Sykkelen starter plutselig ikke noen som har peil

Prat om mellomtung MC
Post Reply
MisterD
Posts: 5
Joined: 12 May 2020 13:48
MC: Yahama Xj 600n
Årsmodell: 1996

Sykkelen starter plutselig ikke noen som har peil

Post by MisterD »

Hei

Jeg lurte på om det er noen som kan ha noen viten om hvorfor sykkelen min ikke starter.
Den har startet helt fint fra dag 1 etter vinteren. Kjørte noen meter skrudde av motoren, så skulle jeg starte den igjen så vil den ikke i gang. Det skjedde helt plutselig.
Batteriet er fullt, tanken er full.
Jeg er ny på dette med MC så har ikke så mye peiling på det tekniske men lærer underveis. Setter pris på alle forslag
Takk for alle svar.

Mvh
MrD
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Sykkelen starter plutselig ikke noen som har peil

Post by inunf »

Hei, og velkommen hit!

Hva skjer når du trykker på startknappen? Går startmotoren? Hvis ikke, hører du et klikk, eller er det helt stille?

Har du mulighet til å måle batterispenningen?

Jeg har hatt en -95 XJ600, der var det slik at det kunne være nok batterispenning til å drive startmotoren, men ikke nok til at det ble gnist på tennpluggene.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Sykkelen starter plutselig ikke noen som har peil

Post by Bikeridr »

Starter ikke, som i "ingenting skjer" eller går motoren rundt men tenner ikke?

Hvis det første er tilfelle, har du sjekket at ikke "dødmannsknappen" er aktivert. Fort gjort i en stresset situasjon.
Hvis motoren tørner, men ikke tenner, så må vi ha litt mer "kjøtt på beina" for å hjelpe deg :)

Edit, ser inunf har svart, men jeg legger nå med mitt svar også.
MisterD
Posts: 5
Joined: 12 May 2020 13:48
MC: Yahama Xj 600n
Årsmodell: 1996

Re: Sykkelen starter plutselig ikke noen som har peil

Post by MisterD »

inunf wrote:Hei, og velkommen hit!

Hva skjer når du trykker på startknappen? Går startmotoren? Hvis ikke, hører du et klikk, eller er det helt stille?

Har du mulighet til å måle batterispenningen?

Jeg har hatt en -95 XJ600, der var det slik at det kunne være nok batterispenning til å drive startmotoren, men ikke nok til at det ble gnist på tennpluggene.


Hei takk for det :)

Når jeg trykker på startknappen går bare startlyden, ingen tegn til at selve motoren skal starte. Fikk i går undersøkt om det er gnist i tennpluggene og fikk beskjed om at det var det. Men har bestilt nye tilfelle det kan være problemet.
Jeg skal prøve å få målt batteriet i dag. Hva slags resultat bør jeg forventet hvis batteriet er ok eller ikke ok for den saks skyld. ( Ladet det her om dagen )

Mvh

MrD
MisterD
Posts: 5
Joined: 12 May 2020 13:48
MC: Yahama Xj 600n
Årsmodell: 1996

Re: Sykkelen starter plutselig ikke noen som har peil

Post by MisterD »

Bikeridr wrote:Starter ikke, som i "ingenting skjer" eller går motoren rundt men tenner ikke?

Hvis det første er tilfelle, har du sjekket at ikke "dødmannsknappen" er aktivert. Fort gjort i en stresset situasjon.
Hvis motoren tørner, men ikke tenner, så må vi ha litt mer "kjøtt på beina" for å hjelpe deg :)

Edit, ser inunf har svart, men jeg legger nå med mitt svar også.

Hei

Takk for svar
den starter som at motoren ikke vil tenne. Bare den elektriske lyden som kommer når man holder inne startknappen. Desverre :/

Mvh
MrD
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Sykkelen starter plutselig ikke noen som har peil

Post by inunf »

Da tenker jeg det er batteriet. Spenningen bør ikke falle under ca. 10V mens startmotoren går.

Du kan også prøve å trille sykkelen i gang i 2. gir.
MisterD
Posts: 5
Joined: 12 May 2020 13:48
MC: Yahama Xj 600n
Årsmodell: 1996

Re: Sykkelen starter plutselig ikke noen som har peil

Post by MisterD »

inunf wrote:Da tenker jeg det er batteriet. Spenningen bør ikke falle under ca. 10V mens startmotoren går.

Du kan også prøve å trille sykkelen i gang i 2. gir.

Takk for svar Inunf :)
Da skal jeg få sjekket batteri med en gang.

Mvh
MrD
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Sykkelen starter plutselig ikke noen som har peil

Post by ashland »

En mulighet er å sjekke att batteri tilkoblingene er skikkelig tilskrudd og rene for skit / irr
fun is not a straight line
MisterD
Posts: 5
Joined: 12 May 2020 13:48
MC: Yahama Xj 600n
Årsmodell: 1996

Re: Sykkelen starter plutselig ikke noen som har peil

Post by MisterD »

ashland wrote:En mulighet er å sjekke att batteri tilkoblingene er skikkelig tilskrudd og rene for skit / irr
Hei
Jeg skal prøve det også. I dag blir det bytting av tennplugger og bestilling av nytt batteri :)
Takk for svar
916
Posts: 113
Joined: 26 Mar 2007 21:08

Re: Sykkelen starter plutselig ikke noen som har peil

Post by 916 »

Blir for dyrt hvis man begynner å bytte ut ting uten å vite hva som er galt. Du må gå litt systematisk gjennom ting å utelukke det som faktisk er i orden.
Har du f.eks sjekket bryter på støtte? Er stoppknappen i riktig posisjon? Batteri er enkelt å måle med et multimeter, koster en 100 lapp på Biltema.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Sykkelen starter plutselig ikke noen som har peil

Post by Bikeridr »

916 wrote:Blir for dyrt hvis man begynner å bytte ut ting uten å vite hva som er galt. Du må gå litt systematisk gjennom ting å utelukke det som faktisk er i orden.
Har du f.eks sjekket bryter på støtte? Er stoppknappen i riktig posisjon? Batteri er enkelt å måle med et multimeter, koster en 100 lapp på Biltema.
Tildels mye enig med deg. Jeg ville nok prøvd å bytte/lade batteri først. Man behøver ikke kjøpe originalt rådyrt, holder fint med biltemabatteri til 300kr først.
Trådstarter sier motoren kinner og det er gnist, så regner med støttebryter er i orden (mine sykler tørner ikke i det hele tatt om støttebryteren er aktivert), samme med dødmannsknapp. Motoren kinner, så da er denne også utelukket. Da er det stort sett fire ting igjen:
1) Bensin (kondens)
2) Batteri (strøm)
3) Plugger (gnist)
4) Kompresjon (ventiler/ringer eller stempelhull)

Den siste er usannsynlig, da det er en flersylindret motor og en ville fått noe tenning og/eller dårlig gange. Lite sannsynlig at det er brent hull i alle stempla samtidig.
Første kan det være, selv om TS sier tanken er full. Se hva jeg lufter nedenfor.
Ja, TS sier også at "batteri er fullt", men her kan det være et dårlig batteri. Batterier kan fint holde "full spenning" ubelastet, men ei kortsluttet celle så ramler spenninga og kapasiteten fort under hva som trenges for å opprettholde coilspenning.
Plugger, har jeg også luftet nedenfor.

Det *kan* og være coilene, men det gjenstår endel "billigere" feilsøking først. Min Suzuki GSX 750 ES (for lenge siden), fikk coiltrøbbel. Den hadde to coiler og hanglet og gikk ei stund inntil den døde helt og begge coilene måtte skiftes.

En siste mulighet er kondens i bensin. Forslag til TS fra meg er å ta av bensinslangen og se om det er bensin, vann eller en blanding som kommer ut. Dette kan faktisk være en sannsynlighet. Som TS sier "startet med en gang", men så, etter noen meter (frivillig stopp), så vil ikke starte igjen. Kanskje da nok bensin i flottørkamrene, men "ei bøtte vann/kondens" i tanken som nå har kommet inn i forgasserne.

Sjekk pluggene etter kinning. Er de våte? Svarte? eller ser de tørre ut?
Den samme GSX'n jeg nevnte over gikk ikke i det hele tatt en av vårene jeg skulle vekke den av vinterdvalen. Alt var tilsynelatende i orden; bensin, kondensfri, tørre plugger, gnist, etc. Men! Det var et lite (lysebrunt) belegg på pluggene og gnisten var for dårlig, så den tente ikke. Glassblåste pluggene (sto lagret på militært verksted) og tenning "på første draget".
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Sykkelen starter plutselig ikke noen som har peil

Post by inunf »

Enig med 916 over her. Kjøp heller multimeter på Biltema enn å bytt en masse ting. Pluggene er sikkert greie, de ryker ikke 4 stk samtidig.

Prøv å trill den i gang. Hvis den starter er det batteriet, hvis den ikke starter kan det være f. eks. kondens i bensinen.

Slik som symptomene er beskrevet virker det på meg som at det er batteriet, men mål og få det bekreftet før du kjøper nytt. Den kan jo være andre komponenter i ladekretsen som er ødelagte og som igjen tar knekken på batteriet.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Sykkelen starter plutselig ikke noen som har peil

Post by JK95 »

Koble også gjerne av batteriet, jeg har vært ute for sykler med så dårlig batteri at de ikke starter på trillstart med batteriet tilkoblet, men gjør det uten batteri. Dette har visstnok noe å gjøre med at batteriet trekker til seg alt motorsykkelen klarer å produsere under trillstart :-k
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Sykkelen starter plutselig ikke noen som har peil

Post by knutk »

Gjenganger i min 'maskinpark' (dvs mc og hageutstyr') har vært at bensinen har tapt seg over vinteren.

Det nevnes at motor startet etter vinterdvale, for så å nekte og starte.

Hvor lenge gikk motor? Om den har kjørt i flere mil kan man trolig utelukke bensin og kondens. Men dersom motor kun har startet for å gå en kort tid og deretter nekte å starte igjen ville jeg ha begynt med det enklest, nemlig å prøve med fersk bensin, samt drenere eventuelle drifstoff-slanger, med tanke på kondens som eventuelt har blitt dratt inn i motor fra tanken.

Hadde vært greit å vite litt om sykkelen. Gammel eller ny, og hvilken type, forgasser eller innsprøyting.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Sykkelen starter plutselig ikke noen som har peil

Post by Bikeridr »

knutk wrote: Hadde vært greit å vite litt om sykkelen. Gammel eller ny, og hvilken type, forgasser eller innsprøyting.
1996 Yamaha XJ600n dersom man skal anta det gjelder den som er satt opp i profilen til TS :)
Den har, så vidt jeg vet, forgasser.
Post Reply