Takk for det. Vurderer å flytte på meg, men avventer litt. Har jo hatt tilhold her i rundt 15 år og bodd her i 13 år i mai, ikke bare å flytte da.Bikeridr wrote: 30 Dec 2025 07:14 Godt nytt år.
Uff, høres ikke ut som noen drømmesituasjon der hos deg akkurat nå.
Krysser fingre og håper det roer seg utover 2026.
Mine år med mc i Norge og Thailand
- hansp
- Posts: 921
- Joined: 31 May 2007 21:05
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km - Location: Buriram Thailand
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
Hans Petter
- hansp
- Posts: 921
- Joined: 31 May 2007 21:05
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km - Location: Buriram Thailand
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
I morgen er det klart for årets første langtur på mc. Turen går nordover: Første natt blir i Udon Thani, andre natt blir i Nong Khai og tredje natt blir i Kohn Kaen, før jeg setter kursen hjem på søndag.
Det har vært kaldt i Thailand de siste ukene med nattetemperaturer ned mot 10 grader her hvor jeg bor og godt under dette lenger nord. Faktisk under 0 oppe i fjellene noen morgener. Satser på at det blir litt varmere nå og i følge værmeldingen er den værste kuldeperioden forbi for denne gang. Ok jeg vet hav dere tenker der oppe i nord, men husk er vi ikke vant med kulde de aller fleste har ingen varmekilder i huset sitt og mange biler har heller ikke varmeapperat. Så vinteren kan være tøff
her også.
Men jeg ser frem til tur med gode venner uansett vær.
Det har vært kaldt i Thailand de siste ukene med nattetemperaturer ned mot 10 grader her hvor jeg bor og godt under dette lenger nord. Faktisk under 0 oppe i fjellene noen morgener. Satser på at det blir litt varmere nå og i følge værmeldingen er den værste kuldeperioden forbi for denne gang. Ok jeg vet hav dere tenker der oppe i nord, men husk er vi ikke vant med kulde de aller fleste har ingen varmekilder i huset sitt og mange biler har heller ikke varmeapperat. Så vinteren kan være tøff
Men jeg ser frem til tur med gode venner uansett vær.
Hans Petter
- hansp
- Posts: 921
- Joined: 31 May 2007 21:05
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km - Location: Buriram Thailand
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
Det ble drøye 900 km på veier jeg/vi har kjørt mange ganger. På denne turen prioriterte vi det sosiale samt litt serverdigheter. Vi var heldige med været med sol og temperaturer rundt 30 grader.
Av serverdigheter ble det stopp in stor skulptur park ikke langt fra Nong Khai, en sted son var både flott og imponerende. Sulle noen av dere forville hit er det absolutt ett sted og besøke. Set sosiale bestod av rikelig med øl og god mat. Det ble en fin tur med en nordmann to belgiere og en engelskmann.
Den 23 januar er det ny tur, denne gangen med Isan Riders Group hvor årets vintertreff går av stabelen med påfølgende gruppetur som varer en uke. Jeg har ikke mulighet til å bli med på gruppeturen, men festen den skal jeg være med på. Årets vintertreff er i Roi Et en tur på ca 300 km hver vei, joda vi kjører selvsagt en omvei
Her er noen bilder fra forrige helg.
Av serverdigheter ble det stopp in stor skulptur park ikke langt fra Nong Khai, en sted son var både flott og imponerende. Sulle noen av dere forville hit er det absolutt ett sted og besøke. Set sosiale bestod av rikelig med øl og god mat. Det ble en fin tur med en nordmann to belgiere og en engelskmann.
Den 23 januar er det ny tur, denne gangen med Isan Riders Group hvor årets vintertreff går av stabelen med påfølgende gruppetur som varer en uke. Jeg har ikke mulighet til å bli med på gruppeturen, men festen den skal jeg være med på. Årets vintertreff er i Roi Et en tur på ca 300 km hver vei, joda vi kjører selvsagt en omvei
Her er noen bilder fra forrige helg.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Hans Petter
- intruder
- Posts: 5104
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
Hvem av disse ungdommene er så du hansp ? 
- hansp
- Posts: 921
- Joined: 31 May 2007 21:05
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km - Location: Buriram Thailand
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
Kjekt å se mc-turer i sol i Thailand
Fortsatt hvitt på bakken som går over i grå skyer på himmelen for det meste denne uka her nær Drammen.
Men om et par måneder håper jeg det slumper til å bli en varm og tidlig vår... noen positive effekter må vel denne globale oppvarmingen få
Fortsatt hvitt på bakken som går over i grå skyer på himmelen for det meste denne uka her nær Drammen.
Men om et par måneder håper jeg det slumper til å bli en varm og tidlig vår... noen positive effekter må vel denne globale oppvarmingen få
- hansp
- Posts: 921
- Joined: 31 May 2007 21:05
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km - Location: Buriram Thailand
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
Ikke for å strø salt i såret men drar på en ny tur om en times tid. Denne gangen til Roi Et, hvor Isan Riders Group skal ha winter party. 30 mil hver vei, ikke så veldig lang tur denne gangen men vi skal prøve å kjøre langs grensen til Kambodsja for å se hvordan det ser ut der etter krigen.RuneMC wrote: 23 Jan 2026 00:05 Kjekt å se mc-turer i sol i Thailand![]()
Fortsatt hvitt på bakken som går over i grå skyer på himmelen for det meste denne uka her nær Drammen.
Men om et par måneder håper jeg det slumper til å bli en varm og tidlig vår... noen positive effekter må vel denne globale oppvarmingen få![]()
Kos dere med ski og snø, nei jeg savner det ikke
Hans Petter
- Spiritofwinter
- Posts: 1902
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
Ser på en del Facebook grupper som omhandler MC kjøring rundt om i verden så snakkes det stadig om Thailand. Enkelte fra USA spesielt, sliter tydeligvis med å få tillatelse til å kjøre noe over 50cc om de skal på tur. Enkelte blir bøtelagt for manglende tillatelse opptil flere ganger daglig, også om de kjører i guidede grupper.
Er dette et kjent problem for turister eller er det primært amerikanske turister dette er problem for?
Ser jo spennende ut å kjøre MC i Thailand, men blir jo litt kjipt om man kun kan kjøre rundt på 50cc scooter.
Er dette et kjent problem for turister eller er det primært amerikanske turister dette er problem for?
Ser jo spennende ut å kjøre MC i Thailand, men blir jo litt kjipt om man kun kan kjøre rundt på 50cc scooter.
- hansp
- Posts: 921
- Joined: 31 May 2007 21:05
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km - Location: Buriram Thailand
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
Kravet for å kjøre mc i Thailand er førerkort for mc. Er du norsk må du ha internasjonalt førerkort fra feks naf. Mange som leier ut scootere her er ikke så nøye på dette med førerkort og sender folk av gårde med plastikkhjelm og ingen eller svært liten erfaring med motoriserte tohjulinger. Dette vet selvsagt politiet og turister blir stadig stoppet i kontroller. Du ser disse turistene komme gjerne med bar overkropp og hjelmen hengende på styret. På de største turist stedende som Pataya og Koh Chang er jeg alltid nervøs når jeg kjører, ikke for bli stoppet men for å bli påkjørt av turister, mange av dem er livsfarlige både for seg selv og andre.Spiritofwinter wrote: 24 Jan 2026 12:15 Ser på en del Facebook grupper som omhandler MC kjøring rundt om i verden så snakkes det stadig om Thailand. Enkelte fra USA spesielt, sliter tydeligvis med å få tillatelse til å kjøre noe over 50cc om de skal på tur. Enkelte blir bøtelagt for manglende tillatelse opptil flere ganger daglig, også om de kjører i guidede grupper.
Er dette et kjent problem for turister eller er det primært amerikanske turister dette er problem for?
Ser jo spennende ut å kjøre MC i Thailand, men blir jo litt kjipt om man kun kan kjøre rundt på 50cc scooter.
Har du alt i orden, førerkort, hjelm og forsikring så er det bare å kjøre, du kan selvsagt bli stoppet men noen bot får du ikke.
Når det gjelder 50cc så tror jeg folk lyver, disse er det svært få av og de fleste er veldig gamle. Har aldri sett noen mc butikk selge slike. Utleie scootere er fra 115 cc og oppover og disse gjør 100 km/t eller mer. Store sykler kan også leies der det er mange turister.
Så velkommen til å kjøre mc i Thailand, edru og med papirene i orden.
Hans Petter
- Spiritofwinter
- Posts: 1902
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
Takk for avklaring, greit med noen som kjenner reglene
Prøvde å gjøre litt mer undersøkelse rundt det jeg hadde lest, men i motsetning til et forum så blir jo Facebook bare rot og kaos, man finner sjelden igjen det man leter etter.
Men det jeg fant var mange som diskuterer gjerne Thailand, Malaysia og Vietnam om hverandre, dette er jo land med helt forskjellige regler, men for enkelte amerikanere så er det jo bare noe asiatiske landområder som sikkert er det samme og da går det litt i surr for enkelte.
En spesifik Thailands ting som går igjen er FVP for å ta med egen MC for å kjøre. Primært er det spørmål om hvor de kan få det billigst, evt hvordan komme seg inn uten å betale og uten å bli tatt. Merkelig hvor vanskelig det er å betale noen få kroner for å få rette tillatelsen når man har blåst en liten formue på en stor BMW GS og enda mye mer på utstyr og reisekostnader halve jorden rundt. Og joda, det er klart at jo mindre man betaler jo lenger kan man strekke budsjettet, men der er sikkert andre ting de kunne redusert av kostnader enn pålagt kjøretillatelse i et land som kan skape andre problemer.
Nå blir det nok verken tur til Thailand eller MC kjøring denne veien noe aktuelt for en småbarns pappa som meg med det første. Men når man sitter hjemme å fyrer i ovnen med alt for mange minusgrader ute så er det merkelig hva MC relatert en kan finne på å grave i mens man venter på våren og abstinensene etter MC kjøring presser seg på
Prøvde å gjøre litt mer undersøkelse rundt det jeg hadde lest, men i motsetning til et forum så blir jo Facebook bare rot og kaos, man finner sjelden igjen det man leter etter.
Men det jeg fant var mange som diskuterer gjerne Thailand, Malaysia og Vietnam om hverandre, dette er jo land med helt forskjellige regler, men for enkelte amerikanere så er det jo bare noe asiatiske landområder som sikkert er det samme og da går det litt i surr for enkelte.
En spesifik Thailands ting som går igjen er FVP for å ta med egen MC for å kjøre. Primært er det spørmål om hvor de kan få det billigst, evt hvordan komme seg inn uten å betale og uten å bli tatt. Merkelig hvor vanskelig det er å betale noen få kroner for å få rette tillatelsen når man har blåst en liten formue på en stor BMW GS og enda mye mer på utstyr og reisekostnader halve jorden rundt. Og joda, det er klart at jo mindre man betaler jo lenger kan man strekke budsjettet, men der er sikkert andre ting de kunne redusert av kostnader enn pålagt kjøretillatelse i et land som kan skape andre problemer.
Nå blir det nok verken tur til Thailand eller MC kjøring denne veien noe aktuelt for en småbarns pappa som meg med det første. Men når man sitter hjemme å fyrer i ovnen med alt for mange minusgrader ute så er det merkelig hva MC relatert en kan finne på å grave i mens man venter på våren og abstinensene etter MC kjøring presser seg på
- hansp
- Posts: 921
- Joined: 31 May 2007 21:05
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km - Location: Buriram Thailand
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
Det å ta med egen mc for å kjøre litt i Thailand, er greit hvis man bor i nabolandene, men regn med noen timer på grensen for å stemple papirer og få alt i orden. Hvis noen tenker på å frakte egen mc fra Norge til Thailand enten for å kjøre noen uker eller for å te den med på flyttelass har jeg bare en ting å si: Glem det. Det blir dyrt og vil kreve masse tid for å få alt i orden. Vil du kjøre en stor GS i Thailand kan den leies, noe som blir mye billigere.Spiritofwinter wrote: 25 Jan 2026 11:22 Takk for avklaring, greit med noen som kjenner reglene![]()
En spesifik Thailands ting som går igjen er FVP for å ta med egen MC for å kjøre. Primært er det spørmål om hvor de kan få det billigst, evt hvordan komme seg inn uten å betale og uten å bli tatt. Merkelig hvor vanskelig det er å betale noen få kroner for å få rette tillatelsen når man har blåst en liten formue på en stor BMW GS og enda mye mer på utstyr og reisekostnader halve jorden rundt. Og joda, det er klart at jo mindre man betaler jo lenger kan man strekke budsjettet, men der er sikkert andre ting de kunne redusert av kostnader enn pålagt kjøretillatelse i et land som kan skape andre problemer.
Men jeg vet faktisk om en nordmann som kjørte egen mc fra Norge til Thailand, så det er mulig, men vil kreve mange timers forarbeid og planlegging. Men er man eventyrlysten...
Hans Petter
- hansp
- Posts: 921
- Joined: 31 May 2007 21:05
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km - Location: Buriram Thailand
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
Etter noen kjølige uker er varmen tilbake her på rismarkene. Det gjøres klart til helgens tur. Avreise i morgen til Pattaya drøye 420 kilometer på alt fra motorvei til svingete lite trafikkerte sideveier. Joda skal bli deilig med tur.
Pattaya er jo syndens hovedstad i verden, ingen over ingen ved siden, det er helt sikkert. Men. Pattaya har også mye annet å by på slik som gode restauranter, steder med gode live band, strandliv, sløving ved hotellbassenget mm. Så tror nok både min gode venn Gary og undertegnede vil returnere til heimen uten skumle sykdommer eller dårlig samvittighet.....
Uansett det skal bli deilig med litt sjøluft.
Poster noen bilder fra tidligere turer
Pattaya er jo syndens hovedstad i verden, ingen over ingen ved siden, det er helt sikkert. Men. Pattaya har også mye annet å by på slik som gode restauranter, steder med gode live band, strandliv, sløving ved hotellbassenget mm. Så tror nok både min gode venn Gary og undertegnede vil returnere til heimen uten skumle sykdommer eller dårlig samvittighet.....
Uansett det skal bli deilig med litt sjøluft.
Poster noen bilder fra tidligere turer
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Hans Petter
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 5164
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
Så ikke helt jævlig ut, det der 
- hansp
- Posts: 921
- Joined: 31 May 2007 21:05
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km - Location: Buriram Thailand
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
Det har blitt lite mc kjøring den siste måneden. Det har vært mye annet å drive med.
36 000 km service ble unnagjort i februar, men Honda hadde selvsagt ikke luftfilter på lager så jeg må tilbake nå på fredag 6.mars for å få byttet dette.
Hadde en liten runde på drøye 200 km i går, det var skolefri så da passet det med en liten lunch tur. Det var varmt da vi startet ca 35 grader og på hvei hjem viste temp.måleren på AT'en mellom 38 og 40 grader.
Fredag 13 drar jeg antagelig på tur med bil. Jeg skiver antagelig siden jeg pr nå ikke vet om det er diesel å få kjøpt. Når dette skrives er de lokale stasjonene tomme for diesel, siden folk har hamstret. Myndighetene (som ingen stoler på) sier Thailand har store lagre av drivstoff, så jeg avventer. Biltur er planlagt siden kameraten som skal være med ikke kjører mc, men har lyst til å bli med på tur. Hva gjør man ikke for sine venner.
Både bil og mc bruker drivstoff fra olje så .......
36 000 km service ble unnagjort i februar, men Honda hadde selvsagt ikke luftfilter på lager så jeg må tilbake nå på fredag 6.mars for å få byttet dette.
Hadde en liten runde på drøye 200 km i går, det var skolefri så da passet det med en liten lunch tur. Det var varmt da vi startet ca 35 grader og på hvei hjem viste temp.måleren på AT'en mellom 38 og 40 grader.
Fredag 13 drar jeg antagelig på tur med bil. Jeg skiver antagelig siden jeg pr nå ikke vet om det er diesel å få kjøpt. Når dette skrives er de lokale stasjonene tomme for diesel, siden folk har hamstret. Myndighetene (som ingen stoler på) sier Thailand har store lagre av drivstoff, så jeg avventer. Biltur er planlagt siden kameraten som skal være med ikke kjører mc, men har lyst til å bli med på tur. Hva gjør man ikke for sine venner.
Både bil og mc bruker drivstoff fra olje så .......
Hans Petter