Utvidelse A1 til A2

Prat om mellomtung MC
Post Reply
SAOO
Posts: 27
Joined: 18 Mar 2021 09:00

Utvidelse A1 til A2

Post by SAOO »

Hei,

Vurderer å ta utvidelse fra A1 til A2. Tok A1 lappen da jeg var 16 år, men har ikke kjørt på 5 år nå.

Tror dere det til være vanskelig for meg å ta den utvidelsen? Kan vel i værstefall bare ta ekstra kjøretime?

Lurer ellers på deres erfaring med denne utvidelsen.

Mvh
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Utvidelse A1 til A2

Post by kvase »

Har du tilgang på en A1 MC så kjør litt med den så sparer du deg for undringer og antall kjøretimer på A2.
Alternativ 2
Kjøp deg en A2 MC å få noen til å øvelse Kjøre litt i lag med deg for det blir bare vinn vinn
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Utvidelse A1 til A2

Post by Spiritofwinter »

Hei

@freddy123 tok vel denne veien? Eller var det A2 til A?

Om du ikke har kjørt på noen år tror jeg du uansett burde kjøre litt først, de fleste blir litt "rustne" etter en vinter uten kjøring, vil tro du må komme litt inn i det etter 5 år uten.

Nå kjenner jeg ikke alle reglene for å få tatt denne utvidelsen (jeg gikk direkte på A), men du må vel ha noe kjørekurs? Dette må vel gjøres med en kjøreskole uansett, så kanskje like greit å kontakte de for å høre om du kan ta en kjapp oppfriskning først?


Og når du har funnet ut av det å begynner å kjøre så må du gjerne fortelle oss hvordan det går og hvor du kjører, alltid moro med flere som deler sine erfaringer :)
SAOO
Posts: 27
Joined: 18 Mar 2021 09:00

Re: Utvidelse A1 til A2

Post by SAOO »

Takk for svar! Har dessverre ikke tilgang til noen av de. Tenkte egentlig kjøpe A1 sykkel for sommeren, men frister å bare hoppe på A2 med en gang.
SAOO
Posts: 27
Joined: 18 Mar 2021 09:00

Re: Utvidelse A1 til A2

Post by SAOO »

Spiritofwinter wrote: 18 Mar 2021 09:42 Hei

@freddy123 tok vel denne veien? Eller var det A2 til A?

Om du ikke har kjørt på noen år tror jeg du uansett burde kjøre litt først, de fleste blir litt "rustne" etter en vinter uten kjøring, vil tro du må komme litt inn i det etter 5 år uten.

Nå kjenner jeg ikke alle reglene for å få tatt denne utvidelsen (jeg gikk direkte på A), men du må vel ha noe kjørekurs? Dette må vel gjøres med en kjøreskole uansett, så kanskje like greit å kontakte de for å høre om du kan ta en kjapp oppfriskning først?


Og når du har funnet ut av det å begynner å kjøre så må du gjerne fortelle oss hvordan det går og hvor du kjører, alltid moro med flere som deler sine erfaringer :)
Ja jeg er nok absolutt litt rusten. Tenkte å informere kjøreskolen om det også eventuelt ta noen kjøretimer først for å bli varm i trøya. Å betale noen lapper ekstra for det tenker jeg bare er en god investering.

Ja, slik jeg har forstått det så trenger man; Obligatorisk kurs ved utvidelse (2 timer), Sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk (4 timer) og Sikkerhetskurs på veg (5 timer)
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Utvidelse A1 til A2

Post by kvase »

Hadde gått for A2 har my mer glede av den vil jeg tru da du har passert 16 år for 5 år siden så - enklere med lit distanse kjøring også med A2 mc er
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Utvidelse A1 til A2

Post by knutk »

Der kom nye regler for ikke lenge siden.

https://www.atl.no/kunnskapsbase/item/u ... -a1-til-a2

Om jeg tolker det rett kan OP ta et kurs hos kjøreskole og unngå ny oppkjøring siden han har vært innehaver av A1 i mer enn 2 år.

Ved å kontakte en kjøreskole vil man få utfyllende opplysninger.

Men om jeg oppfatter de nye reglene rett holder det nå å kjøre opp kun EN gang, og siden utvider man ved å ta kurs hos kjøreskoler. I dette ligger der et krav om minimums tid for hvert trinn. Ny oppkjøring blir kun krevd om man ønsker hurtigere oppgradering enn hva er kravet for minimumstid for hvert trinn.
SAOO
Posts: 27
Joined: 18 Mar 2021 09:00

Re: Utvidelse A1 til A2

Post by SAOO »

knutk wrote: 18 Mar 2021 10:11 Der kom nye regler for ikke lenge siden.

https://www.atl.no/kunnskapsbase/item/u ... -a1-til-a2

Om jeg tolker det rett kan OP ta et kurs hos kjøreskole og unngå ny oppkjøring siden han har vært innehaver av A1 i mer enn 2 år.

Ved å kontakte en kjøreskole vil man få utfyllende opplysninger.

Men om jeg oppfatter de nye reglene rett holder det nå å kjøre opp kun EN gang, og siden utvider man ved å ta kurs hos kjøreskoler. I dette ligger der et krav om minimums tid for hvert trinn. Ny oppkjøring blir kun krevd om man ønsker hurtigere oppgradering enn hva er kravet for minimumstid for hvert trinn.
Ja slik jeg forstår det så trenger man bare noen kurs som jeg skrev over her. Ingen ny oppkjøring. Er egentlig mest ute etter å høre erfaringer folk har fra disse kursene.
SAOO
Posts: 27
Joined: 18 Mar 2021 09:00

Re: Utvidelse A1 til A2

Post by SAOO »

kvase wrote: 18 Mar 2021 10:11 Hadde gått for A2 har my mer glede av den vil jeg tru da du har passert 16 år for 5 år siden så - enklere med lit distanse kjøring også med A2 mc er
Ja helt klart. Selvom jeg er rusten nå så tror jeg det meste er på plass etter noen kjøretimer.
User avatar
Bastian
Posts: 28
Joined: 20 May 2016 21:46
MC: BMW R1250GSA
Location: Larvik

Re: Utvidelse A1 til A2

Post by Bastian »

Tok selv utvidelse fra A1 - A2 og A2 - A uten oppkjøring. Utvidelsen fra A1 - A2 oppfattet jeg som vanlige kjøretimer, pluss noe mer teknisk kjøring på "bane", der du kjører de klassiske kjegle-øvelsene (brems i sving, unnamanøver osv). For min del var det plankekjøring, møtte opp, kjørte modulene, kjøreskolen sendte papirene til SVV og jeg kunne reise opp til SVV og fornye førerkortet. Hele kurset tok 2 dager for meg å fullføre. :thumleft
Jeg har aldri hørt om noen som ikke har klart/strøket på denne utvidelsen, men hvis man ikke har kjørt på noen år, så er man jo litt rusten, og som du nevner, det å investere i ett par ekstra kjøretimer er sikkert ikke dumt.
Utvidelsen fra A2 - A er noe av det samme, kan beskrives som to "langturer" der man planlegger ruten man skal kjøre, reflekterer litt om kjøring av sykkel med stor effekt, for så faktisk kjøre ruten. Jeg tok også dette kurset fordelt på 2 dager.

Vet ikke hvor mye kjøreskolene tar for A1 - A2 kurset, mener jeg betalte mellom 6-10 000kr, men det var verdt hver eneste krone. Dette fikser du helt sikkert, lykke til :thumleft
SAOO
Posts: 27
Joined: 18 Mar 2021 09:00

Re: Utvidelse A1 til A2

Post by SAOO »

Bastian wrote: 19 Mar 2021 11:34 Tok selv utvidelse fra A1 - A2 og A2 - A uten oppkjøring. Utvidelsen fra A1 - A2 oppfattet jeg som vanlige kjøretimer, pluss noe mer teknisk kjøring på "bane", der du kjører de klassiske kjegle-øvelsene (brems i sving, unnamanøver osv). For min del var det plankekjøring, møtte opp, kjørte modulene, kjøreskolen sendte papirene til SVV og jeg kunne reise opp til SVV og fornye førerkortet. Hele kurset tok 2 dager for meg å fullføre. :thumleft
Jeg har aldri hørt om noen som ikke har klart/strøket på denne utvidelsen, men hvis man ikke har kjørt på noen år, så er man jo litt rusten, og som du nevner, det å investere i ett par ekstra kjøretimer er sikkert ikke dumt.
Utvidelsen fra A2 - A er noe av det samme, kan beskrives som to "langturer" der man planlegger ruten man skal kjøre, reflekterer litt om kjøring av sykkel med stor effekt, for så faktisk kjøre ruten. Jeg tok også dette kurset fordelt på 2 dager.

Vet ikke hvor mye kjøreskolene tar for A1 - A2 kurset, mener jeg betalte mellom 6-10 000kr, men det var verdt hver eneste krone. Dette fikser du helt sikkert, lykke til :thumleft
Takk for svar! Gøy å høre! Tror det koster ca 11k nå for de kursene man trenger. Jada, det skal gå fint :)
SAOO
Posts: 27
Joined: 18 Mar 2021 09:00

Re: Utvidelse A1 til A2

Post by SAOO »

Tenkte jeg skulle oppdatere litt her.

Startet med en dobbeltime med først litt kjøregård også ut i trafikken. Litt rusten i starten, men ble fort varm i trøya. Kjørelærer mente vi ikke trengte å ta flere timer, så nå gjenstår sikkerhetskurs på bane og vei neste uke.
Post Reply