Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Prat om mellomtung MC
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by Flydude »

Forøvrig så så jeg at du i teksten din, Leazand, sier at man må kjøpe kit fra f.eks. Greybikes.
På Greybikes må du ut med 3000,- kr for settet + frakt. I tillegg kommer arbeidstiden på verksted, som varierer veldig ut fra hva slags struping som må gjøres, men spesielt på r-sykler må kåper og all dritt tas av og åpnes, som tar sin tid, og som du selvfølgelig må betale for. 550-700kr/time er vanlig.

Det jeg gjorde var at jeg gikk ned på det lokale merkeverkstedet og spurte etter pris på struping. Han ringte meg tilbake dagen etter med en pris på 3800,-, med deler. Da ville de skaffe deler, sette de inn og levere sykkelen til meg med ferdig utfylte papirer, klar for biltilsynet. (pga diverse annet jeg også skulle betale for og gjøre der nede, så ble det til slutt 3400,- for strupingen). Hvis du selv kjøper sett til 3000,- + frakt, og må betale for verksted i tillegg, kan jeg vanskelig se for meg at du får det billigere da, hvis det da ikke er en veldig, veldig kjapp jobb (under en time) å sette inn, noe det sjeldent er.

Så det kan lønne seg å rett og slett sjekke ut merkeverksteder på pris. De kan nok skaffe de samme delene som deg. I tillegg vil du være 100% sikker på at det blir riktig. Det vil være kjipt å komme ned til verkstedet med deler som er bare en smule feil, og ikke kan brukes, eller papirer som ikke stemmer ovenfor biltilsynet hvis du har kjøpt billigere sett fra utenlandske butikker. I tillegg kan mange verksteder ha sine restriksjoner på at kunden selv tar med sånne type deler, hvis det ikke avtales på forhånd.

Just my 5 cents today :D
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
Leazand
Posts: 67
Joined: 12 Aug 2007 00:16

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by Leazand »

Oja, men det var jo kjempelurt. Legger det til i posten jeg. Tusen takk :)
knall1
Posts: 6
Joined: 14 Jul 2008 10:43
MC: 1991 Honda CBR 600F

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by knall1 »

Heisan, har en CBR600F, og lure på her om det finnes noen som veit hvor på sykkelen plomberinga står når sykkelen er regga som slik ``mellomklasse``sykkel??
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by inunf »

Sannsynligvis skiver i innsugene bak forgasserene. Er mulig at den er dyset ned også.
knall1
Posts: 6
Joined: 14 Jul 2008 10:43
MC: 1991 Honda CBR 600F

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by knall1 »

Bak forgassarane?
eller i den gummibelgen mellom gassar og innsug?
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by inunf »

Mellom gasserene og sylinderene.
knall1
Posts: 6
Joined: 14 Jul 2008 10:43
MC: 1991 Honda CBR 600F

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by knall1 »

okay, men er ikke det en måte å finne det ut på uten å plukke fra hele driden;) ?
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen
It’s my birthday

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by MowZ »

høre med de som har gjort det/forrige eier?
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by Flydude »

Ikke bry seg, og la den stå i til du har tunglappen ;-)
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
Simen H
Posts: 626
Joined: 31 Oct 2006 21:55

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by Simen H »

Fin tråd!

takk :D
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by _Adler_ »

Leazand wrote:

Enduro/Motard


De aller fleste motarder og enduro sykler under 600cc~ registrert på hvite skilter i dag er registrert som mellomtung sykler. Grunnen til dette er støy. Derfor ser man også at f.eks en KTM EXC 525 er registrert med 10~15 hk (selvom den er god for 50-60hk+ fra fabrikken), du har faktisk ikke lov til å kjøre med mer effekt enn dette på veien pga STØØØØY.
Og som vi alle vet, bråker de syklene godt når alt av rockwool og glava er dratt ut i eksossystemet.

Reduksjon av effekt pga støy gjelder stort sett 4-taktere med høy komp (aka Supermotard Racing/Enduro).

Hvilke motards kan registreres som tung da?
Yamaha Aerox 2004

Image
Leazand
Posts: 67
Joined: 12 Aug 2007 00:16

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by Leazand »

_Adler_ wrote:
Leazand wrote:

Enduro/Motard


De aller fleste motarder og enduro sykler under 600cc~ registrert på hvite skilter i dag er registrert som mellomtung sykler. Grunnen til dette er støy. Derfor ser man også at f.eks en KTM EXC 525 er registrert med 10~15 hk (selvom den er god for 50-60hk+ fra fabrikken), du har faktisk ikke lov til å kjøre med mer effekt enn dette på veien pga STØØØØY.
Og som vi alle vet, bråker de syklene godt når alt av rockwool og glava er dratt ut i eksossystemet.

Reduksjon av effekt pga støy gjelder stort sett 4-taktere med høy komp (aka Supermotard Racing/Enduro).

Hvilke motards kan registreres som tung da?


Svært få av de råeste hvertfall (KTM EXC/Husky SMR/Husaberg osv). Er litt usikker på dette, men det er veldig mye rør med registreringene av de syklene der.

Suzuki DR-Z får du hvertfall som tung sykkel. Den er kjempefin å kjøre og anbefales :) Kjørte denne endel (med enduro felger) på kjøreskolen. Mer enn sprek nok for en 18-20 åring mener jeg.

Kanskje Yamaha WR426?
M.A.R.K.U.S
Posts: 2
Joined: 04 Jul 2011 02:31

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by M.A.R.K.U.S »

Stemmer det at vis sykkern veier mer en 180kg får du den ikke godkjent som mellomtung sykkel ?
Truls
Posts: 114
Joined: 13 Jun 2011 15:27
MC: '09 Husqvarna SMR 510
Location: Knarvik

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by Truls »

M.A.R.K.U.S wrote:Stemmer det at vis sykkern veier mer en 180kg får du den ikke godkjent som mellomtung sykkel ?
Kan det umulig gjøre ;-)
Rettstrekk er bare en transportetappe til neste sving.
User avatar
staM
Posts: 60
Joined: 26 Apr 2011 23:19
MC: Kjører for tiden Husqvarna SM 125

Re: Hva er Mellomklasse MC - Her finner du svarene!

Post by staM »

M.A.R.K.U.S wrote:Stemmer det at vis sykkern veier mer en 180kg får du den ikke godkjent som mellomtung sykkel ?
Det stemmer ikke, nei.
Gjelder føring av motorsykkel generelt (med eller uten sidevogn) dersom du har fylt 21 år eller har hatt klasse A i 2 år eller gjelder føring av mellomtung motorsykkel (med eller uten sidevogn) dersom du ikke har fylt 21 år og heller ikke har hatt klasse A i 2 år.

En mellomtung motorsykkel har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg.

Klasse A gir førerrettighet også for:

moped
snøscooter med eller uten tilhengersledes hvis førerkortet er utstedt før 1. juli 2006
tilhenger til motorsykkel (med slagvolum over 125 ccm) godkjent for trekking
Sakset fra vegvesenet sine sider. Så lenge den er innenfor forholdet mellom effekt og egenvekt på 0,16 kw / kg, så går det bra.
Honda CB 100 N (1983)
Husqvarna SMS 125 (2005)


X: Yamaha XT 125 (2006)
X: Honda NSR 125 (2003)
X: Yamaha FZ 750 (1987)
Post Reply