Bruktpris Yamaha MT-07

Prat om mellomtung MC
SAOO
Posts: 27
Joined: 18 Mar 2021 09:00

Bruktpris Yamaha MT-07

Post by SAOO »

Hei,

Sitter snart med A2 lappen og skal kjøpe sykkel. Er interessert i MT-07, men synes bruktprisene er overraskende høye?

Ser man får 2021 modell helt ny fra forhandler for 98k, mens de 2018-2020 brukt ligger ute for gjerne 90k+.

Holder de seg virkelig så godt i pris? Ser noen av de brukte har små mods som nytt skiltoppheng og kanskje nytt anlegg, men fremdeles høres det dyrt ut?

Hadde sett for meg at de gikk for rundt 80k.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Bruktpris Yamaha MT-07

Post by ArcticTiger »

Det er vel godt sug i mc-markedet på denne tida av året, så prisene holder seg vel bedre? Det er gjerne på høsten man kan gjøre en god handel. Hvor mye prisene synker er ikke godt å si, men ofte regner man en 10% nedgang pr år på nyere sykkler. Er det påkosta utstyr så hever det ofte ikke prisen så mye, men det gjør sykkern mer ettertrakta, den selger lettere.

Og hva som forlanges av pris gjenspeiler jo ikke alltid hva den selges for. Det er alltid lov å gi et bud. Finner du en sykkel du liker, så er det jo bare å by 80 og se hva som skjer...
SAOO
Posts: 27
Joined: 18 Mar 2021 09:00

Re: Bruktpris Yamaha MT-07

Post by SAOO »

Ja godt poeng, er nok selgers marked til en viss grad nå.

Det er sant, får lufte noen bud og se.

Takk for svar
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: Bruktpris Yamaha MT-07

Post by Gulars »

Husk at det er ny modell fra i år. Avgiftene har også gått ned. Ikke alle som selger som tenker på det. Jeg synes også bruktprisene er høye. Hvis du har råd, så kjøp ny.

Min sønn så på MT07 høsten 2019.Vi endte med å kjøpe ny. For høy pris på brukte.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Bruktpris Yamaha MT-07

Post by biker7 »

Var inne på Finn nå og tittet litt på prisene både på brukte og nye MT07.
Og det må jeg si ja : Det folk forlanger for brukte MT07 må da være helt bak mål ! :shock:
Som du nevner så får man jo faktisk splitter ny for 98000,- , og dette er jo da en helt ny, oppdatert modell i år.
Og så forlanger folk feks. like mye for 2-3 år gamle sykler av den gamle versjonen ! ? [-( Nei, brukte versjoner av denne bør i mine øyne da ligge vesentlig lavere i pris sammenlignet med en ny 2021-modell. Minst 8-10000,- lavere pr. år i "alders-fradrag" ihvertfall de første par årene, litt mindre etterpå. Og spesielt hvis den selges av privatperson, og ikke firma. Eks. en meget pent brukt 2020 ca 88000, 2019 ca 78000, 2018 70-75000 sånn cirka.
Og får du ikke tak i noen brukte i dette pris-leie, så hadde ihvertfall ikke jeg vært i tvil : Kjøp ny !! ;-) :D


P.S. Og ikke nok med det : Du kan faktisk få den for 97900,-INKL. reg./klargjøring til og med ! :thumleft (som regel ca 4000,- i tillegg)

Link: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=214179035
Last edited by biker7 on 09 Apr 2021 17:51, edited 1 time in total.
SAOO
Posts: 27
Joined: 18 Mar 2021 09:00

Re: Bruktpris Yamaha MT-07

Post by SAOO »

Gulars wrote: 09 Apr 2021 16:54 Husk at det er ny modell fra i år. Avgiftene har også gått ned. Ikke alle som selger som tenker på det. Jeg synes også bruktprisene er høye. Hvis du har råd, så kjøp ny.

Min sønn så på MT07 høsten 2019.Vi endte med å kjøpe ny. For høy pris på brukte.

Vet du hva prisen var på de før avgiftene gikk ned? Kostet de 98k ny i 2019 og 2020 også?
SAOO
Posts: 27
Joined: 18 Mar 2021 09:00

Re: Bruktpris Yamaha MT-07

Post by SAOO »

biker7 wrote: 09 Apr 2021 17:38 Var inne på Finn nå og tittet litt på prisene både på brukte og nye MT07.
Og det må jeg si ja : Det folk forlanger for brukte MT07 må da være helt bak mål ! :shock:
Som du nevner så får man jo faktisk splitter ny for 98000,- , og dette er jo da en helt ny, oppdatert modell i år.
Og så forlanger folk feks. like mye for 2-3 år gamle sykler av den gamle versjonen ! ? [-( Nei, brukte versjoner av denne bør i mine øyne da ligge vesentlig lavere i pris sammenlignet med en ny 2021-modell. Minst 8-10000,- lavere pr. år i "alders-fradrag" ihvertfall de første par årene, litt mindre etterpå. Og spesielt hvis den selges av privatperson, og ikke firma. Eks. en meget pent brukt 2020 ca 88000, 2019 ca 78000, 2018 70-75000 sånn cirka.
Og får du ikke tak i noen brukte i dette pris-leie, så hadde ihvertfall ikke jeg vært i tvil : Kjøp ny !! ;-) :D

Ja deler samme tankegang. Deilig å spare litt på å kjøpe brukt, men 5k er ikke nok til å rettferdiggjøre en brukt sykkel
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Bruktpris Yamaha MT-07

Post by ashland »

Når 1 og 2 år gamle sykler prises mer eller mindre likt med helt nye er det noe som er veldig feil :shock: Iallefall helt rene og uten noe utstyr. En ting er hva de legges ut for, hva de selges for er noe annet. Som @ArcticTiger sier, sleng inn ett bud på en du kan tenke deg. Kan uansett ikke få annet enn ett "nei" i retur

En annen fordel med nytt er garanti, ser ut som Yamaha kjører 2 år på MT 07 samt 3 år utvidet på motor, girkasse og elektronikk. Sjansen for noe skjer er ikke så stor, men meget behagelig å ha garantien innafor om noe skulle dukke opp
fun is not a straight line
SAOO
Posts: 27
Joined: 18 Mar 2021 09:00

Re: Bruktpris Yamaha MT-07

Post by SAOO »

ashland wrote: 09 Apr 2021 19:35 Når 1 og 2 år gamle sykler prises mer eller mindre likt med helt nye er det noe som er veldig feil :shock: Iallefall helt rene og uten noe utstyr. En ting er hva de legges ut for, hva de selges for er noe annet. Som @ArcticTiger sier, sleng inn ett bud på en du kan tenke deg. Kan uansett ikke få annet enn ett "nei" i retur

En annen fordel med nytt er garanti, ser ut som Yamaha kjører 2 år på MT 07 samt 3 år utvidet på motor, girkasse og elektronikk. Sjansen for noe skjer er ikke så stor, men meget behagelig å ha garantien innafor om noe skulle dukke opp
Ja det er noe merkelig med prisene på disse brukt, iallfall når det er tilgang på helt ny.

Den garantien følger vel sykkel uansett, så burde ikke være noe problem å kjøpe brukt.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Bruktpris Yamaha MT-07

Post by ashland »

Garanti følger sykkel fra den er registrert, så ikke noen problem med verken overliggere brukt sånn sett :thumleft
fun is not a straight line
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Bruktpris Yamaha MT-07

Post by inunf »

Jeg har vært på utkikk etter en nyere Tracer 700, Versys 650 eller V-Strom 650 i et par år nå, og spesielt i år har jeg sett samme tendens med bruktpriser som det du påpeker. Mesteparten av bruktsyklene som blir annonsert ligger alt for nært opp til nypris selv om de er både to, tre og fire år gamle. Noen år ekstra med garanti, mulighet til å velge riktig farge osv. har jo også en verdi, og slik jeg vurderte det hadde jeg heller kjøpt nytt. Spesielt når det faktisk har kommet en ny modell med facelift. Nå er situasjonen min litt annerledes, jeg har tunglappen og kjører egentlig ikke så mye MC at jeg synes jeg kan gå og kjøpe meg en ny sykkel, så jeg endte opp med å slå til på en eldre Caponord 1000.

I fjor var det så vidt jeg husker kun en Versys 650 av siste modell til salgs som var edruelig priset. Jeg tok kontakt noen timer etter at annonsen ble lagt ut, men det var for sent og den var allerede solgt. Mitt råd er å lage et autosøk på finn slik at du får varsel på mobilen med en gang det kommer nye annonser, ha overblikk over markedet slik at du vet hva som er en bra pris, vær forberedt på å dra et stykke for å hente sykkelen og ikke nøl med å slå til på et godt kjøp. Du kan også vurdere tilsvarende modeller fra andre produsenter, hvis du finner noe du synes er interessant.

Det er vanligvis mer å prute på og generelt lavere priser om høsten enn om våren, men jeg tror det er spesielt i år med at flere planlegger norgesferie, og sikkert flere som tenker å ta den norgesferien på MC. Det er sikkert også noen midler som vanligvis hadde gått til sydenferie ol. som nå går til "leketøy" man kan bruke hjemme, deriblant MC.

En annen faktor er at det i alle fall før var et litt lukket marked med A2-sykler. Det koster noen kr å plombere de, og det er litt styr med visning på Vegvesenet. Da ble det sånn at en A2-sykkel kun konkurrerte på pris med andre A2-sykler, det var få av dem i markedet og prisene lå høyere enn tilsvarende fulleffektsykler. Etter at grensen ble hevet fra 34 til 48 hk og det jevnt og trutt har kommet nye modeller som har rett under 48 hk som fulleffekt, tror jeg denne tendensen har avtatt, men mulig det fortsatt er sånn for større sykler/populære modeller som blir plombert ned.
SAOO
Posts: 27
Joined: 18 Mar 2021 09:00

Re: Bruktpris Yamaha MT-07

Post by SAOO »

Etter mange dialoger, pruting og avslag endte jeg på slutt med en 2020 modell til 88k. Føler det er en god deal, fikk ingen billigere selvom jeg gikk ned til 2019.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Bruktpris Yamaha MT-07

Post by biker7 »

Høres ut som det endte tålelig bra allikevel da :thumleft Grattis med ny doning ! :D
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Bruktpris Yamaha MT-07

Post by ArcticTiger »

SAOO wrote: 14 Apr 2021 19:29 Etter mange dialoger, pruting og avslag endte jeg på slutt med en 2020 modell til 88k. Føler det er en god deal, fikk ingen billigere selvom jeg gikk ned til 2019.
Grattlere med ny Sykkel!
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bruktpris Yamaha MT-07

Post by Bikeridr »

Gratulerer med ny sykkel :)
Post Reply