Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 05 Mar 2022 20:56 Nå kan man snart se fram til bare veier igjen,blir nok kjøring litt uti april,sen påske betyr gjerne sen sesongdebut.
Regner med at du driver med litt skruing innimellom,her blir det i vekselvis ski og gåturer.

En kar i Grimstad hadde en kollisjonsskadet Intruder 750 1988 modell på Finn,snaut 30000 km og motoren var visst OK:skulle ha 5000 for den
Var rammeskakk så kanskje motorfestene hadde forskjøvet seg også,,,,,,fåglerna vet. :smt051
Men den ble fort solgt,og er vel ikke sikkert motoren hadde passet i ramma heller... :-k
Ah, hvilken modell og kubikk var det på din da? Jeg vet ikke hva f.eks Krangnes Motor tar for en bruktmotor, de er vel en av få motorsykkelhuggerier i landet etter hva jeg har forstår, ihvertfall Trøndelags eneste.

Her er jeg på startlinja til å omsider begynne å innrede man-cave i kjelleren, har 1,6 tonn avrettingsmasse, isopor og armeringsnett liggende. Men på vei til søppeldunken i går gikk plutselig begge beina 180 grader rett opp på holka, og en blodig og vond albue (og vond nakke, skulder og rygg) gjorde at det ble å se på TV fra sofaen i hele går. Bedre i dag, så jeg ble vel bare forslått.

Har ikke sett på sykkelen siden i høst, men må vel få ut fingeren etter hvert. Har hatt mer snø enn jeg kan huske siden 80-tallet i vinter, så man glemmer at man bare er 1 mnd fra sesongstart enda.
Må vel starte med å ettertrekke toppbolter, at det ikke er kompresjon som gjør at den innimellom nekter å starte. Må vel innhente ny tennpluggskabel, deretter står ny forgasser på lista, men det er nærmere 5000 det også. Coil 1500,- og 6000,- for ny stator. Eliminere en ting om gangen... Dette blei en dyr og vanskelig sykkel! Men må vel komme i mål til slutt.

Viragoen står vel startklar?

Ser det har kommet en Royal Enfield på forumet, det blir spennende å følge med på.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's blogg

Post by intruder »

Min Intruder er også en 750 men 1992 modell,får smøre seg med tålmodighet og se hva som skjer etterhvert.... \:D/
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg

Post by Tekumseh »

Da har jeg forsøkt å starte SR'en i finværet, men det endte -som mange ganger i fjor- med nesten gangsperre og kun en smell gjennom potta. Tramp og tramp og tramp og tramp.

Neste på checklist er:
- Ny plugg (X)
- ny fersk bensin ( )
- Ny forgasser ( )
- Ny Coil (med pluggledning) ( )
- Få vikla ny stator ( )

Er så drita lei av sykkelen, neste vinter kan jeg ta meg råd igjen, og da blir det kjøpt inn noe med injection - basta!

1/3 av mancaven, bortimot 10 m2, skal isoleres og avrettes denne uka. 10 cm isopor, armeringsnett og 3 cm +/- avrettingsmasse.
cave.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Tekumseh's blogg

Post by kvase »

Hva blir takhøyda når du blir ferdig ?
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's blogg

Post by intruder »

Vet jo ikke om du er interessert,men Intruderen er jo tilgjengelig for ca 5000....men blir jo dyrere for kjøper som må fixe eller bytte mottoren..

men om en gjør det meste sjøl.....min repparatør tror det er registeret som har gått,men jeg aner ikke...

Blir vel 4000 for den om den skal til Steinkjer og jeg må frakte den halvveis oppover.... :D :thumleft ...vi deler på transportutgiftene sjø

((Det er best om hainn Ole spelle trekkspell aleine.....du e så lei med meg du :smt043 :smt031
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg

Post by Tekumseh »

kvase wrote: 21 Mar 2022 11:38 Hva blir takhøyda når du blir ferdig ?
Isolerer godt (10 cm istedet for bare 5 cm) og teppeflis for å slippe gulvvarme og ekstra el-kostnad. Vedovn og på sikt varmepumpe blir varmekilde.
Takhøyde blir ca 203 cm, mer enn nok for meg på 174 ;-) Fant ut at det hadde blitt altfor mye jobb å hakke opp gulvet og grave under grunnmurene for noen cm ekstra.

Dette blir musikk-rom hovedsaklig, 30m2, men også litt sånn museum-tidskapselrom, da møblene skal være fra 50 - 70-tallet.

Neste rom blir garasjen som ligger vegg-i-vegg, kun en dør mellom, som gjør at jeg etter hvert får isolert og vintervarm garasje / mekkebu / hobbyrom. Fruen bestemmer i hovedetasjen, men jeg får meg til slutt 50 gode kvadrat med lykke i kjelleren ;-)
manc.jpg
intruder wrote: 21 Mar 2022 14:55 Vet jo ikke om du er interessert,men Intruderen er jo tilgjengelig for ca 5000....men blir jo dyrere for kjøper som må fixe eller bytte mottoren..

men om en gjør det meste sjøl.....min repparatør tror det er registeret som har gått,men jeg aner ikke...

Blir vel 4000 for den om den skal til Steinkjer og jeg må frakte den halvveis oppover.... ...vi deler på transportutgiftene sjø

((Det er best om hainn Ole spelle trekkspell aleine.....du e så lei med meg du
Skulle gjerne ha tatt tak i Intruderen din, Intruder, men jeg er redd det kan bli samme visa - Med en sommer til i garasjen og uforutsette kostnader.
Men tusen takk for tilbudet!! :-)

Må få denne til å fungere først. Bodde jeg nærmere skulle jeg gjerne ha åpna den og sett hva som er feilen.
Har en plan på å betale ned denne doningen, for så å skaffe en 2015-ish SR400 med injection. Om jeg da også beholder gammelen vil vise seg.

"Herrin her va gammel, herrin her va gammel, herre va gammelpotet - Derrin va gammel ja, Den va gammel ja!"
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Tekumseh's blogg

Post by Borg »

Likte TV’en :thumleft
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg

Post by Tekumseh »

Borg wrote: 21 Mar 2022 22:23 Likte TV’en :thumleft
TV'en er en Luxor fra 1977, men alt av elektronikk er fjerna, og jeg satte inn en 32" LG TV med scart, HDMI, antenne osv i den, og i 4:3 ser man akkurat hele skjermen. Perfekt for Chromecast og gamle program fra NRK sitt arkiv ;-)

Da har jeg og min gode far avrettet første tredjedel av gulvet, 35 sekker avretting, dvs ca 150 liter vann og 700 kg avrettingsmasse. Mellom 3 og 5 cm tykt, da gulvet var ujevnt fra før. Dette blir bra!

Appropo avretting: https://sv.wikipedia.org/wiki/Avr%C3%A4ttning
avrett1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Tekumseh's blogg

Post by Spiritofwinter »

Ser ut som det kan bli en fin hule det der :thumleft

Har selv brukt min del av timer med isolasjon og avrettingsmasse i gamle huset før jeg bygget nytt. Kan anbefale varmefolie om du vil ha en liten lunk i gulvet, bygger minimalt og gir litt varme uten nedstøping og for mye el-kostnader.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg

Post by Tekumseh »

Spiritofwinter wrote: 23 Mar 2022 12:01 Ser ut som det kan bli en fin hule det der :thumleft

Har selv brukt min del av timer med isolasjon og avrettingsmasse i gamle huset før jeg bygget nytt. Kan anbefale varmefolie om du vil ha en liten lunk i gulvet, bygger minimalt og gir litt varme uten nedstøping og for mye el-kostnader.
Takk for tips. Det skal noteres bak øret! :-)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg

Post by Tekumseh »

Avretting 2.0 klart til i morgen kveld.
Screenshot_20220324_224548.jpg
Bytta plugg på SR'en i dag, og starta på andre kicket. Så den spiser tennplugger. Er det pga feil blanding, falskluft, frieksos, eller kan det være coil som tuller? Aldri hatt kaputt plugg i noe kjøretøy noen gang, men denne spiser tydeligvis en plugg pr mnd..

Nå blir den en NGK BP7ES i lomma på hver eneste tur.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tekumseh's blogg

Post by Bikeridr »

Ser ut til å bli ei helt OK bule, det der :thumleft

Mhp plugg, har du (tilgang til) glassblåser (fin/"myk" sandblåser), kan du prøve å blåse pluggen. Jeg måtte det på en gammel Suzuki GSX 750 E(kte)S(kit) jeg hadde. Den og spiste plugger til frokost inntil jeg fikk brukt glassblåseren på jobben til Pappa.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh's blogg

Post by mekkern »

Monter et hakk varmere plugg-UTEN radiostøydemping.eller forresten med etanolen i bensinen kan man også prøve et hakk kaldere også.

Har forøvrig gått over til kun å bruke Iridiumplugger.
Virker som de tåler litt mer "ugang" også.. men dyre.
Men god erfaring med dette firmaet: https://no.gsparkplug.com/?gltm_campaig ... 1648194857
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg

Post by Tekumseh »

Bikeridr wrote: 25 Mar 2022 07:56 Ser ut til å bli ei helt OK bule, det der :thumleft

Mhp plugg, har du (tilgang til) glassblåser (fin/"myk" sandblåser), kan du prøve å blåse pluggen. Jeg måtte det på en gammel Suzuki GSX 750 E(kte)S(kit) jeg hadde. Den og spiste plugger til frokost inntil jeg fikk brukt glassblåseren på jobben til Pappa.
Rommet er ca 7 meter, og har delt det i 3, pga vi legger for hånd 3 - 5 cm avretting (bildet er tatt fra døra til garasje-rommet, som blir neste prosjekt.) Hele rommet hadde tatt for lang tid i en sleng, og massen ville tørka før vi var ferdig.

Ok, glassblåsing da for å "reparere" pluggen, eller for å forebygge?
mekkern wrote: 25 Mar 2022 08:55 Monter et hakk varmere plugg-UTEN radiostøydemping.eller forresten med etanolen i bensinen kan man også prøve et hakk kaldere også.

Har forøvrig gått over til kun å bruke Iridiumplugger.
Virker som de tåler litt mer "ugang" også.. men dyre.
Men god erfaring med dette firmaet: https://no.gsparkplug.com/?gltm_campaig ... 1648194857
Pelsen her på forumet foreslo faktisk irridium (NGK BR7EIX) tidligere, men de koster 700,- kr mot, NGK BP7ES som koster 70,-
Skal sjekke ut linken din :-)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tekumseh's blogg

Post by Bikeridr »

Tekumseh wrote: 25 Mar 2022 21:35 Ok, glassblåsing da for å "reparere" pluggen, eller for å forebygge?
For å "reparere", som i å rense den helt for avleiringer.
Post Reply