Generelle spm om SM. Vedlikehold / Pris

Prat om mellomtung MC
Post Reply
User avatar
Lasseleeten
Posts: 445
Joined: 31 Aug 2006 10:01
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3
Location: Tønsberg

Generelle spm om SM. Vedlikehold / Pris

Post by Lasseleeten »

Hei

Har planer om å ta tunglappen nå i sommerferien.. Trenger jo bare et par kjøretimer + oppkjøring..

Har lyst på en SM men bare lurer på hvor ofte man må ha service på de osv.

Tenker på KTM, Husqvarna og Husaberg. Nesten alle supermotards blir vel registrert som mellomklasse eller? Med under 15hk?
Vil ha 4takter.. Noen som vil anbefale en?

Så annonsen til Orion her på forumet, hadde ikke sagt neitakk til en sånn.
Heller ikke denna exc-r 450'en : D
http://finn.no/finn/mc/object?finnkode= ... s=1&tot=20
User avatar
Lasseleeten
Posts: 445
Joined: 31 Aug 2006 10:01
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3
Location: Tønsberg

Re: Generelle spm om SM. Vedlikehold / Pris

Post by Lasseleeten »

Jeg er ca 190-192, hvordan blir det å sitte på f.eks. en ktm?

Og nå som dollaren er så lav, er det lett å få importert og registrert på hvite skilter?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2006-KTM ... 0236279095

560 SMR brukt 1 time til 32000 norske vett xD
User avatar
Chris
Posts: 1166
Joined: 25 May 2005 21:11
MC: BMW HP2 Sport
Location: Sandefjord

Re: Generelle spm om SM. Vedlikehold / Pris

Post by Chris »

Kjøpte nylig en Aprilia SXV 550!
Kan ikke si annet enn at jeg er KJEMPE fornøyd! Kjøp!
x - '99 Aprilia RSV Mille
X - '07 Aprilia SXV 550
X - '07 Kawasaki Z750
Leazand
Posts: 67
Joined: 12 Aug 2007 00:16

Re: Generelle spm om SM. Vedlikehold / Pris

Post by Leazand »

Heidu. Hva skal du bruke sykkelen til? Hvis det er pendling og på litt lengre turer, bør du styre litt unna de mer "racing" orienterte syklene (eks KTM EXC 450-525, SMR osv., Husky SMR, Yamaha WR 426/450 osv..). De krever hyppig service, noe ala ventilsjekk hver 10. time og skifte av olje/filter hver 5. time. Det tror jeg blir i drøyeste laget.

Hvis du skal ha en sykkel som egner seg mer til daglig bruk så vil jeg tro en KTM med LC4 motor (nye SMC'en eller en av de eldre LC4'ene ombygd til SM), en Suzuki DR-Z ("bomb proof"), en Husaberg/Husqvarna med litt større motor. Også har jo Yamaha akkurat kommet med WR250X'en. Blir kanskje litt liten for deg da, men kan jo prøves?

Ta å les litt på http://www.supermotojunkie.com. De har en egen tråd der om hva som egner seg til hva. Kan sende deg en direkte link om du ikke finner frem :)

Lykke til med lappen og kjøp av sykkel !
User avatar
Lasseleeten
Posts: 445
Joined: 31 Aug 2006 10:01
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3
Location: Tønsberg

Re: Generelle spm om SM. Vedlikehold / Pris

Post by Lasseleeten »

Aprilian er fin ja, men er ikke akkurat så mange av de på bruktmarkedet så den blir nok utelukket..

Skal egentlig bare brukes til korte turer fram og tilbake til jobb (15min) + ha det litt gøy innimellom (:

WR250Xen blir nok litt liten ja.

Tenker mest på EXC 525 nå, den jeg har mest lyst på.. Men hvordan er det med størrelsen på de? Har aldri sitti på en før..
Jeg er ca 192 høy, blir vel ikke problemer med å få beina i bakken for å si det sånn, men jeg er vel ikke for høy heller? =P
User avatar
orion
Posts: 652
Joined: 26 Apr 2005 17:09
MC: Nå: FZR 1000 Turbo
X: Husaberg FS650 '06
X: Kawasaki z750 '07
X: KTM 525 EXC '06
x: Yamaha YZ125 '02
X: Honda Shadow 125 '02
Location: Nærbø

Re: Generelle spm om SM. Vedlikehold / Pris

Post by orion »

Viss det er 2 ting jeg kan garantere deg med en race motard på veien, så er det dette. Servicene tar man f** ikke etter 10 og 5 timer kjørnig på gata! det er idiotiskt etter min mening, man kjører ikke med stram vaier 100% av tida som man gjør på bane. 15timers kjøring før man tar olje er nokk det dem fleste gjør, ivertfall i motard miljøet mitt. Ventiler etter hvert andre oljeskift.

Og det andre jeg kan garantere deg med gatemotard, kjøp en med mye kubikk mellom låra! ;-)
Turbo Dream<3
vegsir
Posts: 234
Joined: 25 Dec 2006 21:28
MC: Husaberg FE600 00mod. digitalt speedo,sm-felger.
pissepåKTMedition!
Location: ærendal
Contact:

Re: Generelle spm om SM. Vedlikehold / Pris

Post by vegsir »

når du sier service, mener du da overhaling eller oljeskift/ventiljustering?

jeg bytter olje/filter på 5-10t. og justerer ventilene ved annethvert oljeskift. oljeskift med filter koster ca 200kr og en god time i garasjen.
ja orion jeg er en av de idiotene som heller skifter olje en gang for mye enn en gang for lite.

husaberg har overhaling på 100t og det er vel omtrent der ktm og ligger vil jeg tro. koster rundt 10.000kr

nå har ikke jeg prøvd noe annet enn husaberg, men jeg er i hvertfall veldig fornøyd med sykkelen min! bruker den til akkurat det du skal bruke den til.

skal du kjøpe ny eller brukt?
Husaberg FE 600 00 mod med sm-felger og litt annet snackshttp://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... =22&tot=26
2xBMW 535 IA E-34

X bikez:02 NSR uplombert potte, og fp cdi. 98 TSX masse trim, 97 KX80, 90 KX 125. gammel haug av en dt
User avatar
Husakiller
Posts: 14
Joined: 01 Nov 2008 20:43
Location: Trondheim-Klett

Re: Generelle spm om SM. Vedlikehold / Pris

Post by Husakiller »

?
Leazand wrote:Heidu. Hva skal du bruke sykkelen til? Hvis det er pendling og på litt lengre turer, bør du styre litt unna de mer "racing" orienterte syklene (eks KTM EXC 450-525, SMR osv., Husky SMR, Yamaha WR 426/450 osv..). De krever hyppig service, noe ala ventilsjekk hver 10. time og skifte av olje/filter hver 5. time. Det tror jeg blir i drøyeste laget.

Hvis du skal ha en sykkel som egner seg mer til daglig bruk så vil jeg tro en KTM med LC4 motor (nye SMC'en eller en av de eldre LC4'ene ombygd til SM), en Suzuki DR-Z ("bomb proof"), en Husaberg/Husqvarna med litt større motor. Også har jo Yamaha akkurat kommet med WR250X'en. Blir kanskje litt liten for deg da, men kan jo prøves?

Ta å les litt på http://www.supermotojunkie.com. De har en egen tråd der om hva som egner seg til hva. Kan sende deg en direkte link om du ikke finner frem :)

Lykke til med lappen og kjøp av sykkel !
Gidder du å sende meg link tror du? :roll:
Du trenger bare to hjul og ei brukanes ramme får og ha det gøy...
Post Reply