Hvilken sykkel går bra nedblombert?

Prat om mellomtung MC
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Hvilken sykkel går bra nedblombert?

Post by Joachim »

Jeg blir jo 18 i starten av neste år og skal selvfølgelig ha meg mellomtunglappen :) Ser jo rundt etter aktuelle sykler, og er jo mange sykler som du får nedblombert. De fleste syklene i 600 klassen, de under der(250 osv), og også noen over der igjen(800 osv). Du får vel omtrent alt egentlig dog, men er jo ikke alt som er funksjonelt som 34 hester :?

Jeg er jo ikke så keen på å drive å kjøre ulovlig, ergo nedblombere f.eks en R6 for deretter å fjerne blombene :? Så spørsmålet er jo da egentlig: hvilke sykler går bra som 34 hestere?
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hvilken sykkel går bra nedblombert?

Post by inunf »

De som er lettest. Manglende kilo får du igjen for når du skal bremse og svinge også... Jeg tror du vet hvilken sykkel jeg annbefaler ;-)
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Hvilken sykkel går bra nedblombert?

Post by Joachim »

Hehe :lol: Ja, du er jo helt frelst. Men kanskje en RGV? ;-) Er jo samme motoren, med anna påkledning.

Men for å være seriøs så er jo en slik sykkel aktuell. Er jo rimelig billige, går bra og er greie å skru. Og å skru er ikke noe jeg har gjort så veldig mye av :? Men kan kanskje bli litt vel mye? Vil jo at sykkelen skal gå framover også :roll:
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hvilken sykkel går bra nedblombert?

Post by inunf »

Teknikken er jo fra slutten av 80-tallet egentlig, så det er ikke noe rocket-science akkurat. Med en verkstedsmanual og et godt verktøysett så går det som en lek! Havari er egentlig ikke et problem så lenge du ikke tar snarveier med vedlikeholdet. Nå er jo RGV'ene blitt noen år, og RS'ene er ikke helt nye de heller, så noen feil må man jo regne med, det er det uansett på en 10-15 år gammel MC.

RGV og RS går nesten for det samme, jeg synes (selvfølgelig) at RS'en er mye penere. Hvor mange sykler der ute er det egentlig som har magnesium/aluminium-ramme? Ellers så er det vel lettere å få tak i deler til RGV, aprilia er ekstremt treige. Men motorene er jo helt like, så det går fint an å kjøpe Suzuki-deler i stedet.

Værsåsnill, ikke kjøp UJM. Det er jo så ekstremt mange av dem!
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Hvilken sykkel går bra nedblombert?

Post by Joachim »

Har helt samme synet som deg på UJM ;-) Har ikke noen store følelser overfor de. Ikke engang overfor noen av de nyeste. Uansett om det er en ny Ninja, CBR eller GSX. Eneste unntaket er R6 som jeg har fått et litt spesielt forhold til, siden fadern hadde en slik :)

Så for meg blir det italiensk ;-) Og helst Ducati. Men hvilken Ducati er funksjonell som mellomsykkel? Der ligger problemet. Jeg må ha en sykkel til jeg får tunglappen. Kanskje en Aprilia eller noe? Akkurat de to årene med mellomsykkel er litt kinkige. Da er det lett å ty til japansk vare :(

Btw når får du oppgradert til tungsykkel?
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
User avatar
Endre
Posts: 479
Joined: 29 Oct 2006 10:50
MC: Aprilia RSV Tuono 1000
2003 mod
Location: Drammen

Re: Hvilken sykkel går bra nedblombert?

Post by Endre »

Etter 2 år med mellomtung.. Etter det du har skrevet er du vel ikke interresert i en Suzuki SV 650, men jeg må si at jeg syns sykkelen går meget brsa som mellomtung.. Masser av dreimoment i bånn, om ikke like stort som 4'erne, et pent lite snerr på toppen! :D
Aprilia RSV Tuono 1000 2004 mod

X: Suzuki SV 650S 2003 mod
X: Honda NSR 2000 mod
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hvilken sykkel går bra nedblombert?

Post by inunf »

@ Endre: Velger å tro at det var når JEG får tunglappen han lurte på...

Tja, du får jo en 748 bip fra steinalderen til rundt 60-70 laken. I alle mine år har jeg bare sett EN(!) som hadde 34 hk på autodb. Den hadde rullet sine 60 000 km, og var ikke spesielt billig. Uansett så er den omtrent 70 kg tyngre enn en RS. Og 70 kg mer er en del når du bare har 34 hk å leke med. Dessuten tror jeg nok at en Ducati er minst like krevende ang. service, og her er det ventiler som må justeres og kamkjeder som kan ryke.

Hvis du vil unngå japansk så kan du jo kanskje prøve BMW? (HAHA-tulla!)

R6 er vel kanskje den UJM'en i 600-klassen jeg har minst til overs for. Har bare aldri likt utseende.

Det finnes jo sykler fra japan som faktisk er helt kurante i mine øyne, f. eks. VFR 400 NC30, RVF 400 NC35 og ZXR 400. Men disse er også ekstremt sjeldne, og dessuten bruktimporterte. Deletilgang kan bli et problem. Og vekt er nok en gang et stikkord her...

Apriliaen blir tung til neste vår, er faktisk under et år til nå. Så i vinter blir det nok trimming og herjing ja :D.
Gixxerman

Re: Hvilken sykkel går bra nedblombert?

Post by Gixxerman »

Ingen :) ... men det er smart å kåle seg gjennom de to åra :)
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Re: Hvilken sykkel går bra nedblombert?

Post by Nez »

hei!

ser du er inne på RGV 250. Kan jo virkelig anbefale å kjøpe en slik. Utrolig lettkjørt og meget rask. det er faktisk ikke såå mye forskjell på å kjøre dem i 34 HK eller fulleffekt. Litt ekstrem kjørestillinge dersom du er lang, jeg er over 190cm og da får man en utrolig stygg knevinkel. Men en blir jo vant til alt. Ellers er jeg jo enig i at RS 250 er en del penere enn RGV'en, men RGV'en har også aluminiumramme, hehe ;) litt firkanta bak, men ellers er den ikke så verst....

Ang. motorhavari, så har jo jeg hatt problem med dette. Blir jo spennende å se hvor raskt jeg får delene og hva det vil koste osv...

Ellers er det jo mye annet snæks fra de gamle, gode tidene, som Yamaha TZR 250, Honda RVF 400, ZXR 400 osv, men, som inunf sier, er disse MEGET sjeldne, og du kan i alle fall bare drømme om å skaffe deg en av de to første fra Norge.

Hva er galt med UJM? :P hehe...
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Hvilken sykkel går bra nedblombert?

Post by FV »

Lurer litt på en ting. Om man har feks en Cagiva Mito 125, tar plomberingene så vil den jo gå nærmere 200 med rundt 34 hk. Dessuten vil den ha en mye hissigere effektkurve enn feks en nedstrupa R6. Er det mulig å få registrert denne som mellomtung? Sykkelen er vel bygga for høyere hastigheter enn hva den går når den blir solgt over disk?
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Hvilken sykkel går bra nedblombert?

Post by Banditbiker »

Ikke uten ny typegodkjenning.
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Re: Hvilken sykkel går bra nedblombert?

Post by Nez »

Banditbiker wrote:Ikke uten ny typegodkjenning.
stemmer det! skal du registrere en sykkel som mellomtung holder det ikke å vise den med 34HK - de skal nemlig se godkjente papirer på det som gjør at den har 34 HK. jeg røyk på dette med en litt eldre yamaha - fikk ikke tak i nedplomberingssett som var godkjent i norge, altså ingen registrering, selv om jeg fint kunne fått den strypt ned i 34 HK uten "godkjent" sett.
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Re: Hvilken sykkel går bra nedblombert?

Post by Mantis »

Jeg vet dette skaper disjusjon og det kommer litt flåsete fra meg, men helt dønn erlig nå. Tror ikke det blir lenge de 32HK sitter i mellomklasse sykkelen min for å si det sånn.
Jeg er klar over kosekvensene, ja. Men det er like mye ulovlig å kjøre en lett-MC med 25HK og en moped med 10HK som å kjøre fullefekt mellomklassesykkel :roll:

RS250, rundt 60HK. Like it :D
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Hvilken sykkel går bra nedblombert?

Post by FV »

Mantis wrote:Jeg vet dette skaper disjusjon og det kommer litt flåsete fra meg, men helt dønn erlig nå. Tror ikke det blir lenge de 32HK sitter i mellomklasse sykkelen min for å si det sånn.
Jeg er klar over kosekvensene, ja. Men det er like mye ulovlig å kjøre en lett-MC med 25HK og en moped med 10HK som å kjøre fullefekt mellomklassesykkel :roll:

RS250, rundt 60HK. Like it :D
Forskjellen kan du kanskje klare å tenke deg til selv?
Nez
Posts: 96
Joined: 25 May 2007 17:10
MC: 1998 Husqvarna TE 610 "motardrigget"
1992Suzuki RGV 250

X: Aprilia RS 125 1993 m/ 160 polini trimsett, el. eksosventil, 34mm flatside ++
X: Yamaha YX Radian 600

Re: Hvilken sykkel går bra nedblombert?

Post by Nez »

Mantis wrote:Jeg vet dette skaper disjusjon og det kommer litt flåsete fra meg, men helt dønn erlig nå. Tror ikke det blir lenge de 32HK sitter i mellomklasse sykkelen min for å si det sånn.
Jeg er klar over kosekvensene, ja. Men det er like mye ulovlig å kjøre en lett-MC med 25HK og en moped med 10HK som å kjøre fullefekt mellomklassesykkel :roll:

RS250, rundt 60HK. Like it :D
hmm, ja, er ofte sånn det blir. Min RGV er fullpower nå, men har nedplomberingssett liggende. Jeg har ikke heelt bestemt meg om jeg skal gidde å kjøre ulovlig, da den ikke går såå ille med 34HK. Jeg kjørte med 160ccm i en RS 125 mens jeg hadde lettlappen, noe som jo, når en tenker tilbake, egentlig er helt på trynet livsfarlig! Tross alt er det jo en grunn til at reglene er som dem er...og den som venter på noe godt, venter jo ikke forgjeves 8)
Post Reply