Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg

Post by intruder »

I 2005 kjøpte jeg jo Intruderen hos MChuset hvor innehaver Per Almestrand gikk god for at jeg ville få et relativt godt MC-liv med den til tross for mine totalt manglende viten om kjøretøyer.
Den tjente meg trofast til et eller annet i motoren klikka etter 115 000 km i fjor.

I mai i fjor ble det så Virago 750 gått 30 000 som jeg ble anbefalt av eier og driver Per Evensen på MCservice Hamar med fagbrev og rundt 50 år med olje under negla.

Hadde jeg kjøpt " usett av sleipe private " kunne nok mitt MC-liv disse årene ha vært " børjan på slutet " .... :redface
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 22 Jun 2022 08:53 Mine sykler er 1980-86-87-88-2019.
Funker hele sesongen uten noe pes.
Men når en overtar en eldre sykkel så er det som regel litt arbeid før de er "Gullegode"

Men jeg har en tendens til å "justere litt" på syklene uansett så ny sykkel gir også litt jobb- men ikke mye gamle synder som må fixes. :lol:
Joda, du har et poeng der :thumleft Håper jeg også kommer dit til neste sesong.

Med overhalt forgasser, ny framskjerm og forhåpentligvis opprettet midtstøtte, begynner vel denne også å være der den skal være. Da blir det mer forbruks- og slitasjedeler i fortsettelsen. Det ser jeg fram mot ;-) Men regnskapet hittil er stygt ja, og hemmeligholdes for fruen... ;-)
intruder wrote: 22 Jun 2022 10:57 I 2005 kjøpte jeg jo Intruderen hos MChuset hvor innehaver Per Almestrand gikk god for at jeg ville få et relativt godt MC-liv med den til tross for mine totalt manglende viten om kjøretøyer.
Den tjente meg trofast til et eller annet i motoren klikka etter 115 000 km i fjor.

I mai i fjor ble det så Virago 750 gått 30 000 som jeg ble anbefalt av eier og driver Per Evensen på MCservice Hamar med fagbrev og rundt 50 år med olje under negla.

Hadde jeg kjøpt " usett av sleipe private " kunne nok mitt MC-liv disse årene ha vært " børjan på slutet " .... :redface
Ja, det er vel helst det, at jeg ikke har hatt noen "Per" å kjøpe sykler av, men har kjøpt usett av ukjente...:-)
Ser ut til du har to sykler som er og har vært snille, Viragoen har jo nesten ikke gått noenting, den kommer til å vare lenge ja.

Yamahaen har bare gått rundt 40.000 KM den også om jeg ikke husker feil. Men har mye trolig vært dårlig behandlet de siste årene før den kom til Norge fra Söta Bror i fjor vinter.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

Akkurat fått en liten pose med forgasserdeler, så nå gjelder det bare å få tid til å begynne med det. Fikk den der dingsen som holder verktøyboksen på plass også i går, så nå blir det bare bedre og bedre.

Har i helgen hatt en liten jobb med å bytte bremseskiver bak på fruens Mercedes B-class. Og bremseskjoldene var smuldret opp, så det var ingenting igjen å feste bremseskoa til håndbrekket på. Da var det bare å på Biltema og kjøpe mer verktøy, og på fantastiske Thansen og kjøpe nye bremseskjold.

Tung jobb å ligge i pukken på gårdsplassen under bilen og rive av hub (hjullager) med fastrustede bolter. Men tålmodighet, rett verktøy og rå makt så går det.
Veisalt001.jpg
Veisalt er tingen!

Veisalt3.jpg
Denne kaliperen var flunke ny i 2020
Veisalt deler.jpg
Restene ;-)

Veisaltferdig.jpg
Endelig ferdig på høyre side som var verst.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg - bilbremser og veisalt

Post by Tekumseh »

Ble forresten braksuksess med ny framskjerm :-k :plystre :shock:

FØR:
IMG_20220630_164355_1.jpg

ETTER:
IMG_20220630_162640.jpg
2200,- norske kroner rett i dass. Men den er forhåpentligvis salgbar. Jeg har ikke samvittighet til å sende noe såpass sjeldent og spesialbestilt i retur ihvertfall. I tillegg blir det noen små overflateriper når man prøvemonterer.
Jaja, den skal vel være så trang da. Den gamle er i hvertfall på plass med krombrikke over hullet der skvettlappen var.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Jonta »

Tekumseh wrote: 03 Jul 2022 11:09 Akkurat fått en liten pose med forgasserdeler, så nå gjelder det bare å få tid til å begynne med det. Fikk den der dingsen som holder verktøyboksen på plass også i går, så nå blir det bare bedre og bedre.

Har i helgen hatt en liten jobb med å bytte bremseskiver bak på fruens Mercedes B-class. Og bremseskjoldene var smuldret opp, så det var ingenting igjen å feste bremseskoa til håndbrekket på. Da var det bare å på Biltema og kjøpe mer verktøy, og på fantastiske Thansen og kjøpe nye bremseskjold.

Tung jobb å ligge i pukken på gårdsplassen under bilen og rive av hub (hjullager) med fastrustede bolter. Men tålmodighet, rett verktøy og rå makt så går det.
Ja veisalt er vel årsaken til sikkert årsaken til 70% av mitt bil vedlikehold. Kan ikke folk lære seg å kjøre på glatta istede. Og kjetinger bør være obligatorisk også i vanlige biler, sånn det er i lastebiler.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

Jonta wrote: 03 Jul 2022 14:28
Tekumseh wrote: 03 Jul 2022 11:09 Har i helgen hatt en liten jobb med å bytte bremseskiver bak på fruens Mercedes B-class. Og bremseskjoldene var smuldret opp, så det var ingenting igjen å feste bremseskoa til håndbrekket på. Da var det bare å på Biltema og kjøpe mer verktøy, og på fantastiske Thansen og kjøpe nye bremseskjold.

Tung jobb å ligge i pukken på gårdsplassen under bilen og rive av hub (hjullager) med fastrustede bolter. Men tålmodighet, rett verktøy og rå makt så går det.
Ja veisalt er vel årsaken til sikkert årsaken til 70% av mitt bil vedlikehold. Kan ikke folk lære seg å kjøre på glatta istede. Og kjetinger bør være obligatorisk også i vanlige biler, sånn det er i lastebiler.
Ja, det skaper slappe hjelpesløse sjåfører, og gjør sideveiene glattere, man får oftere "underkjølt" regn, det er dårlig for miljøet osv.. Rart det ikke forskes mer på bedre alternativer. Elller at man kunne brukt mer penger på brøytemannskap og årntli brøyting og strøing med sand døgnet rundt.

Min bil hadde nye kalipere da jeg kjøpte den i 2018, måtte ha nye kalipere og skiver bak i 2019. Fruens bil fikk nye skiver fram i 2019, og nye kalipere bak i 2020, og nå nye skiver og skjold bak. Og min må ha nye skiver fram i år, og muligens nye håndbrekkwire. Så man kan bli litt lei..
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh's Blogg - bilbremser og veisalt

Post by Jonta »

Ja, og det er ikke bare bremsedelene som får gjennomgå. Oppheng, rør, skjermer, kanaler og understell.
Så mange biler som havner på hugger'n. Knapt 10 år gamle med mindre enn 200.000 på telleren. Miljøvenlig? Neppe!
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg - bilbremser og veisalt

Post by Tekumseh »

Jonta wrote: 03 Jul 2022 21:41 Ja, og det er ikke bare bremsedelene som får gjennomgå. Oppheng, rør, skjermer, kanaler og understell.
Så mange biler som havner på hugger'n. Knapt 10 år gamle med mindre enn 200.000 på telleren. Miljøvenlig? Neppe!
Det er helt sikkert. Mye bra stål som blir til rust alt for tidlig ja.

Tok min bil foran i går, bytte av skiver og klosser pga slitasje. Og da gikk selvsagt de 4 skruene som holder skiva på plass, av - to på hver side. Bare å borre opp og gjenge på nytt...
gjenge.jpg
Ferdig:
ferdig.jpg
Bak oppdaget jeg at den brukte kaliperen (fra 2011 gått 35.000 km uten salt) jeg satte dit i 2020 er kaputt. Det bare knasa i belgen rundt stempelet. Så da blir det et kaliperbytte i år også...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg - bilbremser og veisalt

Post by intruder »

På Hyundai i 30 `en får jeg av og til en dunk dunklyd et eller annet sted foran i nedoverbakker,når jeg kommer ned på flata blir lyden borte igjen.
Merkelig fenomen,men er jo ingen grunn til uro egentlig da... \:D/
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg - bilbremser og veisalt

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 06 Jul 2022 12:36 På Hyundai i 30 `en får jeg av og til en dunk dunklyd et eller annet sted foran i nedoverbakker,når jeg kommer ned på flata blir lyden borte igjen.
Merkelig fenomen,men er jo ingen grunn til uro egentlig da... \:D/
Da gjelder det å bare kjøre flatt og oppoverbakker ;-) Hvis det er i humper når du kjører nedover og dermed har mer tyngde på framhjulet kan det være ei stabstagforing eller noe som gir litt lyd fra seg. Men sånt må man under og kjenne -"det e på mæ du speinne"- for å fastslå. Om den er stille ellers er det garantert ingen grunn til uro.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by Tekumseh »

carby.jpg
Da skal vi kose oss etter hvert
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by mekkern »

før du monterer noe -sjekk med en eller annen spray med strå på -elektronikk eller bremsespray eller noe at alle kanaler faktisk er åpne.

En ting som mange gjør er at de strammer blandingsskruen helt i bunn-da blir konusen deformert og det er vanskelig å få dette bra i etterkant-den må bare skrues forsiktig til den butter og så x antall runder ut-normalt 1-1/2 til 1-3/4.. så ,kan en finjustere etter den er skikkelig gjennomvarm.
pleier å skru opp tomgangen ørlite først og så sakte innover med blandingsskruen til den dabber litt og så en kvart til halv ut.
så senke tomgangen til speck.
så holde 2500-3000rpm og slippe gassen-hvis den bruker litt lang tid på å gå ned til tomgang så får den en kvart ut av gangen til den dropper raskt nok.
ev etterjuster tomgang. :thumleft
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 06 Jul 2022 22:44 før du monterer noe -sjekk med en eller annen spray med strå på -elektronikk eller bremsespray eller noe at alle kanaler faktisk er åpne.

En ting som mange gjør er at de strammer blandingsskruen helt i bunn-da blir konusen deformert og det er vanskelig å få dette bra i etterkant-den må bare skrues forsiktig til den butter og så x antall runder ut-normalt 1-1/2 til 1-3/4.. så ,kan en finjustere etter den er skikkelig gjennomvarm.
pleier å skru opp tomgangen ørlite først og så sakte innover med blandingsskruen til den dabber litt og så en kvart til halv ut.
så senke tomgangen til speck.
så holde 2500-3000rpm og slippe gassen-hvis den bruker litt lang tid på å gå ned til tomgang så får den en kvart ut av gangen til den dropper raskt nok.
ev etterjuster tomgang. :thumleft
Takk for tips! Skal merke meg den oppskrifta! :-)
Vurderer om jeg skal kjøpe en ultralydvasker eller ikke. Ser ut som den burde hatt seg et sånt bad i alle fall. Må ta fortløpende vurdering mot helga. Kunne jo brukt pengene jeg fikk tilbake for framskjermen, da jeg fikk solgt den på finn til en som gir den et godt hjem ;-)

Har akkurat brukt JIS-jernet og løst alle skruer, tatt av flottøtkammeret men ikke gjort noe mer enda.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by mekkern »

I det minste kjøp en slik og blås mellom kanaler og faste dyser :
https://www.thansen.no/scooter-mc/olje- ... /pn851412/

Ikke samme som en skikkelig runde med riktig veske i ultralydvasker men som regel godt nok i massevis.
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by haakeik »

Send kjærringa på lang handletur, finn frem den styggeste kasserollen og kok forgasseren en liten stund. Luft godt etterpå, for hvis det er verkstedlukt på kjøkkenet når hun kommer tilbake, har du problemer :shock:
Post Reply