Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Pitstop: Bakbrems denne gang

Post by Tekumseh »

Jada. Tenkte å ta en kaffe med gutta på jobb i går, og på med skinnklær og 31 grader varmt og svett. Men da jeg skulle snu i parkeringshuset låste bakhjulet seg på nytt, denne gang pga bakbremsa. Også lugga det noen ganger da jeg droppa kaffebesøket og bare kjørte hjem igjen.

Så da ble det fjelltur med fiskestanga i går kveld. Det kom ei tordenskur så lufta ble betydelig lettere og millioner av knott våkna. Ingen fisk, men en nydelig gåtur på ei drøy mil tilsammen.
hytts2.jpg
hytts.jpg
Lurer på om ei av fjørene mellom bremseskoene har hoppa av, eller om belegget har løsna fra selve skoa. Litt spent på hva som venter meg når jeg får åpna.
brake.jpg
Så i ettermiddag blir det garasjen. Har jo også en rød 77-mod DBS Kombi Luxe jeg holder på å flikke litt på. Det som gjenstår nå er å eike opp et framhjul, da den gamle felgringen var som et 8-tall.
dbz.jpg
dbz2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Tekumseh on 30 Jul 2021 16:10, edited 1 time in total.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Pitstop: Bakbrems denne gang

Post by mekkern »

Vil tro det er belegget som har løsnet. 🤔
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Pitstop: Bakbrems denne gang

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 29 Jul 2021 12:54 Vil tro det er belegget som har løsnet. 🤔
Knust bremsesko... Må ha vært sprukket fra før, også falt ting ut av posisjon når jeg forsøkte å stramme.
Bremsebåndene var utslitt og strammet på over max. Så det var full vandring på pedal, men bremsene tok etter 3 cm... Jeg fikk ingen endring, så jeg satte alt tilbake der det var.

Jeg tror fjærene har holdt ei knekt sko på plass. Så ved justeringa mi smatt bitene ut av posisjon, og selvsagt på første kjøretur knust i flere deler.
drum1.jpg
Trommelen, dvs felgen. Mangler en bit på 1,5 x 2,5 cm. Men jeg kjører med den mens jeg leter ny felg.
Skal forsøke å jevne ut sårene litt.

dshoe.jpg
dshoe2.jpg
Nye bremsesko og fjærer bestilt, men selvsagt 9 dagers ventetid. 400,- kr med frakt da :-)

Felg må jeg til Sverige for å få tak på. Men det lar seg gjøre. Blir nok en tur til svigers i Dalarna i løpet av en mnd eller to tipper jeg.

dkedo.jpg
Det tok liksom litt gleden av å få pakke fra Kedo Tyskland i går...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Pitstop: Bakbrems denne gang

Post by pelsen »

Dette er vel en passe anledning til å bytte til eikefelger. Du kan jo begynne med bakhjulet. :D
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Pitstop: Bakbrems denne gang

Post by Tekumseh »

pelsen wrote: 30 Jul 2021 19:17 Dette er vel en passe anledning til å bytte til eikefelger. Du kan jo begynne med bakhjulet. :D
Har tenkt tanken. Men original har sin sjarm det også på sitt vis.. Får se hva svenskene har på lager. :-)
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Pitstop: Bakbrems denne gang

Post by ole m. »

Da er det enkel og billig fiks. :thumleft Ta ut akselen på bremseplata, og smør opp med høytemp.fett, når du først har det oppe.

Det skåret som er gått av på den ene forsterkningen på felgen, ville jeg nok slipt jevnt, og ikke brydd meg mer om. Med forbehold, da jeg ikke har sett skaden. Men finner du et fint hjul for en billig penge, er jo ingenting bedre enn det.

Jeg synes firresten de støpte felgene der er fine, eneste er at de antagelig veier litt mer enn eikehjul. Men de passer veldig godt til sykkelen.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Pitstop: Bakbrems denne gang

Post by Tekumseh »

ole m. wrote: 30 Jul 2021 23:38 Da er det enkel og billig fiks. :thumleft Ta ut akselen på bremseplata, og smør opp med høytemp.fett, når du først har det oppe.

Det skåret som er gått av på den ene forsterkningen på felgen, ville jeg nok slipt jevnt, og ikke brydd meg mer om. Med forbehold, da jeg ikke har sett skaden. Men finner du et fint hjul for en billig penge, er jo ingenting bedre enn det.

Jeg synes forresten de støpte felgene der er fine, eneste er at de antagelig veier litt mer enn eikehjul. Men de passer veldig godt til sykkelen.
Blir nok originale støpefelger ja. Har egentlig tenkt å holde den så original som mulig, og synes det beholder noe av "slutten-av-70-tallet-feelingen" som man får med denne (selv om den oppleves som en sen 50/tidlig 60-taller motormessig).

Jeg vet om et aluhjul for 1000,- med frakt fra Skåne til svigers i Dalarna. Det blir bestilt og henta hjem om jeg ikke får bremsa til å fungere godt nok. Det er en bratt bakke med grov pukk rett ned på forkjørsvei fra huset vårt, og der velter jeg om jeg ikke har grei bakbrems. Blir subus etterhvert, men ikke i år, og sikkert ikke neste år.

Eikefelger er pent det også, og var en option i 1980, men det er dyrt og vanskelig å få tak i.
spokes.jpg
Lånt bilde

Trommelen er sporete og har fårer på mellom 0,5, og 1 mm. Enten får man bare teste det, ellers skulle man vært "på bygda" etter noen med dreiebenk.
drum.jpg
Spor innerste 2/3 av der skoa går.
wound.jpg
Har pussa ned sårflaten og ser ingen tydelige sprekker

Det er vel livsfarlig, men det hadde vært moro å forsøke å sette hjulet på felgen og satt den i 4-gear på tomgang og holdt et sandpapir der inne. Men skadepotensialet er stort om man skulle klemme fast hånda... ;-) Da er det bare å selge gitarene :-p

Får god tid denne uka nå til å fjerne luftfilterboxen, sette på luft- og veivhusfilter og bytte clutchkabel.

Ellers holder jeg som sagt på med et forsøk på å eike opp en felg til trampsykkelen, men det var enklere sagt enn gjort - tror jeg må ha profesjonell hjelp..
DBSKombi.jpg
Da jeg akkurat hadde kjøpt den

Men Autosol gjør nytta:
DBS1.jpg
DBS2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Pitstop: Bakbrems denne gang

Post by pelsen »

Du kan nok få honet den trommelen der på et bremseverksted.
Jeg fikk honet et framhjul til Triumph for mange år siden på et bremseverksted i Stavanger. De ga meg beskjed om å eikre hjulet ferdig først, og så rettet de trommelen for meg etterpå. Min trommel hadde blitt litt urund etter felgbytte.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Pitstop: Bakbrems denne gang

Post by Tekumseh »

pelsen wrote: 02 Aug 2021 12:14 Du kan nok få honet den trommelen der på et bremseverksted.
Jeg fikk honet et framhjul til Triumph for mange år siden på et bremseverksted i Stavanger. De ga meg beskjed om å eikre hjulet ferdig først, og så rettet de trommelen for meg etterpå. Min trommel hadde blitt litt urund etter felgbytte.
Det skal jeg sjekke ut, tusen takk for tipset :-)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Pitstop: Bakbrems denne gang

Post by knutk »

En gang i tiden var det ikke uvanlig at verkstedene hadde egne dreibenker tilpasset bremsetromler. Er nok ikke så vanlig på et bilverksted lenger, men kanskje et verksted for lastebiler?

Når trommelen er slitt blir den aldri jevnt slitt. Således er en dreibenk den beste løsningen.
Og, ja, jeg vet at det går an. Fikk selv dreid en urund trommelbrems på et MC-hjul på et Volvo verksted. Men det er ganske lenge siden....

Men sjekk repmanual for toleranser og maks slitasje. Fabrikken oppgir hvor my gods man kan fjerne fra trommelen. Dersom man overstiger denne toleransen ville jeg søkt etter nytt nav/felg..
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Pitstop: Bakbrems denne gang

Post by mekkern »

Man kan også lage en "redneck"løsning med en slipemaskin og hjulakselen/hjulet festet i en skrustikke...
la hjulet snurre rundt mens en har slipemaskin festet i noe som muliggjør sakte /stabil posisjon/bevegelse..
eller få festet aksel/hjul i en søylebormaskin med slipestift og sakte rotere til det er slett... :-# :plystre :-k [-X [-X :lol: :roll:
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Pitstop: Bakbrems denne gang

Post by pelsen »

Dreiebenk er vel enklest og best, men utfordringen er nok å finne noen som har en benk som er stor nok til 18" felg, og som vil ta jobben.
Redneck-løsningene er nok de mest aktuelle. 8)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Pitstop: Bakbrems denne gang

Post by Tekumseh »

Bremsesko på tur fra Motorspeed, er her innen helga. Blir akkurat til jeg skal begynne på jobb igjen etter ferien..

Jeg tror jeg bare for denne sesongens skyld bare setter alt sammen, og satser på at bremsa biter nok. Så ofrer jeg disse nye skoa nå for å få kjørt litt før det blir høst.
Så tror jeg det blir dreiing eller honing av trommel, eller ny felg (og nye sko igjen) når sesongen er over.

Mulig jeg kan slipe litt i selve skoa først, for at det skal passe bedre?
brake.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Pitstop: Bakbrems denne gang

Post by pelsen »

Tror jeg først ville montert skoa og prøvd hvordan det virker, det er enklest. Antakelig blir bremsen litt bedre etterhvert som den går seg til.
Ser at de skoa ikke er flytende, så de vil sitte i samme posisjon hele tiden. Hvis du senere ønsker å modifisere skoa vil du se hvor du bør slipe/pusse dem. Lett å se hvor de har hatt kontakt med trommel, både i lengde- og bredde-retning.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Pitstop: Bakbrems denne gang

Post by Tekumseh »

pelsen wrote: 04 Aug 2021 13:14 Tror jeg først ville montert skoa og prøvd hvordan det virker, det er enklest. Antakelig blir bremsen litt bedre etterhvert som den går seg til.
Ser at de skoa ikke er flytende, så de vil sitte i samme posisjon hele tiden. Hvis du senere ønsker å modifisere skoa vil du se hvor du bør slipe/pusse dem. Lett å se hvor de har hatt kontakt med trommel, både i lengde- og bredde-retning.
Ok, takk for tips.

Joda den sitter selvsagt fast i samme posisjon. Jeg tenkte den ville gli inn i felgen, men selvsagt holdes den på plass av "vrideren" og festebolten.

Da prøver vi det sånn inntil videre :-)

Ser forresten ut til at skoene kommer i morgen.
Post Reply