The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: The world according to Desmo.

Post by Jalmar »

17.mai kan feires på ulike måter. Selv valgte jeg å dundre en tur rundt i Finnskogen. Det gikk greit helt til jeg oppdaget at jeg hadde mistet skiltet på mopeden. Så da blei det en snuoperasjon, og rolig putring tilbake mens jeg lette etter skiltet. Det viste seg å være en dårlig beslutning, for sykkelen fant ut at den skulle følge noen hjulspor i grusen mens jeg var oppmerksom på grøftekanten. Og man kommer jo dit man ser. Så jeg gikk på snørra så lang jeg var. Høyre skulder nedi først, så en elegant kollbøtte før høyre kne og lår sto for det siste nedslaget. Fikk en saftig vridning i korsryggen samtidig, så ganglaget er litt anstrengt akkurat nå. Sykkelen klarte seg ganske greit. Styret fikk seg en artig bøy og beskyttelsesplata under motoren antok en litt annen form. Men alt i alt gikk det greit. [emoji1]


Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Tok Triumphen en tur rundt bygda etter at jeg var ferdig med plenklippinga i dag. Turen forløp nesten helt uten overraskelser. Unntaket var oppe i Skreien. Jeg lå og cruiset i snaut 70 i ei 50-sone da jeg ble forbikjørt. Og den som kjørte forbi var i Politiet, og tydeligvis på utrykning for blålysa stod på. Jeg rakk såvidt å lese at det stod "Innsatsleder" på den bakre sideruta i bilen. Det for jo noen tanker gjennom hodet med det samme. Men de var helt klart ute i viktigere ærend enn å bry seg om en på motorsykkel som kjørte litt for fort.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Jadda! Da var'n vel hjemme etter en runde rundt bygda med Ducati. Nå var det et stund siden sist at den fikk en omgang med såpe og vann så da var det på sin plass. Litt småsøl etter kjedesprayen er det på bakfelgen og svingarmen. Ei fille og litt WD40 så skal det være i orden.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: The world according to Desmo.

Post by tshansen »

WD-40 er vidundermiddel. Men kjenner du til om dette stoffet tørker ut plastikk? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Nei, Lordshaft det vet jeg ikke. Så jeg tok og googlet litt for å se om jeg fant noe. Jeg fant ikke noe som kunne tyde på at WD40 tørker ut plast. Etter min oppfatning er den "trygg". Med det samme; Hva var det for slags Ducati du hadde. Det har jeg glemt.

Jeg tok meg en runde med Ducatien rundt bygda i ettermiddag. Det gode været innbød til slike aktiviteter. Jeg hadde med meg kameraet i lommen, men det er nesten ikke mulig å finne et egent sted for å ta bilde på runden. I stedet ble det et bilde av Ducatien utenfor huset før jeg trillet den inn i garasjen.
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: The world according to Desmo.

Post by tshansen »

Jeg hadde en 2000 modell Ducati 748 S som var SPS stylet [emoji106] jeg bare føler at sidene, altså kanten på dekkene blir noe falmet etter bruk av wd40, tenkte kanskje at det da slet på annen plastikk over tid! Er jo mulig det er andre ting som som tørker ut gummien som jeg bruker
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

The world according to Desmo.

Post by Norse »

Har vært borti en test (og har selv testet for å sjekke) wd-40 og o-ringer. La o-ringene i WD-40 i 2 dager, og lot dem deretter tørke.
Etterpå testet jeg dem med noen like ringer som jeg ikke hadde gjort noe med, og de kjentes like elastiske og fine ut etterpå. Ikke kunne jeg se noen utpreget fargeforskjell på dem heller, men det er jo gummi. Har ikke testet spesifikt på plast, men det var kanskje en idè å sjekke det også. Noen som har prøvd?
Last edited by Norse on 31 May 2016 18:47, edited 2 times in total.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Så ble det en tur med Ducatien rundt bygda i ettermiddag også. I dag var det så varmt at jeg tok på meg den Lindstrandsjakka med lufting i mye av fronten og oppover armene. Det må være så pass varmt som i dag for at jeg kan bruke den. Under 20 grader er for kaldt da den er så åpen.
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: The world according to Desmo.

Post by Jalmar »

Norse wrote:Har vært borti en test (og har selv testet for å sjekke) wd-40 og o-ringer. La o-ringene i WD-40 i 2 dager, og lot dem deretter tørke.
Etterpå testet jeg dem med noen like ringer som jeg ikke hadde gjort noe med, og de kjentes like elastiske og fine ut etterpå. Ikke kunne jeg se noen utpreget fargeforskjell på dem heller, men det er jo gummi. Har ikke testet spesifikt på plast, men det var kanskje en idè å sjekke det også. Noen som har prøvd?
Egentlig hadde jeg bestemt meg for at jeg aldri skulle nevne noe om mitt bruk av wd-40 på noen form for mc-forum, men jeg tar en sjans. Det jeg skal skrive nå, er omtrent like "brannfarlig" som å starte en olje-tråd [emoji1].

Jeg har brukt wd-40 som eneste form for kjedesmøring i de siste 7 åra. Det begynte da jeg vinterkjørte Gamle, og jeg ble så fornøyd at jeg fortsatte på Versysen og nå på KLX'n. Versysen solgte jeg for et par sesonger siden med 30K km på telleren. Kjedet var strammet 2 ganger på den kjørelengden, og alle o-ringer på plass. KLX'n har nå runda 12 K km, og kjedet er strammet 1gang. Alle o-ringer inntakt. Kjedet er like rent og pent som da det var nytt. All sprut fra kjedet er bare å tørke vekk med ei fille, ingen seig guffe som holder på sand og støv og sliter på kjedet.

Hvordan wd-40 er mot plastikk vet jeg ikke. Men den inneholdet teflon, så det skal jo bli gjen en hinne på det den blir spruta på. Jeg har i hvert fall ikke merka noe på plasten på mine sykler.


Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Måtte passe på å ta en tur i finværet. Jeg kjørte rundt bygda med Ducatien i et tildels makelig tempo. Helga har jo akkurat begynt så jeg hadde ingen grunn til å stresse. Jeg så ikke så veldig mange sykler i dag. Det kan jo være at folk har andre gjøremål som hindrer dem i å kjøre seg en tur. Ellers skjedde det ikke noe på turen av dramatisk karakter.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Det ble en tur med Ducatien i dag også. Jeg kjørte den vanlige runden med en avstikker innom sentrum i Gjøvik. Jeg måtte ha tak i noe småtteri som dem bare har der. Ellers var det ikke mange andre ute og kjørte sykkel i dag.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: The world according to Desmo.

Post by tshansen »

Er det ikke uanstendig varmt borte på deres side av fjellet også!? Her er så varmt at det nesten blir for varmt til å kjøre [emoji43]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Neida, Lordshaft. Det er ikke så veldig varmt nå lenger. Det var ganske varmt et par dager denne uka, men det har gitt seg.
Det ble en litt lengre søndagstur med Ducatien i dag. Jeg kjørte 33 til Dokka hvor jeg svingte inn på 250 opp Aust-torpa, over Vingromsåsen og ned til Vingrom. Derfra kjørte jeg gamle rv 4 ned til Mjøsbrua. Og så strake veien hjem. Jeg stoppet på Vertshuset V-E6 for å spise middag. Da jeg skulle reise derfra fikk jeg meg en overraskelse. Skiltet mitt hadde falt av på turen. Det satt igjen bare to ujevne metallbiter ved skiltskruene. Så da får jeg ta en tur på Biltilsynet i morra og få tak i et nytt skilt.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: The world according to Desmo.

Post by Andreas »

Det som er drit med å miste skilt, er at man får nytt nummer..

Jeg har alltid hatt skiltene på mine kjøretøy festet med dobbelsidig tape fra Biltema (den sorte, tykke). Sitter som fy! Må brette sund skiltene for å få de av..
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Så var det helg! Det er like ålreit hver gang. Jeg tok Triumphen med på en runde rundt bygda i ettermiddag. Andre sykler var ikke å se i dag. Riktig nok var ikke temperaturen så veldig sommerlig, men det gikk da godt an å kjøre seg en tur.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply