan bli sliten i de små grå av mindre. Gjengangeren er at alle som bytter forgasser også bytter luftfilter og potte for mer lyd og bedre aksellerasjon. Og det virker som majoriteten skriker jo større dyser jo bedre, og dette kjenner jeg igjen fra HD-verdenen, fet blanding, raka rør, mye lyd, god aks, men rykk og napp og pottesmell og luftfilternys og fis etter landeveien (der vi skal kose oss mest.)

Jeg vil beholde bunndraget og vil kjøre OEM. Det finnes bedre utgangspunkt for trimming enn en 30-hesters endunker, om det er det man vil.
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Tekumseh: 2080 kg avrettingsmasse og forgasser from Hell

Post by haakeik »

Jeg vil kjøpt rebuild kit og tatt det derfra. Først ultralydvasking, så montering av nye deler og tilslutt justering i henhold til manual.
https://www.siue.edu/~rsutton/SR/carbmod.htm
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh: 2080 kg avrettingsmasse og forgasser from Hell

Post by Tekumseh »

haakeik wrote: 27 Mar 2022 16:57 Jeg vil kjøpt rebuild kit og tatt det derfra. Først ultralydvasking, så montering av nye deler og tilslutt justering i henhold til manual.
https://www.siue.edu/~rsutton/SR/carbmod.htm
Takk for tips! Dette kan bli en nyttig link. :-)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh: 2080 kg avrettingsmasse og forgasser from Hell

Post by Tekumseh »

Ikke så lenge til avretting versjon 3.0 nå. Ser såvidt bakhjulet på SR'en på siste bildet der.

20220329_101700.jpg
20220329.jpg
Blir bra størrelse, selv om det blir 2:05 under taket.

20220329_101541.jpg
Litt isopor igjen. Kan lage mange Molotov-cocktailer av dette.

Fant forresten denne videoen i går kveld. Beskriver mye av feeling ved å kjøre SR.


Og denne fra samme fyr (som skriver på norsk og er svensk?) - Jeg ble lurt av Youtube-oversetteren:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Tekumseh on 14 Aug 2022 10:21, edited 1 time in total.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh: 2080 kg avrettingsmasse og forgasser from Hell

Post by Tekumseh »

Har forresten kjøpt billetter til det som blir min 12:e konsert av Rolling Stones. Blir en tur til Söta Bror aller sist på Juli.
De tre medlemmene Mick, Keith og Ron er jo tilsammen 230 år gammel, men tar du med resten av live-bandet blir gjennomsnittet 65 år, der kordame Sasha Allen på 39 drar det ned noe voldsomt. Blir første konserten med Steve Jordan på trommer, så det blir interessant.
Stones.jpg

Regner med vi får cirka samme utsikt som på denne videoen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh: 2080 kg avrettingsmasse og forgasser from Hell

Post by Jonta »

Er det SR 400 eller 500 du har?
Jeg mener at 500'n hadde samme motor som på offroader'n XT500....
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh: 2080 kg avrettingsmasse og forgasser from Hell

Post by Tekumseh »

Jonta wrote: 29 Mar 2022 15:16 Er det SR 400 eller 500 du har?
Jeg mener at 500'n hadde samme motor som på offroader'n XT500....
Det er SR500 ja, 80-modell.
Stemmer det, jeg satte inn gearkasserullene fra en XT500 da jeg reparerte motoren i fjor sommer. Muligens også TT500 fra sist på 70-tallet. Noen små forskjeller er det som farge på sylinder, muligens annen forgasser, og 3 mm offset framdrev osv - det har jeg glemt, at jeg skulle kjøpe lengre spacer i vinter.. :-)

Morsom motor, ogs skulle gjerne hatt en XT i stallen også, men de har blitt helt borti natta dyre.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=184581585
Post Reply