Mine år med mc i Norge og Thailand
- intruder
- Posts: 5109
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
- hansp
- Posts: 923
- Joined: 31 May 2007 21:05
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km - Location: Buriram Thailand
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
Å kalle meg supporter er vel å ta litt hardt i, men har da vært på noen kamper for noen år siden. Å ja jeg går med Buriram United t-skjorte ganske ofte. Noe som er ett slags moteplagg her oppe
Hans Petter
- hansp
- Posts: 923
- Joined: 31 May 2007 21:05
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km - Location: Buriram Thailand
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
Snart er det skoleferie her i Thailand, siden jeg jobber som frivillig musikklærer blir det noen uker fri for meg også. Årets sommerferie (det er faktisk det) starter i slutten av denne uka og varer frem til midten av mai.
Søndag 22/3 blir vi 5 sykler på tur, det planlegges for en ukes tur og drøye 1500 km. Det som spøker i bakgrunnen er fuel situasjonen. Det går rykter om stengte stasjoner rundt omkring og noen stasjoner rasjonerer. Skal på en biltur denne helgen og vil sjekke opp dette. Bilturen kan kjøres på en tank diesel så fyller full tank før vi drar og har dermed nok (70 liter) til hele turen.
Har også planlagt for en uke i Vietnam denne ferien, dog med fly. Her er både hotell og flybilletter betalt og satser på at flytarfikken den veien går som normalt.
Søndag 22/3 blir vi 5 sykler på tur, det planlegges for en ukes tur og drøye 1500 km. Det som spøker i bakgrunnen er fuel situasjonen. Det går rykter om stengte stasjoner rundt omkring og noen stasjoner rasjonerer. Skal på en biltur denne helgen og vil sjekke opp dette. Bilturen kan kjøres på en tank diesel så fyller full tank før vi drar og har dermed nok (70 liter) til hele turen.
Har også planlagt for en uke i Vietnam denne ferien, dog med fly. Her er både hotell og flybilletter betalt og satser på at flytarfikken den veien går som normalt.
Hans Petter
- hansp
- Posts: 923
- Joined: 31 May 2007 21:05
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km - Location: Buriram Thailand
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
En stund siden det har vært skrevet noe her. Har jo vært på en mc tur siden sist og en noe avkortet tur til Vietnam. Er jo også på det andre forumet, så da er vel jeg også en slags forumhore
.
På siste mc tur, forøvrig også en tur som måtte kortes ned pga bensin og diesel mangel. Jo lenger nord vi kom desto vanskeligere ble det med bensin, det var mange stengte og tomme stasjoner så etter en dag hvor vi hadde mange stopp uten å få bensin snudde vi. Vi ville jo ikke trille syklene.
På denne turen begynte venstre bryterpanel på AT'en å fuske, det ble umulig å bla i kjørecomputeren med bryterne, når sykkelen sto stille og jeg trykket på skjermen virket alt som det skulle. Irriterende men ikke kritisk.
Vel hjemme etter turen lå det brev til meg i postkassa fra Honda i Bangkok. De beklaget men de hadde funnet produksjonsfeil på venstre bryterpanel og ville at jeg skulle ta kontakt med forhandler for å avtale bytte av dette, så det var altså ikke bare meg det gjaldt.
Da jeg dagen etter tok kontakt med Honda i Buriram hadde de ikke hørt noe om dette. Jeg sendte dem bilde av brevet fra Honda sentralt. Men nei. Dette viste de ikke noe om. Jeg måtte ta med brev og sykkel og komme til dem (60 km hver vei). Dagen etter dro jeg dit. Jeg viste dem brevet og spurte om når dette kunne fikses. Hele Honda avdelingen stoppet opp. Alt fra mekanikere til selgere satt med computer og telefon og trykket for å finne ut av dette. Mitt forslag om å ringe til Honda i Bangkok ville de ikke høre på. Hvis de ringte dit for å spørre om dette ville hovedkontoret skjønne at de var udugelige! Etter nesten en time hvor de også hadde tatt sykkelen inn på verkstedet for å begynne og åpne bryterpanelet, noe jeg fikk stoppet, fikk jeg beskjed om at de ville sende meg beskjed når delen kom. På mitt spørsmål om dette kunne byttes mens jeg ventet ristet de på hodet. Dette var en stor jobb som kunne ta flere dager.
Nå har det gått 20 dager og intet har skjedd bortsett fra at jeg purret på svar og fikk beskjed om at dataanlegget til Honda var nede så de viste ingen ting.
Som skrevet i begynnelsen av dette innlegget har jeg vært en tur i Vietnam, nærmere bestemt Ho Chi Ming city. En flott by som virkelig er verdt å få med seg. Masse å se mye god mat ganske billig og hyggelige folk. Dessverre så møtet vi reise hjem noen dager tidligere enn planlagt fordi faren til kjæresten min ble alvorlig syk. Han døde mens vi satt i bilen fra Bangkok og hjem til Buriram.
Selv om bryterpanelet på venstre side ikke virker som det skal er sykkelen kjørbar. Derfor blir det tur til Pataya om noen dager, her skal jeg ha møte med en skatteadvokat for å se om jeg kan betale skatt til Thailand i stedet for Norge. Her kan det være MYE penger å spare. Utover det er det for tiden ikke planlagt noen mc turer. Pr nå er det ingen mangel på bensin og diesel men det kan fort snu. Thailand er veldig avhengig av olje fra Hormuz stredet
På siste mc tur, forøvrig også en tur som måtte kortes ned pga bensin og diesel mangel. Jo lenger nord vi kom desto vanskeligere ble det med bensin, det var mange stengte og tomme stasjoner så etter en dag hvor vi hadde mange stopp uten å få bensin snudde vi. Vi ville jo ikke trille syklene.
På denne turen begynte venstre bryterpanel på AT'en å fuske, det ble umulig å bla i kjørecomputeren med bryterne, når sykkelen sto stille og jeg trykket på skjermen virket alt som det skulle. Irriterende men ikke kritisk.
Vel hjemme etter turen lå det brev til meg i postkassa fra Honda i Bangkok. De beklaget men de hadde funnet produksjonsfeil på venstre bryterpanel og ville at jeg skulle ta kontakt med forhandler for å avtale bytte av dette, så det var altså ikke bare meg det gjaldt.
Da jeg dagen etter tok kontakt med Honda i Buriram hadde de ikke hørt noe om dette. Jeg sendte dem bilde av brevet fra Honda sentralt. Men nei. Dette viste de ikke noe om. Jeg måtte ta med brev og sykkel og komme til dem (60 km hver vei). Dagen etter dro jeg dit. Jeg viste dem brevet og spurte om når dette kunne fikses. Hele Honda avdelingen stoppet opp. Alt fra mekanikere til selgere satt med computer og telefon og trykket for å finne ut av dette. Mitt forslag om å ringe til Honda i Bangkok ville de ikke høre på. Hvis de ringte dit for å spørre om dette ville hovedkontoret skjønne at de var udugelige! Etter nesten en time hvor de også hadde tatt sykkelen inn på verkstedet for å begynne og åpne bryterpanelet, noe jeg fikk stoppet, fikk jeg beskjed om at de ville sende meg beskjed når delen kom. På mitt spørsmål om dette kunne byttes mens jeg ventet ristet de på hodet. Dette var en stor jobb som kunne ta flere dager.
Nå har det gått 20 dager og intet har skjedd bortsett fra at jeg purret på svar og fikk beskjed om at dataanlegget til Honda var nede så de viste ingen ting.
Som skrevet i begynnelsen av dette innlegget har jeg vært en tur i Vietnam, nærmere bestemt Ho Chi Ming city. En flott by som virkelig er verdt å få med seg. Masse å se mye god mat ganske billig og hyggelige folk. Dessverre så møtet vi reise hjem noen dager tidligere enn planlagt fordi faren til kjæresten min ble alvorlig syk. Han døde mens vi satt i bilen fra Bangkok og hjem til Buriram.
Selv om bryterpanelet på venstre side ikke virker som det skal er sykkelen kjørbar. Derfor blir det tur til Pataya om noen dager, her skal jeg ha møte med en skatteadvokat for å se om jeg kan betale skatt til Thailand i stedet for Norge. Her kan det være MYE penger å spare. Utover det er det for tiden ikke planlagt noen mc turer. Pr nå er det ingen mangel på bensin og diesel men det kan fort snu. Thailand er veldig avhengig av olje fra Hormuz stredet
Spoiler
Hans Petter
- hansp
- Posts: 923
- Joined: 31 May 2007 21:05
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km - Location: Buriram Thailand
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
I morgen søndag blir det mc tur til Pataya, som tidligere skrevet er formålet med turen ett møte med skatteadvokat, så får vi se om det er mulig å spare noen skattekroner.
Har fått melding fra Honda, bryterpanelet er kommet. På spørsmål om hvor lang tid de trenger på å bytte dette var beskjeden: En stor jobb som tar lang tid. Så ved hjemkomst fra Pattaya på onsdag blir det å levere sykkelen på torsdag. Planen var egentlig ny mc tur neste helg, men det er vel store sjanser for at AT' ikke er klar, så den turen blir det nok ikke noe av.
Har fått melding fra Honda, bryterpanelet er kommet. På spørsmål om hvor lang tid de trenger på å bytte dette var beskjeden: En stor jobb som tar lang tid. Så ved hjemkomst fra Pattaya på onsdag blir det å levere sykkelen på torsdag. Planen var egentlig ny mc tur neste helg, men det er vel store sjanser for at AT' ikke er klar, så den turen blir det nok ikke noe av.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Hans Petter
- intruder
- Posts: 5109
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
Litt kjedelig at det skal være så mye fra og til angående service og reparasjoner på Hondaen.....
kan vel bli litt språkproblemer og annet om du går for et annet merke også ?
God helg !
kan vel bli litt språkproblemer og annet om du går for et annet merke også ?
God helg !
- hansp
- Posts: 923
- Joined: 31 May 2007 21:05
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km - Location: Buriram Thailand
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
Jeg tror ok at Honda er så store her i Thailand at de driter i kundeservice. I fjor solgte de 1,35 millioner sykler fra 110ccm og oppover til Gold Wing. Neste på lista Yamaha ca 270 000 så Honda har nesten alt salg.intruder wrote: 25 Apr 2026 11:58 Litt kjedelig at det skal være så mye fra og til angående service og reparasjoner på Hondaen.....
kan vel bli litt språkproblemer og annet om du går for et annet merke også ?
God helg !![]()
Da jeg hadde Kawasaki fikk jeg veldig god service og de hadde alltid deler på lager og det meste gjorde de mena man ventet. Hos Honda er alt vanskelig og kunnskapen hos en del av de ansatte er nær 0. Kawasaki solgte ca 40 000 sykler i Thailand 2024 så forskjellen er enorm
Hans Petter
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
Har første `16 modellen av den nye AT'n som hadde enklere bryterpanel på venstre side.
Der var det ene "Set" knappen som forble nedtrykket rett etter kjøp, forsøkt fikset på førstegangsservice uten hell og så byttet hele bryter-kladden på garanti 1 mnd senere hvor jeg har notert meg at de brukte 2,5 timer - men da samtidig monterte originale varmeholker som jeg hadde bestilt MC'n med.
De bryter-panelene er jo blitt mer omfangsrike med tiden, men høres mye ut med heldagsjobb el lign...
Der var det ene "Set" knappen som forble nedtrykket rett etter kjøp, forsøkt fikset på førstegangsservice uten hell og så byttet hele bryter-kladden på garanti 1 mnd senere hvor jeg har notert meg at de brukte 2,5 timer - men da samtidig monterte originale varmeholker som jeg hadde bestilt MC'n med.
De bryter-panelene er jo blitt mer omfangsrike med tiden, men høres mye ut med heldagsjobb el lign...
- intruder
- Posts: 5109
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
Med 33 år gammel Yamaha Virago har jeg erfart at man greier seg godt uten Bryterpanel og bensinmåler og alskens dilldall...
men det er i en gammel manns verden ...
men det er i en gammel manns verden ...
- hansp
- Posts: 923
- Joined: 31 May 2007 21:05
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km - Location: Buriram Thailand
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
Fant et AT forum. Her er denne recallen fra Honda fått egen tråd. Alle skriver at jobben ble gjort på en dag. Men dette var Honda i USA og noen land i EuropaRuneMC wrote: 27 Apr 2026 08:03 Har første `16 modellen av den nye AT'n som hadde enklere bryterpanel på venstre side.
Der var det ene "Set" knappen som forble nedtrykket rett etter kjøp, forsøkt fikset på førstegangsservice uten hell og så byttet hele bryter-kladden på garanti 1 mnd senere hvor jeg har notert meg at de brukte 2,5 timer - men da samtidig monterte originale varmeholker som jeg hadde bestilt MC'n med.
De bryter-panelene er jo blitt mer omfangsrike med tiden, men høres mye ut med heldagsjobb el lign...![]()
Hans Petter
- hansp
- Posts: 923
- Joined: 31 May 2007 21:05
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km - Location: Buriram Thailand
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
AT'en er nå friskmeldt. Bryterpanelet ble skiftet for en uke siden og det tok en halv dag! Noen dager i forveien sendte jeg link til tidligere omtalt Africa Twin forum med spørsmål om hvorfor Honda i Thailand måtte ha flere dager på en slik jobb. Fikk aldri noe svar fra Honda, noe som ikke overasket meg. Men da jeg leverte sykkelen til avtalt tid, for en uke siden, og hadde ordnet med transport hjem var beskjeden at sykkelen ville være klar klokken 16 samme dag. På spørsmål om hvorfor det plutselig bare skulle ta noen timer fikk jeg kun til svar at mekanikeren hadde sagt han skulle få den klar! Joda, sykkelen ble klar før klokken 16 alt virket som det skulle. Har en mistanke om at forhandler har fått telefon fra Bangkok
I dag blir det en dagstur for å besøke noen venner. Neste langtur? Ikke planlagt noe, men plutselig drar jeg nok på tur igjen
I dag blir det en dagstur for å besøke noen venner. Neste langtur? Ikke planlagt noe, men plutselig drar jeg nok på tur igjen
Hans Petter
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 5166
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
Bra du fikk det fikset, og innenfor fornuftig tid
Håper iallefall mekanikeren hos deg holder bedre kvalitet enn de som jobbet på bilen vår i går. (Som jeg omtalte i klagetråden).
Håper iallefall mekanikeren hos deg holder bedre kvalitet enn de som jobbet på bilen vår i går. (Som jeg omtalte i klagetråden).
- hansp
- Posts: 923
- Joined: 31 May 2007 21:05
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km - Location: Buriram Thailand
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
mekanikerne hos Honda i Buriram er jeg godt fornøyd med, de har alltid gjort en grei jobb. Verre med kundemotaket og ledelsenBikeridr wrote: 08 May 2026 06:19 Bra du fikk det fikset, og innenfor fornuftig tid![]()
Håper iallefall mekanikeren hos deg holder bedre kvalitet enn de som jobbet på bilen vår i går. (Som jeg omtalte i klagetråden).
Hans Petter
- hansp
- Posts: 923
- Joined: 31 May 2007 21:05
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km - Location: Buriram Thailand
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
17.mai i dag. Som gammel korpsnerd kjenner jeg det rykker i foten, men det får holde med ett par marsjer på Spotify. Skoleåret og også korpsåret starter i morgen 18.mai, da er det slutt på sommerferien. Jeg har sagt ja til ett år til som musikklærer og går da inn i min 14. sesong.
Når man jobber som frivillig kan man også selv bestemme når man skal ha litt fri, så derfor tar jeg kort uke neste uke og drar på mc tur fra torsdag til søndag. Skal kjøre sammen med min gode venn Gary som har fått permisjon fra kjerringa til å dra på tur med meg
Når man jobber som frivillig kan man også selv bestemme når man skal ha litt fri, så derfor tar jeg kort uke neste uke og drar på mc tur fra torsdag til søndag. Skal kjøre sammen med min gode venn Gary som har fått permisjon fra kjerringa til å dra på tur med meg
Hans Petter
- hansp
- Posts: 923
- Joined: 31 May 2007 21:05
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km - Location: Buriram Thailand
- Contact:
Re: Mine år med mc i Norge og Thailand
Så gjøres det klart for en mc tur med avgang torsdag morgen. Det blir en tur på kjente veier sammen med mine Belgiske venner. Planlagt kjørelengde rundt 1000 km tre overnattinger.
Har forøvrig akkurat betalt forsikring og tax (årsavgift) på AT'en, som i disse dager runder to år med drøye 40 k på telleren.
Tax med lovpålagt ansvarsforsikring 945Thb som blir ca 276 Nkr
full kasko med 10 000 thb egenandel 10245 thb som blir ca 3000 Nkr. Da har jeg 10% bonus på denne.
Som dere ser tax og ansvar er billig, kasko i mine øyne ganske dyrt, men nødvendig. Uansett alt er betalt for ett nytt år med turer og mye morro
Har forøvrig akkurat betalt forsikring og tax (årsavgift) på AT'en, som i disse dager runder to år med drøye 40 k på telleren.
Tax med lovpålagt ansvarsforsikring 945Thb som blir ca 276 Nkr
full kasko med 10 000 thb egenandel 10245 thb som blir ca 3000 Nkr. Da har jeg 10% bonus på denne.
Som dere ser tax og ansvar er billig, kasko i mine øyne ganske dyrt, men nødvendig. Uansett alt er betalt for ett nytt år med turer og mye morro
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Hans Petter