Spørsmål om smøring av kjede

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
Bjerknez

Spørsmål om smøring av kjede

Post by Bjerknez »

Jeg har lurt litt på og teste ut Motul sin Chain Paste og i følge youtube videoer jeg har sett angående dette produktet så ser det ut til at dem kun smører kjedet på utsiden samt over og under. Men hva med baksiden av kjedet?

På min sykkel er det vertfall ikke lett og komme til til på baksiden og jeg ser heller ikke dem smører på baksiden på Motul sine videoer på Youtube...

Er ikke dette nødvendig, eller tar dem bare en komersiell snarvei?
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Spørsmål om smøring av kjede

Post by Toven »

Denne videoen?
[youtube][/youtube]


Prøver å få smurt både framside og bakside. Sånn at det fungerer som en rustbeskyttende hinne også.
Er vel kontaktflate (rollers) og o-ringer som behøver det mest?
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Spørsmål om smøring av kjede

Post by Epylypzon »

Det beste syns jeg er å smøre som her. Med sykkelen på midstøtte eller depotstøte og i første gir så tar sentrifugalkraften resten av jobben.
Image
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Spørsmål om smøring av kjede

Post by KliffArne »

Kardang :thumleft
Bjerknez

Re: Spørsmål om smøring av kjede

Post by Bjerknez »

Ja, Toven. Tenkte på den videoen :-k

Jeg kaan fint smøre undersiden og oversiden samt yttersiden av kjedet, men innersidne blir mer tricky. Det er likom ingen steder jeg kommer til. Med Motul Road som jeg sprayer på med det lengste "røret" som følger med, så kan jeg på en solksinnsdag hvis jeg sikter godt få sprayet på kjedet rett over dekket fra den andre siden. men må være stødig for å ikke treffe dekket...

Sentrifulgalkraften gjør vel slik at oljen fordeler seg utover og demed til motsatt side av kjede og ikke til innsiden?

EDIT:
Ja jeg smører alltid kjedet med sykkelen på depotstøtte med sykkelen satt i 1.gir mens jeg sprayer på. :thumleft
Last edited by Bjerknez on 07 May 2017 16:54, edited 1 time in total.
Bjerknez

Re: Spørsmål om smøring av kjede

Post by Bjerknez »

KliffArne wrote:Kardang :thumleft
For at denne skal ha noen virkning så bør du vente til flere problemer i tråden blir belyst. Alt for tidlig ute til at denne var noe gøy :lol:
Post Reply