Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: On the road again

Post by Tekumseh »

ArcticTiger wrote: 15 Aug 2021 20:26 Høres ut som dritt i gassern ja.
Ja, skal få åpna den i løpet av uka og blåst rent. Så får jeg se hvilke dyser osv som er i samtidig.
mekkern wrote: 15 Aug 2021 20:38 Kan ikke lovprise ekstra bensinfilter nok....
Det er allerede innkjøpt.
pelsen wrote: 15 Aug 2021 20:49 bløt plugg tyder på at den får bensin, men kanskje ikke den dosen den skal ha. Rense ut møkka av gassern. :thumleft
Og tørke plugg har jeg dårlig erfaring med, det er mye bedre å gå inn i delekassa og hente en ny. Eller bare en annen plugg.
Det har skjedd mange ganger at en annen plugg har vært løsningen. Og den som ikke virket nå kan være fin neste gang...
Derfor er det alltid reserveplugg(er) med på tur med de gamle engelske syklene mine.
Ny plugg bestilt, lander hos Mekonomen i morgen. NGK BP7ES tror jeg den hette.
mekkern wrote: 15 Aug 2021 20:59 spesielt hvis du fant metallstøv i forgasseren-dette tar knekken på pluggen hvis det kommer inn i forbrenninga-kan ha gnist men den blir borte under kompresjon.
men hvor kom dette fra???
Ja, det lurer jeg også på. Blir spennende å se hvordan det ser ut inni den.
intruder wrote: 16 Aug 2021 17:09 Restart etter psykiatrisk repprasjon er no herk det å.......nåån tru førdundre meg je har mer einn ein plugg og ser reidde ut.... :smt025
Haha, tenner ikke pluggen, da må du gi den en skvett blå Virago-bensin, da blir det full gnist!
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Ny plugg gjorde susen

Post by Tekumseh »

@pelsen og @mekkern dere hadde rett. Ny plugg gjorde susen. Nå starter den letter enn noen gang. Og jeg som brukte en hel søndag på å trene høyrebeinet, og har et "runners knee" på den sida som jeg ikke har kjent på et års tid, haha, det koster å være kar.

Jaja, man må krisemaksimere litt. Men uansett jeg har ikke tatt opp forgasseren og sett om det er mer dritt i den - så jeg har noe å gjøre hvis det blir kjedelig i regnværet som er meldt de neste par dagene.

Pluggen som sto i var feil, NGK B7ES. Den jeg satte i heter NGK BP7ES og er den originale til sykkelen.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Ny plugg gjorde susen

Post by intruder »

original og original....millom linjen hass Hans R æ dekk førdømra meg uoriginale hele bunten oppi der.......

men meg er det ingen som spør.......neeeeeeeiiiida :---)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Ny plugg gjorde susen

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 18 Aug 2021 19:27 original og original....millom linjen hass Hans R æ dekk førdømra meg uoriginale hele bunten oppi der.......

men meg er det ingen som spør.......neeeeeeeiiiida :---)
Massevis av originaler her ja, Kristian Schravlevold, Konrad Vømmølbakken, Birger Skruddusvingen og Peder Storvømmølvold blant annet. De er helt besatt original, dvs original besetning i et lokalt spellemannslag. Og lenger oppi dalen finnes det fler.. Men det finnes vel sorten lenger sør også har jeg hørt ;-)
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Ny plugg gjorde susen

Post by pelsen »

Tekumseh wrote: 18 Aug 2021 17:49 Pluggen som sto i var feil, NGK B7ES. Den jeg satte i heter NGK BP7ES og er den originale til sykkelen.
Helt feil er den ikke, forskjellen er at elektroden til BP stikker litt lengre inn i forbrenningskammeret. Det er helt ufarlig å bruke B7ES istedet for BP7ES.
Irridium-versjonen heter BR7EIX, antakelig hadde dette vært originalplugg hvis den hadde vært tilgjengelig da sykkern var ny.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Ny plugg gjorde susen

Post by Tekumseh »

pelsen wrote: 18 Aug 2021 22:44
Tekumseh wrote: 18 Aug 2021 17:49 Pluggen som sto i var feil, NGK B7ES. Den jeg satte i heter NGK BP7ES og er den originale til sykkelen.
Helt feil er den ikke, forskjellen er at elektroden til BP stikker litt lengre inn i forbrenningskammeret. Det er helt ufarlig å bruke B7ES istedet for BP7ES.
Irridium-versjonen heter BR7EIX, antakelig hadde dette vært originalplugg hvis den hadde vært tilgjengelig da sykkern var ny.
OK, takk for info om plugg :-) Skal kjøpe opp et par å ha i reserve, en i verktøyboksen på sykkelen.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Planlegging av man-cave

Post by Tekumseh »

Kjøpte hus for ca et års tid siden, og begynner å bli ferdig med hovedetasjen. Under hele grunnflata er det kjeller - blanke ark. Hele kjelleren er kledt med hiller-plater på veggene (treull,) og gulvet er uisolert betonggulv. Takhøyde er i overkant av 220, så jeg regner med å få takhøyde på mellom 200 og 210 når jeg er ferdig, alt etter hvordan jeg gjør det med taket.

Fikk i går overslag over pris på isolering og avretting av kjellergulvet, 1000,- pr m2, hvis jeg innhandler isopor og armering og legger til det selv.

Blir ei kjellerstue på ca 27 m2, og garasjen på 19 m2 blir til garasje/hobbyrom, med dør mellom. Garasjeporten blir på sikt kledd igjen, med ei meters ytterdør for å holde bedre på varmen. Har allerede installert vedovn i det som blir kjellerstua, så det blir slutt på å skru motorsykkel i minusgrader.

Lang ventetid hos murerfirmaet, men håper å få gulvet greit før det blir frost ute pga lufting / tørk osv, også må noe av alt jeg samler på av rot og skrot oppbevares ute et par dager..
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Planlegging av man-cave

Post by ole m. »

Eget rom for bla. å skru på mc blir bra. :thumleft

Skal du pigge opp eksisterende gulv, eller tenker du å isolere og lage nytt gulv over? Hvordan blir oppbyggingen av gulvet? Hva gjør du i tak og på vegger?
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Planlegging av man-cave

Post by Tekumseh »

ole m. wrote: 20 Aug 2021 16:36 Eget rom for bla. å skru på mc blir bra. :thumleft

Skal du pigge opp eksisterende gulv, eller tenker du å isolere og lage nytt gulv over? Hvordan blir oppbyggingen av gulvet? Hva gjør du i tak og på vegger?
Jeg pigger ikke opp pga jeg får over 2 m takhøyde som det er. Det blir veldig mye dyrere, eller et par måneder med drittjobb om jeg skal pigge og grave meg ned under huset.

Isopor 5 eller 7 (8?) cm
Armering (litt finere enn klassisk rutet armeringsjern)
Avretting ca 2-3 cm oppå der.

Så er jeg usikker på om det blir folie eller matter for gulvvarme, med enten laminat eller parkett - gulv som tåler gulvvarme.

Garasjegulvet skal males. Tipper jeg kan helsparkle oppe på avrettinga, så grunne for så å male.

I garasjen er det teglstein på ene veggen som jeg pusser med mørtel og maler.

Resten er hillerplate, så da blir det papp, standere, glava og smartpanel.

Kjellerstua skal være delvis i retro utførelse, da jeg har mye møbler og effekter fra 60/60/70-tallet. Så på en vegg blir det Kina-panel (fattigmannspanel.)

Resten blir enten fas-panel eller Smartpanel Multifas. Der er det også hillerplate som skal få papp og isolasjon først.

To gamle kobla-vinduer skal byttes med nye med lufteventiler.

I taket er det pr i dag gammelt gjenbrukt panel. Her skrur jeg opp gipsplater og sparkler og maler. Alternativt hadde jeg tenkt å henge ned gipstak på kroker for lydisolering, men tror jeg trenger takhøyda. Skal også delvis brukes som musikkrom / øving / studio.

Garasjetaket er gips fra før, mulig jeg bytter ut de platene da de har maange år på nakken. Ihvertfall sparkles og males.
Last edited by Tekumseh on 20 Aug 2021 22:06, edited 1 time in total.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Planlegging av man-cave

Post by intruder »

tungt fordøyelig lesestoff er nå min mening... :erte
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Planlegging av man-cave

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 20 Aug 2021 19:56 tungt fordøyelig lesestoff er nå min mening... :erte
Ja, det ble litt langt og innvikla. Her er kortversjonen.

Kjellerstua som skal få isolert gulv, isolasjon og panel på vegger og gips i tak. Nye vinduer:
IMG_20210820_193539.jpg
IMG_20210820_193520.jpg
Garasjen som skal få isolasjon og smartpanelplater på veggen på ene sida, murpuss på andre sida. Isolert og malt gulv. Nytt vindu:
IMG_20210820_214956.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Planlegging av man-cave

Post by intruder »

Misforstå meg rett....liker å lese om folk sim tar i og årner opp..
Ser egentlig at det er akkurat slik i min kjeller fra 1983 også.....bare et par containere godis for mye !!
fint levert futt
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Planlegging av man-cave

Post by Tekumseh »

Fintur på 8,5 mil i dag, fint og friskt i 10 - 13 pluss. Smal og svingete, noe grusvei, og noe 20 år gammel hullete asfalt.

Dro sykkelen oppover mot toppfart på et par rettstrekker, og den fungerer bra, litt som Savage'n, bare at den sikkert har 20 km/t mer å gi (ga meg der, må ha bedre vei for å ta den helt ut.) Ser på tripteller at den antagelig vil passere 40.000 km på neste tur.

Tok på min nye "retro-hjelm," en Biltwell Gringo, med visir som kneppes på. Luftig og fin, men det plystrer konstant i gapet mellom visiret og hjelmen. Også må jeg kneppe av og på for å på med brillene - men det er en bagatell. Ellers har jeg helt forelska meg i Halvarssons Seventy-jakka og Rider Pants-buksa. Sitter som støpt og er kjempebehagelig, til og med med ryggplata og de andre beskyttelsene. Men det er 15-grader-plussklær, ble litt for kaldt i dag, så jeg burde tatt det nye tekstilsettet mitt istedet, Lindstrands Hamar og Volda - virker også være et veldig bra sett til en billig penge.
tstts.jpg
Tissepause
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Planlegging av man-cave

Post by mekkern »

herlig. :thumleft
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Planlegging av man-cave

Post by intruder »

I helga har en del gammal-Kawakarer hatt treff på Skurven på Helgøya :thumleft

De hadde kjempevør og et fint treff der
Post Reply