Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2401
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

Onsdag ble det omsider gjort oljeskift. Glemte selvsagt å sjekke dette grovfilteret som ligger i ramma, men det ble sjekka i fjor. Note to myself til neste år.
IMG_20250430_143044.jpg
To tappeplugger, en foran og en bak. Teip leder oljen ned i karet i stedet for bak beskyttelsesplata under ramma. Må jo av med deksel til oljefilteret på sida av motoren også, så det er egentlig 3 steder det renner... Men i år ble det ikke noe søl på eksosen - kun på gulvet.


I år valgte jeg å bruke det gamle HiFlo-filteret jeg har hatt liggende noen sesonger, da jeg egentlig kjører kun med original. Skal bli interessant å se om forgasseren oppfører seg annerledes, at det er mer luftgjennomstrømming eller ikke.
IMG_20250430_143606.jpg
Nytt vs gammelt (oem som sto i fra før)

IMG_20250430_143638.jpg
Litt små skittent...

IMG_20250430_143657.jpg
Ikke kjempeille inni her

IMG_20250430_143911.jpg
Ferdigmontert HIFlo luftfilter


Neste år igjen må jeg huske å kjøpe nye kobberringer til oljepluggene og luftinga på oljefilteret.

Nå er det kun bytte av bremsevæske og lufting igjen, så skal jeg si meg fornøyd.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2401
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

Og i går fikk traktoren ny motorolje. Her har jeg vært slapp i vinter og glemt å peile olje.. Så det var lite trykk på oljemåleren da jeg lot den gå varm før jeg skulle tappe av, og det ante meg hva det var. Det var bare 2 av 3 liter igjen på motoren.

BM3.jpg
God klaring under, så man slipper ligge i grusen ;-)


Så på Biltema i huj og hast (kjent gjøremål) og kjøpe en 6-kant 25 mm (disse 12-kantene ødelegger mer enn de er til nytte...) for å få ut bunnpluggen. Også ble det noe herk i hagl, regn, snø og sol for å få av o-ring til oljefilteret, og ikke minst å få inn en ny... Og idiot-søking på nett etter hvilken vei filterinnsatsen skal stå - noe som hadde bare en mulighet i praksis pga gjennomgående bolt.... Jaja, alt skal læres.

3 liter fersk mineralolje 10W-30 fra Biltema og én liter til gode til påfylling under vedarbeidet neste vinter. Utført - check.

BM2.jpg
Fint vær imellom haglskurene

BM1.jpg
Pakninga mellom blokk og oljefilterhus var ikke av den enkle typen...


Bilen fikk ny olje for 3 uker siden, så nå er det kun motorsaga som venter på en service (har utsatt det i 2 mnd, og i fjor ble det ikke gjort i det hele tatt.)

IMG_20250416_141503.jpg
Her kjører jeg på litt annet enn Biltema-varer

IMG_20250417_132249.jpg
Kaffekopp med kald kaffe hører med - for man glemmer jo den når man holder på..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Tekumseh on 05 May 2025 10:09, edited 1 time in total.
User avatar
intruder
Posts: 5109
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg

Post by intruder »

Veldig hyggelig å se at du er i sving...jeg har bare vært i Dala i går på glade maidager i går hvor deler av gågata var forbeholdt motorsykler...
mye gammalt lækkert og lite skjermer a la Tesla osv :thumleft :thumleft
Ellers mye stands av ymse slag ellers også !
User avatar
Tekumseh
Posts: 2401
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 04 May 2025 12:18 Veldig hyggelig å se at du er i sving...jeg har bare vært i Dala i går på glade maidager i går hvor deler av gågata var forbeholdt motorsykler...
mye gammalt lækkert og lite skjermer a la Tesla osv :thumleft :thumleft
Ellers mye stands av ymse slag ellers også !
Kan tenke meg det var litt å se på der. Dere har hatt fint vær også? Her har det vært 5 grader noen dager og skikkelig "aprilvær" med sol, snø, sludd, hagl og regn. I dag regner det sidelengs og er 3 grader..

Blir vel en tur ut med lille SR når det blir over 10 grader, liker meg helst over 15.. ;-p
User avatar
intruder
Posts: 5109
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg

Post by intruder »

Hans Rotmo hadde jo også sin frigjøringsdag ... utrolig den karen =D>
God nasjonaldag da ! :thumleft
User avatar
Tekumseh
Posts: 2401
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

Hehe, ja, og Terje Tysland har også ei låt som heter Frigjøringsdagen.

Takk og ha en fin nasjonaldag selv :-)

Terje Tysland:



Hans Rotmo:
User avatar
intruder
Posts: 5109
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg

Post by intruder »

Jompa fra Alta har tenkt seg nedover til Triumphtreff i Odal i juli , håper han får det til å klaffe og kommer !
Forøvrig samme treffplass hvor " Kuk i Odal `n " arrangeres årlig om jeg ikke tar feil =D>
User avatar
Tekumseh
Posts: 2401
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 01 Jun 2025 14:19 Jompa fra Alta har tenkt seg nedover til Triumphtreff i Odal i juli , håper han får det til å klaffe og kommer !
Forøvrig samme treffplass hvor " Kuk i Odal `n " arrangeres årlig om jeg ikke tar feil =D>
OK, ja "Kuk i Odal'n" har jeg hørt snakk om. Det var snakk om å forfine det til "Penis i Odalen."

Jeg prøvde å sende deg Porcelensbladet, men fila er nesten 60 MB, så det gikk ikke. Et bilag på 25 sider i Trønderavisa forrige uke som omhandla Vømmølfestivalen og mye annet rundt Hans Rotmo.
Procelen.jpg
Porcelen2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 5109
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg

Post by intruder »

Folkelig som han Rotmo var hadde det vært å håpe at han hadde blitt en nymotens Prøysen men oppi TV-spill og annen elendighet er det nok få sjanser for det ..... \:D/
Har du tenkt deg ut på MC-turne sørover hadde det vært artig om du kunne tatt deg tid til en kaffekopp og litt her i nærheten ?
Høres uansett ! :thumleft
User avatar
Tekumseh
Posts: 2401
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 24 Jun 2025 09:44 Folkelig som han Rotmo var hadde det vært å håpe at han hadde blitt en nymotens Prøysen men oppi TV-spill og annen elendighet er det nok få sjanser for det ..... \:D/
Har du tenkt deg ut på MC-turne sørover hadde det vært artig om du kunne tatt deg tid til en kaffekopp og litt her i nærheten ?
Høres uansett ! :thumleft
Rotmo lever videre i Trøndelag i hvertfall, men når nok Prøysen bare til knes dessverre..
Er mye hjemme, og vet ikke hvordan det blir med tur. Det ble litt ekstrakostnad med møbelinnkjøp og diverse, så feriekontoen er slunken i år. Planen var jo å være noen dager i Mjøsområdet som del av en lengre tur, men det spørs om det må utsettes.

Har vært veldig dårlig og ustabilt vær i Trøndelag, så mai og juni har gått fra meg litt (og mars og april før det). Kjørt veldig lite MC, og ikke fått begynt på prosjekter i hus og hage..

Etter noen uår ble det en mørk og regntung både vinter og vår, men nå har sola snudd omsider. Fått noenlunde orden på jobben (tilbake i ordinærjobben) de siste ukene samtidig som en gammel flamme fra rundt milleniumsskiftet har på nytt planta sommerfugleegg i mellomgulvet på en.

Fikk noen mil i går, og bortsett fra at jeg nå har fått pottesmell når jeg sakker av etter hardt pådrag, skal jeg ikke klage.

Ja - og bryter til hornet har falt ut i vinter (!) - Lå på garasjegulvet. Så jeg må se om jeg må bytte hele håndtaket med kabler og hele greia, eller om jeg får juksa til det på noen måte.
User avatar
intruder
Posts: 5109
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg

Post by intruder »

Ihvertfall hyggelig at du er på alerten igjen...har savnet din tilstedeværelse på forumet men nå er du i gang igjen tilsynelatende =D>
var på Rundkiosken på Gjøvik igjen i går kveld...var mye sykler av mange slag der men Jan på 1954 Tempo Standard 150 ccm var dessverre forhindret fra å være med... :D
men snakket med et par stykker på Yamaha 350 fra rundt 1970....
Brigg
Posts: 80
Joined: 11 Aug 2023 21:49
MC: 1985 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Location: Trondheim

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Brigg »

Tekumseh wrote: 27 Jun 2025 08:46 Har vært veldig dårlig og ustabilt vær i Trøndelag, så mai og juni har gått fra meg litt (og mars og april før det). Kjørt veldig lite MC, og ikke fått begynt på prosjekter i hus og hage..
Dette er gjennkjenbart også her i Trondheim. Vi er ikke særlig bortskjemt når det gjelder sommervær, men maken til dette året tror jeg man skal lete lenge etter. Jeg er i ferd med å konkludere med at huset ikke blir ikke beiset i år heller. Burde hatt mulighet for å flytte huset innendørs for å kunne utføre utvendig vedlikehold.
Tekumseh wrote: 27 Jun 2025 08:46 Fikk noen mil i går, og bortsett fra at jeg nå har fått pottesmell når jeg sakker av etter hardt pådrag, skal jeg ikke klage.
Pottsmell, er ikke dette et tegn på mager blanding? Forgasser(e) som trenger en rens?
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale

Trondheim
User avatar
Tekumseh
Posts: 2401
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

Brigg wrote: 27 Jun 2025 22:14
Tekumseh wrote: 27 Jun 2025 08:46 Har vært veldig dårlig og ustabilt vær i Trøndelag, så mai og juni har gått fra meg litt (og mars og april før det). Kjørt veldig lite MC, og ikke fått begynt på prosjekter i hus og hage..
Dette er gjennkjenbart også her i Trondheim. Vi er ikke særlig bortskjemt når det gjelder sommervær, men maken til dette året tror jeg man skal lete lenge etter. Jeg er i ferd med å konkludere med at huset ikke blir ikke beiset i år heller. Burde hatt mulighet for å flytte huset innendørs for å kunne utføre utvendig vedlikehold.
Tekumseh wrote: 27 Jun 2025 08:46 Fikk noen mil i går, og bortsett fra at jeg nå har fått pottesmell når jeg sakker av etter hardt pådrag, skal jeg ikke klage.
Pottsmell, er ikke dette et tegn på mager blanding? Forgasser(e) som trenger en rens?
Godt å høre vi er flere i samme båt :-) Nå blir det ok vær til uka heldigvis.

Jeg trodde pottesmell var av for mye bensin som hoper seg opp i potta og antennes, men det kan være motsatt ja.. Forgasserrens er som du sier beste medisin uansett, skal ta en runde igjen til vinteren. Har vært veldig nøye med ren og kun fra pumpe, men det kan vel komme rusk i systemet likevel. Ellers er det uoriginalt luftfilter i år, men det skal ikke kunne ha så mye å gjøre for blandingsforhold.
Jonta
Posts: 702
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Jonta »

Uorginalt luftfilter har som regel noe å gjøre med blandingsforhold, da de som regel er åpnere.
pottesmell ved avskrudd gass, kan tyde på mager blanding.
Prøv å stille litt på mix skruen.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2401
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

Jonta wrote: 07 Jul 2025 13:06 Uorginalt luftfilter har som regel noe å gjøre med blandingsforhold, da de som regel er åpnere.
pottesmell ved avskrudd gass, kan tyde på mager blanding.
Prøv å stille litt på mix skruen.
Takk for tips, skal prøve det. Hadde et HiFlo-filter liggende og tenkte jeg skulle bruke opp det. Blir ett med Yamaha på til våren igjen ja.
Post Reply